ترک متادون - علائم ترک + روش های خانگی و گیاهی

متادون ! دارویی که این روزها مثل نقل و نبات مصرف می شود.برای جلوگیری از طولانی شدن بی مورد مطلب ، مستقیم وارد اصل موضوع می شویم . چه شما متادون را به صورت تجویزی مصرف کنید و چه بدون تحویز پزشک ، باید بدانید که متادون شدیدا اعتیاد آور است.متادون یکی از مرگبارترین داروهای مخدر صنعتی است به صورتی که در سال گذشته بیش از 33 هزار نفر به دلیل سوء مصرف این دارو در کشور امریکا جان خود را از دست داده اند. ترک متادون - علائم ترک + روش های خانگی و گیاهی ترک متادون - علائم ترک + روش های خانگی و گیاهی عوارض جانبی مصرف متادون می تواند بر روی کبد ، کلیه و سایر اندام های بدن بسیار شدید باشد ولی یکی از دردناک ترین عوارض متادون زمانی نمایان می شود که شما قصد دارید این داروی مخدر را ترک کنید.جالب است بدانید ، کسانی که با هدف ترک هروئین ، تریاک و ... شروع به مصرف متادون کرده اند ، در زمان ترک متادون و با شروع عوارض ترک ، اغلب دوباره به هروئین و تریاک پناه می برند ولی با کمال تعجب مشاهده می کنند که مصرف هروئین یا تریاک هیچ تاثیری بر کاهش علائم ترک متادون ندارد.گویی این مواد مخدر سنتی دیگر بر روی بدن فرد تاثیر گذار نیستند و تاثیر آنها در حد چند پک سیگار معمولی است !‌ معمولا سیستم عصبی افراد متادونی دیگر به مواد مخدری مانند تریاک و هروئین پاسخ نمی دهد.

ترک مصرف متادون

بدون تعارف باید گفت برای ترک متادون هیچ روش آسانی وجود ندارد.ترک متادون سخت ، دردناک ، خسته کننده و طولانی مدت است.هیچگاه نباید مصرف متادون را ناگهانی قطع کنید و ترک اعتیاد به این دارو حتما باید به صورت تدریجی و ترجیحا تحت نظارت متخصص باشد.برای کاهش دردها و سایر علائم ترک متادون به هیچ عنوان به مواد مخدر سنتی پناه نبرید چراکه بی فایده است .

علائم ترک متادون

ترک کردن متادون کار آسانی نیست. ترک این اعتیاد می تواند عوارض جانبی و علائم مختلفی داشته باشد.برای مثال :
  • عرق کردن شدید ، حتی اگر در زمستان هم باشید و سردتان باشد ممکن است شدیدا عرق کنید. صبح از خواب بیدار می شوید و جای خواب شما خیس است .حتی ممکن است به حدی باشد که در ابتدا تصور کنید که جای خود را خیس کرده اید.
  • حالت تهوع و استفراغ ، نسبت به بوها شدیدا حساس می شوید.حالاتی شبیه بیماری صبحگاهی زنان باردار
  • دلپیچه ، نفخ ، اسهال
  • بدن درد شدید ، خشک شدن ماهیچه ها و مفصل ها
  • علائمی مانند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا
  • افسردگی ، بی حالی و بی حوصلگی ، خستگی روزانه ، کمبود شدید انرژی
  • اضطراب ، استرس ، ترس
  • عصبانیت شدید ، تغییرات شدید خلق و خو ، تمایل به آسیب رسانی به دیگران و خود
  • تیک های عصبی ، تب و لرز ، احساس سرما
  • احساس اینکه استخوان های بدن در حال شکستن هستند
  • و بسیاری عوارض و علائم دیگر

