علائم و درمان تبخال کودکان + پیشگیری و علت و داروی تب خال نوزادان

علائم و درمان تبخال کودکان + پیشگیری و علت و داروی تب خال نوزادان

روش های درمان تبخال,پیشگیری از تب خال,علائم تبخال کودکان روش های درمان تبخال,پیشگیری از تب خال,علائم تبخال کودکان

تبخال چیست؟

یک عفونت ویروسی مسری و شایع که بوسیله ویروس (هرپس سیمپلکس) رخ می دهد عامل بروز بیماری پوستی تبخال است. تب‌خال، برجستگی‌هایی قرمزرنگ یا تاول‌هایی ارغوانی‌رنگ هستند که معمولاً روی لب‌ها یا اطراف دهان بروز می‌کند. همانطور که گفته شد تبخال در اکثر موارد لب‌ها و ناحیه دهان و به ندرت نواحی چون قرنیه و ناحیه تناسلی را دچار می‌کند.

تبخال کودکان چیست؟

تبخال در کودکان برخلاف بزرگسالان همیشه هم بی‌خطر نیست. معمولا بچه های پیش دبستانی بیشتر به ویروس تبخال مبتلا می‌شوند. ویروس این بیماری در ۸۵ درصد از نوزادان مبتلا به تبخال، از طریق مادر خود و در هنگام زایمان انتقال می یابد و یا زمانی که یک شخص مبتلا به تاول‌های تبخال، نوزاد را می بوسد و یا اگر شخصی به تاول تبخال دست بزند و بعد نوزادی را لمس کند این ویروس به نوزاد منتقل می‌شود. اگر نوزادی هنگام تولد مبتلا به تبخال باشد، تاول‌هایی در قسمت‌های ترک خورده بدن او مانند: بالای پیشانی یا بند نافش مشاهده خواهید کرد.

علائم تبخال در کودکان چیست؟

  • دشواری در تنفس
  • خونریزی آسان
  • تغذیه ضعیف
  • علایم موضعی مانند: گزگز، سوزش و خارش
در صورت ظاهر شدن تاول‌ در کودکان، این ویروس در هر قسمتی از بدن او می تواند رشد کند.

علل بروز تبخال در کودکان چیست؟

  • استرس
یکی از مهم ترین علل ابتلا به تبخال در کودکان، استرس میباشد. عواملی چون مشکلات مدرسه، دعواهای والدین در منزل، کابوس‌های شبانه، عصبانیت و برخی از مشکلات دیگر در زمان کودکی، باعث بروز استرس در کودک شده و در نهایت کودک به تبخال مبتلا میشود.
  • عفونت، سرماخوردگی و تب
سیستم ایمنی بدن کودکان نسبت به سیستم ایمنی بدن بزرگسالان، ضعیف تر است و زمان کافی برای تولید آنتی‌بادی و واکنش‌های ایمنی در برابر بیماری هایی مانند: تب، سرماخوردگی و عفونت ندارد و در زمان بروز این مشکلات بدن کودک ضعیف شده و در این زمان کودک مستعد ابتلا به تبخال است.
  • استفاده مشترک از وسایل فرد آلوده
اگر از وسایل فرد آلوده به تبخال، برای کودکان استفاده کنید، این امکان وجود دارد که ویروس از یک تاول به وسایل چسبیده و به کودک نیز منتقل شود. حتی تماس مستقبم با پوست تاول زده بیمار، این ویروس به افراد سالم نیز منتقل می شود.
  • هنگام زایمان
مادر مبتلا به هرپس تناسلی، در زمان زایمان، از راه کانال زایمان، ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2، را  به نوزادش منتقل می کند.
  • قرار گرفتن در معرض نور آفتاب
اگر کودکی در معرض نور آفتاب قرار بگیرد بدون این که پوستش در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت شود، احتمال ابتلا به تبخال در او افزایش می‌یابد.
  • کبودی لب‌ها
اگر با خشکی هوای خانه یا نوشیدن کم مایعات، لب های کودک کبود شد، این احتمال وجود دارد که کودک به تبخال لب دچار شود.

روش های پیشگیری از بروز تبخال در کودکان چیست؟

  • دوری از نور خورشید
  • استفاده از کرم ضدآفتاب یا نرم‌ کننده‌های لب ضد پرتو فرابنفش
  • دوری از استرس
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • مراجعه به دکتر در زمان بروز تبخال های مکرر
  • دور کردن کودک از افراد مبتلا به تبخال
نکته: سعی کنید تا چند ماه پس از تولد نوزاد، او را به مکان‌های عمومی شلوغ نبرید چون عفونت تبخال در خیلی از مواقع از طریق تماس تصادفی افراد غریبه با نوزاد بروز پیدا میکند. از افرادی که قصد بغل کردن یا لمس نوزادتان را دارند بخواهید ابتدا دستان خود را به دقت بشویند زیرا این کار، نه تنها یکی از ساده‌ترین "روش‌های پیشگیری از بروز انواع تبخال در کودکان" است، بلکه می‌توانند از ابتلای نوزاد به سایر ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا نیز پیشگیری کنند.

