درمان شپش کودک با 7 روش خانگی و گیاهی + علت و علائم و تشخیص

درمان شپش کودک با 7 روش خانگی و گیاهی + علت و علائم و تشخیص

تشخیص شپش سر کودکان,علائم شپش,درمان شپش چیست,علت شپش تشخیص شپش سر کودکان,علائم شپش,درمان شپش چیست,علت شپش

چند نوع شپش داریم؟

  • شپش بدن
شپش بدن، معمولا در افرادی که بی‌خانمان هستند و به مدت 8 تا 9 ماه حمام نرفته باشند، مشاهده می‌شود. شپشِ تن در لباس‌های انسان به ویژه لباس‌های زیر همچنین در درز و شکاف لباس‌ها و جاهایی که بتواند خود را به راحتی مخفی نماید و بیشتر در قسمت‌هایی که لباس با بدن تماس دارد، زیر و کنار ناحیه کمربند، مچ دست و پا زندگی می‌کند. شپش بدن روی درز لباس‌ها چسبیده و فقط هنگام تغذیه از خون بدن به صورت موقت روی پوست بدن دیده می‌شود. تخم شپش که محکم به نخ لباس می‌چسبد ممکن است تا 1 ماه هم زنده بماند و در صورت پوشیده شدن لباس‌های آلوده توسط کودک، گرمای بدن کودک موجب رشد مجدد تخم‌ها و بالغ شدن آنها می‌شود.

درمان شپش بدن

رعایت مسائل بهداشتی و شستشوی تماس لباس‌ها، ملحفه‌های استفاده شده با آب داغ و اتوکردن درزهای لباس‌ها، از اصلی ترین راههای پیشگیری و درمان شپش بدن محسوب میشود. سرکه تخم گذاری روی پوست سر را متوقف می کند.
  • شپش سر
اگر احساس میکنید که ذرات سفیدی همچون شوره سر بر روی موهایتان است که باعث خارش شدید پوست سرتان شده، اما این ذرات به‌راحتی شوره از موهایتان جدا نمی‌شوند، به احتمال فراوان شپش روی سرتان است. شپشِ سر، در سر و به ویژه در نواحی بالای گوش و همچنین در جاهایی که مو پرپشت باشد زندگی می‌کند. اصلی ترین راه انتقال شپش، تماس سر با سر است، شپش نزدیک انتهای ساقه مو می‌ماند و به یک طرف آن محکم می‌چسبد به طوری که به آسانی جدا و یا جابجا نمی‌شوند. شانه زدن و برس زدن مکرر موهای سر باعث کاهش تعداد شپش‌ها و تخم‌های آنها میشود. همچنین سرکه یک ماده عالی برای از بین بردن شپش است. نکته: خوابیدن با مو‌های خیس نمی‌تواند باعث ابتلای کودک به شپش باشد چون اگر حشره وجود داشته باشد، چه موهای بچه خیس باشد و چه خشک، روی مو‌های او تخم می‌گذارد. بنابر‌این به جای نگرانی‌های بیهوده، 1 بار در هفته به خوبی سر فرزندتان را بررسی کنید.

درمان شپش سر

از علائم وجود شپش روی سر میتوان به خارش و التهاب پوست سر اشاره کرد، اگر مطمئن شدید که روی سر خودتان یا یکی از اعضای خانوادتان شپش افتاده، باید فورا اقدامات لازم را برای از بین بردن این مشکل انجام دهید. توصیه می‌شود تمام افراد ساکن در منزل، همزمان تحت درمان قرار بگیرند. استفاده از شانه‌ی ضدشپش (شانه‌ی نیت) برای کندن تخم‌های شپش از مو و شانه زدن موها بسیار مفید است. شانه زدن موها با شانه‌ی ضدشپش مهم‌ترین کار است اما این روش‌ها معمولا زمان‌بر هستند و زمانی واقعا تاثیر گذار می‌شوند که در همان مراحل ابتدایی به وجود شپش در روی سر پی ببرید. ملافه ها و لباس های فرد آلوده باید با آب داغ شسته شوند و تمام برس ها و شانه های آلوده هم بیرون انداخته شوند. درمان شپش سر، نوعی شامپو است که به مدت 10 دقیقه روی سر قرار می‌گیرد و 1 هفته بعد هم باید تکرار شود.
  • شپش عانه یا شپش ناحیه تناسلی
شپش عانه در ناحیه تناسلی مشاهده و از راه رابطه جنسی غیر ایمن می تواند منتقل شود. معمولا این نوع شپش، نسبت به دو نوع دیگر در بچه‌ها ناشایع است، خارش شدید و ضایعات خاکستری رنگ در ناحیه تناسلی، از علائم شپش عانه می‌‌باشد. تخم این نوع شپش بیضوی شکل و شفاف میباشد که محکم به ساقه مو می چسبد و معمولا قابل دیدن نیست. در ضمن این حشرات ریز می توانند در موهای ناحیه مقعد نیز زندگی کنند.

