درمان آبریزش بینی کودک + علت و روش سریع و فوری خانگی

درمان آبریزش بینی + علت و روش های سریع و فوری خانگی

چگونه ابریزش بینی را از بین ببریم،درمان سوزش و آبریزش بینی چگونه ابریزش بینی را از بین ببریم،درمان سوزش و آبریزش بینی

علل آبریزش بینی چیست؟

در زیر به 6 عامل اصلی که باعث آبریزش بینی کودک می شود اشاره کرده ایم:
  • آلرژی
آلرژی (حساسیت) یعنی: واکنش سیستم دفاعی بدن در مقابل عناصر خارجی. زمانی که کودک با مواد حساسیت زا، تماس برقرار میکند، یا به چیزی که حساسیت دارد و آن را میخورد یا تنفس میکند و یا دارویی که به آن حساسیت دارد و به او تزریق میشود بدن او به اشتباه این مواد را دشمن فرض می‌کنند و در برابر آن گارد دفاعی می‌گیرد و برای مبارزه با آن، هیستامین تولید می‌کند. آبریزش بینی همراه با عطسه و یا قرمزی و خارش چشم از علائم آلرژی است. نکته: احتمال دارد برخی از کودکان به پتوهای پشمی و یا بالش های پَر هم حساسیت داشته باشند، دود سیگار در برخی از کودکان باعث افزایش آلرژی میشود حتی اگر به آن حساسیت هم نداشته باشند. کودک را در معرض عوامل حساسیت زا قرار ندهید.
  • گرفتگی بینی نوزاد تازه متولد شده
احتمال دارد بخاطر وجود مخاط در سیستم بدن نوزاد که در بدن او انباشته شده است و باعث گرفتگی بینی او شده است آبریزش بینی بدون علائم داشته باشد. بهترین و مطمئن ترین قطره برای باز کردن بینی نوزاد، قطره های محلول نمک هستند. این قطره ها باعث از بین رفتن بلغم در بینی نوزاد می شوند. استفاده از قطره های محلول نمک باعث جدا شدن مواد درون بینی کودک شده و نوزاد عطسه خواهد کرد. در این صورت چیزی که باعث گرفتگی بینی او شده با فشار هوا از آن خارج می شود. نکته: با استفاده از یک دستمال نرم بینی کودک را پاک کنید و برای جلوگیری از گسترش میکروب ها، بعد از تمیز کردن بینی کودک، دست های او را تمیز بشویید و دستمال های کثیف را بیرون بریزید.
  • خوردن غذای تند و هوای سرد
خوردن غذای تند و یا قرار گرفتن در معرض هوای سرد هم باعث آبریزش بینی کودک می شوند. خوردن غذای تند: بسیاری از کودکان با خوردن غذاهای گرم و تند، تحت تاثیر قرار می گیرند. عصبی به نام عصب حسی سه گانه با مصرف غذاهای تند تحریک می شود، که باعث آبریزش بینی میشود. قرار گرفتن در هوای سرد: یکی از شایعترین رخدادهای طبیعی در هوای سرد، آبریزش بینی است، دلیل این اتفاق این است: درحالی که مجاری بینی تان سعی می کنند هوا را قبل از رسیدن به شش ها گرم کنند، مایعات اضافی تولید میشوند. بنابراین، راه پیشگیری از آبریزش بینی در هوای سرد این است که هوا را قبل از رسیدن به بینی، گرم و مرطوب کنیم.
  • سرماخوردگی
شایع ترین علت آبریزش بینی در کودکان، سرماخوردگی است. سرماخوردگی معمولأ با سوزش و درد گلو آغاز می شود و با سرفه، آبریزش بینی و بعضی مواقع با خروج خلط ادامه پیدا می کند. در آبریزش ناشی از سرماخوردگی، کودک علائمی مانند: تب خفیف، سرفه، گلو درد، آبریزش چشم و عطسه دارد. نکته: سرماخوردگی و آلرژی دارای علائم مشترکی مثل سوزش گلو و آبریزش بینی هستند.
  • آنفولانزا
از علائم آنفولانزا می توان به تب، تعریق، سردرد، درد عضلات و مفاصل، گلو درد و گرفتگی بینی اشاره کرد. آنفولانزا شدیدتر از سرماخوردگی است و آبریزش ناشی از آنفولانزا همراه با علائمی چون لرز ، درد عضلانی، گلودرد، سرگیجه و از دست دادن اشتها می باشد.
  • گیر کردن یک جسم خارجی در بینی
اگر چیزی در بینی کودک گیر کرده باشد، آبریزش بینی همراه با ترشحات خونی و یا درد مشاهده می کنید. تلاش در جهت خارج کردن جسم خارجی از بینی کودک می‌تواند به جسم خارجی فشار آورده و موجب سُر خوردن آن به داخل بینی شود که این کار می‌تواند باعث وارد شدن جسم خارجی به مجاری تنفسی و حلق شود. از علائم وجود یک جسم خارجی در بینی کودک می توان به گریه های مکرر و همزمان دست زدن به بینی توسط کودک، اشکال در تنفس، مسدود شدن یک طرفه سوراخ بینی، خونریزی گاه به گاه از یک سوراخ بینی و خرخر کردن اشاره کرد. علت آبریزش کودک,درمان های سریع و فوری برای آبریزش بینی علت آبریزش کودک,درمان های سریع و فوری برای آبریزش بینی

