تغذیه در دوران شیردهی در طب سنتی - 20 گیاه و میوه مفید

مادران بعد از زایمان و در طول دوره شیردهی همیشه این نگرانی دارند که آیا چیزهایی که می خورند می تواند برای نوزاد مفید باشد و یا مضر . شیر مادر دارای تمام مواد مغذی و مورد نیاز بدن نوزاد است به همین دلیل بسیار مهم است که مادر شیرده در این دوران دقت بسیار بیشتری به تغذیه خود داشته باشد. در یکی از مطالب قبلی به خوراکی های مفید برای افزایش شیر مادر اشاره شده است و در این مطلب نیز به برخی از خوراکی های مفید و ضروری در دوران شیردهی اشاره خواهیم کرد.لطفا با ما همراه باشید. تغذیه در دوران شیردهی در طب سنتی - 20 گیاه و میوه مفید تغذیه در دوران شیردهی در طب سنتی - 20 گیاه و میوه مفید

خوراکی های مفید در دوران شیردهی

توجه : نکته بسیار مهم : در دوران شیردهی شما به هیچ عنوان مجاز به استفاده خودسرانه از گیاهان دارویی نیستید. قبل از هرگونه اقدام ، حتما با پزشک خود مشورت کنید. قبل از مصرف هر نوع گیاه دارویی باید اطمینان داشته باشید که به آن گیاه حساسیت ندارید و یا با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ندارد.این سایت هیچگونه مسئولیتی در این مورد ندارد و این مطلب فقط جهت اطلاع رسانی می باشد.

1 ) برگ ریحان در دوران شیردهی

یکی از بهترین گیاه های مفید در دوران شیردهی برگ ریحان است.برگ ریحان منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها که می تواند سیستم ایمنی بدن مادر و نوزاد را تقویت کرده و بی خوابی مادر و نوزاد را درمان کند.برای استفاده از این خاصیت می توانید برگ ریحان را به جای مصرفی روزانه خود اضافه کنید و یا دمنوش برگ ریحان درست کرده و روزانه مصرف کنید. از این روش نباید بیش از 3 هفته به صورت پی در پی استفاده کنید.

2 ) نخود

نخود نیز می تواند به عنوان یک میان وعده پروتئینی در دوران شیردهی مصرف شود. نخود منبع خوبی از فیبر ، کلسیم و ویتامین B است .برای این منظور می توانید نخود را یک روز بخیسانید و سپس آبپز کرده و یک روز در میان به صورت میان وعده مصرف کنید.

3 ) خوردن سیر در دوران شیردهی

سیر به عنوان یکی از بهترین گیاهان دارویی برای افزایش شیر مادر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین مصرف سیر می تواند از برخی از سرطان های زنانه نیز جلوگیری کند.برای استفاده از این خاصیت می توانید سوپ سیر تهیه کنید و یا سیر را به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

4 ) مارچوبه

مارچوبه منبع خوبی از فیبر ، ویتامین A و ویتامین K است که می تواند در دوران شیردهی برای متعادل کردن هورمون های بدن بسیار مفید باشد.

5 ) جو

جو و آب جو نه تنها می تواند برای افزایش شیر مادر مفید باشد ، بلکه می تواند از کم آبی بدن در این دوران جلوگیری کند.

6 ) برنج قهوه ای

مصرف برنج قهوه ای می تواند باعث افزایش انرژی مادران بعد از زایمان شده و از خستگی و بیحوصلگی در دوران شیردهی جلوگیری کند.همچنین برنج قهوه ای می تواند الگوی خواب مادر و نوزاد را بهبود بخشیده و به افزایش اشتهای مادر کمک کند. برنج قهوه ای دارای محرک های هورمونی است که به افزایش شیرمادر نیز کمک می کند.حفظ قند خون یکی دیگر از خواص برنج قهوه ای است .

7 ) دانه چیا در دوره شیردهی

دانه چیا حاوی اسیدهای چرب امگا3 است که می تواند برای تکامل مغز نوزاد بسیار مفید باشد. مصرف دانه چیا می تواند باعث آرامش نوزاد شده و از بی خوابی های شبانه نوزاد جلوگیری کند.

8 ) هویج

خوردن هویج در دوران شیردهی می تواند از بی آبی بدن مادر جلوگیری کرده و باعث افزایش شیر مادر شده و ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن مادر را تامین کند.