درمان شپش ناحیه تناسلی

شپش تناسلی به راحتی قابل درمان است. باید به متخصص بیماری های مقاربتی مراجعه کنید. تمام لوازم شخصی فرد آلوده مانند لباس ها، حوله ها و پتو و ملافه ها باید با آب داغ شسته شوند و بعد از خشک شدن به مدت 1 هفته داخل یک کیسه پلاستیک در بسته قرار گیرند تا از کشته شدن شپش ها اطمینان حاصل شود. لباس های زیر از جمله مایوهای شنا نیز می توانند ناقل شپش ناحیه تناسلی باشند. نکته: شپش سر و شپش بدن از نظر ظاهر فیزیکی مشابه هم هستند، اما شپش ناحیه تناسلی کوچک‌تر است. درمان شپش,راههای درمان شپش,نشانه های شپش در کودکان,شپش موی سر درمان شپش,راههای درمان شپش,نشانه های شپش در کودکان,شپش موی سر

سوالات رایج در مورد شپش

1- آیا شپش ها روی سر کودکانی که بهداشت خود را رعایت نمیکنند دیده میشود؟

خیر، بسیاری از والدین تصور میکنند چون فرزندشان بهداشت موی سر خود را رعایت نکرده است روی سرش شپش پیدا شده است، درحالی که این یک تصور غلط است برای شپش‌ها فرقی نمی‌کند موهای بچه‌ها تمیز است یا کثیف، بلند است یا کوتاه، خیس است یا خشک. شپش در سنین 6 تا 12 سال شایع‌تر است.

2- چرا بیماری شپش در کودکان شایع‌تر است؟

چون در کودکان غدد چربی آن‌قدر نیست که بتواند رشد شپش را مهار کند و چون بچه ها بیشتر با دیگر کودکان در تماس هستند و از وسایل شخصی یکدیگر استفاده می‌کنند، کودکان بیشتر در معرض ابتلا به شپش قرار دارند.

3- آیا شپش‌ها ناقل بیماری هستند؟

درست است که همه ما از شپش متنفریم و از وجود آن در موی سر بیزاریم اما این را بدانید که شپش ناقل بیماری نیست.

4- آیا شپش‌ها پرواز می‌کنند؟

خیر، چون اگر شپش‌ها قدرت پرواز کردن داشتند، احتمالا الان بیشتر جمعیت زمین شپش داشتند. شپش ها نمی‌توانند از روی موهای کسی پرواز کرده و روی سر کس دیگری بنشینند، اما سرعت حرکتشان بسیار بالاست، بنابراین اگر هنوز شپش های سر کودکتان کاملا از بین نرفته، از داشتن فاصله نزدیک با آن‌ها خودداری کنید.

5- آیا شپش‌ها داخل استخر زنده می مانند؟

خیر، خوشبختانه شپش‌ها نمی‌توانند در آب زنده بمانند. به همین دلیل رفتن به استخر هیچ جاینگرانی ندارد، اما همیشه رعایت اصول بهداشتی در استخر ضروری است. به خصوص استفاده از شانه و حوله شخصی و شستن بدن بعد از شنا اهمیت زیادی دارد.

6- آیا حیوانات خانگی ناقل شپش هستند؟

خیر، تحقیقات نشان داده است که حیوانات خانگی هیچ نقشی در انتقال شپش سر کودکان ندارند. تنها راه انتقال شپش فقط از طریق انسان است، بنابراین اگر فرزندتان به مدرسه می‌رود و هم‌کلاسی‌هایش شپش دارند، باید هر چه سریع‌تر درمان او را شروع کنید.

7- آیا رنگ کردن موی بچه‌ها برای از بین بردن شپش راه خوبی است؟

خیر، استفاده از رنگ مو، اکسیدان و دکلره برای از بین بردن شپش سر کودکان ریسک حساسیت و بروز مشکلات پوستی و ریوی را به دنبال دارد.