چگونه آبریزش بینی کودکان را درمان کنیم؟

روش های سریع و فوری خانگی برای درمان آبریزش بینی
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از محلول آب نمک
یکی از بهترین روش های درمان آبریزش بینی، استفاده از محلول آب نمک است. از محلول آب نمک به عنوان تسکین‌دهنده گلودرد، میکروب‌کش و دهان‌شویه نیز استفاده می‌شود. آب نمک باعث شل شدن مخاط و خروج راحت تر آن از بینی می شود و مجرای تنفسی را تمیز کرده و باعث میشود کودک راحت تر نفس بکشد. شست‌وشوی روزانه بینی با محلول آب نمک، از بیماری‌هایی مانند: سرماخوردگی، سرفه، التهاب چشم، بینی و گلو، التهاب سینوس‌های پیشانی، سردرد، خستگی، بیخوابی جلوگیری میکند. از آب شیر برای شستشوی بینی استفاده نکنید. باید از آب مقطر و یا آب جوشیده ولرم برای درست کردن آب نمک استفاده کنید. بدین منظور 1 لیوان آب را بجوشانید و 1/4 قاشق چایخوری نمک را به آن اضافه کنید تا آن هم کمی بجوشد و حل شود،بعد بگذارید در دمای اتاق سرد شود. چند قطره از محلول را داخل بینی کودک بریزید و سر او را بالا نگه دارید. با گرفتن یکی از حفره های بینی، مخاط حفره دیگر را خالی کنید. این کار را برای حفره دوم نیز انجام دهید. این کار را روزی سه بار انجام دهید. به کودک یادآوری کنید هر چند ساعت باید بینی خود را خالی کند. برای جلوگیری از قرمز شدن بینی کودک، مقداری روغن زیتون روی بینی او بمالید. نکته: برای مؤثر بودن اثر آب و نمک می‌بایست درصد نمک (نمک خوراکی و در بهترین حالت، نمک گرفته شده از آب دریا) تنظیم شده باشد. آب بدون نمک یا کم نمک موجب سوزش حفره‌های بینی می‌شود. اگر درصد نمک بیشتر از حد مشخص باشد، تأثیر ناخوشایندی خواهد داشت. ترکیب مناسب، یک قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب است. 
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از بخور
1- برای بچه های کوچک تر: دوش آب گرم را باز کنید و حمام را با بخار پر کنید، سپس کودک را داخل حمام ببرید و به مدت 10 تا 15 دقیقه همراه او در حمام بنشینید. این کار را روزی 2 تا 3 بار انجام دهید. بخار تولید شده توسط حمام گرم به رقیق شدن مخاط و خروج آن ها کمک می کند. 2- برای بچه های بزرگتر: از بخور استفاده کنید. یک ظرف را پر از آب کرده و بجوشانید، سپس سر کردک را با کمی فاصله روی ظرف داغ قرار دهید و روی سرش یک حوله یا یک پارچه ضخیم بکشید، حدود 10 دقیقه صبر کنید تا کودک از بخار آب استنشاق کند تا آب جمع شده در بینی او خارج شود، سپس بینی کودک را خالی کنید استنشاق بخار باعث خروج راحت تر مخاط بینی می شود. این کار را روزی 3 بار انجام دهید.
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از روغن اوکالیپتوس
از خواص روغن اکالیپتوس می توان به ضدالتهابی، ضد درد، ضدویروسی و ضد میکروبی بودن آن اشاره کرد. استفاده از بخور چند قطره روغن اکالیپتوس به کاهش و از بین رفتن آبریزش بینی، گرمی سینوس و خارج شدن عفونت‌ها و درمان هرچه زودتر سرماخوردگی کمک می‌کند. 1- 4 تا 5 قطره روغن اوکالیپتوس را در آب گرم بریزید و به کودک اجازه دهید ده دقیقه در آن بازی کند. این کار را 2 با در روز تکرار کنید. 2- 10 قطره روغن اوکالیپتوس را در نصف پیمانه روغن زیتون بریزید، سپس با این مخلوط سینه کودک را پیش از خواب ماساژ دهید.
