انواع ترس + دلایل احتمالی آنها و روش های درمان

انواع ترس + دلایل احتمالی آنها و روش های درمان انواع ترس + دلایل احتمالی آنها و روش های درمان در این مقاله قصد داریم به صورت خلاصه و کوتاه ، انواع مختلفی از ترس را لیست کنیم . در صورتی که شما هم از نوع خاصی از ترس رنج می برید و یا نظری در این مورد دارید ، می توانید از طریق بخش نظرات ، با ما و سایر دوستانی که این مطلب را مطالعه می کنند ، در میان بگذارید.

انواع مختلف ترس + دلایل و روش های درمان احتمالی آنها

1 ) ترس از عنکبوت

یکی از رایج ترین ، جهانی ترین و قدیمی ترین ترس در میان مردم دنیا ، ترس از عنکبوت است . ترس از عنکبوت یا Arachnophobia از واژه یونانی arachne به معنی عنکبوت گرفته شده است.آراکنوفوبیا توسط دانشمندان زیادی مورد بررسی قرار گرفته است و برخی از این دانشمندان اعتقاد دارند که ترس از عنکبوت نتیجه تکامل تدریجی انسان است چرا که بسیاری از عنکبوت ها سمی هستند و به راحتی می توانند باعث آسیب رسانی به انسان شوند. در یک مطالعه در سال 2016 که بر روی 260 زن و مرد انجام شده است مشخص شد که 32 درصد از زنان و 18 درصد از مردان به صورت بیمارگونه از عنکبوت وحشت دارند به حدی که مشاهده تصویر عنکبوت نیز باعث ترس در آنها می شود.  ترس از عنکبوت یا Arachnophobia ترس از عنکبوت یا Arachnophobia

دلایل ترس از عنکبوت

دلایل مختلفی برای این مورد وجود دارد :
  •  آموزش : در بسیاری از موارد ، چون فرد در کودکی مشاهده کرده است که دیگران و اطرافیانش از عنکبوت می ترسند ، او نیز دچار ترس از عنکبوت شده است .
  • عدم تعادل مواد شیمیایی مغز : در برخی از موارد ، آراکنوفوبیا ، ناشی از برهم خوردن تعادل شمیایی مغز است به صورتی که فردی که تا چند وقت پیش هیچ ترسی از عنکبوت نداشت ، با بهم خوردن تعادل برخی از مواد شیمیایی مغز ، به ناگهان دچار وحشت از عنکبوت می شود.
  • ژنتیک و اقلیم نیز می تواند در این ترس نقش داشته باشد. برای مثال اهالی افریقای جنوبی ترسی از عنکبوت ندارند و حتی آن را می خورند در حالی که اهالی سایر نقاط افریقا به شدت از عنکبوت وحشت دارند.
  • تجربه تلخ نیز از دیگر دلایل ترس ازعنکبوت است .در صورتی که فرد در گذشته خاطره تلخی از عنکبوت داشته باشد می تواند باعث بروز آراکنوفوبیا شود.

علائم و عوارض ترس از عنکبوت

ترس شدید از عنکبوت می تواند علائم ظاهری و عوارضی در پی داشته باشد .مانند :
  • افزایش ضریان قلب ، تپش قلب
  • علائمی مانند علائم سرماخوردگی
  • افزایش دمای بدن
  • احساس استرس شدید ، از دست دادن کنترل
  • درد قفسه سینه ، تنگی نفس ، احساس خفگی
  • عرق کردن
  • لرزش
  • تهوع و دل پیچه
  • و....
در برخی از افراد حتی دیدن عکس عنکبوت می تواند این علائم را ایجاد کرده و حتی فرد احساس می کند عنکبوت روی بدن او در حال حرکت است .

درمان ترس از عنکبوت

درمان این ترس فقط زمانی مورد نیاز است که این ترس ناتوان کننده باشد و فرد نتواند به زندگی روزمره خود به راحتی ادامه دهد. برای کاهش ترس شدید از عنکبوت ممکن است نیاز به اقدامات عملی ، مشاوره و حتی دارو درمانی باشد.داروهایی مانند بنزودیازپین ها در کاهش واکنش نسبت به ترس از عنکبوت موثر هستند.همچنین یادگیری تکنیک های آرامسازی ذهن و مدیتیشن نیز می تواند کمک کننده باشد. یکی دیگر از روش های درمان این ترس کاهش تدریجی ترس است . به این صورت که طبق یک برنامه خاص ، به تدریج فرد را در محیط هایی که عنکبوت در آن وجود دارد قرار می دهند و به مرور این کار را تا جایی ادامه می دهند که فرد بتواند حتی عنکبوت را در دست بگیرد .

