رنگ خون قاعدگی (سیاه ، قرمز ، قهوه ای ، نارنجی ، صورتی) نشانه چیست ؟

در برخی از موارد ، تغییر رنگ خون پریود می تواند اطلاعات مهمی از سلامت زنان بدهد. برای مثال خون پریود اگر نارنجی باشد می تواند نشانه ای از عفونت واژن باشد . رنگ خون پریود ممکن است بسته به زمان تخلیه آن ، تیره و یا بسیار روشن باشد. همچنین اگر خون به مدت طولانی داخل بدن بماند می تواند با اکسیژن موجود در هوا واکنش نشان داده و تیره تر شود و در مواردی لخته هایی شبیه به تکه های گوشت همراه با خون پریود از واژن خارج می شود.

رنگ های مختلف خون پریود نشانه چیست ؟

عوامل مختلف و بسیار زیادی می تواند بر روی رنگ خون قاعدگی تاثیر گذار باشد که اکثر این عوامل ، نگران کننده نیستند.

1 ) سیاه و تیره رنگ بودن خون پریود نشانه چیست ؟

خون سیاه رنگ معمولا در ابتلای قاعدگی و در اولین خونریزی دوره ، رایج تر است . همچنین آخرین قطره های خون پریود در آخرین روز دوره نیز معمولا تیره و سیاه است .اگر خون به مدت زیادی در رحم باشد می تواند با اکسیژن واکنش نشان داده و تیره و سیاه شود. همچنین ایجاد لخته های خونی شبیه به تکه های گوشت نیز در این مورد دور از انتظار نیست .در مواردی دیدن خون سیاه در زمان پریود می تواند نشانه انسداد واژن باشد . در صورتی که ترشحات زیاد و بد بو همراه با تب ، لرز و خارش و تورم اطراف واژن دارید ، با پزشک خود مشورت کنید. رنگ خون قاعدگی (سیاه ، قرمز ، قهوه ای ، نارنجی ، صورتی) نشانه چیست ؟ رنگ خون قاعدگی (سیاه ، قرمز ، قهوه ای ، نارنجی ، صورتی) نشانه چیست ؟

خون سیاه و تیره می تواند نشانه بارداری باشد

در برخی از موارد ممکن است دیدن لکه های خون تیره و سیاه یک نشانه زودهنگام از بارداری باشد معمولا با عنوان خونریزی لانه گزینی معروف است . همچنین ترشحات یا لکه های حاوی خون سیاه رنگ در دوران بارداری می تواند نشانه بارداری خارج از رحم و یا حتی نشانه سقط جنین باشد . در صورتی که باردار هستید و خونریزی سیاه رنگ دارید ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

لوچیا یا خونریزی بعد از زایمان نیز می تواند سیاه رنگ باشد

خونریزی های سیاه رنگ و یا قهوه ای رنگ که چند هفته بعد از زایمان ممکن است اتفاق بیافتد معمولا با اولین پریود بعد از زایمان اشتباه گرفته می شود. Lochia معمولا نگران کننده نیست و نوعی واکنش طبیعی بدن برای خروج خون موجود در داخل رحم است . زمان مشاهده این خون در زنان متفاوت است و همه زنان این خونریزی را تجربه نمی کنند. معمولا این خون طی چند هفته و یا چند ماه بعد از زایمان ، از بدن زنان خارج می شود. همچنین رنگ خون اولین پریودهای بعد از زایمان معمولا تیره تر است که می تواند به دلیل تغییرات هورمونی شدید در این دوران و همچنین به دلیل ماندن طولانی مدت خون در رحم باشد .

