کلومیپرامین - عوارض + تداخل دارویی Clomipramine

کلومیپرامین Clomipramine چیست ؟

کلومیپرامین Clomipramine نوعی داروی ضد افسردگی سه حلقه ای است که با تاثیر گذاری بر روی مواد شیمیایی مغز برای درمان اختلال وسواس اجباری و برخی از سایر مشکلات استفاده می شود.
توجه : مصرف کلومیپرامین می تواند احتمال خودکشی را در جوانانی که دچار افسردگی هستند افزایش دهد. این افراد معمولا از همین داروی کلومیپرامین برای خودکشی کردن استفاده می کنند. اگر کسی در اطرافیان شما از کلومیپرامین استفاده می کند توصیه می شود تمام تغییرات رفتاری او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه رفتار مشکوک را به پزشک گزارش دهید.سعی کنید مقدار بسیار محدودی از دارو در دسترس او باشد.
در صورتی که از سایر داروهای ضد افسردگی مانند آمی تریپتیلین استفاده می کنید نباید کلومیپرامین مصرف کنید.همچنین در صورتی که در 14 روز گذشته هرگونه مهار کننده MAO مانند : ایزوکاربوکسازید ، لینزولید ، متیلن بلو و راازگالی استفاده کرده اید نباید کلومیپرامین مصرف کنید.در صورتیکه در 5 هفته گذشته ، سیتالوپرام ، فلوکستین ، پاروکستین ، ترازودون و سرترالین مصرف کرده اید ، کلومیپرامین مصرف نکنید. کلومیپرامین - عوارض + تداخل دارویی Clomipramine کلومیپرامین - عوارض + تداخل دارویی Clomipramine   در صورتی که هر کدام از مشکلات زیر را دارید ، جهت اطمینان از اینکه کلومیپرامین برای شما مضر نیست ، به پزشک خود اطلاع دهید.
  1. در صورتی که هرگونه مشکل قلبی دارید
  2. در صورتی که هرگونه مشکل کلیوی دارید
  3. اگر سابقه آسیب به سر و تشنج دارید
  4. اگر صرع دارید
  5. در صورتی که بیماری قلبی ، سابقه حمله قلبی و سکته مغزی دارید
  6. در صورتی که فشار خون شما پایین است
  7. اگر گلوکوم دارید
  8. اگر مشکلات غده تیروئید و یا تومور تیروئید دارید
  9. اگر تومور غده فوق کلیه دارید
  10. در صورتی که هرگونه مشکل ادراری و مثانه دارید
  11. اگر سابقه خودکشی کردن دارید و یا در حال حاضر در فکر خودکشی کردن هستید
  12. اگر باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید
  13. در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید
  14. در صورتی که بیماری خاصی دارید و در حال مصرف دارو هستید

مصرف کلومیپرامین در بارداری

کلومیپرامین در رده C بارداری قرار دارد و ممکن است برای سلامت جنین مضر باشد.برای اطلاعات بیشتر باید با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف خودسرانه کلومیپرامین در دوران بارداری خودداری کنید.توصیه می شود در دوران درمان با کلومیپرامین از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن مانند کاندوم استفاده کنید و اگر به صورت ناخواسته بارداری شدید ، به پزشک خود اطلاع دهید و از قطع ناگهانی و خودسرانه کلومیپرامین خودداری کنید.

مصرف کلومیپرامین در دوران شیردهی

کلومیپرامین Clomipramine می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و عوارض جانبی در پی داشته باشد . در دوران شیر دهی نباید کلومیپرامین مصرف کنید و در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید نباید به نوزاد شیر دهید.
توجه : ممکن است اولین نشانه های بهبودی ، 20 الی 30 روز بعد از اولین مصرف کلومیپرامین مشاهده شود.اگر در روزهای اول ، هیچ نشانه ای از بهبود در خود مشاهده نمی کنید ، مصرف دارو را ادامه دهید. اگر بعد از یک ماه نشانه ای از بهبود مشاهده نکردید ، به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورتی که عمل جراحی و یا دندانپزشکی در پیش دارید ،‌مصرف کلومیپرامین را به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز داشته باشید که چند روز قبل از عمل مصرف کلومیپرامین را قطع کنید.اگر مصرف این دارو باعث مشکلات معده می شود ، می توانید دارو را همراه با وعده غذایی مصرف کنید. در صورت فراموش کردن مصرف کلومیپرامین چه کنم ؟ در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد کلومیپرامین چه کنم ؟

