تب کودک + کاهش و درمان تب کودکان + تشنج و علائم آن

تب کودک + کاهش و درمان تب کودکان + تشنج و علائم آن

درمان تب کودک,علائم تب کودک,راههای پایین آوردن تب درمان تب کودک,علائم تب کودک,راههای پایین آوردن تب یک راه مقابله بدن در برابر عفونت و بیماری، تب کردن است و همیشه به این معنی نیست که ما به یک بیماری جدی مبتلا شده‌ایم. تب معمولاً با بیماری های دستگاه تنفس مثل: عفونت های گوش، آنفولانزا، سرماخوردگی های شدید خروسک، پنومونی (سینه پهلو)، و گلودرد همراه است. همچنین ممکن است نشانه ای از عفونت روده یا مجاری ادراری، التهاب مغز و طناب نخاعی (مننژیت) و انواع متعددی از بیماری های ویروسی باشد.

چه موقع تب کودک خطرناک است؟

در چه مواقعی باید هرچه سریع تر کودک را به پزشک ببریم؟

1- اگر کودک، کوچکتر از 3 ماه سن دارد و درجه حرارت بدن او 38 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر است. 2- اگر کودک بین 3 تا 6 ماه سن دارد و درجه تب او 38.3 درجه سانتی‌گراد یا بالاتر از آن است. 3- اگر بزرگتر از 6 ماه است و درجه حرارت بدن او 39.4 درجه و بالاتر از این مقدار است. 4- اگر کودک بین 1 تا 2 ساله است و تب او بیش از 24 ساعت طول کشید. 5- همچنین اگر کودک شما هر سنی دارد و درجه تب او به ۴۰ درجه نزدیک شد. 6- علائم و نشانه‌هایی که ممکن است با تب همراه باشد مانند: اگر کودک به سختی نفس می‌کشد یا جوش هایی در بدن او دیده میشود که علت آن را نمیدانیم یا اگر رنگش پریده و بی حال است و یا اینکه کمتر از حالت معمول، پوشک خود را خیس می‌کند. 7- احتمال دارد به دلیل عفونت، جوش‌ها و لکه‌های سیاه روی پوست کودک مشاهده کنید که نیاز به مراقبت ويژه داشته باشد. 8- زمانی که کودک نمی‌تواند بخش‌های خاصی از بدنش مانند: گردنش را تکان دهد و احساس درد دارد. 9- اگر کودکی دارای سیستم ایمنی ضعیف است باید به درجه حرارت بدن او بیش از پیش توجه کرد. 10- اگر با قرص های تب بر، تب کودکتان کاهش نیافت.

نکاتی درباره تب کودک

برخی فکر میکنند ابتلا به تب و عفونت باعث آسیب مغزی در کودک میشود، اما اگر درجه حرارت بدن و تب کودک از 108 درجه فارنهایت یا 42 درجه سانتی‌گراد بالاتر برود می‌تواند روی عملکرد بخش‌های متعددی از بدن از جمله مغز تاثیر منفی بگذارد. معمولا تب با این شدت بسیار نادر است اما هنگاهی که کودک در داخل یک ماشین با درب و پنجره بسته تنها بماند احتمال بروز اینگونه تب وجود دارد. در 4 درصد از کودکان در اثر تب شدید تشنج رخ میدهد.

علائم تشنج

  • از دست‌ دادن‌ هوشياری
  • پرش‌ يا تكان‌ خوردن‌ بازوها ، پاها ، يا صورت‌ كه‌ 2 الی 3 دقيقه‌ طول‌ می كشد.
  • از دست‌ دادن‌ كنترل‌ ادرار يا مدفوع‌ (خيس‌ كردن‌ يا كثيف‌ كردن‌)
  • حالت‌ تحريک پذيری پس‌ از به‌ دست‌ آوردن‌ هوشياری و به‌ دنبال‌ آن‌ خواب‌ طولانی مدت
نکته پیشگیری: اگر کودکی قبلا تب کرده و به دنبال آن تشنج کرده است، زمانی که تب میکند برای جلوگیری از تشنج مجدد، اقدامات موثری برای پایین آوردن تب او انجام دهید.

در هنگام تشنج چه باید کرد؟

  • کودکتان را به بغل بخوابانید.
  • به هیچ عنوان در دهن کودکتان چیزی نگذارید. هرگز در شرایط تشنج، دهان فرزندتان را به زور باز نکنید و برای رساندن اکسیژن بیشتر به او، از باز کردن دکمه‌های لباسش کمک بگیرید.
  • باید تشنج بیش از 5 دقیقه طول نکشد ، در غیر این صورت با شماره ی اورژانس ( 115 ) تماس بگیرید.

راههای کاهش و درمان تب کودکان

احتمال بروز تشنج ناشی از تب، به‌ویژه در کودکان خردسال بسیار بالا است، به همین دلیل شما باید در اولین فرصت تمام تلاش خود را برای پایین آوردن تب کودک انجام دهید، برای این کار از روش های زیر استفاده کنید. 1– اگر رویش ملحفه یا پتو انداخته اید، بردارید و کمی بعد لباس‌هایش را هم از تنش خارج کنید. 2– یک پارچه‌ تمیز را خیس کرده و کاملا آبش را بگیرید و روی پیشانی‌ کودک قرار دهید و هر 1 دقیقه یک‌بار این کار را تکرار کنید. 3– یک اسفنج را با آب خنک (دقت کنید سرد نباشد) مرطوب کنید و روی بدن کودک بکشید. می‌توانید نوزاد را حدود 1 دقیقه در وان آب خنک (نه سرد) قرار دهید توجه داشته باشید اگر کودک‌تان به‌ خاطر سرما بلرزد، دمای بدنش از این هم بالاتر خواهد رفت. راههای کاهش و درمان تب کودکان,نکاتی درباره تب کودک راههای کاهش و درمان تب کودکان,نکاتی درباره تب کودک 4– اگر فرزندتان بیشتر از 3 ماه دارد، می‌توانید از قطره استامینوفن مناسب شیرخواران برای کاهش تب او استفاده کنید . 5– سعی کنید دمای اتاق را از 20 درجه سانتی‌گراد بالاتر یا پایین‌تر نبرید. 6– با کمک پنکه اتاق را خنک‌تر کنید اما باید توجه کنید که فرزندتان در دمای اتاق نباید بلرزد. 7– به علت ممنوعیت استفاده کودکان از آسپرین (بجز تجویز دکتر) هیچ‌وقت خودسرانه به نوزادی که تب کرده این دارو را ندهید. 8- اگر کودکتان دچار بیماری کلیوی، آسم، زخم معده یا سایر بیماری های مزمن است استفاده از ایبوپروفن منوط به دستور پزشک خواهد بود. نکته: اگر نوزاد بالای 6 ماهه شما تب کرد زیاد هم نباید بترسید، چون تب کردن همیشه هم خطرناک نیست، در بعضی مواقع تب کودک، شما را از بروز بیماری های دیگر که هنوز در بدنش ریشه ندوانده آگاه میکند. گردآوری از مجله پاموه
نظرات: 0 مشاهده