میکونازول - تداخل - عوارض جانبی Miconazole

میکونازول (Miconazole) چیست ؟

میکونازول Miconazole نوعی داروی ضد قارچ است که به صورت قرص و پماد در دسترس قرار دارد. از این دارو برای درمان عفونت های کاندیدا (مخمر) در دهان و واژن نیز استفاده می شود.در زمان تجویز میکونازول در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید با پزشک خود مشورت کنید. میکونازول (Miconazole) چیست ؟ میکونازول (Miconazole) چیست ؟
  1. در صورتی که به میکونازول حساسیت دارید
  2. اگر هرگونه مشکل کبدی دارید
  3. در صورتی که مشکل کلیوی دارید
  4. در صورتیکه در دوران بارداری قرار دارید و یا تصمیم به حاملگی دارید .
  5. در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

مصرف میکونازول در بارداری

میکونازول رده C بارداری قرار دارد و معلوم نیست باعث آسیب رسانی به جنین می شود یا خیر. در دوران بارداری قبل از مصرف میکونازول با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف میکونازول در دوران شیردهی

انتقال میکونازول از طریق شیر مادر به بدن نوزاد هنوز مشخص نشده است و معلوم نیست که آیا مصرف این دارو در دوران شیردهی می تواند برای نوزاد مضر باشد یا خیر. در زمان شیردهی قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید.
توجه : مصرف میکونازول در افراد زیر 16 سال توصیه نمی شود.
این دارو معمولا به صورت روزی یک قرص و به مدت 14 روز استفاده می شود. برای دریافت نتیجه بهتر ، توصیه می شود دوره درمان خود را کامل کنید حتی اگر علائم عفونت قارچی بهبود پیدا کرده باشد. قبل از مصرف قرص میکونازول دندان های خود را مسواک بزنید.در صورتی که 14 روز بعد از مصرف دارو ، علائم عفونت کاهش پیدا نکرد باید با پزشک خود مشورت کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید .اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد میکونازول چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با میکونازول مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید با 115 تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

عوارض جانبی میکونازول

این دارو می توان مانند سایر داروهای شیمیایی عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود. پزشک به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف این دارو برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است . در صورتی که با اولین مصرف دارو ، هرگونه علائم حساسیت در خود مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید . برخی از علائم حساسیت به میکونازول عبارتند از : خارش و سوزشش چشم ، آبریزش بینی ، خس خس سینه ، تورم زبان و لب ، خشکی دهان و گلو ، وزوز گوش و ...

برخی از سایر عوارض جانبی قرص میکونازول عبارتند از :

  • بدن درد ، درد عضلانی ، سردرد ، تب ، لرز
  • سرفه کردن ، مشکل در تنفس ، تنگی نفس
  • گرفتگی گوش ، وزوز گوش ، زنگ زدن گوش
  • گرفتگی بینی ، مشکل در تشخیص بوها ،
  • تغییر رنگ ادرار ، تکرر ادرار ، مشکل در دفع ادرار ، سوزش ادرار
  • رنگ پریدگی ، خستگی و بیحوصلگی
  • نقاط سفید در دهان ، تغییر در حس طعم ها ، حالت تهوع ، قرمز شدن لثه ، لکه های سفید بر روی زبان
  • دندان درد ، سوزش سر دل

دوز و میزان مصرف قرص میکونازول

میزان مصرف هر دارویی باید توسط پزشک تعیین شود و این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی می باشد. شما مجاز به خود درمانی نیستید. این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.

مصرف قرص میکونازول برای درمان قارچ دهان در بزرگسالان:

50 میلیگرم قرص میکونازول یکبار در روز به مدت 14 روز متوالی مصرف این دارو در افراد زیر 16 سال توصیه نمی شود.

تداخل دارویی قرص میکونازول

میکونازول می تواند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این عوارض جانبی جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز میکونازول ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید  را به پزشک خود اطلاع دهید.

برخی از داروهایی که با میکونازول تداخل دارند عبارتنداز :

این دارو معمولا تداخل دارویی شدیدی ایجاد نمی کند (مخصوصا پماد واژینال میکونازول)

پماد ضد قارچ میکونازول چیست ؟

از پماد میکونازول برای درمان عفونت های قارچی مانند عفونت پای ورزشکار ، تینا ورسیکولور و عفونت مخمر پوست استفاده می شود.پماد ضد قارچ میکونازول برای درمان عفونت های مقعد و واژن مناسب نیست .برای این منظور باید از پماد واژینال میکونازول و یا شیاف میکونازول استفاده کنید.
نظرات: 1 مشاهده