پره گابالین - عوارض جانبی + تداخل دارویی pregabalin

پره گابالین pregabalin چیست ؟

پره گابالین نوعی داروی ضد صرع و ضد تشنج (anticonvulsant) است که با نام تجاری لیریکا (Lyrica) نیز شناخته می شود.پره گابالین (لیریکا) با تاثیر گذاری بر روی مواد شیمیایی مغز و سیگنال های درد در سیستم عصبی ، باعث کاهش تشنج و کاهش علائم صرع می شود. از پره گابالین (لیریکا) برای درمان درد ناشی از فیبرومیالژیا ، درد عصبی در افراد دیابتی که دچار نوروپاتی دیابتی هستند ، در افراد مبتلا به هرپس زوستر یا زونا و همچنین برای کاهش درد در آسیب های نخاعی استفاده می شود. پره گابالین - عورض جانبی + تداخل دارویی pregabalin پره گابالین - عورض جانبی + تداخل دارویی pregabalin
توجه : مصرف پره گابالین (لیریکا) در برخی از افراد می تواند باعث افزایش احتمال خودکشی شود.این افراد معمولا از همین دارو برای خودکشی استفاده می کنند. توصیه می شود در صورتی که یکی از اطرافیان شما این دارو را مصرف می کند ، تمام تغییرات رفتاری او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه تغییر مشکوک را به پزشک اطلاع دهید. بهتر است تعداد بسیار محدودی از دارو در دسترس او باشد .
در زمان تجویز دارو توسط پزشک ، برای اینکه مطمئن شوید مصرف این دارو برای شما خطرناک نیست ، در صورتی که هرکدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید .
  1. اگر به پره گابالین (لیریکا) حساسیت دارید
  2. در صورتی که سابقه افسردگی شدید دارید
  3. اگر سابقه اعتیاد دارید
  4. در صورتی که سابقه خودکشی کردن دارید و یا در حال حاضر به خودکشی فکر می کنید
  5. در صورتی که مشکلات قلبی مانند نارسایی قلب دارید
  6. اگر هرگونه خونریزی داخلی دارید
  7. اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید
  8. در صورتی که سابقه سکته مغزی دارید
  9. اگر سطح پلاکت های خون شما کم است
  10. در صورتی که بیماری کلیوی دارید
  11. در صورتی که دیابت دارید (بجز نوروپاتی دیابتی)
  12. در صورتی که الکل مصرف می کنید
  13. در صورتی که باردار هستید و یا در حال برنامه ریزی برای حاملگی هستید
  14. در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

مصرف پره گابالین (لیریکا) در بارداری

پره گابالین (لیریکا) در رده C بارداری قرار دارد .مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند برای جنین مضر باشد. از طرفی تشنج در دوران بارداری بسیار خطرناک است .تصمیم گیری برای مصرف کردن و یا نکردن پره گابالین (لیریکا) در بارداری به عهد پزشک است و شما به هیچ عنوان مجاز به مصرف و یا قطع مصرف این دارو به صورت خودسرانه نیستید. شدیدا توصیه می شود در دوره مصرف پره گابالین (لیریکا) از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن مانند کاندوم استفاده کنید و در صورتی که به صورت ناخواسته باردار شدید ، سریعا با پزشک خود مشورت کنید. مصرف این دارو در زمان حاملگی ، انتخاب بین بد و بدتر است .

مصرف پره گابالین (لیریکا) در دوران شیردهی

پره گابالین (لیریکا) از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای سلامت نوزاد بسیار مضر باشد.در دوران شیردهی نباید پره گابالین (لیریکا) مصرف کنید و اگر مجبور به مصرف این دارو هستید نباید به نوزاد شیر بدهید.
توجه : پره گابالین (لیریکا) می تواند تعداد اسپرم را در مردان کاهش داده و باروری مردان را مختل کند.در مطالعاتی مشخص شده است که مصرف این دارو در مردان می تواند باعث نقایص مادرزادی در جنین و مخصوصا جنین پسر شود.شدیدا توصیه می شود در دوره مصرف پره گابالین (لیریکا) اقدام به بارداری نکنید.
مصرف پره گابالین (لیریکا) در کودکان زیر 4 سال توصیه نمی شود. در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟ در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد پره گابالین (لیریکا) چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص پره گابالین (لیریکا) مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با 115 تماس بگیرید. اودوز و مسمومیت با پره گابالین (لیریکا) می تواند عوارض جانبی شدیدی داشته باشد که برخی از این عوارض تا آخر عمر ادامه خواهد داشت.خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : پره گابالین (لیریکا) می تواند تمرکز و سرعت عکس العمل شما را تحت تاثیر قرار دهد.بعد از مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند خودداری کنید.

عوارض جانبی پره گابالین (لیریکا)

پره گابالین (لیریکا) می تواند مانند سایر داروهای شیمیایی عوارض جانبی در پی داشته باشد. شما ممکن است هیچ کدام از این عارضه ها را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت یکجا در شما بروز کند.در صورتی که با اولین مصرف پره گابالین (لیریکا) نشانه هایی از حساسیت در خود مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید. رایج ترین نشانه های حساسیت به این دارو عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، گرفتگی بینی ، گرفتگی گوش ، وزوز گوش ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه. پزشک به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است که اعتقاد دارد فواید مصرف پره گابالین (لیریکا) برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است.در موارد مشابه ، این دارو را به دیگران پیشنهاد نکنید.