8- آیا شپش ها مسری هستند؟

بعله، شپش‌ها کاملا مسری هستند و در محیط‌هایی مانند: مدارس، مهد کودک‌ها، محیطهای ورزشی و کمپ‌ها به سرعت از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شوند. همانطور که گفته شد، شپش ها معمولا از طریق تماس سر به سر منتقل می‌شود، اما استفاده از لباس ، روتختی، شانه، برس و کلاه مشترک نیز می‌تواند باعث انتقال شپش بشود.

9- آیا شپش، ایمنی ایجاد می‌کند؟

خیر. احتمال ابتلای چندباره یک فرد به این بیماری همیشه وجود دارد.

10- تا چه زمان شپش ماده به دور از پوست سر زنده میماند؟

36 تا 72 ساعت، چون شپش برای ادامه حیات خود، هر 4 تا 6 ساعت باید خون بمکد. علائم و راه های درمان شپش کودک,تشخیص شپش در موی سر کودکان علائم و راه های درمان شپش کودک,تشخیص شپش در موی سر کودکان

نکات کلیدی برای درمان شپش کودکان

1- برای کشتن شپش درمان دارویی، تجویز میشود، اما ممکن است چند روز طول بکشد تا خارش را متوقف کند. برای شپش‌های بسیار مقاوم، ممکن است یک داروی خوراکی نیز تجویز شود. 2- از داروهای شپش برای کودک 2 ماهه یا کوچکتر استفاده نکنید، برای از بین بردن شپش و تخم شپش این کودکان، از یک شانه با دندانه‌های مناسب بر روی موی مرطوب و نرم شده‌ی کودک استفاده کنید و این کار را هر 3 تا 4 روز یکبار به مدت ۳ هفته پس از دیدن آخرین شپش ادامه دهید. بهتر است قبل از انجام این کار موی کودک را مرطوب کنید زیرا باعث بی تحرکی موقت شپش‌ها شده و نرم کننده باعث می‌شود حرکت شانه بین موها راحت‌تر شود. 3- لباس‌هایی که کودک در یک یا دو هفته اخیر استفاده کرده، آنها را در کنار لباس‌های دیگران گذاشته و لباس‌های اعضای دیگر خانواده همه باید با آب جوش ضدعفونی شوند یا آنها را در ماشین لباسشویی با حرارت 90 درجه بشویند. 4- روغن نارگیل، یک عامل خفه‌کننده‌ی عالی‌ است که شپش‌ها را خفه می‌کند و در نهایت آنها را می‌کُشد. 5- الکل مالشی، یک حلال حاوی ۷۰٪ ایزوپروپیل یا الکل مطلق است که می‌تواند شپش‌ها و تخم‌های شپش را به‌طور موثری از بین ببرد. استفاده از این ضدعفونی‌کننده‌ی قدرتمند، خطری ایجاد نمی‌کند. 6- 4 یا 5 عدد پیاز را در مخلوط کن بریزید تا به شکل خمیر درآید ، خمیر حاصله را در صافی بریزید و با پشت قاشق فشار بدهید تا آب آن خارج شود حالا پوست سرتان را با آب پیاز ماساژ بدهید و آن را با کلاه حمام بپوشانید و اجازه بدهید حداقل دو ساعت روی سرتان بماند بعد از مدت زمان مناسب موها را با شامپو و آب ولرم بشویید و سپس حتما موها را خشک کنید و برای جدا کردن شپش ها از یک شانه ضدشپش استفاده کنید. این درمان را سه روز متوالی تکرار کنید . 7- در یک لیوان آب جوش، 1 قاشق اسپند خشک و آسیاب شده را بریزید و مخلوط کنید و صبر کنید به مدت 15 دقیقه این مخلوط دم بکشد. سپس کل موها را به این ترکیب آغشته کرده و اجازه دهید تا 45 دقیقه روی موها باقی بماند. برای اثربخشی بهتر می توانید موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشش دهید. سپس موها را با آب گرم آبکشی نمایید. برای موهای بلندتر، مواد اولیه را 2 یا 3 برابر افزایش دهید. نکته: بهترین راه رعایت موازین بهداشت فردی به ویژه استحمام و استفاده از آب گرم و صابون است. تعویض لباس‌های زیر، کوتاه کردن موها، رعایت اصول بهسازی محیط و در موقع اضطرار جوشاندن لباس‌ها در حرارت بالای ۶۰ درجه و ترجیحاً اتو کردن آن‌ها از راه‌های کاهش احتمال آلودگی به شپش است. گردآوری از مجله پاموه
نظرات: 0 مشاهده