علائم عفونت گوش و روشهای خانگی درمان عفونت گوش میانی کودک

علائم عفونت گوش و روشهای خانگی درمان عفونت گوش میانی کودک

علائم عفونت گوش و روشهای خانگی برای درمان عفونت گوش میانی کودک علائم عفونت گوش و روشهای خانگی برای درمان عفونت گوش میانی کودک

انواع عفونت گوش

  • عفونت گوش میانی
  • عفونت گوش خارجی

عفونت گوش میانی چیست؟

در پشت پرده گوش، محفظه کوچکی قرار دارد که گوش میانی گفته می شود. معمولا در سنین چهارماهگی تا پنج سالگی، کودک دچار "عفونت گوش میانی" می شود. حدود ۷۵ درصد کودکان، تا رسیدن به سن 3 سالگی حداقل 1 یا 2 بار به عفونت گوش میانی مبتلا می شوند. در اکثر اوقات همراه با سرماخوردگی و یا با عفونت مجاری فوقانی تنفسی در ماه های سرد زمستان و بهار، عفونت گوش میانی رخ می دهد.

نشانه های عفونت گوش میانی در کودکان

یکی از اصلی ترین نشانه های عفونت گوش میانی، درد گوش است که معمولا با ترشحات چرکی و آبکی بروز میکند. در چنین حالتی، هم شنوایی کودک کاهش می یابد و هم امکان تب کردن کودک وجود دارد. در اکثر اوقات، بسیاری از کودکانی که به عفونت گوش میانی مبتلا میشوند ، به برخی از این نشانه ها دچار هستند، اما ممکن است در برخی اوقات هم کودکی هیچ یک از این علائم را نداشته باشد. معمولا نوزادانی که به عارضه عفونت گوش میانی دچار میشوند، دائم گریه می کنند و اشتهایشان هم کاهش می یابد. در گاهی اوقات گوش خود را می کشند و یا زمان لمس کردن گوش، لگد می زنند و از جا می پرند. این امکان وجود دارد که در برخی از کودکان، تنها نشانه عفونت گوش، اسهال باشد. این را بخاطر داشته باشید که همیشه درمان زود هنگام، از پیش آمدن مشکلات جدی تر مانند: از دست دادن کامل شنوایی، مننژیت و التهاب استخوان گیجگاه، پیش گیری می کند. ابتلا به عفونت های مزمن گوش میانی در نوزادان و کودکان زیر پنج سال مشکلاتی همچون لکنت زبان یا ضعف یادگیری به وجود می آورد.

برخی از علائم عفونت گوش میانی

  • تب 38 درجه یا بالاتر
  • کاهش انرژی
  • مشکلات شنوایی مانند کم شنوایی
  • ترشح چرک از گوش کودک
  • احساس فشار یا پر بودن در گوش
  • بوی نامطبوع گوش
  • درد گوش
  • مالیدن یا کشیدن گوش
  • اختلال در تعادل
  • بد خلقی
نکته: بی‌قراری و درد گوش و كم شنوايی همراه با علائم عفونت تنفسی فوقانی مثل سرماخوردگی را جدی بگیرید.

عوامل خطر برای گوش میانی در کودکان

1- تغییرات در آب و هوا و یا رفتن به ارتفاعات 2- سابقه خانوادگی عفونت های گوش 3- باید استفاده از پستانک را پس از 6 ماهگی کاهش دهید تا احتمال ابتلا به عفونت گوش کمتر شود. 4- کودکانی که به مهد کودک می روند، باید از قرار گرفتن در معرض ابتلا به عفونت های شایعی مثل سرماخوردگی خودداری کنند. 5- کودکان مبتلا به آلرژی های فعال 6- معمولاً لوله استاش کودکانی که کام شکاف دار دارند متورم است. 7- نوزادانی که در حال نوشیدن شیر هستند، هنگام دراز کشیدن خطر ورود شیر به **شیپور استاش** وجود دارد که باعث التهاب می شود. اختلال در شیپور استاش به این معنی می‌باشد که شیپور استاش مسدود شده‌است یا به درستی کار نمی‌کند سپس هوا به گوش میانی راه پیدا نمی‌کند بنابراین هوا در بخش خارجی پرده گوش بیشتر از بخش داخلی شده‌است و پرده گوش را به سمت داخل گوش هل داده و اعصاب پرده گوش را تحت تأثیر قرار داده و در نتیجه در اثر برخورد امواج صوتی به خوبی مرتعش نمی‌شود. شیپور استاش کودکانی که زیر 5 سال سن دارند، کوتاه تر می باشد. **گوش میانی به وسیلهٔ لوله باریکی که شیپور یا لوله استاش (Eustachian tube) نامیده می‌شود به پشت بینی متصل شده‌است. لوله استاش همراه با گوش میانی فشار هوا را بر هر دو طرف پرده گوش متعادل می‌کنند. این لوله شامل دو قسمت استخوانی در یک سوم ابتدایی و غضروفی در دوم سوم انتهایی (حلقی) است. دریچه گوشی لوله تنگتر از سمت حلقی آن است. زاویه شیپور استاش با سطح افقی در بالغین ۴۵ درجه و در اطفال ۱۵ درجه بوده، این مسئله یعنی افقی تر بودن شیپور استاش در اطفال یکی از علل شیوع عفونت گوش میانی در کودکان است**