در صورتی به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص کلومیپرامین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، با 115 تماس بگیرید.اوردوز و مسمومیت با کلومیپرامین می تواند عوارض جانبی شدید داشته باشد که گاهی تا آخر عمر ادامه دار هستند. خودکشی نمایشی با این قرص ، روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : کلومیپرامین با الکل تداخل دارد و می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. در دوره درمان با این دارو نباید الکل مصرف کنید. همچنین کلومیپرامین می تواند باعث اختلال در تمرکز و سرعت واکنش شود.بعد از مصرف کلومیپرامین از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند خودداری کنید.

عوارض جانبی کلومیپرامین

این دارو می تواند مانند سایر داروهای شیمیایی عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند. در صورتی که با اولین مصرف قرص کلومیپرامین هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید . نشانه های حساسیت به کلومیپرامین عبارتند از : خشکی دهان و گلو ، آبریزش بینی ، گرفتگی بینی ، قرمز شدن چشم ، خارش چشم ، گرفتگی گوش ، وزوز گوش ، خارش پوستی ، تورم زبان و لب و ... پزشک به این دلیل این دارو را برایتان تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف کلومیپرامین بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما است . در موارد مشابه ، این دارو را به دیگران توصیه نکنید.

برخی از عوارض جانبی کلومیپرامین عبارتند از :

  •  سیاهی رفتن چشم ، تاری دید ، دیدن هاله نور در طراف اجسام نورانی ، حساسیت به نور ، درد کردن کره چشم ، مشکل در تشخیص رنگ ، دوبینی
  • افزایش ضربان قلب ، تپش قلب ، درد قفسه سینه
  • سردرگمی ، گیجی ، ترس ، استرس ، اضطراب ، تفکرات صدمه رساندن به دیگران ، افزایش احتمال خودکشی کردن
  • سوزش ادرار ، درد در زمان ادرار کردن ، تغییر رنگ ادرار
  • تشنج ، اسهال ، استفراغ ، شکم درد ، حالت تهوع ، نفخ
  • ناراحتی معده ، سوزش سر دل ، درد معده ، کاهش اشتها ، یبوست
  • مشکلات خواب ، کابوس دیدن ، بیدار شدن پی در پی از خواب ، بختک
  • مشکل در حافظه ، کاهش تمرکز ، کاهش سرعت عمل ، خستگی و بی حوصلگی
  • سوزن سوزن شدن دست ها و پاها ، مورمور شدن ، گزگز کردن
  • کاهش میل جنسی ، مشکل نعوظ ، مشکل در ارضا شدن
  • بی میلی جنسی ، خشکی واژن ، مشکل در ارگاسم ، درد در زمان رابطه جنسی ، تغییر دوره قاعدگی

دوز و میزان مصرف کلومیپرامین

میزان مصرف هر دارویی باید فقط توسط پزشک تعیین شود. اطلاعات موجود در این مطلب فقط جهت افزایش آگاهی بوده و جایگزین نظر پزشک نیست. شما مجاز به خوددرمانی و مصرف خودسرانه دارو نیستید .این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

مصرف کلومیپرامین برای درمان وسواس در بزرگسالان :

شروع با کلومیپرامین 25 میلیگرم به صورت قرص و یکبار در روز که بهتر است قبل از خواب باشد . می توان در صورت نیاز این میزان را تا 100 میلیگرم در روز افزایش داد و حداکثر میزان مصرف روزانه کلومیپرامین 250 میلی گرم می باشد .افزایش دوز باید به تدریج انجام شود .در صورتی که باعث مشکلات گوارشی می شود می توانید دارو را همراه با غذا مصرف کنید. قطع مصرف و ترک قرص کلومیپرامین باید به صورت تدریجی باشد .

