لاموتريژين چیست ؟ تداخل دارویی + عوارض Lamotrigine

لاموتريژين Lamotrigine نوعی داروی ضد تشنج است که به تنهایی و یا همراه با سایر داروها برای درمان تشنجات ناشی از صرع در بزرگسالان و برخی از کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.همچنین از داروی لاموتريژين برای کاهش علائم اختلال دوقطبی در بزرگسالان استفاده می شود.مصرف این دارو فقط در افراد بالای 13 سال مجاز است . لاموتريژين چیست ؟ تداخل دارویی + عوارض Lamotrigine لاموتريژين چیست ؟ تداخل دارویی + عوارض Lamotrigine

لاموتريژين Lamotrigine

مصرف لاموتريژين Lamotrigine  می تواند باعث خارش های پوستی شود. در صورتی که دچار بیماری های پوستی هستید ، قبل از مصرف این دارو باید با پزشک خود مشورت کنید.اگر داروی اسيد والپروات ( Depakine ) و دیوالپروکس ( Depakote ) حتما باید قبل از مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید تا از تداخلات دارویی احتمالی جلوگیری شود.در صورتی که در اولین روزهای مصرف این دارو دچار عوارض جانبی مانند متورم شدن غدد لنفاوی ، درد ماهیچه ای ، تاول زدن پوست ، کبودی غیر عادی پوست ، خونریزی غیر عادی از بینی و یا ایجاد زخم در کناره های چشم شدید حتما با پزشک خود تماس بگیرید.
 توجه :مصرف لاموتريژين می تواند باعث افزایش تفکرات خودکشی شود.در صورتی که یکی از نزدیکان شما در حال مصرف کردن این دارو است ، توصیه می شود تمام تغییرات رفتاری و خلق و خوی او را دقیقا تحت نظر داشته باشید و تمام تغییرات مشکوک را به پزشک گزارش دهید.در این دوران ، تهدید به خودکشی را از جانب او کاملا جدی بگیرید.توصیه می شود تعداد بسیار محدودی از این دارو در دسترس او قرار داشته باشد.
در زمان تجویز لاموتريژين Lamotrigine در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • در صورتی که به لاموتريژين حساسیت دارید
  • در صورتی که دچار هرگونه بیماری کبدی هستید
  • در صورتی که بیماری کلیوی دارید
  • در صورتی که سابقه خودکشی کردن دارید و یا هم اکنون در فکر خودکشی هستید
  • در صورتی که دچار افسردگی هستید . اگر داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی مصرف می کنید.
  • اگر مننژیت دارید
  • در صورتی که باردار هستید و یا در فکر حاملگی هستید
  • اگر در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

مصرف لاموتريژين در دوران بارداری

مصرف لاموتريژين در دوران بارداری می تواند باعث بروز عوارض جانبی برای مادر و جنین شود.از طرفی ، تشنج کردن در این دوران می تواند برای سلامت جنین خطرناک باشد.مصرف این دارو در دوران حاملگی ، انتخاب بین بد و بدتر است و این انتخاب فقط توسط پزشک متخصص انجام می شود.از مصرف خودسرانه این دارو در دوران بارداری خودداری کنید.به شدت توصیه می شود در دوره مصرف این دارو از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن و غیر دارویی مانند کاندوم ، استفاده کنید. لاموتريژين با داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری تداخل دارد و می تواند باعث بروز بارداری ناخواسته شود.

مصرف لاموتريژين در دوران شیردهی

ممکن است این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شود. در مورد مصرف لاموتريژين در دوران شیردهی ، با پزشک خود مشورت کنید.
توجه : از مصرف بیش از حد این دارو به شدت خودداری کنید چراکه می تواند تهدید کننده زندگی باشد. همچنین در زمان مصرف لاموتريژين حتی اگر احساس بهبودی دارید ، نباید مصرف دارو را متوقف کنید .در دوره مصرف این دارو ممکن است نیاز به آزمایشات مکرر خون داشته باشید تا از عوارض جانبی ناخواسته پیشگیری شود. توصیه می شود در دوره مصرف این دارو ، یادداشتی مبنی بر مصرف لاموتريژين در جیب خود داشته باشید تا در زمان های اضطراری مانند تصادفات رانندگی ، متخصصین اورژانس از مصرف این دارو توسط شما ، اطلاع داشته باشند.
لاموتريژين می تواند نتایج آزمایش ادرار را تحت تاثیر قرار دهد.در صورتی که نیاز به آزمایش ادرار دارید ، در زمان تجویز آزمایش ، مصرف لاموتريژين را به پزشک خود اطلاع دهید.
مصرف لاموتريژين در دوران بارداری مصرف لاموتريژين در دوران بارداری