چرا ترک متادون تا این حد سخت و دردناک است ؟

مخدرهایی مانند متادون مستقیما بر روی گیرنده های درد تاثیر می گذارند.زمانی بدن ما درد را احساس می کند که گیرنده های عصبی خاصی در بدن ، تحریک می شوند و از طریق سیستم عصبی محیطی ، سیگنال هایی را به نخاع ارسال می کنند و این پیام از طریق نخاع ، به مغز منتقل می شود.مغز با دریافت این پیام ، دستور ترشح اندورفین را صادر می کند که نوعی مسکن طبیعی است . داروهای مخدر با کاهش میزان سیگنال های ارسالی به نخاع و ارسال پیام از نخاع به مغز باعث تسکین درد می شوند.به مرور زمان با مصرف مواد مخدر صنعتی ، سیگنال هایی که به صورت طبیعی باعث ترشح اندورفین می شدند دچار اختلال می شوند .به مرور زمان ، بدن مکانسیم طبیعی کاهش درد خود را از دست می دهد.زمانی که فرد معتاد ، مصرف داروی مخدر را قطع می کند ، بدن هیچ جایگزینی برای آن ندارد.در این دوران کوچکترین فشار می تواند به دردی بزرگ و مقاوم تبدیل شود.حتی ممکن است غذا خوردن نیز در دوره ترک مواد مخدر با درد همراه باشد. تا زمانی که بدن دوباره و به مرور زمان بتواند توانایی خود را برای مدیریت درد به دست بیاورد ، فرد مجبور به تحمل درد است .در این دوران نه تنها بدن قادر به کنترل درد جسمی نیست ، ممکن است حتی مشکلات روحی را نیز تبدیل به درد جسمی کند.به طوری که فرد با هرگونه عصبانیت و استرس ممکن است دچار بدن درد بسیار شدید شود. بی خوابی نیز می تواند این مشکل را بسیار بدتر کند.

ترک متادون چند روز طول می کشد؟

در این مورد هیچ چیز قطعی وجود ندارد. معمولا بعد از قطع کامل مصرف متادون ، علائم ترک بین یک هفته تا دو هفته ادامه دارد و معمولا در چند روز اول شدیدتر است.ولی از بین رفتن کامل این علائم ممکن است بین 1 سال تا چند سال به طول بیانجامد.تصور می شود اثرات این دارو می تواند در چربی های بدن ذخیره شده و با آب شدن چربی ها دوباره در بدن آزاد شود.برای مثال ممکن است یک سال از ترک متادون فردی گذشته باشد و تمام علائم ترک از بین رفته باشد ولی با چند روز روزه گرفتن و یا رژیم غذایی سنگین و با آب شدن چربی های بدن ، دوباره علائمی مانند تهوع ، استفراغ ، سردرد ، بدن درد ، بی خوابی ، عصبانیت و ... مشاهده شود.به همین دلیل توصیه می شود بلافاصله بعد از ترک متادون ، شروع به آب کردن چربی های بدن کنید تا از شر تمام سموم موجود در بدن خلاص شوید. روش های خانگی برای ترک راحتر متادون روش های خانگی برای ترک راحتر متادون ترک متادون را می توان به چند مرحله تقسیم کرد : 1 ) کاهش دوز مصرفی متادون این کار باید به صورت تدریجی و اصولی انجام شود و شدیدا توصیه می شود از ترک یکباره و قطع ناگهانی متادون خودداری کنید. 2 ) قطع مصرف متادون بعد از کاهش تدریجی مصرف ، نوبت به قطع کامل مصرف می رسد. در این زمان علائم ترک اعتیاد بسیار شدت می گیرند و معمولا بین 3 روز الی یک هفته به طول می انجامد.علائمی مانند بی خوابی ، استخوان درد ، درد عضلانی ، تهوع و استفراغ  و...این علائم به مرور زمان کاهش پیدا می کند . 3 ) سازگاری با شرایط بعد از ترک متادون ، بسیاری از مصرف کننده ها با چالش های دلهره آور و خطرناک محیطی ، سبک زندگی و اجتماعی روبرو هستند.
توجه : مراقب باشید. با شروع علائم ترک ، هیچگاه دوباره به متادون و یا سایر مواد مخدر پناه نبرید.در صورتی که به صورت اشتباه و یا به دلیل نیاز بدن ، بیش از حد مجاز متادون مصرف کنید، احتمال اودوز و مرگ وجود دارد. بسیاری از مرگ و میرها در زمان ترک زمانی اتفاق می افتد که فرد معتاد ، به دلیل عدم توانایی در تحمل علائم ترک ، شروع به مصرف دوباره متادون می کند ولی آن مقدار قبلی برای کاهش درد فعلی پاسخگو نیست و فرد شروع به مصرف بیشتر کرده و اوردوز اتفاق می افتد .

روش های خانگی برای ترک راحتر متادون

با وجود اینکه ترک کردن متادون سخت است ولی روش های خانگی وجود دارد که می تواند تحمل این دوران را برای شما کمی راحت تر کند. در ادامه این مطلب به برخی از این روش ها اشاره می کنیم.امیدواریم بعد از ترک متادون و با مشاهده عوارض ترک ، هیچگاه دوباره سراغ اعتیاد نروید.

1 ) رژیم غدایی خود را اصلاح کنید

زمانی که شما در حال ترک متادون هستید احتمالا دچار کاهش اشتها خواهید شد./ از طرفی تهوع و استفراغ نیز می تواند باعث بی میلی شما به غذا خوردن شود.

