علت دل درد نوزادان و کودکان چیست؟ + درمان دل درد کودکان

علت دل درد نوزادان و کودکان چیست؟ + درمان دل درد کودکان

علل انواع دل درد نوزاد و راههای درمان خانگی دل درد کودک علل انواع دل درد نوزاد و راههای درمان خانگی دل درد کودک

علل دل درد کودکان

همه کودکان در طول زندگی خود حتما چندین بار دچار دل درد میشوند. عوامل زیادی باعث این دل درد میشود که در پایین به برخی از آنها اشاره میکنیم.
  • نفخ
یکی از مهم ترین علل دل درد، نفخ و باد شکم است که به دلیل عادات بد غذایی و تغذیه نامناسب اتفاق می افتد ، بهترین کمک به بهبود نفخ کودکان، کاهش مصرف غذاهای نفاخ مانند: لوبیا، نخود پیاز و انواع کلم می باشد.
  • یبوست
یبوست یکی از شایع‌ترین مشکلات مرتبط با دل درد است، تغییر در رژیم غذایی کودک، عادات غذایی و یا کاهش مصرف آب ممکن است باعث مدفوع خشک و سفت شود. اگر فاصله بین دفعات دفع مدفوع، بیش از حد معمول باشد مخصوصا اگر دفع، ۴ روز یا بیشتر طول بکشد و همراه با ناراحتی (زور) انجام شود احتمالاً  کودک دچار یبوست شده است. اگر یبوست کودک درمان نشود، در بلند مدت باعث ایجاد بیماری‌های دیگری مانند: **سلیاک** و کم‌کاری تیروئید میشود. **بیماری سلیاک یکی از بیماری‌های گوارشی است که ممکن است سال‌ها خاموش و بدون علائم بماند. اما آسیب‌های این بیماری برای بدن بیشمار است پس حتما برای درمان یبوست کودک اقدامات سریع را انجام دهید.**
  • آنفولانزای معده
اگر کودک دچار اسهال و درد شکم شده است و استفراغ میکند ممکن است دچار گاستروآنتریت که به آن "آنفولانزای معده" هم گفته می‌شود مبتلا شده باشد. چون ابتلا به گاستروآنتریت باعث استفراغ ، اسهال، تب و بی‌اشتهایی در کودک می شود و باعث کم‌ آبی بدن می‌گردد و در بچه‌های کوچک‌تر، تبعات بدتر و حادتری به‌همراه دارد. بنابراین باید کودک در هنگام ابتلا به این بیماری مقادیر زیادی مایعات بنوشد و حتما با کمک دکتر به درمان کودک ادامه دهید. خوشبختانه آنفولانزای معده، بیماری جدی و خطرناکی نیست و بعد از چند روز مراقبت به خودی خود خوب می‌شود. اگر استفراغ بیش از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد، حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
  • آپاندیس
از مهم ترین و خطرناک ترین دلایل شایع بروز دل درد در کودکان، التهاب و ورم آپاندیس است. کودک مبتلا به دل درد معمولا اطراف نافش را مالش می‌دهد. وجود درد در نواحی دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است. به‌خصوص اگر این درد در قسمت پایین و راست شکم احساس شود، می‌تواند نشانه‌ی التهاب آپاندیس باشد.
  • آلرژی نسبت به شیر یا عدم تحمل لاکتوز
معمولا برخی نوزادان به بیماری عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند و یا نسبت به پروتئین‌های موجود در شیر آلرژی دارند، که در این موارد ممکن است کودک دچار دل درد همراه با اسهال، راش پوستی و استفراغ شود.
  • رفلاکس
کودکان بین یک تا سه ماهه، معمولا قسمتی از شیری که میخورند را تف می کنند. این به این دلیل است که دریچه بین لوله غذا و معده به طور کامل توسعه نیافته است. بزاق گاهی به دهان و گلو بر می گردد و معده درد و دل درد را بعد از آن ایجاد می کند.
  • مسمومیت
احتمال بروز مسمومیت با مصرف موادی سمی مانند: دارو، گیاهان، مواد مخدر یا مواد شیمیایی ممکن است کودک را به دل درد شدیدی مبتلا کند.
  • عفونت مجاری ادراری

عفونت ادراری یکی از بیماری های شایع در کودکان است که در سنین نوزادی و زیر یک ماه، با نشانه هایی مانند: تب یا کم شدن حرارت بدن، بی‌حالی، بی‌اشتهایی، تحریک‌پذیری، اسهال، کم شدن حجم ادرار، زردی و از بین رفتن واکنش‌های نوزادی خودش را نشان می‌دهد اما در سنین بالاتر با علائمی مانند: تب، بوی بد ادرار، سوزش، تکرر و بی‌اختیاری ادرار، ایجاد شب‌ادراری، درد پهلوها و درد در ناحیه زیر شکم، قطع و وصل شدن جریان ادرار و بی‌قراری حین ادرار کردن در کودکان همراه است.

یکی دیگر از علائم عفونت ادراری تب‌های غیرقابل توجیه می باشد، یعنی علتی برای تب کردن کودک پیدا نمی کنیم. این نوع عفونت چون بر بخشی از دستگاه ادراری تأثیر می‌گذارد باید به موقع درمان شود چون این احتمال وجود دارد در دراز مدت به سیستم دفع ادرار کودک آسیب بزند که در این صورت در عملکرد کلیه ها اختلال وارد می شود و نارسایی کلیه بوجود می آید و همچنین باعث می شود در آینده فشار خون بالا به سراغ کودک بیاید. بنابراین درمان عفونت های ادراری کودکان نباید به تعویق انداخته شود.

