مصرف مسکن در دوران بارداری مجاز است ؟

زمانی که شما حامله هستید و یا حتی زمانی که قصد بارداری دارید باید شدیدا در مورد داروهایی که مصرف می کنید و حتی ممکن است در آینده نزدیک مصرف کنید ، حساسیت به خرج بدهید. یکی از رایج ترین داروهایی که در دوران بارداری مورد استفاده قرار میگیرد مسکن ها هستند. در این مطلب به برخی از مسکن هایی که می توان در دوران بارداری مصرف کرد اشاره شده است و همچنین برخی از رایج ترین مسکن هایی که در دوران بارداری مضر هستند نیز نام برده خواهند شد. استامینوفن 325 در بارداری  مصرف نوافن در بارداری  مصرف ژلوفن در بارداری  مصرف شیاف دیکلوفناک در بارداری قرص استامینوفن 500  شیاف استامینوفن کدئین استامینوفن 325 در بارداری مصرف نوافن در بارداری مصرف ژلوفن در بارداری مصرف شیاف دیکلوفناک در بارداری قرص استامینوفن 500 شیاف استامینوفن کدئین

مصرف مسکن در دوران بارداری

توجه داشته باشید که این مطلب فقط برای افزایش آگاهی بوده و شما مجاز به خوددرمانی و خرید بدون نسخه دارو نیستید. در دوران بارداری قبل از مصرف و یا حتی قبل از قطع هر دارویی ، با پزشک خود مشورت کنید. این سایت هیچ مسئولیتی در این مورد ندارد. ممکن دارویی در دوران حاملگی مجاز باشد ولی شما به آن دارو حساسیت داشته باشید و یا با سایر داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل داشته باشد و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.

آیا مصرف استامینوفن در دوران بارداری مجاز است ؟

استامینوفن از رایج ترین دارهایی است که در دوران بارداری برای تسکین سردرد ، دردهای مفصلی ، دندان درد و سایر دردهای احتمالی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین استامینوفن ممکن از در سایر داروهایی که مصرف می کنید به صورت ترکیبی وجود داشته باشد . اکثر پزشکان اعتقاد دارند مصرف استامیتوفن (بدون کدئین)در بارداری مجاز است و حتی در کشور امریکا برخی از زنان در طول تمام 9 ماه بارداری ، استامینوفن مصرف می کنند.دو سوم از زنان باردار در کشور امریکا از این دارو استفاده می کنند. مصرف این دارو فقط برای زنانی غیر مجاز است که به استامینوفن و سایر داروهای مشابه حساسیت داشته باشند.همچنین گزارش قابل استنادی از احتمال نقص عضو و یا سقط جنین به دلیل عوارض جانبی استامینوفن وجود ندارد. در برخی از تحقیقات اشاره شده است که مصرف استامینوفن بیش از یک ماه در دوران بارداری می تواند باعث علائم خفیف اختلال بیش فعالی در نوزاد شود. در یک تحقیق نه چندان معتبر نیز اشاره شده است که مصرف استامینوفن در دوران بارداری با احتمال مبتلا شدن نوزاد به دیابت و آسم همراه است .

آیا مصرف ایبوپروفن و ژلوفن در دوران بارداری مجاز است ؟

بروفن ، ایبوپروفن و ژلوفن در گروه داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی NSAIDs هستند که در برخی از موارد برای درمان سردرد ، درد عضلانی و حتی برای درمان تب در بارداری مورد استفاده قرار می گیرند.با وجود اینکه مصرف این گروه از داروها در دوران بارداری بسیار رایج است ولی توصیه می شود از داروهای امن تر و کم عارضه تر بجای مصرف ایبوپروفن و یا ژلوفن استفاده شود. تحقیقات نشان داده است ایبوپروفن و ژلوفن (و بسیاری از سایر داروهای گروه NSAIDs) در صورتی که در ماهها و هفته های اول بارداری مورد استفاده قرار گیرد می تواند احتمال ابتلا نوزاد به بیماری های قلبی و گوارشی را افزایش دهد. در بسیاری از کشورها استفاده از ایبوپروفن و ژلوفن در سه ماهه اول بارداری ممنوع است چرا که می تواند باعث بروز مشکلات قلبی در جنین و حتی افزایش فشار خون و مشکلات ریوی جنین شود.علاوه بر این ، ژلوفن و بروفن می توانند مایع آمنیوتیک دور جنین را کاهش دهند.به همین دلیل و برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ، در دوره بارداری نباید به صورت خودسرانه این داروها را مصرف کنید.

مصرف مسکن های اپیوئید یا مشتقات تریاک

اپيوئيدها (کدئين، مورفين، اکسيد کوردون )مانند استامینوفن کدئین و کلردیازپوکساید داروهای مسکن بسیار قوی هستند که معمولا برای درمان دردهای شدید مورد استفاده قرار می گیرند.برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف این گروه از داروها می تواند احتمال مشکلات قلبی و نقص های مادرزادی جنین را افزایش دهد.در صورتی که قبل از بارداری یکی از داروهای این گروه را مصرف کرده باشید و این مصرف را در اوایل بارداری نیز ادامه داده باشید به احتمال زیاد پزشک به شما توصیه خواهد کرد که مصرف دارو را ادامه دهید و به صورت ناگهانی قطع نکنید .چرا که کودک شما به این داروها معتاد شده است و توقف ناگهانی مصرف این داروها می تواند خطرناک باشد .

مصرف آسپرین در دوران بارداری

مصرف آسپرین در دوران بارداری می تواند مشکلاتی برای مادر و جنین ایجاد کند. بجای آسپرین برای کاهش درد توصیه می شود از استامینوفن و یا سایر داروهای جایگزین استفاده شود. همچنین در روزهای نزدیک به زایمان نباید آسپرین مصرف کرد زیرا می تواند باعث ایجاد خونریزی شدید و غیر معمول در زمان زایمان شود.
نظرات: 0 مشاهده