الانزاپین - تداخل + عوارض جانبی مصرف Olanzapine

الانزاپین olanzapine چیست ؟

الانزاپین olanzapine نوعی داروی ضد روان پریشی (Antipsychotic) است که اکثرا برای درمان اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی ( افسردگی مانیک) در بزرگسالان و کودکان بالای 13 سال مورد استفاده قرار می گیرد. الانزاپین در برخی از موارد همراه با داروهای ضد افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.
توجه : الانزاپین برای درمان زوال عقلی و یا روانپریشی در افراد مسن توصیه نمی شود و احتمال مرگ ناگهانی را دراین افراد افزایش می دهد.
الانزاپین olanzapine چیست ؟ الانزاپین olanzapine چیست ؟   در زمان تجویز الانزاپین برای اطمینان از این که مصرف این دارو برای شما مضر نیست ، در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  1. در صورتی که بیماری کبدی دارید
  2. اگر بیمار قلبی عروقی و یا سابقه حمله قلبی دارید
  3. در صورتی که تعداد گلبول های سفید خون شما پایین است
  4. اگر فشار خون بالا دارید
  5.  در صورتی که کلسترول بد خون و تری گلیسیرید خون شما بالاست
  6. اگر سابقه سکته مغزی دارید
  7. اگر سرطان پستان دارید
  8. در صورت ابتلا به تشنج و صرع
  9. اگر دیابت دارید و قند خون شما بالاست
  10. در صورتی که مشکل بزرگ شدن پروستات و یا هر مشکلی مربوط به پروستات دارید
  11. اگر مشکل دستگاه اداری دارید
  12. در صورتی که مشکل روده دارید
  13. اگر دچار گلوکوم هستید
  14. در صورتی که باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید
  15. در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید
  16. در صورتی که تحت درمان با سایر داروهای شیمیایی هستید .
توجه : مصرف طولانی مدت الانزاپین می تواند اختلالات حرکتی مانند تیک عصبی ایجاد کند که معمول برگشت پذیر و قابل درمان نیست.حرکات غیر ارادی مانند : حرکات لب ، چشم ها ، صورت ، بازوها ، دست ها ، پاها و ...هر چقدر دوره مصرف الانزاپین بیشتر باشد ، احتمال ابتلا به این مشکل بیشتر است . همچنین این مشکل در زنان و افراد مسن بیشتر دیده می شود.

مصرف الانزاپین در بارداری

این دارو در رده C بارداری قرار دارد و مصرف آن در بارداری بدون تجویز پزشک ممنوع است .مصرف اکثر داروهای ضد روانپریشی مانند الانزاپین در سه ماهه اول بارداری می تواند برای جنین مضر بوده و عوارضی مانند مشکلات تنفسی ، مشکلات تغذیه ای ، اضطراب ، تیک های عصبی و سایر مشکلات روانی ایجاد کند. در صورتی که در دوره درمان با الانزاپین هستید ، توصیه می شود از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن مانند کاندوم استفاده کنید و اگر در دوره درمان با این دارو به صورت ناخواسته باردار شدید ، سریعا با پزشک مشورت کنید و از قطع ناگهانی و خودسرانه الانزاپین خودداری کنید.

مصرف الانزاپین در دوران شیردهی

الانزاپین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و می تواند برای سلامت نوزاد مضر باشد.در دوران شیردهی نباید الانزاپین مصرف کنید و اگر مجبور به مصرف این دارو هستید ، نباید به نوزاد شیر بدهید.
توجه : قرص های الانزاپین معمولا حاوی مقداری فنیل آلانین هستند .در صورتی که فنیل کتونوری (PKU) دارید نباید Olanzapine مصرف کنید.
الانزاپین معمولا روزی یکبار مصرف می شود و می توانید آنرا همراه با غذا و یا در بین وعده های غذایی مصرف کنید. در صورتی که با مصرف این دارو احساس کردید بیماری شما بهبود پیدا کرده است نباید مصرف دارو را قطع کنید.همچنین الانزاپین می تواند باعث افزایش قند خون شود. در صورتی که دیابت دارید و قند خون شما بالا است باید این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید .اگر داروهای کنترل قند خون مصرف می کنید ممکن است نباز به تعویض دارو و تا تغییر دوز مصرفی دارو داشته باشید . الانزاپین می تواند باعث افزایش کلسترول بد خون شود.در صورتی که چربی خون شما بالا است و یا مشکل قلبی و عروقی دارید با پزشک خود مشورت کنید. اگر داروهای کاهش چربی خون مانند آتورواستاتین و سایر استاتین ها استفاده می کنید ممکن است نیاز به تغییر دارو و یا تغییر دوز مصرفی دارو داشته باشید . در صورت فراموش کردن مصرف الانزاپین چه کنم ؟ اگر مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری ، دور فراموش شده را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد الانزاپین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص الانزاپین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با 115 تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با الانزاپین می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : در دوره مصرف الانزاپین باید مقدار زیادی آب در طول روز مصرف کنید . در روزهای گرم ، در دوره مصرف الانزاپین احتمال گرما زدگی زیاد است .
توجه : الانزاپین با الکل تداخل دارد و می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته شود. در دوره درمان با این دارو نباید الکل مصرف کنید.