راههای پیشگیری از عفونت گوش در کودکان

1- شیر مادر حاوی آنتی بادی مبارز با بیماری است، به همین دلیل حداقل به مدت 6 تا 12 ماه کودکتان را با شیر خودتان تغذیه کنید. علاوه بر شیردادن، می توانید چند قطره شیرتان را در گوش آسیب دیده با استفاده از قطره چکان بریزید، تا درد را کاهش دهید. این کار را هر چند ساعت تکرار کنید. 2- قرار داشتن در معرض دود سیگار می تواند منجر به عفونت شیپور استاش شود، بدین منظور نوزاد را از قرار گرفتن در معرض دود سیگار دور کنید. 3- نوزاد را در هنگام شیر دادن به حالت نیمه عمودی نگه دارید تا شیر به لوله استاش باز نگردد. 4- کودک خود را در شرایط سرد و در جاهایی که حشرات و آنفولانزا خیلی زیاد است، قرار ندهید. 5- واکسن های کودکتان را به موقع بزنید.

روشهای خانگی برای درمان عفونت گوش کودک

  • روغن زیتون
درمان با روغن زیتون زمانی جواب میدهد که عفونت گوش کودک شدید نشده و منجر به پارگی پرده گوش یا خارج شدن ترشح از گوش نشده باشد، عفونت گوش می تواند باعث رشد قارچ در لوله استاش شود و روغن زیتون به عنوان روان کننده مجرای گوش می تواند موم مزاحم گوش را شل کند. بدین منظور  کمی روغن زیتون را گرم کنید و چند قطره روغن گرم را در گوشی که دچار درد و التهاب شده بریزید. یک تکه پنبه در گوش خود قرار دهید تا روغن نشت نکند. نکته: باید دقت داشته باشید که روغن زیتون گرم تر از دمای بدن شما نباشد.
  • شیردادن به کودک
کودکانی که با شیر مادرشان تغذیه می کنند، کم تر دچار عفونت های باکتریایی یا ویروسی میشوند، شیر مادر حتی به تسریع فرآیند التیام هر نوع عفونت گوش کمک می کند.
  • روغن سیر
خواص ضد میکروبی و ضد التهابی سیر یک درمان خوب برای انواع عفونت گوشی محسوب می شود. سیر به اندازه داروی بی حس کننده عمل می کند. بدین منظور دو حبه سیر را کمی له کنید و آن ها را درون یک ظرف همراه با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون گرم و یا روغن کنجد به مدت 30 دقیقه خیس کنید. بعد از 30 دقیقه سیر را از روغن خارج کنید و یک قطره روغن را به هر یک از کانال های گوش با استفاده از قطره چکان بریزید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.
  • موقعیت مناسب خواب
یکی از عواملی که می تواند باعث بدتر شدن یا کاهش درد گوش کودکان شود موقعیت خواب کودکان است. مثلا گاهی با دراز کشیدن روی تخت احساس فشار و درد در گوش آلوده بیشتر میشود. در نتیجه وقتی کودک دچار عفونت گوش شده باشد، باید موقعیت خواب کودک مناسب باشد برای بهبودی مجرای تنفسی کودک بهتر است بالش زیر سر کودک را بالاتر ببرید اما دقت کنید بالش را به طور مستقیم زیر سر او نگذارید بلکه یک یا دو بالش را زیر تشک خوابش قرار دهید.

درمان عفونت گوش میانی کودک

معمولا برای درمان عفونت گوش میانی، پزشکان آنتی بیوتیک تجویز می کنند. نکته: حتی با وجود بهبود علائم بیماری، مصرف آنتی بیوتیک را تا پایان دوره ای که دکتر تجویز کرده است، ترک نکنید. دوره استفاده از آنتی بیوتیک معمولا 10 روز است. پس از درمان عفونت کودک، به پزشک مراجعه کنید تا دکتر درباره قطع داروی او نظر قطعی بدهد.
نظرات: 0 مشاهده