لیست داروهای ضد افسردگی و اعصاب که باعث چاقی و افزایش وزن می شوند

داروهای ضد افسردگی سومین نوع داروهای پر مصرف در جهان هستند .یکی از رایج ترین عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی ، افزایش وزن و چاقی است .تقریبا 25 درصد از افرادی که داروی ضد افسردگی مصرف می کنند دچار چاقی می شوند.با این وجود این واکنش به مصرف دارو در افراد مختلف متفاوت است و برخی از انواع این داروها ، کمتر باعث چاقی می شود. لیست داروهای ضد افسردگی و اعصاب که باعث چاقی و افزایش وزن می شوند لیست داروهای ضد افسردگی و اعصاب که باعث چاقی و افزایش وزن می شوند

چرا داروهای ضد افسردگی باعث چاقی و افزایش وزن می شوند؟

با وجود اینکه محققان هنوز دقیق نمی دانند که چرا مصرف داروهای ضد افسردگی باعث افزایش وزن می شود ولی برخی از کارشناسان اعتقاد دارند مصرف این داروها می تواند باعث افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن و چاقی شود.

آیا داروهای ضد افسردگی اشتها را افزایش می دهند؟

این داروها با تاثیرگذاری بر روی سروتونین و همچنین انتقال دهنده های عصبی که مسئول کنترل اشتها هستند ، می توانند در برخی از افراد باعث افزایش میل به غذا مخصوصا غذاهای سرشار از کربوهیدرات مانند نان و ماکارونی شوند.همچنین برخی از متخصصان اعتقاد دارند زمانی که فردی دچار افسردگی می شود ممکن است اشتهای خود را از دست داده و لاغر شود به همین دلیل مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند با کاهش علائم افسردگی ، باعث افزایش اشتها و افزایش وزن شود.

کدام داروهای ضد افسردگی باعث چاقی و افزایش وزن می شوند ؟

برخی از این داروها می توانند بیشتر از سایرین باعث چاقی شوند .داروهای ضد افسردگی سه‌حلقه‌ای‌ (TCA) از این گروه هستند.این گروه از داروهای ضد افسردگی در حال حاضر معمولا تجویز نمی شوند و پزشکان سعی می کنند از جایگزین های جدیدتر استفاده کنند چرا که این داروها عوارض جانبی بیشتری نسبت به نمونه های جدیدتر دارند و افزایش وزن بیشتری ایجاد می کنند.

لیست برخی از داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و اعصاب که باعث چاقی می شوند :

گروه دوم از این داروها ، مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) نام دارد که یکی دیگر از گروه های قدیمی داروهای اعصاب هستند.این نوع از داروها نیز به دلیل عوارض جانبی زیاد و چاقی و افزایش وزن ، چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند.این داروهای اعصاب علاوه بر افزایش وزن می توانند باعث افزایش فشار خون نیز شوند و با داروهای کنترل فشار خون تداخل شدیدی دارند.

برخی از داروهای مهار کننده های مونوآمین اکسیداز (MAOIs) که باعث چاقی می شوند :

  • ایزوکاربوکسازید
  • فنلزین
  • ترانیل سیپرومین
گروه سوم از این داروها ،مهار کننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs) نام دارند که بیشتر از دو گروه قبلی مورد استفاده قرار می گیرند و گفته می شود در اوایل مصرف ، می توانند باعث کاهش وزن شده و در صورتی که به صورت طولانی مدت مصرف شوند می توانند باعث چاقی شوند.

برخی از داروای گروه مهار کننده های بازجذب سروتونین انتخابی (SSRIs) عبارتنداز :

در این گروه از داروها ، سرترالین کمترین احتمال افزایش وزن و پاروکستین بیشترین احتمال افزایش وزن را دارد.

سایر داروهای ضد افسردگی که کمترین احتمال افزایش وزن را دارند عبارتند از :

  • اسکلیتوپام
  • لومیلناسیپران (levomilnacipran) با نام تجاری فتزیما (Fetzima)
  • نفازودون
  • ونلافاکسین
  • ویلازودون
  • ورتیوکستین
داروهای سیتالوپرام ، فلوکستین و سرترالین اگر کمتر از 6 ماه مصرف شوند معمولا بعید است که منجر به افزایش وزن شوند. همچنین داروهای بوپروپیون و دولوکستین می توانند باعث کاهش وزن شوند. چند نکته :
  •  در زمان مصرف داروهای اعصاب و ضد افسردگی باید هرگونه تغییر در وزن خود را به پزشک گزارش دهید. ممکن است پزشک برای شما رژیم غذایی خاصی در نظر بگیرد و یا حتی ممکن است داروهای شما را تغییر دهد.
  • تحقیقات نشان داده است ورزش کردن می تواند برای درمان افسردگی مفید باشد . همچنین می تواند جلوی چاقی در اثر مصرف دارو را نیز بگیرد.
  • در برخی از اوقات چاره ای جز پذیرش این افزایش وزن ندارید چراکه ممکن است درمان نکردن افسردگی شما ، نتایج بسیار بدتری از چاقی داشته باشد . در هر صورت بعد از درمان افسردگی می توانید با کمی تلاش ، دوباره به وزن ایده آل خودتان برگردید .
نظرات: 3 مشاهده