الف ) هیدراته نگه داشتن بدن

استفراغ و اسهال در زمان ترک متادون می تواند باعث کم آبی بدن شما شود.از طرفی مصرف میزان مناسبی از مایعات می تواند باعث کاهش برخی از علائم ترک شده و عبور از این دوران را تسریع کند.نوشیدن مقدار مناسبی آب ، انواع سوپ ها و آش ها ، آب میوه های طبیعی و ... توصیه می شود. چای و دمنوش زنجبیل نیز می تواند بسیار مفید باشد.

ب ) رژیم کم کالری

گام بعدی مصرف مواد غذایی و خوراکی هایی است که باعث سیری شما می شوند ، هضم آنها راحت است و کالری خوبی دارند.مصرف موز ، برنج ، سیب زمینی ، انواع نان ، ماکارونی و ... توصیه می شود.اضافه کردن دارچین و زردچوبه به این غذاها را فراموش نکنید.مصرف گیاهان دارویی ضدالتهاب در این دوران بسیار مفید است . مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید.خوردن آووکادو نیز می تواند مفید باشد.در صورتی که محصولات لبنی باعث ناراحتی معده شما نمی شوند ، مصرف ماست نیز توصیه می شود.برای کنترل اسهال نیز می توانید کته ماست میل کنید. مصرف گوشت گاو طبیعی و غیر هورمونی می تواند سرعت هماهنگی بدن با شرایط جدید را افزایش داده و تولید اندورفین را تحریک کند.در صورتی که گیاه خوار هستید بجای گوشت می توانید لویبا و یا آجیل مصرف کنید.

2 ) شاهدانه و کاهش علائم ترک متادون

محققان به گیاه شاهدانه به عنوان یک داروی گیاهی موثر برای کاهش علائم ترک اعتیاد نگاه می کنند.این گیاه توانایی تسکین درد بسیار خوبی دارد و در صورتی که درست مصرف شود ، خاصیت اعتیاد آوری آن بسیار کم است .یکی از بدترین عوارض جانبی ترک اعتیاد به متادون ، درد است .شاهدانه یک مسکن قوی است که خاصیت ضد التهابی و تقویت کننده نیز دارد. علاوه بر این شاهدانه می تواند :
  • دمای بدن را تنظیم کند
  • باعث کاهش حالت تهوع شود
  • اضطراب و استرس را کاهش می دهد
  • اسهال را درمان می کند
  • باعث بهبود خواب می شود
  • باعث افزایش اشتها می شود
  • ریتم و ضربان قلب را بهبود می بخشد
  • استرس اکسیداتیو بدن را کاهش می دهد
توجه : شاهدانه حاوی تتراهیدروکانابینول (THC) است .

3 ) سایر گیاهان دارویی

گیاهان دارویی که خواص ضدالتهابی دارند مانند زردچوبه  ، کواکوا ، بابونه و ... می تواند به صورت چای و دمنوش مورد استفاده قرار بگیرد.پوست بید سفید نیز نوعی آسپرین طبیعی است و برای کاهش درد و التهاب در دوره ترک متادون مفید است .

4 ) اسیدهای چرب امگا 3

روغن ماهی حاوی مقادیر مناسبی از اسیدهای چرب امگا 3 است و می تواند به عنوان نوعی داروی ضد التهاب مورد استفاده قرار گیرد.

5 ) انواع اسانس ها و روغن ها

باور کنید یا نه ، بو و عطر تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد و استرس دارد.به راحتی می توانید چند قطره اسانس گیاهی آرامبخش را بر روی دستمال ریخته و بو کنید.ویا می توانید اسانس آرامبخش گیاهی را در هوای اتاق ، محل کار و یا ماشین خود اسپری کنید. برخی از اسانس های آرامبخش عبارتند از :

6 ) تحرک داشته باشید و ورزش کنید

علائم ترک متادون در افراد مختلف متفاوت است. بعضی از افراد در چند اول ترک ، حتی نمی توانند از جای خود بلند شوند.با این حال توصیه می شود تا جایی که می توانید از جای خود تکان بخورید و حرکت کنید.حرکت کردن می تواند باعث بهبود گردش خون در بدن شده و اکسیژن بیشتری به بافت ها و اندام های بدن برسد.همچنین تحرک می تواند باعث آزاد سازی مولکول های اندوکانابینوئید شود که می تواند باعث بهبود خلق و خو و کاهش درد شود.

