بروموکریپتین - عوارض جانبی + تداخل دارویی Bromocriptine

بروموکریپتین Bromocriptine چیست ؟

بروموکریپتین Bromocriptine برای درمان آکرومگالی ، جلوگیری از افزایش پرولاکتین و درمان برخی از تومورهایی که باعث افزایش ترشح  پرولاکتین هستند می شوند مورد استفاده قرار میگیرد. بروموکریپتین - عوارض جانبی + تداخل دارویی Bromocriptine بروموکریپتین - عوارض جانبی + تداخل دارویی Bromocriptine

احتیاطات و موارد منع مصرف بروموکریپتین Bromocriptine

در زمان تجویز این دارو در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:
  •  اگر به بروموکریپتین Bromocriptine و داروهای مشابه حساسیت دارید
  • در صورتی که تحت درمان  با داروی دیگری هستید. داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی ، ضد روانپریشی ، ضد صرع ، خواب آور ، داروهای معده ، داروهای میگرن و ...
  • اگر باردار هستید و یا در حال برنامه ریزی برای حاملگی هستید
  • در صورتی که فشار خون شما بالا است
  • در صورتی که بیماری قلبی ، عروقی دارید ، اگر سابقه حمله قلبی دارید
  • اگر سابقه سکته مغزی دارید
  • در صورتی که مشکل عدم تحمل لاکتوز دارید
  • اگر در دوران شیردهی هستید

مصرف بروموکریپتین در بارداری

بروموکریپتین در رده D بارداری قرار دارد و می تواند برای سلامت جنین مضر باشد. شما به هیچ عنوان مجاز به مصرف بروموکریپتین به صورت خودسرانه نیستید. توصیه می شود در دوران مصرف این دارو از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن مانند کاندوم استفاده کنید. . مصرف این دارو در دوران حاملگی انتخاب بین بد و بدتر است و این تصمیم فقط به عهده پزشک شماست .

مصرف بروموکریپتین در شیردهی

مصرف بروموکریپتین می تواند در دوران شیردهی برای نوزاد مضر باشد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید. در دوران مصرف بروموکریپتین توجه داشته باشید که :
  1. در صورتی که در دوره مصرف این دارو هرگونه مراجعه به پزشک داشتید ، مصرف بروموکریپتین را به او اطلاع دهید
  2. توصیه می شود یادداشتی در جیب خود داشته باشید که به مصرف این دارو اشاره می کند . در زمان های اضطراری مانند زمانی که تصادف کرده اید و هوشیار نیستید ، بسیار مهم و حیاتی است که پزشکان از مصرف این دارو مطلع باشند.
  3. این دارو می تواند باعث خواب آلودگی شده و سرعت واکنش شما را کاهش دهد. بعد از مصرف بروموکریپتین از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند خودداری کنید.
  4. این دارو می تواند مشکل تعادل ایجاد کند. همیشه زمان تغییر حالت از خوابیده به نشسته و ایستاده ، مواظب باشید و به آرامی تغییر حالت دهید.
  5. بروموکریپتین با الکل تداخل دارد
  6. بروموکریپتین می تواند باعث افزایش فشار خون شود.
  7. قطع مصرف این دارو باید به صورت تدریجی و تحت نظر پزشک انجام شود. از قطع ناگهانی بروموکریپتین به صورت خودسرانه خودداری کنید.
  8. بروموکریپتین می تواند اثرات قرص های پیشگیری از بارداری را کاهش داده و باعث بارداری ناخواسته شود. در دوره مصرف این دارو از سایر روش های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم نیز استفاده کنید.
  9. برای جلوگیری از مشکلات معده ، می توانید این دارو را همراه با غذا مصرف کنید
توجه : در دوره مصرف بروموکریپتین احتمال خونریزی معده و روده وجود دارد که می تواند بسیار خطرناک باشد. در صورتی که برای درمان آکرومگالی از این دارو استفاده می کنید در این باره با پزشک خود مشورت کنید.
توجه : برخی از بیماران مبتلا به پارکینسون که بروموکریپتین هم مصرف می کنند ممکن است دچار نوعی از سرطان پوست به نام ملانوما شوند. مشخص نیست که این سرطان به دلیل بیماری پارکینسون است و یا از عوارض جانبی داروی بروموکریپتین . در هر صورت اگر هرگونه نشانه ای از بیماری پوستی مشاهده کردید ، به پزشک گزارش دهید.
در صورت فراموش کردن مصرف بروموکریپتین چه کنم ؟  بسیار مهم است که این دارو را به صورت منظم و به موقع مصرف کنید. در صورتی که به هر دلیلی مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری ، دوز خود را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد بروموکریپتین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص بروموکریپتین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با 115 تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با بروموکریپتین می تواند خطرناک بوده و عوارض جانبی در پی داشته باشد که برخی از این عارضه ها تا آخر عمر ادامه پیدا می کنند. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