2 ) ترس از مار Ophidiophobia

Ophidiophobia یا مار هراسی دومین ترس رایج در جهان است و برآورد می شود حداقل یک سوم از جمعیت جهان از مار وحشت دارند.این ترس معمولا در مناطقی که مار در آن وجود ندارد مشکلی ایجاد نمی کند ولی در برخی از موارد ، شدت ترس به نحوی است که فرد حتی با دیدن عکس و یا فیلم مار نیز دچار وحشت شدید می شود. ترس از مار به صورت بیمارگونه ، در افرادی که دچار افسردگی شدید هستند بیشتر است و این افراد واکنش های شدیدتری نسبت به مار از خود نشان می دهند. تا جایی که گزارشاتی مبنی بر حملات قلبی و حتی مرگ بر اثر ترس از مار وجود دارد. ترس از مار Ophidiophobia ترس از مار Ophidiophobia

دلایل ترس از مار

شاید بتوان گفت که ترس از مار کاملا طبیعی است و نباید دنبال دلیل خاصی برای این ترس باشیم . رنگبندی بدن و پوست مار ، حالت چشم ها و نگاه های مار به خودی خود می تواند وحشتناک باشد .همچنین به دلیل اینکه برخی از مارها سمی و کشنده هستند و اکثرا افراد از نحوه تشخیص مارهای بی خطر و یا سمی اطلاعی ندارند ، باعث شده است تا مردم از تمام مارها وحشت داشته باشند.با این حال برخی از سایر دلایل احتمالی ترس از مار عبارتند از :
  •  عدم آموزش مناسب : به دلیل اینکه آموزش های درستی در مورد انواع مارها در دوران کودکی به افراد داده نشده است ، معمولا مردم از تمام مارهای موجود ، وحشت دارند.
  • سابقه آسیب دیدگی توسط مار : در صورتی که فردی در گذشته توسط مار نیش زده شده باشد و یا مار به او حمله کرده باشد به احتمال خیلی زیاد دچار وحشت از مار Ophidiophobia خواهد شد.
  • تربیت در دوران کودکی : در صورتی که پدر و مادر و سایز اعضاء خانواده ی کودکی از مار وحشت داشته باشد ،‌آن کودک در زمان بزرگسالی حتما از مار وحشت خواهد داشت .
  • فیلم ها و اخبار تلوزیونی و شبکه های اجتماعی نیز می توانند در این موضوع نقش داشته باشند. نشان داده اینکه مارها همیشه خطرناک و سمی هستند و می توانند به انسان آسیب وارد کنند می تواند ترس از مارها را افزایش دهد.
  • وراثت و ژنتیک : در صورتی که پدر و یا مادر از مار وحشت داشته باشند ممکن است فرزند آنها نیز از مار بترسد .
  • تکامل

علائم ترس از مار

منظور از ترس از مار در این بخش ، ترس بیمار گونه می باشد. به حدی که فرد حتی با دیدن عکس و فیلم مار نیز دچار وحشت شده و علائمی مانند علائم زیر را نشان می دهد.
  •  اضطراب و استرس غیر قابل کنترل
  • احساس اینکه هرچه سریع تر باید مکانی که در آن هستید را ترک کنید
  • فریاد زدن ، گریه کردن ، تنگی نفس ، لرزیدن ، بستن چشم ها
  • افزایش ضربان قلب ، سردرد ، سرگیجه ، حالت تهوع
این ترس از بیش از حد باشد و درمان نشود می تواند زندگی طبیعی فرد را مختل کند./

روش های درمان ترس از مار

مشاوره و گفتگو : در این روش سعی می شود تا با گفتگو و راهنمایی های مناسب ، تصور فرد نسبت به مارها اصلاح شده و در صورتی که این ترس ناشی از تجربه بد گذشته باشد ، فرد  با این تجربه بد کنار بیاید. در این روش سعی می شود به تدریج فرد قادر به نگاه کردن تصاویر مار و حتی فیلم های مربوط به مارها باشد. آموزش تکنیک های آرامبخش : تکنیک هایی مانند مدیتیشبن ، کنترل تنفس و شمارش می تواند برای کنترل ترس از مارها مورد استفاده قرار گیرد.