در صورت فراموش کردن مصرف لاموتريژين چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز فراموش شده را مصرف کرده و مصرف دوز بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد لاموتريژين چه کنم ؟

در صورتی که به صورت اتفاقی و یا به قصد خودکشی با لاموتريژين ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با لاموتريژين می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد.خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : مصرف لاموتريژين می تواند باعث اختلال تمرکز و خواب آلودگی شود ، در دوره مصرف این دارو از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارند خودداری کنید.

عوارض جانبی لاموتريژين

این دارو می توانند مانند سایر داروهای شیمیایی عوارض جانبی به همراه داشته باشد.پزشک شما به این دلیل این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف لاموتريژين برای بیماری شما بیشتر از عوارض جانبی آن است .در موارد مشابه ، این دارو را به دیگران پیشنهاد نکنید.در صورتی که در روزهای اول مصرف لاموتريژين هرگونه نشانه ای از آلرژی و حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا به پزشک خود گزارش دهید.برخی از علائم حساسیت به این دارو عبارتند از : خارش و قرمز شدن چشم ، آبریزش بینی ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب ، وزوزگوش ، خارش پوست ، تنگی نفس و ....

برخی از عوارض جانبی لاموتريژين عبارتند از  :

  • درد عضلانی ، احساس ضعف ، خستگی و بیحوصلگی
  • خارش پوست ، قرمز شدن پوست ، تاول زدن ، کنده شده پوست اطراف ناخن
  • زخم های دردناک در دهان و یا اطراف چشم و پلک
  • سردرد ، سرگیجه ، سفت شدن گردن ، حالت تهوع و استفراغ
  • حساسیت به نور ، مشکلات بینایی ، سیاهی رفتن چشم ، مشکل در تشخیص رنگ ها بخصوص در تاریکی ، دوبینی
  • زرد شدن پوست ،  رنگ پریدگی پوست ، سرد شدن دست و پا
  • خونریزی غیر عادی از بینی و لثه ، کبودی آسان پوست با کوچکترین ضربه
  • تغییرات دوره قاعدگی ، افزایش خونریزی قاعدگی ، خونریزی در بین دو پریود ، قاعدگی دردناک
  • لرزش دست ، خواب آلودگی ، درد گردن و پشت ،
  • بی خوابی ، کابوس های شبانه ، بختک ، بیدار شدن از خواب در نصف شب

تداخل دارویی لاموتريژين

لاموتريژين می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات پیشگیری کرد.برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز لاموتريژين ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود اطلاع دهید. لاموتريژين با الکل تداخل دارد و در دوره مصرف این دارو نباید مشروبات الکلی مصرف کنید. همچنین این دارو با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل دارد.مصرف دارویی دارچین ، بابونه و زنجبیل در دوره درمان با این دارو باید فقط تحت نظر پزشک متخصص باشد.

برخی از داروهایی که با لاموتريژين تداخل دارند عبارتند از :

  • استامینوفن - پروپوکسیفن - آسپیرین - پلاویکس - بوپرنورفین -نالوکسان
  • والپروات سدیم - دیفن هیدرامین - بروم فنیرامین - دکسترومتورفان - فنیل پروپانول آمین -
  • پوسیدو افدرین - بوتالبیتال - هیدروکودون - کافئین - دی هیدروکودین - کلرفنیرامین - فنیل افرین
  • گایافنزین - کلاسمستین - فنیل پروپانول آمین - فنیل پروپانول آمین
  • و بسیاری از سایر داروها
نظرات: 1 مشاهده