عوارض جانبی بروموکریپتین

بروموکریپتین مانند سایر داروهای شیمیایی می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند.این عوارض فقط در زمان مصرف درست و عادی دارو ممکن است مشاهده شوند و در صورت مصرف اشتباه و بیش از حد ، عارضه ها ممکن است متفاوت و بسیار خطرناک باشند. در صورتی که بعد از اول مصرف بروموکریپتین هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید. برخی از نشان های حساسیت به بروموکریپتین عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، سردرد ، سرگیجه ، حالت تهوع ، درد قفسه سینه ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب و ...

برخی از سایر عوارض جانبی بروموکریپتین عبارتند از :

  • سرگیجه ، تاری دید ، سیاهی رفتن چشم ، دوبینی ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی
  • تغییرات خلق و خو ، عصبانیت ، تحریک پذیری ،
  • درد قفسه سینه ، تنگی نفس ، کم آوردن نفس در بالا رفتن از پله ها
  • افزایش وزن ، تورم دست ها و پاها ، افزایش سایز دور کمر ، غبغب ، پف کردن زیر چشم
  • حرف زدن در خواب ، کابوس ، بختک ، خروپف کردن
  • مشکل در ادرار کردن ، سوزش ادرار ، تکرر ادرار ، قطره قطره خارج شدن ادرار ، خون در ادرار
  • شکم درد ، یبوست ، مدفوع خونی
  • توهم ، دیدن چیزها و یا کسانی که وجود ندارند
  • خواب آلودگی ، خستگی و بی حوصلگی
توجه: در موارد نادر مصرف بروموکریپتین می تواند باعث تغییر رفتار شدید و تمایل به آسیب رسانی به دیگران و خو و حتی خودکشی و یا قتل شود. هرگونه تغییر رفتار را تحت نظر داشته باشید.
تداخل دارویی بروموکریپتین تداخل دارویی بروموکریپتین  

تداخل دارویی بروموکریپتین

بروموکریپتین می تواند با سایر داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کرده و در زمان تجویز بروموکریپتین تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به او گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با بروموکریپتین تداخل دارند عبارتند از :

رده بارداری در رده D بارداری قرار دارد
در دوران شیردهی مجاز نیست
تداخل دارویی داروهای هورمونی ، کنترل فشار خون ، کنترل قند خون ، میگرن ، پارکینسون ، خواب آور ، ضد افسردگی و ...
عوارض خطرناک افزایش احتمال خودکشی
تداخل با الکل دارد
احتیاط خواب آور است . بعد از مصرف ، رانندگی نکنید
  سوالات متداول درباره بروموکریپتین

تاثیر مصرف بروموکریپتین برای باردار شدن

افزایش پرولاکتین می تواند باعث تغییر در دوره های پریود ، ناباروری . سایر مشکلات مربوط به زنان شود. مصرف بروموکریپتین می تواند با متعادل کردن پرولاکتین باعث افزایش احتمال بارداری شود. توجه داشتن باشید که اگر به قصد بارداری بروموکریپتین مصرف می کنید باید به محض اطلاع از بارداری ، این مورد را به پزشک گزاش دهید تا مصرف این دارو قطع شود. از قطع خودسرانه مصرف بروموکریپتین خودداری کنید.

تاثیر مصرف بروموکریپتین بر روی قطع شیر

به طور معمول قرص بروموکریپتین برای جلوگیری از ترشح شیر تجویز می شود.

تاثیر مصرف بروموکریپتین بر روی قاعدگی و پریود

افزایش هورمون پرولاکتین می تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی شود. قرص بروموکریپتین به صورت غیر مستقیم و با تنظیم هورمون پرولاکتین می تواند تخمک گذاری و پریود را منظم کند و احتمال بارداری را افزایش دهد.  
نظرات: 0 مشاهده