رایج ترین عوارض جانبی پره گابالین (لیریکا) :

  •  تغییرات رفتاری ، افسردگی ، اضطراب ، استرس ، ترس ، نگرانی ، حملات هراس ،
  • خواب آلودگی ، خستگی و بی حوصلگی ، عصبانیت ، پرخاشگری ، بیش فعالی ، تمایل به آسیب رساندن به دیگران و به خود
  • مشکلات بینایی ، دوبینی ، سیاهی رفتن چشم ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی ، مشکل در تشخیص رنگ ، درد کره چشم ، حساسیت به نور
  • زخم های پوستی مخصوصا در افراد دیابتی ، کبود شدن آسان پوست ، خونریزی از بینی و لثه ،
  • تورم دست ها و پاها، افزایش وزن ، جمع شدن آب زیر پوستی ، غبغب ، افزایش دور کمر ، بزرگ شدن شکم ، پف کردن زیر چشم
تداخل دارویی پره گابالین (لیریکا) : تداخل دارویی پره گابالین (لیریکا) :

تداخل دارویی پره گابالین (لیریکا) :

پره گابالین (لیریکا) می تواند با بسیاری از سایر داروها تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز دارو ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک گزارش دهید. پره گابالین (لیریکا) می تواند با داروهای  خواب آور و تمام داروهایی که می تواند باعث خواب الودگی شود، تداخل ایجاد کند.داروهای ضد افسردگی ، آنتی هیستامین ها ، داروهای شل کننده عضلات ، مخدرهای صنعتی ، مسکن ها و ... از این گروه هستند. برخی از داروهایی که با پره گابالین (لیریکا) تداخل دارند عبارتنداز :
  • داروهای کنترل قند خون و دیابت مانند متفورمین ،پیوگلیتازون ، روزیگلیتازون . مصرف این داروها در دوره درمان با پره گابالین (لیریکا) می تواند باعث افزایش وزن و تورم دست ها و پاها شود.همچنین می تواند خطر نارسایی قلب را افزایش دهد.
  • داروهای قلبی
  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد روانپریشی
  • داروهای مسکن . مصرف این داروها با پره گابالین (لیریکا) می تواند باعث خواب الودگی شدید و ناتوان کننده شده و حتی در موارد نادر می توادن باعث مرگ در خواب شود.
  • داروهای ضد حساسیت
  • کاپتوپریل ، آتنولول ، فوزینوپریل ، انالاپریل ، بنازپریل ، فوزینوپریل
  • لیزینوپریل ، سرترالین ، فلوکستین ، امپرازول ، سیتریزین ، لوراتادین ، متادون ، ترامادول
توصیه های بیشتر

پره گابالین (لیریکا) با الکل تداخل دارد

و می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته مانند خواب آلودگی شدید و سرگیجه ناتوان کننده شود. در حالت کلی ، الکل می تواند عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.

مصرف پره گابالین (لیریکا) توسط افرادی که بیماری کلیوی دارند

در صورتی که مشکل کلیوی دارید ممکن است کلیه های شما قادر به پاک سازی اثرات این دارو از خون نباشند و اثرات این دارو شدیدا افزایش پیدا می کند .برای جلوگیری از این مشکل با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو داشته باشید .

افرادی که مشکل قلبی دارند

در صورتی که مشکلات قلبی و عروقی دارید مصرف پره گابالین (لیریکا) می تواند مشکل شما را بیشتر کند. مخصوصا اگر نارسایی قلبی داشته باشید.

مصرف پره گابالین (لیریکا) توسط کسانی که افسردگی دارند

این دارو می تواند افسردگی را بدتر کرده و افکار خودکشی را در افراد افسرده به شدت افزایش دهد.
توجه : مصرف این دارو در افراد زیر 18 سال توصیه نمی شود.

دوز و میزان مصرف پره گابالین (لیریکا)

میزان مصرف هر دارویی فقط توسط پزشک تعیین می شود و شما مجاز به خوددرمانی نیستید. این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد. قرص پره گابالین (لیریکا) در انواع مختلفی در دسترس است مانند : 25 ، 50 mg، 75 mg، 100 mg، 150 mg، 200 mg، 225 mg، 300 mg

دوز پره گابالین (لیریکا) برای درمان  نوروپاتی محیطی دیابتی (درد عصبی ناشی از دیابت)

در بزرگسالان (سنین 18-64 سال) معمولا با 50 میلیگرم در روز شروع می شود که به صورت سه بار در روز مصرف می شود.پزشک با توجه به پاسخ شما به درمان می تواند این میزان را تغییر دهد.حداکثر میزان مجاز مصرف روزانه مصرف 100 میلیگرم و سه بار در روز و جمعا 300 میلی گرم می باشد .

دوز مصرف پره گابالین برای درد عصبی ناشی از تبخال

با دوز 75 الی 150 میلی گرم در روز به صورت دوبار آغاز می شود و حداکثر میزان مصرف 150 میلیگرم به صورت دوربار در روز و جمعا 300 میلیگرم به صورت روزانه می باشد .

دوز مصرفی برای درمان تشنج در بزرگسالان

با مصرف روزی 2 قرص 75 میلیگرمی آغاز می شود ومی تواند تا حداکثر 600 میلیگرم به صورت تقسیم شده در سه وعده روزانه مصرف شود.
گروه دارویی anticonvulsant و ضد تشنج
رده بارداری C
در دوران شیردهی مجاز نیست
رده سنی فقط بزرگسالان
با الکل تداخل دارد ؟ بله
احتیاطات در دوره مصرف این دارو نباید باردار شوید
اشکال دارویی 25 ، 50 mg، 75 mg، 100 mg، 150 mg، 200 mg، 225 mg، 300 mg
نظرات: 2 مشاهده