مصرف کلومیپرامین برای درمان اختلال وسواس فکری (OCD) در کودکان  :

میزان مصرف در کودکان از 25 میلی گرم قرص کلومیپرامین آغاز می شود .معمولا میزان مصرف طبق وزن کودک تعیین می شود.حداکثر میزان مصرف این دارو در کودکان 100 میلی گرم در روز است که بهتر است به دوزهای کوچکتر و بین وعده های مختلف غذایی تقسیم شود. تداخل دارویی کلومیپرامین تداخل دارویی کلومیپرامین

تداخل دارویی کلومیپرامین

کلومیپرامین می تواند با سایر داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز کلومیپرامین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید. کلومیپرامین می تواند با بسیار از سایر داروها تداخل ایجاد کند. تمام داروهای خواب آور و ضد افسردگی در دوره مصرف این دارو باید طبق نظر پزشک متخصص مصرف شوند.

برخی از داروهایی که با کلومیپرامین تداخل دارند عبارتند از‌:

توصیه های بیشتر در مورد این دارو
  • در زمان مصرف کلومیپرامین توصیه می شود یادداشتی مبنی بر مصرف این دارو در جیب خود داشته باشید تا در مواقع اورژانسی و زمانی که هوشیاری لازم را ندارید ، پزشکان از داروی مصرفی شما اطلاع داشته باشند. در زمانی که نیاز به جراحی اورژانسی هست ، اطلاع از این موضوع می تواند حیاتی باشد .
  • بعد از مصرف قرص کلومیپرامین رانندگی نکنید و از انجام کارهایی که به تمرکز حواس بالایی دارد خودداری کنید
  • کلومیپرامین با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل دارد .
  • این دارو با الکل تداخل دارد
  • در دوره مصرف این دارو باید در طول روز به حد کافی آب بنوشید.خصوصا در فصل گرما ، کلومیپرامین می تواند احتمال گرمازدگی را افزایش دهد.
  • کلومیپرامین می تواند باعث مشکلات چشم شود. در دوره مصرف این دارو ، پزشک باید برای شما آزمایشات چشم در نظر بگیرد . مخصوصا اگر درمان شما طولانی مدت باشد .
  • کسانی که قبلا سابقه تشنج داشته اند با مصرف این دارو ممکن است دوباره دچار تشنج شوند.
  • این دارو می تواند باعث کاهش تعداد گلبول های قرمز خون شود.
  • اگر بیش از 65 سال دارید توصیه می شود از این دارو استفاده نکنید
  • ترک مصرف کلومیپرامین باید به صورت تدریجی باشد و از قطع ناگهانی شدیدا خودداری کنید.
رایج ترین سوالی که آقایان در مورد این دارو می پرسند این است که :

نحوه مصرف کلومیپرامین برای زود انزالی چگونه است ؟

در برخی از آزمایشات در سال 2016 ادعا شده است که مصرف کلومیپرامین 25 میلیگرم 12 ساعت قبل از رابطه جنسی می تواند باعث تاخیر 4 الی 8 دقیقه ای در انزال شود .آزمایشاتی نیز برای بررسی اثرات کلومیپرامین بر درمان مشکل نعوظ انجام شده است که نشان می دهد در این مورد بی تاثیر است .
رده بارداری C
مصرف در شیردهی مجاز نیست
محدودیت سنی برای بالا 65 سال مجاز نیست
برای درمان زود انزالی ممکن است مفید باشد
رایج ترین تداخل دارویی با داروهای خواب آور و ضد افسردگی
تداخل با الکل دارد
گروه دارویی داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای
 
نظرات: 2 مشاهده