دپاکین چیست ؟ عوارض جانبی + تداخل دارویی والپروات سدیم/ والپروئیک اسید

دپاکین Depakene یا والپروات سدیم/ والپروئیک اسید چیست ؟

دپاکین Depakene نوعی داروی ضد تشنج است که با اثر گذاری بر روی مواد شیمیایی خاصی در بدن ، از برخی از تشنج ها جلوگیری می کند.همچنین در مواردی ، برای کاهش علائم اختلال دوقطبی و جلوگیری از سردردهای میگرنی مورد استفاده قرار می گیرد. دپاکین-depakene-والپروات-سدیم-والپروئیک-اسید دپاکین-depakene-والپروات-سدیم-والپروئیک-اسید
توجه :داروی دپاکین Depakene (والپروات سدیم/ والپروئیک اسید) به شدت برای کبد مضر است و می تواند باعث مشکلات کبدی بسیار جدی و حتی کشنده شود.مصرف این دارو در کودکان و افرادی که مشکلات کبدی دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.همچنین در صورت ابتلا به سندرم Alpers-Huttenlocher نباید این دارو را مصرف کنید. (سندرم Alpers-Huttenlocher چیست ؟ این سندرم یکی از شدیدترین بیماری هایی است که با اختلالات حرکتی و تشنج همراه است.کسانی که دچار این سندرم هستند علائم بسیار گسترده ای از خود نشان می دهند که شامل علائم حرکتی ، مغزی و حتی عصبی است .این سندرم در کودکان 2 تا 4 سال رایج تر است و چند ویژگی مهم دارد. 1- تشنج های پی در پی که به درمان های معمول ، مقاوم است . 2 - از دست دادن توانایی ذهنی و حرکتی 3 - ابتلا به بیماری های کبدی. در صورتی که فرد مبتلا به سندرم Alpers-Huttenlocher به اشتباه و به دلیل تشخیص نادرست پزشک ، داروی دپاکین مصرف کند می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد. ) به دلیل اینکه این بیماری علائمی مشابه سایر بیماری ها دارد ، می تواند باعث اشتباه پزشکی شود.ناهماهنگی حرکات ، تیک های عصبی ، حرکات عضلانی ناخواسته ، ناتوانی های حرکاتی ، نوروپاتی ، میوکلونوس ، سردردهای میگرنی ، کراواتتوز ، آتاکسی و ...
در زمان تجویز این دارو مسائل زیر را با پزشک تان میان بگذارید :
  • در صورتی که کوچکترین مشکل کبدی دارید (خیلی مهم)
  • در صورت ابتلا به سندرم Alpers-Huttenlocher
  • اختلال ژنتیکی میتوکندری (MYE-toe-KON-dree-al) مانند بیماری آلپرس
  • در صورتی که سابقه افسردگی دارید و یا در حال حاضر افسرده هستید
  • در صورتی که سابقه خودکشی دارید و یا در حال حاضر در فکر خودکشی کردن هستید
  • در صورتی که در خانواده شما سابقه مرگ نوزاد به دلایل ناشناخته وجود دارد
  • در صورت ابتلا به ایدز و یا سیتومگالوویروس
  • در صورتی که باردار هستید و یا تصمیم به بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید
توجه : یکی از عوارض جانبی بسیار رایج داروی دپاکین ، افزایش احتمال خودکشی کردن می باشد. در صورتی که یکی از نزدیکان شما ، دپاکین مصرف می کند ، تغییرات رفتاری او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه رفتار مشکوک به خودکشی را به پزشک گزارش دهید. این افراد معمولا با همین قرص دپاکین اقدام به خودکشی می کنند. توصیه می شود مقدار بسیار محدودی از این دارو را در دسترس بیمار قرار دهید. در دوره مصرف ، هرگونه تهدید به خودکشی را بسیار جدی بگیرید!

مصرف دپاکین Depakene در دوران بارداری

دپاکین Depakene یا والپروات سدیم/ والپروئیک اسید می تواند در دوران بارداری برای جنین و مادر مضر بوده و عوارض جانبی در پی داشته باشد. از طرفی ، تشنج کردن مادر در دوران بارداری نیز می تواند برای جنین بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل ، تشخیص مصرف این دارو در دوران حاملگی به عهده پزشک بوده و به صورت انتخاب بین بد و بدتر است.به هیچ عنوان در دوران بارداری به صورت خودسرانه شروع به مصرف این دارو نکنید. شدیدا توصیه می شود در صورتی که در دوران درمان با دپاکین هستید ، از روش های پیشگیری از بارداری مطمئن استفاده کنید. برای کاهش علائم سردردهای میگرنی در زمان حاملگی به هیچ عنوان از این دارو استفاده نکنید. همچنین در دوران مصرف این دارو اگر حامله شده اید ، به هیچ عنوان بدون مشورت با پزشک ، مصرف دارو را قطع نکنید و سریعا با پزشک مشورت کنید.مصرف دپاکین Depakene می تواند باعث مشکلات شناختی در نوزاد شود.داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری با این دارو تداخل شدید دارد.

