مصرف متفورمین در دوران بارداری و قبل از حاملگی

زمانی که شما تصمیم به بارداری دارید و همچنین اگر در حال حاضر حامله هستید ، باید شدیدا مراقب داروهایی که مصرف می کنید باشید و مرتبا داروهای خود را با پزشکتان مطرح کنید. همچنین در این دوران اگر دچار بیماری شدید ، در زمان تجویز دارو حتما باید به پزشک اطلاع دهید که در حال اقدام به بارداری هستید و یا حامله هستید. مصرف برخی از داروها می تواند عوارض جانبی شدیدی برای مادر و جنین داشته باشد و حتی موجب نقص عضو جنین شود. از طرفی ممکن است مصرف نکردن برخی از داروها نیز همین عواقب را داشته باشد. به همین دلیل مصرف هر نوع دارو در این دوران باید با نظر پزشک متخصص انجام شود. مصرف متفورمین در دوران بارداری و قبل از حاملگی مصرف متفورمین در دوران بارداری و قبل از حاملگی

مصرف متفورمین قبل از بارداری

متفورمین نوعی داروی خوراکی است که برای کنترل بیماری دیابت نوع 2 استفاده می شود.متفورمین با افزایش حساسیت سلول های بدن نسبت به هورمون انسولین می تواند قند خون را کاهش دهد. همچنین از متفورمین در مواردی برای درمان تنبلی تخمدان و یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز استفاده می شود.زنانی که به دلیل تنبلی تخمدان موفق به بارداری نمی شوند معمولا با مصرف متفورمین همراه با سایر داروها (به تجویز پزشک) می توانند باردار شوند.
انسولین هورمونی در بدن است که باعث کنترل قند خون می شود. زمانی که مقاومت بدن نسبت به انسولین افزایش پیدا می کند ، قند خون بالا می رود. مقاومت سلول ها در مقابل انسولین با تنبلی تخمدان نیز در ارتباط است .
در صورتی که پریود شما نامنظم است و مشکل تخمک گذاری دارید ، مصرف متفورمین می تواند به منظم شدن دوره های تخمک گذاری کمک کرده و شانس بارداری را افزایش دهد.زنانی که به دلیلی تنبلی تخمدان دچار اضافه وزن و چاقی می شوند با مصرف متفورمین معمولا با کاهش وزن مواجه خواهند شد.

مصرف متفورمین در دوران بارداری

متفورمین در گروه B بارداری (در برخی از کشورها در رده C) قرار دارد و در آزمایشات حیوانی بر روی جنین حیوان باعث بروز برخی از عوارض جانبی شده است ولی این عوارض هنوز در جنین انسان به اثبات نرسیده است .از طرفی مصرف نکردن متفورمین در دوران بارداری (در صورتی که قبلا این دارو را مصرف می کردید) می تواند عوارض جانبی نامطلوبی بر روی سلامت جنین و مادر داشته باشد. شدیدا توصیه می شود در دوران بارداری بدون تجویز و نظر پزشک ، متفورمین مصرف نکرده و یا در صورتی که در حال مصرف این دارو هستید ، به صورت خودسرانه مصرف متفورمین را قطع نکنید. در صورتی که دیابت دارید ، مصرف این دارو در دوران بارداری بسیار مهم است و می تواند از بسیاری از آسیب های جنین و حتی نقص عضو جنین جلوگیری کند. در حالت کلی مصرف متفورمین در دوران بارداری ایمن به نظر می رسد و حتی می تواند مزایایی نیز داشته باشد. با وجود اینکه متفورمین از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین می شود ولی گزارشاتی از نقص عضو و یا مشکلاتی مانند زایمان زودرس و ... در این مورد وجود ندارد.بنابراین در صورتی که به هر دلیلی قبل از بارداری متفورمین مصرف می کردید ، ممکن است پزشک به شما توصیه کند که مصرف این دارو را ادامه دهید. حتی در صورتی که قبل از بارداری ، برای کنترل قند خون انسولین مصرف می کردید ، در دوران بارداری ممکن است پزشک برای شما همراه با انسولین ، متفورمین نیز تجویز کند.علاوه بر این در صورتی که پزشک تشخیص دهد که مادر در معرض ابتلا به دیابت بارداری است ، برای کنترل قند خون مادر ، متفورمین تجویز خواهد شد. از طرفی طبق برخی از مطالعات ، مشخص شده است که زنانی که قبل از بارداری دچار تنبلی تخمدان بوده اند بیشتر از بقیه در معرض سقط جنین قرار دارند که مصرف متفورمین می تواند احتمال سقط جنین را در این افراد کاهش دهد.

مصرف متفورمین در دوران شیردهی

با وجود اینکه متفورمین از طریق شیر مادر وارد بدن نوزاد می شود ولی شواهدی وجود ندارد که بتواند برای نوزاد مضر باشد . در هر صورت قبل از مصرف متفورمین در دوران شیردهی حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید. اطلاعات بیشتر در این مورد در سال های اخیر متفورمین به عنوان یکی از گزینه های مطمئن برای کاهش مقاومت انسولین در زنان بارداری که به دیابت نوع 2 مبتلا بودند و همچنین برای دیابت بارداری و درمان تنبلی تخمدان ، مورد قبول قرار گرفته است . علاوه بر این متفورمین می تواند برای زنان چاق غیر دیابتی که در دوران بارداری هستند نیز مفید باشد.موسسه ملی (NICE) در انگلستان توصیه می کند زنان باردار دیابتی در صورتی که در هفته های اول بارداری موفق به کنترل قند خون و وزن ، با استفاده از رژیم غذایی و ورزش نشدند ، متفورمین مصرف کنند. همچنین برخی از متخصصان توصیه می کنند برای کاهش گلوکز خون در دیابت بارداری ، همراه سایر درمان های دارویی ، متفورمین نیز تجویز شود.انجمن دیابت کانادا به پزشکان توصیه می کند در دیابت بارداری به جای افزایش میزان انسولین ، متفورمین در کنار انسولین استفاده شود در حالی که انجمن دیابت امریکا هنوز اعتقاد دارد انسولین برای درمان دیابت بارداری در اولویت اول قرار دارد چراکه متفورمین از جفت عبور کرده و وارد بدن جنین می شود و هنوز نتایج دقیقی از عوارض این دارو بر روی جنین در دسترس نیست .

مصرف متفورمین در دوران بارداری برای زنان غیر دیابتی چاق

چاقی مادر در دوران حاملگی می تواند خطر ابتلا به دیابت بارداری ، پره اکلامپسی و ماکروزومی جنین را افزایش دهد.مطالعاتی در لندن انجام شده است که نشان می دهد مصرف متفورمین در زنان باردار غیر دیابتی چاق می تواند احتمال این مشکلات را کاهش دهد . منابع :
مطالب مرتبط :  
نظرات: 0 مشاهده