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از ریحان
یکی از ساده ترین راه ها برای "درمان آبریزش بینی" مصرف ریحان میباشد. ریحان با خواص ضدباکتریایی، ضد قارچ و ضد ویروسی که دارد  باعث قوی تر شدن سیستم دفاعی کودک می شود. 1- برای بچه های کوچک تر: برگ های ریحان را کمی ریز کرده و داخل مقدار کمی شکر زرد (تهیه شده از آب نیشکر) بریزید و 2 بار در روز این مخلوط را به کودک بدهید تا بخورد. 2- برای بچه های بزرگتر: لازم است که برگ های تازه ریحان را پیش از صبحانه و پیش از خواب به کودک بدهید تا بجود.
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از عسل
همانطور که می دانید برای کودکان زیر 2 سال از عسل، بخاطر باکتری ای که تولید می کند و موجب مسمومیت غذایی حاد می شود، نباید استفاده کنید، اما برای کودکان بالای 2 سال بخاطر خواص ضدباکتری، آرامش دهنده و ضد ویروسی عسل، که به کاهش علائم آبریزش بینی و درمان سرفه و گلودرد کمک می کند استفاده کنید. 1- داخل یک لیوان آب ولرم که از قبل جوشانده اید 1 الی 2 قاشق چایخوری عسل بریزید و قاطی کنید و به کودک بدهید تا بخورد، این کار را روزی 2 بار تکرار کنید. 2- در یک لیوان آب جوشیده که ولرم کرده اید 1 قاشق غذاخوری عسل و نصف قاشق چایخوری آب لیموی تازه بریزید و به کودک بدهید تا بخورد، این روش را هم روزی 2 بار انجام دهید.
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از زردچوبه
پودر زردچوبه بخاطر خواص ضدویروسی، ضد باکتری، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی که دارد می‌تواند مخاط را کاهش دهد، که این کار باعث احساس تسکین و آرامش در کودک بیمار می شود. برای استفاده از خواص پودر زردچوبه، بهتر است پودر را در ظرف کوچکی که داخل آن روغن کتان ریخته اید، خیسانده و بخاری که از آن ساتع می‌شود را کودک استنشاق کند..
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از بابونه
بابونه باعث از بین رفتن آبریزش بینی، تقویت سیستم ایمنی و کاهش عطسه بخاطر خواص آنتی هیستامینی، برای کودکان بالای 1 سال بسیار مفید است. برای استفاده از این روش، داخل یک ظرف کوچک، 2 لیوان آب را بجوشانید و 1 قاشق چایخوری بابونه خشک را در حال جوش داخل ظرف بریزید. محلول را به مدت 2 دقیقه بجوشانید. بعد درب آن را بگذارید تا دم بکشد، بعد از 5 دقیقه عسل را به آن بیفزایید. این چای را روزی دوبار به کودک بالای 2 سال بدهید.
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از سوپ مرغ
مصرف سوپ مرغ گرم برای کودکان بالای 1 سال، باعث کاهش آبریزش بینی و باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی بدن می شود و باعث جلوگیری از ابتلا به عفونت مجاری تنفسی میشود. سوپ مرغ بسیار مغذی، سبک، مقوی و عالی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی های مکرر کودکان می باشد. سوپ مرغ را با استفاده از تکه های کوچک مرغ و سبزیجاتی مانند: هویج، اسفناج، پیاز و شلغم درست کنید.