مصرف دپاکین Depakene در دوران شیردهی

دپاکین Depakene می تواند از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده و باعث بروز عوارض جانبی شود.در دوران شیردهی نباید دپاکین Depakene مصرف کنید و در صورتی که مجبور به مصرف این دارو هستید نباید به نوزاد شیر بدهید. در هر صورت فقط باید طبق نظر پزشک رفتار کنید.
توجه : در دوره مصرف این دارو بسیار مهم است که به اندازه کافی آب بنوشید. میزان مصرف آب می تواند دوزهای مصرف این دارو را تغییر دهد.همچنین ممکن است مصرف دپاکین Depakene باعث ناراحتی معده شود. در این صورت می توانید این دارو را همراه با غذا مصرف کنید.
در دوره مصرف این دارو برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ممکن است نیاز به آزمایش های مکرر خون داشته باشید.در صورتی که نیاز به عمل جراحی و یا دندان پزشکی دارید ، قبل از عمل ، مصرف این دارو را به پزشک خود اطلاع دهید.توصیه می شود در دوره مصرف این دارو ، یادداشتی در جیب خود مبنی بر مصرف این دارو داشته باشید تا در صورت بروز اتفاقات ناگهانی مانند تصادف رانندگی ، پزشکان و متخصصان از مصرف این دارو توسط شما ، مطلع باشند.

در صورت فراموش کردن مصرف دپاکین Depakene چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی ، به تعویق بیاندازید. در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد دپاکین Depakene چه کنم ؟

در صورتی که به هر دلیلی و یا به قصد خودکشی با دپاکین Depakene ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مصرف بیش از حد این دارو می تواند عوارض جانبی شدید در پی داشته باشد. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : دپاکین Depakene با الکل تداخل دارد و می تواند عوارض جانبی شدید در پی داشته باشد.همچنین این دارو می تواند باعث اختلال در تمرکز حواس شما شود. در دوره مصرف این دارو ، از رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز حواس بالا دارد ، خودداری کنید.علاوه براین ، در دوره مصرف این دارو از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید خودداری کرده ، برنزه نکنید و از دستگاه سولاریوم استفاده نکنید.
دپاکین چیست ؟ عوارض جانبی + تداخل دارویی والپروات سدیم/ والپروئیک اسید دپاکین چیست ؟ عوارض جانبی + تداخل دارویی والپروات سدیم/ والپروئیک اسید

عوارض جانبی دپاکین Depakene

پزشک شما این دارو را به این دلیل برای شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف این دارو برای بیماری شما ، بیش تر از عوارض جانبی آن است . در موارد مشابه این دارو را به دیگران پیشنهاد ندهید. در صورتی که با مصرف دپاکین Depakene هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید ، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک خود مشورت کنید.برخی از علائم حساسیت به این دارو عبارتنداز:قرمز شدن چشم و آبریزش بینی ، خشک شدن دهان و زبان ، تنگی نفس ، گرفتگی گوش ، وزوز کردن گوش و...در صورتی که با مصرف این دارو نشانه هایی از مشکلات کبدی و یا پانکراس در خود مشاهده کردید با پزشک خود تماس بگیرید.

برخی از رایج ترین عوارض جانبی مصرف دپاکین Depakene عبارتنداز :

  • تمایل به آسیب رسانی به خود و دیگران . در صورتی که این عارضه جانبی را مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید.
  • تمایل به خودکشی کردن
  • دیدن افراد و چیزهایی که در واقعیت وجود ندارند.شنیدن صداهایی که در واقعیت وجود ندارد. توهم
  • بی قراری ، بیش فعالی ، دل شوره ، عصبانیت شدید ، برآشفتگی
  • احساس خستگی و بیحوصلگی ، سردرگمی ، سرگیجه
  • احساس سرما ، تهوع و استفراغ
  • کبودی آساس پوست با کوچکترین ضربه ، خونریزی غیر معمول از لثه و بینی
  • دپاکین Depakene می تواند خونریزی قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد.افزایش خونریزی قاعدگی ، افزایش روزهای پریود، تاخیر قاعدگی ، خونریزی در بین دوره های قاعدگی
  • تورم غدد لنفاوی بدن و بخصوص غدد زیر بغل
  • گزگز کردن ، سوزن سوزن شدن و مورمور شدن دست ها و پاها
  • لرزش ، تب ، مشکل در حفظ تعادل ، مشکل در تغییر وضعیت از خوابیده و نشسته به ایستاده
  • مشکلات بینایی ، سیاهی رفتن چشم ، دوبینی ، مشکل در تشخیص رنگ در شب و بخصوص تشخیص رنگ آبی ، تاری دید
  • دپاکین Depakene باعث ریزش مو می شود
  • تغییر در اشتها ، تغییر در وزن ، افزایش وزن ، جمع شدن آب زیر پوستی ، ایجاد غب غب ، افزایش سایز شکم و پهلوها

تداخل دارویی دپاکین Depakene

این دارو می تواند با بسیاری از داروها تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.در زمان تجویز دپاکین Depakene  تمام داروهایی را که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.ممکن است با تغییر زمان مصرف برخی از داروها ، بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این موضوع حتما با پزشک خود مشورت کنید.

برخی از رایج ترین تداخلات دارویی والپروات سدیم/ والپروئیک اسید عبارتند از :

یکی از خواننده های این مطلب در بخش انتقادات فرمودند که : با سلام ،مطالب خوب بود ولی برای مادری که فرزندش از این دارو استفاده میکنه خیلی ترسناکه،شما فقط از مضرات این دارو گفتین ،سعی کنید از حسنات این دارو هم مطلب بگذارید تا ما مادرا دید مثبتی به این قضیه داشته باشیم ،با تشکر در جواب باید عرض کنم که : در ابتدای مطلب به دلایل و موارد مصرف تمام داروها اشاره میشه . در بخش عوارض جانبی هم ذکر شده که ممکنه هیچ کدام از عارضه ها مشاهده نشن . در بسیاری از موارد هم با قطع مصرف داروها ، عوارض جانبی ناشی از اون به مرور از بین میره ..ولی در حالت کلی درست می فرمایید. حتما در مطالب بعدی این مورد رو در نظر می گیرم . ممنون از انتقادتون . :)
نظرات: 9 مشاهده