2 ) خون پریود به رنگ روشن و صورتی رنگ نشانه چیست ؟

خون روشن و نزدیک به صورتی ، نشان دهنده جریان خون تازه است .یک دوره قاعدگی ممکن است با خون روشن آغاز شده و رفته رفته با تیره تر شدن رنگ خون همراه باشد.در مواردی در صورتی که خون پریود بیش از حد روشن باشد و در چندین دوره قاعدگی تکرار شود می تواند نشانه ای از عفونت منتقله از راه جنسی باشد . عفونت هایی مانند کلامیدیا یا گنوره از این دسته هستند. به ندرت و در موارد اندکی ، مشاهده خون روشن و صورتی رنگ در دوره قاعدگی می تواند نشانه سرطان دهانه رحم باشد . برخی از سایر علائم سرطان دهانه رحم عبارتند از : همچنین استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی نیز می تواند با ایجاد تغییراتی در سطح هورمون استروژن باعث روشن تر شدن خون پریود شود.علاوه بر این ، رژیم های لاغری برای کاهش وزن شدید ، کم خونی و بارداری نیز می تواند باعث روشن تر شدن خون قاعدگی شود.

3 ) خون نارنجی و یا قهوه ای روشن پریود نشانه چیست ؟

خون پریود به رنگ نارنجی و یا قهوه ای روشن می تواند نشانه عفونت واژینوز باکتریایی و یا تریکوموناس باشد . زنان مبتلا به این عفونت ها ، علاوه بر مشاهده خون پریود نارنجی رنگ ، علائم دیگری مانند خارش واژن ، ترشحات ناخوشایند و بد بو و درد در زمان رابطه جنسی را نیز دارند.با وجود اینکه خون نارنجی رنگ ممکن است به دلیل ترکیب خون با ادرار و یا ترشحات طبیعی واژن بوجود آمده باشد ، ولی توصیه می شود با مشاهده این خون ، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

4 ) رنگ خاکستری خون پریود نشانه چیست ؟

خون خاکستری و کدر معمولا نشانه عفونت واژینوز باکتریایی است که ناشی از عدم تعادل بین باکتری های مفید و مضر محیط واژن و مهبل است .اگر مشاهده این خون با این علائم همراه باشد باید با پزشک خود مشورت کنید:
  • خارش واژن و اطراف واژن
  • بوی بد واژن که شبیه بوی ماهی است
  • سوزش ادرار و تکرر ادرار
نکته : رنگ خون پریود می تواند از ماهی به ماه بعد متفاوت باشد که کاملا طبیعی است . تغییرات هورمونی ، رژیم غذایی ، پیروی از رژیم های لاغری و چاقی ، عفونت ها ، بارداری و در مواردی سرطان دهانه رحم می تواند باعث بروز این تغییر رنگ در خون پریود شود.

خون لخته شده و شبیه به تکه های گوشت نشانه چیست ؟

خون پریود در مواردی می تواند حاوی پوشش داخلی رحم باشد که شبیه به قطعه های کوچک گوشت و یا لخته های خونی هستند و جای نگرانی نیست . ولی در مواردی خونریزی بسیار سنگین همراه با تکه های بزرگ گوشتی می تواند نشانه ای از منوراژی باشد . این خونریزی علاوه بر این که بسیار سنگین و دردناک است ، معمولا بیش از هفت روز طول می کشد. در صورتی که شرایط زیر را دارید توصیه می شود با پزشک خود مشورت کنید.
  1. در صورتی که خونریزی به حدی است که کمتر از 2 ساعت نیاز به تعویض نوار بهداشتی دارید
  2. در صورتی که لخته ها و تکه های گوشتی بسیار بزرگ هستند
  3. اگر دوره قاعدگی بیش از 7 روز طول کشیده است .
توجه داشته باشید که : اکثر زنان و دختران در مورد قاعدگی اطلاعات بسیار کمی دارند و تنها توجهی که ممکن است به آن داشته باشند ، بررسی دوره های قاعدگی از لحاط تاخیر و یا منظم و یا نامنظم بودن است.در صورتی که بسیار توصیه می شود در هر دوره قاعدگی ، توجه مناسبی به رنگ خون پریود خود داشته باشید .  
نظرات: 0 مشاهده