سایمتیدین - تداخل دارویی - عوارض جانبی Cimetidine

سایمتیدین (Cimetidine ) چیست ؟

سایمتیدین (Cimetidine) باعث کاهش تولید اسید معده شده و برای جلوگیری و درمان برخی از زخم های معده مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین برای درمان ریفلاکس اسید معده نیز می توان از سایمتیدین (Cimetidine ) استفاده کرد.
توجه : برخی از علائم حمله قلبی شبیه به علائم مشکلات معده هستند. مانند درد قفسه سینه ، سوزش سر دل و...در صورتی که همراه با این علائم ذکر شده ، سرگیجه ، حالت تهوع ، درد فک و شانه نیز دارید ، این دارو را مصرف نکرده و به پزشک مراجعه کنید.
سایمتیدین (Cimetidine ) چیست ؟ سایمتیدین (Cimetidine ) چیست ؟   برای اطمینان از اینکه مصرف این دارو برای شما ضرری ندارد ، در زمان تجویز دارو اگر هر کدام از شرایط زیر را دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر دچار مشکلات سیستم ایمنی بدن هستید
  • در صورتی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنید
  • اگر هرگونه بیماری کبدی دارید
  • در صورتی که دجار مشکلات کلیوی هستید
  • اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.

مصرف سایمتیدین (Cimetidine ) در بارداری

سایمتیدین (Cimetidine )در رده B بارداری قرار دارد و انتظار نمی رود برای سلامت جنین مضر باشد .ولی در هر صورت در دوران بارداری نباید به صورت خودسرانه این دارو را مصرف کنید.

مصرف سایمتیدین (Cimetidine )  در دوران شیردهی

سایمتیدین (Cimetidine )از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود و در دوران شیردهی نباید مصرف شود.در صورتی که مجبور به استفاده از این دارو هستید ، به نوزاد شیر ندهید . در هر صورت طبق دستور پزشک خود عمل کنید.
توجه : مصرف سایمتیدین (Cimetidine ) در افراد زیر 16 سال توصیه نمی شود.
سایمتیدین (Cimetidine )معمولا شب ها و یا همراه با وعده غذایی مصرف می شود و بعد از مصرف قرص سایمتیدین (Cimetidine )  باید مقدار زیادی آب بنوشید.ممکن است اولین نتایج از بهبودی بعد از مصرف دارو چند روز طول بکشد.اگر در روزهای اول ، نشانه ای از بهبود در خود مشاهده نمی کنید به مصرف دارو ادامه دهید. در صورتی که بعد از 8 هفته هیچ نشانه ای از بهبود مشاهده نکردید ، به پزشک اطلاع دهید. در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟ در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ،دوز خود را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک شده اید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد سایمتیدین (Cimetidine ) چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا با هدف خودکشی با قرص سایمتیدین (Cimetidine ) مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، با 115 تماس بگیرید .اوردوز و مسمومیت با این دارو می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد. خودکشی نمایشی با این قرص روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : سایمتیدین (Cimetidine ) می تواند روند جذب سایر داروهایی که مصرف می کنید را تغییر دهد .معمولا باید 2 ساعت قبل و یا بعد از مصرف این دارو ، داروی دیگری مصرف نکنید.

عوارض جانبی سایمتیدین (Cimetidine )

این دارو می تواند مانند سایر داروهای شیمیایی ، عوارض جانبی در پی داشته باشد . شما ممکن است هیچکدام از این عوارض را تجربه نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند. پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما در نظر گرفته است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف سایمتیدین برای شما بیشتر از عوارض جانبی آن است . اگر با اولین مصرف دارو نشانه هایی از حساسیت در خود مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید.برخی از نشانه های حساسیت به سایمتیدین عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه و ...

برخی از عوارض جانبی سایمتیدین عبارتنداز :

  • تغییرات خلق و خو ، عصبانیت ، اضطراب ، استرس ، تحریک پذیری شدید
  • توهم،دیدن افراد و یا چیزهایی که در واقعیت وجود ندارد ،
  • تورم پستان ، حساسیت سینه به لمس شدن ،
  • خونریزی راحت ، کبود شدن پوست ، خونریزی از بینی و لثه ها
  • زرد شدن پوست و چشم ، سردرد ، اسهال و...

تداخل دارویی سایمتیدین (Cimetidine )

این دارو می تواند با سایر داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. معمولا دو ساعت قبل و بعد از مصرف سایمتیدین بهتر است داروی دیگری مصرف نشود چراکه می تواند باعث تغییر در روند جذب دارو شود.برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها ، بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد.

برخی از داروهایی که با سایمتیدین (Cimetidine ) تداخل دارند عبارتند از :

دوز و میزان مصرف سایمتیدین

میزان مصزف هر دارویی فقط توسط پزشک تعیین می شود و این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی بوده و شما مجاز به خود درمانی نیستید. این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد.
  •  برای درمان زخم های دهان  800 الی 1200 میلی گرم در زمان خواب و یا 4 وعده سایمتیدین 300 میلی گرم همراه با وعده های غذایی به مدت 4 الی 6 هفته .
  • برای درد معده سایمتیدین 200 میلی گرمی و دوبار در روز 30 دقیقه قبل از وعده غذایی
  • برای بیمارامی که قادر به مصرف خوراگی نیستند ، 300 میلیگرم سایمتیدین داخل ورید تزریق می شود که می تواند هر 8 ساعت تکرار کرد.
نظرات: 0 مشاهده