آمیودارون تزریقی و قرص - تداخل دارویی - عوارض جانبی Amiodarone

آمیودارون Amiodarone چیست؟

آمیودارون با تاثیر گذاری بر روی ریتم ضربان قلب به درمان افراد مبتلا به اختلالات ریتم قلب کمک می کند. از این دارو برای درمان فیبریلاسیون بطنی یا تند تپشی استفاده می شود.توجه داشته باشید که از آمیودارون فقط در موارد اضطراری و زمانی که زندگی فرد در خطر باشد و داروی جایگزین دیگری وجود نداشته باشد استفاده می شود. تداخل آمیودارون   تداخل آمیودارون  
توجه : آمیودارون عوارض بسیار شدیدی بر روی قلب ، کبد ، ریه و بینایی دارد.
برای جلوگیری از عوارض جانبی بسیار خطرناک ، در زمان تجویز آمیودارون در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که به این دارو حساسیت دارید .
  • در صورتی که دچار اختلالات پمپاژ قلب هستید
  • در صورتی که ضربان قلب شما پایین تر از حد معمول است .
  • در صورتی که مشکلات بینایی مانند گلوکوم یا آب مروارید و ... دارید
  • در صورتی که هرگونه مشکل تیروئید دارید
  • اگر مشکل کبدی دارید
  • اگر مشکل کلیوی دارید
  • در صورتی که از ضربان ساز قلب استفاده می کنید
  • در صورتی که سابقه حمله قلبی و یا سکته مغزی دارید
  • اگر آسم و یا هرگونه مشکل ریوی دارید
  • در صورتی که فشار خون شما بالا و یا بسیار پایین است
  • در صورت ابتلا به عدم تعادل الکترولیت های خون (پایین بودن سطح منیزیم یا پتاسیم در خون)
  • اگر باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.

مصرف آمیودارون در بارداری

آمیودارون در رده D بارداری قرار دارد و می تواند به جنین آسیب وارد کرده و باعث ایجاد مشکلات مربوط به تیروئید و مشکلات قلبی در نوزاد بعد از زایمان شود.همچنین مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند باعث اختلال در یادگیری حرف زدن شود.در صورتی که باردار هستید حتما قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که در دوره درمان با آمیودارون قرار دارید شدیدا توصیه می شود از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن مانند کاندوم استفاده کنید و در صورتی که به طور ناخواسته باردار شدید سریعا به پزشک اطلاع دهید.

مصرف آمیودارون در دوران شیردهی

این دارو برای نوزاد شیر خوار بسیار مضر است و در دوران شیردهی نباید آمیودارون مصرف کنید و در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید نباید به نوزاد شیر بدهید. جهت راهنمایی بیشتر ، با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که پاکسازی بدن از داروی آمیودارون می تواند چند ماه به طول بیانجامد در نتیجه اگر در چند ماه گذشته از آمیودارون استفاده می کردید و در حال حاضر مصرف این دارو را ترک کرده اید و حتی ماهها از زمان ترک دارو گذشته است ، ممکن است هنوز هم قادر به شیر دادن به نوزاد نباشید .
توجه : اولین تاثیرات مصرف آمیودارون ممکن است تا سه هفته به طول بیانجامد.در صورتی که بعد از 4 هفته مصرف این دارو ، هیچ نشانه ای از بهبود در خود مشاهده نکردید ، به پزشک خود اطلاع دهید.همچنین در صورتی که با مصرف این دارو بیماری شما بهبود پیدا کرد ، همچنان باید به مصرف آمیودارون ادامه دهید و قطع خودسرانه و ناگهانی این دارو می تواند بسیار خطرناک باشد .
آمیودارون می تواند عوارض جانبی و اثرات بسیار طولانی مدتی بر روی بدن شما داشته باشد. در دوره مصرف این دارو و حتی ماهها بعد از قطع مصرف آمیودارون ، برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ، ممکن است پزشک برای شما آزمایشاتی در نظر بگیرد .
در صورتی که عمل جراحی و یا دندانپزشکی در پیش دارید ، قبل از عمل جراحی ، مصرف آمیودارون را به پزشک خود اطلاع دهید.همچنین این دارو می تواند نتایج آزمایشات تشخیصی پزشکی را تحت تاثیر قرار داده و باعث اشتباه در تشخیص پزشک شود. در زمان انجام هرگونه آزمایش تشخیصی ، مصرف آمیودارون را به پزشک خود اطلاع دهید.
عوارض جانبی آمیودارون  عوارض جانبی آمیودارون 