3 ) ترس از ارتفاع

Acrophobia یا ترس از ارتفاع نوعی اختلال اضطرابی ناخوشایند است که تقریبا 1 درصد از بزرگسالان به آن مبتلا هستند.این اصطلاح از کلمه یونانی "Acron" به معنی ارتفاع ، گرفته شده است .افرادی که ترس از ارتفاع دارند معمولا از قرار گرفتن در بلندی اجتناب می کنند. ساختمان های بلند ، بالن ، قطار وحشت ، چرخ و فلک ، اسکی کردن و بسیاری از سایر تفریحات نیز می تواند برای این افراد وحشتناک باشد. در موارد خاص و شدید ، ترس از ارتفاع می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز مشکل شود. برای مثال ممکن است فرد در هنگام رانندگی و عبور از پل ها ، دچار وحشت شدید شود و یا نمی تواند از آسانسور استفاده کند و با کار کردن در طبقات بالای ساختمان ها مشکل دارد. Acrophobia یا ترس از ارتفاع Acrophobia یا ترس از ارتفاع

 دلیل ترس از ارتفاع

دانشمندان هنوز دلیل خاصی برای این ترس پیدا نکرده اند . اعتقاد بر این است که این افراد در زمان قرار گرفتن در ارتفاع ، دچار افکار منفی می شوند. افکاری مانند :
  • اگر از این ارتفاع به پایین پرتاب شوم چه اتفاقی خواهد افتاد ؟
  • ممکن است تعادلم را از دست بدهم
  • اگر لبه این دیوار ست باشد و با تکیه دادن من بشکند حتما به پایین پرتاب می شوم
  • احساس سرگیجه می کنم و تعادلم را از دست خواهم داد
این ترس می تواند باعث تغییر ضربان قلب ، سرگیجه ، احساس تنگی نفس ، از دست دادن کنترل و حتی در مواردی باعث ایجاد حس تمایل به خودکشی و پرت کردن خود از ارتفاع شود.

درمان ترس از ارتفاع

می توان گفت هیچ راهی بجز اراده فرد برای غلبه بر این ترس وجود ندارد و برخی از داروهایی که ممکن است پزشک برای شما تجویز کند فقط برای ایجاد آرامش است.

4 ) آگورافوبیا (Agoraphobia) یا ترس از مکان های باز و شلوغ

آگورافوبیا (Agoraphobia) نوعی ترس از فضای باز و گاهی ترس از فضای شلوغ است (برخی از این افراد از تنها بودن در فضا باز وحشت دارند و به فضای شلوغ تمایل دارند) . احتمالا دلیل این ترس این است که این افراد احساس می کنند در این فضاها بی دفاع هستند و کنترلی بر اتفاقاتی که ممکن است بیافتد ، ندارند.آنها احساس می کنند در این فضای باز ، جایی برای فرار از خطر و پنهان شدن وجود ندارد. این افراد در شرایط حاد ، تمایل دارند در خانه بمانند و برخی از انها تا سالها از خانه خارج نمی شوند. این افراد نگران هستند که اگر در بین جمعیت اتفاقی بیافتد و نیاز به فرار کردن داشته باشند ممکن است در بین دست و پای جمعیت بمانند و یا موفق به فرار به موقع نشوند.

دلایل ترس از فضای باز و مکان های شلوغ

افرادی که دچار برخی از وسواس های فکری هستند ممکن است به آگورافوبیا نیز دچار شوند.همچنین برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف برخی از داروهای خواب آور مانند سیتالوپرام نیز می تواند باعث عوارضی مانند ترس از فضای باز شوند.مصرف مواد مخدر ، تجربیات کودکی ، جنگ ، زلزله ، بمب باران ، مرگ عزیزان ، شکست عشقی و ... نیز می تواند منجر به این بیماری شود.

تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا (Claustrophobia)

تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا (Claustrophobia) نوعی ترس موقعیتی و ترس از شرایط خاص است که در آن فرد از قرار گرفتن در محیط های کوچک ، تنگ و بسته مانند آسانسور وحشت دارد.این افراد معمولا از تونل ها ، غارها ، هواپیما و حتی اتوبوس و خودروی شخصی نیز هراس دارند.آنها در این مکان ها احساس امنیت نمی کنند و احساس می کنند به دام افتاده اند و راه فراری ندارند.تقریبا 4 درصد از بزرگسالان دچار این ترس هستند.

علائم تنگناهراسی یا کلاستروفوبیا

  • تنگی نفس ، مشکل در نفس کشیدن
  • افزایش ضربان قلب
  • عرق کردن بیش از حد
  • احساس نا امیدی
  • احساس افسردگی
  • حالت تهوع
  • سرگیجه
  • احساس اینکه در حال مرگ هستم
  • توهم ، احساس نیاز به فرار کردن
این مطلب ادامه دارد .....
نظرات: 0 مشاهده