9 ) روغن نارگیل در دوران شیردهی

برخی از مادران در این دوران از مصرف روغن نارگیل خودداری می کنند چراکه اعتقاد دارند روغن نارگیل می تواند باعث افزایش وزن شده و از کاهش وزن بعد از زایمان جلوگیری کند. در حالی که اصلا اینطور نیست و چربی موجود در روغن نارگیل حاوی اسید لوریک است که یکی از اجراء اصلی شیر مادر است .مصرف مقدار مناسبی روغن نارگیل در دوران شیردهی می تواند به تکامل مغزی نوزاد کمک کرده و متابولیسم بدن مادر را تنظیم کند.

10 ) خوردن یونچه در دوران شیردهی

برگ یونچه حاوی مقدار خوبی مواد معدنی ، ویتامین ها و اسیدهای آمینه مورد نیاز مادر و نوزاد است .برگ یونجه عملکرد غده هیپوفیز را تحریک کرده و باعث تعادل هورمون استروژن می شود.برگ یونجه می تواند شیر مادر را نیز افزایش دهد.

11 ) دانه زیره

زیره می تواند برای افزایش شیرمادر مورد استفاده قرار گیرد. همچین زیره خاصیت چربی سوزی دارد و می تواند برای کاهش وزن بعد از زایمان بسیار مفید باشد.زیره می تواند باعث تقویت دستگاه گوارشی شده و مشکلات گوارشی مادر بعد از زایمان را درمان کند.

12 ) خرما

خرما حاوی مقدار زیادی کلسیم و آهن است و می تواند در دوران شیردهی برای تقویت اعصاب و تقویت سیستم ایمنی بدن مادر و نوزاد بسیار مفید باشد.

13 ) کنجد سیاه در دوران شیردهی

دانه های کنجد سیاه منبع خوبی از کلسیم ، فیبر ، منیزیم ، مس ، آهن ، فسفر است و علاوه بر تامین نیازهای بدن مادر و نوزاد ، می تواند باعث افزایش شیر مادر شود.

14 ) خوردن زردآلو در دوران شیردهی

در دوران حاملگی و بعد از زایمان بدن زنان تغییرات هورمونی زیادی را تجربه می کند . زردآلو خشک می تواند برای متعادل کردن هورمون های بدن زنان بسیار مفید باشد.علاوه بر این ، زردآلو حاوی مقدار زیادی فیبر ، ویتامین C ، ویتامین A ، پتاسیم و کلسیم است .خوردن زردآلو در دوران شیردهی می تواند باعث تنظیم ساعات خواب نوزاد شود.

15 ) خوردن بادام در دوران شیردهی

بادام حاوی ویتامین E ، اسیدهای چرب امگا 3 ، پروتئین ، کلسیم و فیبر است .ویتامین E می تواند به بهبود زخم های ناشی از کشش پوست در دوران بارداری کمک کرده و همچنین باعث بهبود زخم های نوک پستان در دوره شیردهی می شود.همچنین بادام می تواند تولید شیر را افزایش داده و هورمون های بدن را متعادل کند.

16 ) جو دوسر

جوی دوسر نیز دارای مقدار زیادی فیبر است و می تواند باعث احساس سیری شود.جوی دوسر شیر مادر را افزایش داده و به دلیل وجود مقداری زیادی آهن ، می تواند از کم خونی مادر جلوگیری کند.

17 ) اسفناج

اسفناج و هر نوع سبزی با برگ سبز تیره می تواند برای مادران در دوران شیردهی بسیار مفید باشد.اسفناج حاوی مواد مغذی و بخصوص کلسیم است .توجه داشته باشید که مصرف پی در پی و زیاد اسفناج می تواند باعث اسهال نوزاد شود.

18 ) انواع لوبیا

انواع لوبیاها در دوران شیردهی می توانند برای بهبود سیستم گوارش مادر بسیار مفید باشند.همچنین لوبیاها حاوی مقادیر خوبی پروتئین و آهن هستند.با وجود اینکه خورد لوبیا می تواند باعث نفخ مادر شود ولی به هیچ عنوان باعث نفخ نوزاد نمی شود.

19 ) آووکادو

آووکادو کنبع خوبی از چربی های سالم ، ویتامین C ، ویتامین E و اسید فولیک است .چربی های سالم موجود در آووکادو می تواند کلسترول خون مادر را تنظیم کند.افزایش انرژی و رفع بی حوصلگی و خستگی مادر نیز از سایر خواص آووکادو می باشد.

20 ) توت

توت ها و همچنین زغال اخته ، تمشک ، توت فرنگی و ... سرشار از ویتامین A و ویتامین C هستند و می توانند در این دوران برای مادر و نوزاد بسیار مفید باشند.  
نظرات: 0 مشاهده