عوارض جانبی الانزاپین

الانزاپین مانند سایر داروهای شیمیایی می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عرضه ها را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند. پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است چراکه اعتقاد دارد فواید مصرف الانزاپین بیشتر از عوارض جانبی آن برای بیماری شما است . در صورتی که با شروع مصرف الانزاپین هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید . برخی از علائم حساسیت به الانزاپین عبارتند از : آبریزش بینی ، خارش چشم ، قرمز شدن چشم ، گرفتی گوش ، وزوز گوش ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، خشک شدن گلو و دهان ، تورم زبان و لب ، خارش پوستی و .. اگر موارد زیر بعد از چند ساعت و حداکثر بعد از چند روز از بین نرفته و یا کاهش پیدا نکنند توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید.
  1. ایجاد تیک های عصبی و حرکات غیر ارادی و غیر قابل کنترل
  2. مشکل در صحبت کردن ، کاهش سرعت حرف زدن ، مشکل در تلفظ کلمات
  3. تورم شدید دست ها و پاها
  4. افکار غیر معمول و تهاجمی ، فکر خودکشی کردن و یا کشتن دیگران
  5. زخم های دردناک در دهان و زبان و لثه
  6. مشکل در قورت دادن غذا
  7. عرق کردن شدید ، کم آبی بدن ، قطع شدن ادرار
  8. افزایش شدید قند خون ، درد معده غیر قابل تحمل ،

برخی از عوارض جانبی الانزاپین عبارتنداز :

  • افزایش وزن ، چاق شدن ، جمع شدن آب زیر پوستی ، افزایش سایز کمر و دور شکم ، غبغب ، پف کردن زیر چشم
  • سردرد ، سر گیجه ، خواب آلودگی ، خستگی و بیحوصلگی ، بی قراری
  • مشکل در حرف زدن ، فراموش کردن حرفی که در حال گفتن بودید ، مشکل در جمله سازی ، گفتن جمله های بی معنی و نامفهوم
  • لرزش دست ، تغییرات شخصیتی ، زود عصبانی شدن ، تحریک پذیری
  • افزایش بزاق دهان ، درد معده ، سوزش سر دل ، یبوست
  • مشکل در ادار کردن ، سوزن ادرار ، تغییر رنگ و بوی ادرار
  • تاری دید ، سیاهی رفتن چشم ، دوبینی ، مشکل در تشخیص رنگ ها مخصوصا در شب ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی
  • مشکل حفظ تعادل ، مشکل در تغییر حالت از خوابیده به نشسته و ایستاده ، مشکل در راه رفتن
  • از دست دادن میمیک صورت ، بی روح شدن چهره ، کند شدن حرکات ، کم شدن قدرت واکنش سریع
  • لکنت زبان ، سفتی عضلات ، سوزن سوزن شدن ، مورمور شدن دست ها و پاها ،
  • تغییر تن صدا ، کلفت شدن صدای زنان
  • مشکل در حرکت دادن چشم ، درد چشم ، خشک شدن چشم ، حساسیت به نور
  • خشک شدن واژن ، خارش واژن ، احساس درد در زمان رابطه جنسی ، مشکل در اورگاسم ، افزایش ترشحات بد بوی واژن
تداخل دارویی الانزاپین تداخل دارویی الانزاپین

تداخل دارویی الانزاپین

الانزاپین می تواند با بسیاری از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز الانزاپین ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با الانزاپین تداخل دارند عبارتنداز :

مصرف الانزاپین برای درمان وسواس

با توحه به این که وسواس نوعی اختلال روان پریشی محسوب می شود ، در افرادی که به درمان با کلومیپرامین پاسخ مناسب نمی دهند ، در مواردی از کلومیپرامین همراه با الانزاپین استفاده می شود.

تاثیر الانزاپین بر دیابت و قند خون

الانزاپین می تواند باعث افزایش قند خون شود . در صورتی که دیابت دارید و داروهای کنترل قند خون مصرف می کنید ، قبل از مصرف الانزاپین با پزشک خود مشورت کنید.

الانزاپین باعث افزایش چربی خون می شود ؟

بله . الانزاپین می تواند کلسترول خون را افزایش داده و با داروهای کنترل چربی خون تداخل ایجاد کند .

الانزاپین چه تاثیری بر روی فشار خون دارد ؟

الانزاپین می تواندد باعث افزایش فشار خون و در مواردی باعث افزایش ضربان قلب شود. در صورتی که مشکلات قلبی عروقی ، سابقه حمله قلبی ، سابقه سکته مغزی و فشار خون بالا دارید ، قبل از مصرف الانزاپین با پزشک خود مشورت کنید. توجه : الانزاپین با گریپ  فروت و آب گریپ فروت تداخل دارد. سیگار کشیدن می تواند اثرات درمانی الانزاپین را کاهش دهد.
نام انگلیسی Olanzapine
گروه دارویی ضد روانپریشی
گروه سنی بالای 13
رده بارداری c
عوارض خطرناک در افراد مسن باعث افزایش احتمال مرگ می شود
مصرف طولانی مدت باعث تیک عصبی می شود
مصرف در شیردهی مجاز نیست
نظرات: 0 مشاهده