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

  • تب شدید (38 درجه سانتی گراد یا بالاتر)
  • عدم هوشیاری
  • بی اشتهایی یا نخوردن غذا
  • تشنج
  • ورم گره های لنفی اطراف گردن

راههای درمان تبخال در کودکان چیست؟

1- پایین آوردن تب شدید کودک با داروهای تب بر 2- مالیدن لوسیون کالامین دی برای خشک کردن تبخال لب کودک 3- شست و شوی مکرر دهان با آب نمک طبی و یا با محلول های ضدعفونی رقیق برای بهبود زخم های زبان و دهان کودک 4- به کودک مایعات سردی مانند: شیر، آب میوه، آب کمپوت بخورانید. 5- نوشیدن مایعات حتی آب ساده از کم شدن آب بدن جلوگیری می کند و به کاهش تب کمک می نماید. 6- اگر کودک میل به خوردن غذا داشت می توانید غذاهای نرم و شل مانند: حریره، آش و سوپ را به کودک بدهید. کودک مایعات و غذاهای شل را با نی بهتر خواهد خورد. 7- اگر داروی ضد ویروسی آسیکلوویر خوراکی، توسط پزشک برای کودک تجویز شود، در سه روز اول، موجب کم شدن تورم لثه ها، کم شدن درد و آبریزش دهان کودک شده و اشتهای او را برای خوردن غذا باز میکند. 8- در 24 ساعت اول پس از ظاهر شدن ضایعات پوستی، برای تسریع بهبودی یک تکه یخ و یا کمپرس یخ را تا حدود 1 ساعت روی محل تاول قرار دهید. 9- از مسکن هایی مانند: استامینوفن و ایبوپروفن براى تخفیف درد استفاده کنید. نکته: به کودکان هیچ گاه آسپیرین ندهید. چون آسپیرین مى تواند یک عارضه نادر و بالقوه کشنده به نام "سندروم ری" را در کودک ایجاد کند. همه چیز درباره تبخال,انواع تبخال,علت، علائم و درمان تبخال هرپس سیمپلكس همه چیز درباره تبخال,انواع تبخال,علت، علائم و درمان تبخال هرپس سیمپلكس

نکات مهم درباره تبخال کودکان

1- درمان قطعی برای تب‌خال هنوز وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن کسی شد، تا پایان عمر در بدن شخص خواهد ماند و در هنگام ضعف سیستم دفاعی بدن آن شخص، این ویروس بروز خواهد کرد. ممکن است در برخی بیماران و پس از چندین سال عود بیماری، تظاهر مجدد تب‌خال از بین برود اما آن شخص همچنان ناقل ویروس به دیگران خواهد بود. 3- هرگز از دهان شویه هائی که دارای مواد بی حس کننده مانند: لیدوکائین یا قرص های بی حس کننده است برای از بین بردن درد، استفاده نکنید، چون زبان و دهان را بی حس کرده و موجب تخریب پوشش دهان و زبان می گردد. 4- کودک مبتلا به تبخال را از تماس با نوزادان، افراد مبتلا به اگزما (التهاب پوستى ناشى از آلرژى) یا افراد دچار اختلال دستگاه ایمنى مانند: مبتلایان به سرطان، ایدز یا گیرنده پیوند عضو دور نگه دارید. 5- برای درمان و پیشگیری از تبخال، انجام ورزش، تمدد اعصاب و دورکردن افکارمنفی و کاهش فشارعصبی واسترس بسیار موثر هستند. 6- در شرایطى مانند: تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگى، فشارهاى روحى و روانى ، صدمات به لب و یا جراحى‌هاى روى نواحى دهان و لب، ویروس خفته ظهور کرده و تبخال بروز میکند. 7- معمولا مادرانی را که برای زایمان طبیعی به بیمارستان میبرند بعد از انجام یک مجموعه از معاینات همه‌جانبه از ناحیه دهانه رحم و یک معاینه سپکولومی (speculum) از گردنه رحمی، اگر مشکوک به احتمال وجود تاول‌های تبخال شدند، مادر را سزارین میکنند تا نوزاد در حال تولد با هیچ تاول تبخالی تماس نداشته باشد. گردآوری از مجله پاموه
نظرات: 0 مشاهده