7 ) منیزیم

طبق مطالعات اخیر ، بیش از 80 درصد مردم جهان دچار  کمبود منیزیم هستند.منیزیم نوعی ماده معدنی آرامبخش است که حداقل در 300 واکنش شیمیایی بدن نقش دارد.منیزیم برای کاهش درد عضلانی و رفع گرفتگی های عضلانی بسیار مفید است.توجه داشته باشید که مصرف منیزیم بهتر است تحت نظر متخصص انجام شود و همچنین مصرف منیزیم می تواند باعث بدتر شدن اسهال شود. مصرف منیزیم قبل از خواب می تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود.

8 ) تمرینات تنفسی برای کاهش علائم ترک متادون

تمرینات تنفسی می توانند ذهن و بدن شما را آرام کنند.روش پیشنهادی :
  • در عرض سه تا پنج ثانیه تا جایی که می توانید هوا را وارد شش های خود کنید
  • سه الان پنج ثانیه نفس خود را نگه دارید
  • در عرض سه الی پنج ثانیه تا جایی که می توانید شش های خود را خالی کنید.

9 ) آب انگور بنوشید

آب انگور سرشار از پتاسیم است و می تواند تعادل قلیایی خون را بهبود بخشیده و باعث بهبود عملکرد کلیه ها می شود.

10 ) پریم رز یا گل مغربی

روغن دانه های پریم رز یا گل مغربی تولید اسید گاما لینولنیک را در بدن تحریک کرده و باعث کاهش میل به مصرف مواد می شود.

11 ) شیر خردل

مصرف شیر خردل یک روش طبیعی و گیاهی مفید برای رفع بسیاری از مشکلات کبدی است .از آنجایی که مصرف متادون می تواند باعث آسیب های کبدی شود ، مصرف شیر خردل به دلیل داشتن ماده موثر سیلیمارین می تواند به بهبود عملکرد کبد و درمان آسیب های احتمالی کمک کند.

12 ) آب کرفس

مصرف آب کرفس به مدت یک ماه می تواند برای رفع برخی از علائم ترک متادون بسیار مفید باشد.

13 )  قاصدک

این گیاه دارویی می تواند مشکلات گوارشی و هضم را در دوره ترک متادون بهبود بخشد.قاصدک تولید صفرا را بهبود بخشیده و جریان آن را تسهیل می کند.

14 ) بادام زمینی خام

در یک تحقیق در دانشگاه هاروارد ادعا شده است که مصرف روزانه 1 عدد بادام زمینی خام می تواند به صورت قابل توجهی سلامت فرد را افزایش دهد.

15 ) جو

جو می تواند به کاهش علائم ترک متادون و سم زدایی بدن کمک کند.یک قاشق سوپ خوری جو را در یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و قبل از هر وعده غذایی بنوشید.

16 ) عسل ارگانیک

عسل اصل و طبیعی به دلیل داشتن آزیم های مفید ، انواع ویتامین ها و مواد معدنی یکی از بهترین روش های طبیعی برای به دست آوردن سلامت در دوره ترک متادون است.

17 ) تربچه

مصرف ترپچه می تواند به کاهش اسیدیته بدن کمک کرده و برخی از عوارض جانبی مصرف متادون را کاهش دهد.

18 ) شیرین بیان

گیاه شیرین بیان یکی از بهترین درمان های طبیعی برای رفع مشکلات گوارشی ناشی از ترک متادون است .

19 ) ویتامین C بیشتری دریافت کنید

برای سم زدایی بدن و رفع سریع تر علائم ترک اعتیاد ، خوراکی ها و میوه های حاوی ویتامین C ، بیشتر مصرف کنید.همچنین ویتامین C به عنوان محرک طبیعی مغز عمل کرده و سردرد ناشی از ترک متادون را کاهش می دهد.

20 ) روغن و اسانس اسطوخودوس

اسطوخودس برای درمان سردرد و کاهش استرس بسیار مفید است.براحتی می توانید از اسانس اسطوخودوس در محیط خانه و یا کار استفاده کنید.

21 ) کلسیم بیشتری دریافت کنید

مصرف غذاهای سرشار از کلسیم می تواند به صورت قابل توجهی دردهای عضلانی را کاهش داده و فشارخون شما را نیز تنظیم کند.

22 ) چای نعناع بنوشید

از قرن ها پیش ، از چای نعناع برای کاهش سردرد و درمان مشکلات گوارشی استفاده می شده است .همچنین می توانید از روغن نعناع نیز برای این منظور استفاده کنید.
نظرات: 299 مشاهده