هشدار سازمان غذا و دارو امریکا (FDA) در مورد آمیودارون

این دارو می توانند عوارض جانبی شدیدی در پی داشته باشد و فقط باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که جان بیمار در خطر است و روش جایگزین دیگری در دست رس نیست .برخی از عوارض خطرناک آمیودارون عبارتند از : 1 )‌ مسمومیت فاتال آمیودارون خاصیت سمیت بسیار شدیدی دارد و فقط در بیمارانی که در معرض مرگ قرار دارند باید استفاده شود.حتی بیمارانی که در معرض مرگ قرار دارند نیز ممکن است با مصرف آمیودارون دچار مرگ ناگهانی شوند.همیشه باید تلاش شود تا کمترین میزان و در کمترین مدت مورد استفاده قرار گرفته و به محض امکان ، با داروی دیگری جایگزین شود. 2 ) آسیب کبدی  آمیودارون معمولا باعث آسیب کبدی می شود ولی در اکثر موارد این آسیب خفیف و قابل کنترل است .با این حال گزارشاتی از مرگ به دلیل آسیب های کبدی ناشی از مصرف آمیودارون گزارش شده است .توصیه می شود به محض مشاهده هرگونه آسیب کبدی مصرف آمیودارون کاهش داده شود و یا قطع شود. 3 ) مشکلات قلبی آمیودارون در مواردی می توانند باعث بدتر شدن آریتمی قلب  شود. این مورد در 2 الی 5 درصد از موارد مشاهده شده است . 4 ) سمیت ریوی این عارضه جانبی در 17 درصد از موارد مشاهده می شود و در 10 درصد از این موارد منجر به مرگ می شود.در زمان شروع درمان با این دارو باید به صورت منظم تست های عملکرد ریوی انجام شود. بعد از قطع مصرف دارو نیز باید هر شش ماه یکبار تست عملکرد ریوی انجام شود.
توجه : گریپ فروت و آب گریپ فروت با آمیودارون تداخل دارد و می تواند عوارض جانبی این دارو را افزایش دهد.
در زمان مصرف این دارو از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرده و از کرم های ضدآفتاب مناسب استفاده کنید.همچنین آمیودارون با الکل تداخل دارد و در دوره درمان با این دارو نباید الکل مصرف شود.

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟

در صورتی که به هر دلیلی مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کردید به محض یاداوری ، دوز فراموش شده را مصرف کرده و مصرف دوز بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد آمیودارون  چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا با قصد خودکشی با آمیودارون ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با 115 تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با آمیودارون  می تواند بسیار خطرناک بوده و عوارض جانبی بسیار شدیدی داشته باشد.این عوارض جانبی می توانند تا آخر عمر ادامه داشته باشند. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : در دوره مصرف این دارو ، از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند خودداری کنید.

عوارض جانبی آمیودارون

این دارو مانند سایر داروهای شیمیایی می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد که در برخی از موارد شدید هستند. شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما مشاهده شود.پزشک به این دلیل این دارو را برای شما در نظر گرفته است چراکه اعتقاد دارد فواید مصرف آمیودارون از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است . در صورتی که با اولین مصرف داروی آمیودارون هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید به پزشک اطلاع دهید. علائم حساسیت به این دارو عبارتند از: خارش و قرمز شدن چشم ، آب ریزش بینی ، گرفتگی گوش ، خس خس سینه ، تنگی نفس ، خشکی گلو و دهان ، خارش بدن و .... بعد از قطع مصرف آمیودارون معمولا چند ماه طول خواهد کشید تا این عوارض جانبی به صورت کامل از بین بروند.

رایج ترین عوارض جانبی آمیودارون  :

  • خس خس سینه ، درد قفسه سینه ، سرفه با خلط خونی ، تب
  • تغییر در الکوی ضربان قلب ، افزایش و یا کاهش ضربان قلب ، تپش قلب
  • علائمی مانند علائم سرماخوردگی
  • تاری دیدن ، سیاهی رفتن چشم ، دیدن هاله نور در اطراف اجسام نورانی ، مشکل در تشخیص رنگ ، دو بینی ، حساسیت به نور
  • مشکلات کبدی ، حالت تهوع ، استفراغ ، درد معده ، شکم درد در سمت بالا و راست ، خستگی و بیحوصلگی ،
  • زرد شدن چشم و پوست ، تغییر رنگ ادرار ، تغییر بوی ادرار
  • از دست دادن هماهنگی در عضلات و حرکات اندام های بدن ، ضعف عضلانی ، تیک های عصبی
  • مشکلات تیروئید ، کاهش وزن به دلایل نامعلوم ، نازک شدن مو ، تب کردن و گرگرفتن ، عرق کردن بیش از حد ، لرزش دست ها ،
  • تغییر در دوره های قاعدگی ، دوبار پریود شدن در یک ماه

تداخل آمیودارون

آمیودارون  با بسیاری از داروها تداخل دارد و می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. برای جلوگیری از این عوارض باید در زمان تجویز آمیودارون ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید. ممکن است با تغییر زمان مصرف برخی از این داروها ، بتوان از برخی از این عوارض جانبی و تداخلات جلوگیری کرد.

برخی از داروهایی که با آمیودارون تداخل دارند عبارتند از :

 
نظرات: 1 مشاهده