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از حمام اسفنج
اگر کودک شما آبریزش بینی دارد و دمای بدنش پایین است برای اینکه دمای بدنش به حالت نرمال برسد، او را با آب سرد و با استفاده از اسفنج بشویید، حمام اسفنج کمک میکند تا کودک آرامش داشته و راحت بخوابد. نکته: برای این کار از آب خیلی سرد استفاده نکنید چون باعث افزایش دمای داخلی بدن کودک می شود.
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از بخور سرد
برای اینکه کودک راحت تنفس کند و مخاط بینی کودک سفت نشود و بینی او نگیرد باید اتاق خواب کودک را مرطوب نگهدارید، برای این کار باید یک دستگاه بخور سرد در اتاق خواب او قرار دهید
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از مخلوط زنجبیل و عسل
یکی از راحت ترین روش های خانگی برای درمان آبریزش بینی که ناشی از سرماخوردگی است، استفاده از ترکیب زنجبیل و عسل میباشد برای تهیه این محلول، کمی زنجبیل را رنده کرده و آب آن را بگیرید. زنجیل را با عسل مخلوط کنید و سه بار در روز به فرزندتان بدهید تا این داروی شفابخش را میل کند. چگونه به سرعت آبریزش بینی را قطع کنیم؟ چگونه به سرعت آبریزش بینی را قطع کنیم؟
  • درمان آبریزش بینی با استفاده از اسپری سالین و مکنده
کودکانی که قادر نیستند بینی خود را خالی کنند با استفاده از  اسپری سالین می توانند مخاط را رقیق کرده و با یک مَکنده ، مخاط را بیرون بکشند. اسپری سالین برای کودکان بسیار کوچک نیز ایمن است. برای استفاده از اسپری سالین، فرزند خود را در موقعیتی قرار دهید که سر او پایین تر از پاهایش باشد، بعد به آرامی 1 قطره از محلول را در 1 سوراخ بینی او بریزید و بعد از 1 یا 2 دقیقه، از یک مکنده برای خروج مخاط استفاده کنید. انتهای حبابی مکنده را فشار دهید، انتهای دیگر را وارد بینی کنید و به آرامی حباب را رها کنید. این کار را برای سوراخ دیگر بینی تکرار کنید.
  • درمان آبریزش بینی با فین کردن
فین کردن، یکی از ساده ترین راهها برای خروج مخاط از بینی می باشد. مطمئن شوید که کودکتان بعد از فین کردن دستهایش را به خوبی شسته و دستمال های کثیف را دور بیندازد.

درمان دارویی آبریزش بینی

معمولا وقتی از درمان دارویی برای آبریزش بینی صحبت میشود، اولین دارویی که به فکر والدین میرسد داروهای سرماخوردگی است. زیرا سرماخوردگی شایع‌ترین علت آبریزش بینی در کودکان نوپا است. تأثیر داروهای سرماخوردگی بدون نسخه برای کودکان زیر سن 6 سال اثبات نشده و همچنین عوارض جانبی جدی دارند. متخصص اطفال ممکن است استامینوفن که ماده فعال موجود در داروهایی مانند تیلنول است و برای کودکان کم‌سن داروی بی‌خطری است را تجویز کند و یا ایبوپروفن (قرص ادویل، موترین مخصوص کودکان) را برای تسکین درد کودک از تب بالا در نظر بگیرد. گردآوری از مجله پاموه
نظرات: 0 مشاهده