نوزادان و بچه های کوچک به مراتب بیشتر در خطر نارسایی کلیوی ناشی از عفونت مجاری ادراری هستند. در پسران زیر 1 سال و دختران زیر 4 سال این بیماری شایع‌ تر است و تقریبا 5 درصد از نوزادانی که به‌ علت تب به پزشک مراجعه می‌کنند، به عفونت ادراری مبتلا هستند. میکروب‌های موجود در دستگاه گوارش عامل ایجاد کننده عفونت هستند. البته ویروس‌ها و قارچ‌ها نیز می‌توانند موجب بروز عفونت ادراری شوند.
  • گلودرد استرپتوکوکی
استرپتوکوکی گلو می‌تواند باعث ایجاد دل درد در نوزاد شود. دلیل بروز گلودرد استرپتوکوکی، نوعی باکتری به نام استرپتوکوک بتا-همولیتیک گروه A یا GAS است و علائم آن عبارتند از: تب، سردرد، استفراغ، خارش، درد گلو و درد شکم. گلودرد استرپتوکوکی از طریق تماس نزدیک با فرد بیمار منتقل می‌شود.

روشهای خانگی برای درمان دل درد کودکان

حتما توجه داشته باشید که قبل از شروع هر درمانی باید با پزشک متخصص مشورت کرده و علت اصلی دل درد را بدانید و بعد درمان را آغاز کنید، در ادامه به برخی از روش های خانگی برای درمان کودک اشاره شده است که حتما برای کمک به درمان دل درد کودکتان موثر خواهد بود.
  • عسل
مصرف عسل با توجه به اینکه غنی از کربوهیدرات، قندها و آنتی اکسیدان‌ها است و کودکان عاشق خوردن این شیرینی طبیعی هستند یکی از راحت ترین راهها برای درمان دل درد محسوب میشود، برای این منظور عسل را با برخی از دمنوش های گیاهی که کودکتان به خوردن آن آلرژی ندارد و یا با قاطی کردن در آب جوش خنک شده به کودکتان بدهید نکته: دادن عسل به کودکان زیر یک سال، به علت خطر بوتولیسم توصیه نمیشود. بوتولیسم یک بیماری نادر ولی به صورت بالقوه کشنده است.
  • دمنوش گیاهی برای درمان دل درد
استفاده از دمنوش‌های گیاهی، یکی از مؤثرترین راه‌های درمان دل درد در کودکان است. 1- اگر کودک شما بالای دو سال سن دارد مقداری زنجبیل را برای مدت زمانی در آب گرم بخیسانید و این دمنوش را به او بدهید تا بخورد. اما اگر کودکتان زیر دو سال است آب زنجبیل را در اطراف شکم کودک ماساژ دهید. 2- چای نعنا برای از بین بردن باکتری‌های مضر روده کمک می‌کند و اگر با چند قطره آبلیموی تازه مصرف شود به درمان یبوست و کاهش دل درد کودک کمک می‌کند. 3- مصرف دم کرده بابونه به شکل ناشتا مقوی معده و بادشکن است، بابونه ضدنفخ است و می تواند به شل شدن و تسکین گرفتگی عضلات شکم کمک کند.
  • آروغ زدن
باید هوای اضافی را که ممکن است هنگام غذا خوردن داخل شکم نوزاد شده و حتما موجب دل درد کودک خواهد شد اکم او خارج کنید که بهترین راه برای این کار خواباندن نوزاد بر روی سینه و زدن بر پشت او است تا آروغ بزند.
  • کمپرس گرم
راه دیگر برای کاهش دل درد کودک استفاده از کمپرس گرم است، وقتی نوزاد به خاطر دل درد گریه می کند شما کمپرس گرم را روی شکم او فشار دهید. این روش می تواند در طول روز و شب و 2 تا 3 بار تکرار شود.
  • درمان دل درد با مصرف ماست
مصرف ماست یک راه ساده و سالم برای تسکین و درمان دل درد کودک بحساب می آید، مخصوصا کودکی که همراه با دل درد دچار اسهال هم شده است باکتری های خوب بدن را از دست میدهد ، برای جایگزین کردن باکتری های از دست رفته، مصرف ماست بسیار توصیه شده است. ماست حاوی باکتری های سالم و موثر می باشد. به عنوان میان وعده غذایی به کودک خود ماست بدهید. ماست خنثی کننده عالی برای گرفتگی شکم و اسهال می باشد. تغذیه کودک با ماست می تواند فرآیند گوارشی را به حالت عادی برگرداند.
  • داروها
از استامینوفن برای قطع تب استفاده کنید. بیشتر پزشکان استفاده از آسپرین را برای قطع تب کودکان توصیه نمی‌کنند. اگر پزشک برای کودک آنتی بیوتیک تجویز نکرده، از دادن آن به کودک خودداری کنید. معمولا پزشکان مصرف داروهای گیاهی یا راه‌ حل‌های خانگی را توصیه نمی‌کنند. اگر قبل از رفتن به پزشک از درمان های خانگی استفاده کرده‌اید و جواب نگرفته اید زمانی که به پزشک مراجعه کردید، حتما جزئیات موارد مصرفی را به او گزارش بدهید. چون احتمال دارد مصرف این مواد با داروهایی که پزشک تجویز میکند تداخل داشته باشد. گردآوری از مجله پاموه
نظرات: 0 مشاهده