درد در پایین کمر و سمت چپ (پهلو)نشانه چیست ؟

کمردرد یکی از رایج ترین دردهای بدن است که اکثر انسان ها حتما آن را تجربه می کنند. در صورتی که این کمر درد دور از ستون فقرات و در بخش پهلوها باشد ممکن است کمی فرد را نگران کند. اولین فکری که معمولا فرد در این مورد می کند این است که ”احتمالا سنگ کلیه دارم“ . در حالی که این احتمال واقعا وجود دارد ولی مشکلات دیگری هم می توانند باعث بروز درد در پهلوی چپ و زیر کمر ، شوند.در ادامه این مطلب به برخی از این مشکلات اشاره شده است.

درد پهلو در سمت چپ و پایین نشانه چیست؟

بجر کلیه ها ، اکثر ارگان های حیاتی و مهم بدن در بخش جلوی بدن قرار دارند. مانند : روده ، تخمدان ، شش ها ، قلب ، کبد و غیره .زمانی که شما از درد پهلو در سمت چپ و پایین رنج می برید اولین احتمالی که به ذهنتان می رسد مشکلات کلیه است . برخی از سایر مشکلاتی که می تواند این نوع درد را ایجاد کند عبارتند از :

1 ) درد پهلو و زیر کمر به دلیل مشکلات هضم

مشکلات گوارشی نیز می تواند باعث گرفتگی کمر و درد بخش سمت چپ و پایین شود.یبوست رایج ترین مشکلی است که می تواند منجر به این درد شود. اگر همزمان با شروع این درد دچار نفخ و دردهای شکمی نیز شده اید احتمالا نشانه ای از انسداد روده است .در موارد بسیار جدی تر ممکن است ابتلا به تومور در قسمت آخر روده بزرگ ، باعث درد سمت چپ زیر کمر شود.در صورتی که با شروع این درد ، علائمی مانند مدفوع خونی نیز دارید ، توصیه می شود با پزشک مشورت کنید. درد در پایین کمر و سمت چپ (پهلو)نشانه چیست ؟ درد در پایین کمر و سمت چپ (پهلو)نشانه چیست ؟

2 ) فشار بر روی عضله پشت می تواند باعث کمر درد شود

گاهی اوقات ممکت است به دلیل کشیدگی عضله و یا فشار بیش از حد به عضلات پشت ، دچار کمر درد و درد پهلو شوید. خوابیدن در موقعیت نامناسب ، ورزش سنگین و یا نشستن در موقعیت بد به مدت طولانی می تواند باعث این درد شود. این کمردرد معمولا در عرض 1 الی 3 هفته به صورت خودبخود خوب می شود.

3 ) دیورتیکولیت می تواند باعث درد پهلو و زیر کمر در سمت چپ شود

دیورتیکولیت یکی از رایج ترین دلایل ایجاد درد در بخش زیر کمر و سمت چپ است . اگر این مشکل سریعا و به درستی درمان نشود می تواند مشکلات جدی برای فرد ایجاد کند. این مشکل معمولا زمانی ایجاد می شود که کیست های کوچکی بر روی بخش از روده که در سمت چپ قرار دارد ، ایجاد می شود.در این بخش معمولا باکتری ها و آلودگی هایی جمع می شوند که می تواند باعث بروز التهاب کولون شوند.اسهال ، تب و یبوست از رایج ترین علائم دیورتیکولیت هستند.

4 ) عفونت کلیه باعث درد پشت و کمر درد می شود

یکی از شایع ترین عفونت های کلیه توسط باکتری E.coli ایجاد می شود. E.coli نوعی باکتری است که در روده ها وجود دارد و می تواند از طریق حفره هایی ، وارد کلیه و مثانه شود. احساس سوزش در زمان ادرار کردن ، درد شکم و کمر درد ، تغییر رنگ ادرار ، تکرر ادرار ، تغییر بوی ادرار ، تب ، تهوع ، استفراغ و لرز از رایج ترین علائم عفونت کلیه است . این عفونت اگر به موقع درمان نشود می تواند موجب آسیب دیدن کلیه و حتی مرگ شود. برای درمان این عفونت معمولا از آنتی بیوتیک های مناسب  استفاده می شود.

5 ) مشکلات ساختاری ستون فقرات

مشکلات ساختاری ستون فقرات نیز می تواند باعث بروز درد در سمت چپ و زیر کمر شود. مشکلاتی مانند : مشکلات مفاصل ستون فقرات ، فتق دیسک کمری ، اختلال در عملکرد مفصل ساکرولیاک و ...با استفاده از آزمایشاتی مانند سیتی اسکن و ام آر آی ، پزشک می تواند این مشکلات را به راحتی تشخیص داده و درمان مناسب را به شما پیشنهاد کند .

6 ) مشکلات مربوط به سیستم ادراری

درد شدید در پشت ، سمت چپ و پایین کمر می تواند نشان دهنده سنگ کلیه و یا عفونت های دستگاه اداری باشد. زمانی که سنگ های کلیه تلاش می کنند تا از مجرای ادرار عبور کنند ، گاهی در این مجرا گیر کرده و باعث بروز درد شدید و ناگهانی می شوند.مشاهده خون در ادرار و استفراغ می تواند از سایر علائم این مشکل باشد. پیلونفریت نیز می تواند علائم و دردهای مشابهی ایجاد کند.

7 ) مشکل در دستگاه تولید مثل زنان

درد کمر و پشت در سمت چپ و پایین در زنان می تواند با مشکلات سیستم تولید مثل مانند لوله فالوپ و یا تخمدان ها در ارتباط باشد .عفونت و یا پیچش تخمدان می تواند باعث درد شدید و ناگهانی در کمر شود.همان طور که در مردان ، عفونت بیضه و پیچش بیضه می تواند درد شدیدی ایجاد کند که حتی به کمر نیز سرایت می کند.

8 ) آندومتریوز

حدود 10 درصد از زنان جهان به آندومتریوز مبتلا هستند . گاهی بافت رحم در خارج از رحم و دیواره بیرونی رحم شروع به رشد کردن می کند.در صورتی که این بافت در لوله فالوپ چپ و یا تخمدان سمت چپ رشد کند می تواند باعث بروز کمر درد در سمت چپ شود.درمان های هورمونی و یا لاپاروسکوپی ممکن است توسط پزشک برای این مشکل در نظر گرفته شود.

9 ) بارداری می تواند باعث کمر درد شود

کمردرد و درد پهلوها از رایج ترین نشانه های بارداری است .از آنجایی که رحم شما در طول بارداری در حال رشد است ، وضعیت ارگان های درونی شما در حال تغییر است که این تغییر می تواند باعث کمر درد شود.این درد با رشد جنین بیشتر نیز خواهد شد. مقالات مرتبط :   
نظرات: 0 مشاهده