سکته مغزی کودکان + علت, علائم ,تشخیص ,جلوگیری و درمان

سکته مغزی کودکان+علت,علائم,تشخیص,جلوگیری و درمان+عوارض

علائم سکته مغزی در کودکان,علت سکته مغزی در کودکان,درمان سکته مغزی کودکان علائم سکته مغزی در کودکان,علت سکته مغزی در کودکان,درمان سکته مغزی کودکان

آشنایی با عوامل خطر سکته مغزی در کودکان

معمولا در بزرگسالان سکته مغزی از عوامل و بیماری‌هایی ناشی می‌شود که معمولا در کودکان به ندرت دیده می‌شود. در تمامی سنین احتمال خطر ابتلا به سکته مغزی وجود دارد. پس از 1 سالگی کودک خطر ابتلا به سکته مغزی به بیشترین میزان میرسد. در میان کودکان یکی از 10 علت اصلی مرگ، سکته مغزی به حساب می آید. بیشتر کودکانی که بعد از سکته، از مرگ نجات پیدا می کنند معمولا به نواقص مادام العمر مانند: صرع، ناتوانی‌های جسمی و اختلالات گفتاری و یادگیری دچار می شوند.

انواع سکته مغزی در کودکان

  • سکته مغزی ایسکمیک
این نوع سکته، زمانی رخ میدهد که یک پلاک یا لخته خون مسیر رگ را ببندد.
  • سکته مغزی هموراژیک
در اثر پارگی عروق مغزی سکته مغزی هموراژیک ایجاد می‌شود. نکته: هر دو نوع سکته مغزی در کودکان رخ می‌دهند، اما سکته هموراژیک شایع‌تر است.

علائم سکته مغزی در کودکان

  • احساس ضعف در عضلات صورت، دست‌ها یا پاها
  • از دست دادن تکلم یا بروز مشکلاتی در صحبت کردن و ادای کلمات
  • بروز سردردهای شدید
  • تشنج و بیهوش شدن

مهم ترین علل سکته مغزی در کودکان

  • نارسایی قلبی مادرزادی
  • کم‌خونی داسی شکل
  • اختلالات ایمنی
  • بیماری‌های عروقی
  • لختگی غیرطبیعی خون
  • وارد شدن ضربه به گردن و سر
  • سابقه ناباروری مادر
  • فشارخون بالای مادر در دوران بارداری
در اکثر موارد ، کودکی که به انفارکتوس مغزی مبتلا شده است ، پس از گذشت چندین روز که نشانه ها آغاز شده است ، نزد پزشک فرستاده می شود.  می توان گفت که پاره شدن سرخرگ در مغز و خونریزی مغزی علت 50% درصد از سکته های مغزی درکودکان می باشد . مواردی مانند: پایین بودن فشار خون ، ضربه خوردن سر ، لخته شدن خون در سرخرگ مغز که بر اثر جراحی های قلبی یا تومور مغزی و ابله مرغان و یا بیماری مادر زادی به وجود می آید و کاهش شدید آب بدن از جمله دلایل بروز سکته مغزی در کودکان محسوب می شوند، همچنین بروز سکته مغزی در کودکان به دلیل بیماری سلول داسی شکل و کم خونی ، بیماری تاکایاسو و بیماری تالاسمی نیز رخ می دهد .

سكته مغزی مادرزادی چيست؟

یکی از شایع ترین ناهنجاريهای مادرزادی معمولا قبل از تولد و يا در زمان تولد نوزاد اتفاق می افتد که "سكته مغزی" و يا سلبرال پالسی ، (CP) گفته میشود. تولد های زودتر از موعد و همچنین نارس بودن رشد نوزاد قبل از  تولد در رحم مادر از مهم ترین علت های ایجاد ناهنجاری مغزی در كودک محسوب میشود . معمولا در نوزادان نارسی كه وزن بدنشان كمتر از 1/5 کیلو باشد ، احتمال بروز سکته مغزی مادرزادی تا 30 برابر بیشتر از نوزادان طبيعی و با وزن معمولی می باشد.

راههای تشخیص سکته مغزی در کودکان

معمولاً قبل از بروز سکته مغزی علائم هشدار دهنده‌ای وجود ندارد یا اینکه علائم بسیار جزئی هستند. بعد از بروز سکته مغزی بیمار باید بلافاصله در بیمارستان بستری گشته تا از بروز صدمات دائمی به مغز جلوگیری شود. عوارضی که بعد از سکته مغزی ایجاد می‌شود بستگی به محل سکته و وسعت بافت‌های گرفتار شدهٔ مغز دارد. عوارض سکته مغزی از عوارض خفیف و گذرا مثل تاری دید تا عوارض فلج‌کننده دائمی یا حتی مرگ را شامل می‌شود. سیستم‌های تشخیص سریع و درمان سکته مغزی در افراد بزرگسال بسیار کارآمد هستند اما در مقابل به دلیل اینکه اکثر پزشکان در مورد بروز سکته مغزی در کودکان اطلاعات زیادی ندارند، تشخیص این بیماری به سرعت صورت نمی گیرد، یعنی تشخیص سکته مغزی در کودکان ممکن است بیش از یک روز طول بکشد، بدین منظور این کودکان زمان مفید برای انجام شدن مداخلات سرنوشت ساز مانند: بازگرداندن جریان خون به مغز به منظور به حداقل رساندن صدمات بافتی را از دست میدهند.

درمان سکته مغزی در کودکان

هر چند وقت یک بار معاینات پزشکی مانند: بررسی قلب، شش ها، عصب چشم و دستگاه عصبی، کلیه و کبد، توسط پزشک صورت می گیرد و اگر عفونت رخ داد معمولا آنتی بیوتیک تجویز می شود. همچنین به منظور جلوگیری از کم خونی، انتقال خون انجام میشود و همچنین به منظور ایمنی در برابر ذات الریه، تزریق واکسن نیز صورت می گیرد. لازم است که کودک در هنگام بروز مشکل و بحران سلول داسی شکل، در بیمارستان بستری شده، و پس از آن به منظور گذر از بحران، مایعات و داروهای ضد دردتجویز شود.

راههای جلوگيری از وقوع سكته مغزی در کودکان

از عوامل موثر در پیشگیری از بروز بیماری های مختلف از جمله سکته مغزی در کودکان، برخورداری از یک رژیم غذایی مناسب و تحت نظر پزشک، در زمان قبل از بارداری و اطمینان از عدم مشکل پزشکی تا قبل از بارداری، می باشد. پیروی از رژيم دارويی و بهداشتی در زمان بارداری، بر اساس نظر پزشک، ضروری بوده و درمان و یا درمان نکردن بيماري هايي مانند: فشار خون، مشکلات گوارشی و دیابت، عوامل تاثیر گذاری در مورد پيشگيری از بروز سكته مغزی مادرزادی در نوزاد می باشند.

نکات مهم درباره سکته مغزی در کودکان

یکی از علت های افزایش خطر سکته ‌های مغزی خاموش در کودکان، کم‌ خونی شدید می باشد. معمولا سکته مغزی در کودکان پسر بیشتر از دختران اتفاق می افتد. گردآوری از مجله پاموه
نظرات: 0 مشاهده