آیا در دوران بارداری ...؟ پاسخ به رایج ترین سوالات دوران حاملگی

در این مطلب از سایت ، سعی می کنیم به رایج ترین سوالات شما در دوران بارداری پاسخ دهیم . در صورتی که پاسخ سوال خود را در این مطلب دریافت نکردید ، می توانید از بخش جستجوی سایت استفاده کنید.

پاسخ به رایج ترین سوالات دوران بارداری

پاسخ به رایج ترین سوالات دوران بارداری پاسخ به رایج ترین سوالات دوران بارداری

1 ) آیا در بارداری میتوان دندان کشید؟

یکی از رایج ترین دلایلی که ممکن است باعث شود برخی از پزشکان به شما توصیه کنند که در دوران بارداری نباید دندان خود را بکشید ، تفکر سنتی و قدیمی است که در آن به دندانپزشکان آموزش داده شده بود که کشیدن دندان در دوران بارداری می تواند خطرناک باشد.به گزارش نیویورک تایمز ، در کشور امریکا هنوز برخی از دندانپزشکان ، به این موضوع اعتقاد دارند و بدون توجه به مشکلات دهان و دندان ، در دوران بارداری ، به زنان توصیه می کنند هیچ گونه عمل مربوط به دندانپزشکی انجام ندهند. در حال حاضر انجمن دندانپزشکی امریکا اعتقاد دارد کشیدن دندان در دوران بارداری  در حالت طبیعی ایمن است و ضرری برای مادر و جنین ندارد.مرکز ملی تغذیه مادران باردار امریکا طی بیانیه ای اعلام کرده است که کشیدن دندان ، استفاده از بی حس کننده های موضعی و عکس برداری با اشعه X در دوران بارداری ، در حالت طبیعی ، ایمن است .این بیانیه تاکید دارد که مادران باردار حتما باید توجه بسیار بیشتری به سلامت دهان و دندان خود داشته باشند. انجمن ملی دندانپزشکی امریکا در تحقیقی که بر روی 210 زن باردار انجام داده است اعلام کرده است که بی حسی موضعی و کشیدن دندان در سه ماهه اول بارداری هیچ تاثیری بر  سقط جنین ، مشکلات وزن جنین و یا زایمان زودرس ندارد.انجمن زنان باردار در امریکا توصیه می کند در صورتی که نیاز به کشیدن دندان دارید ، طوری برنامه ریزی کنید تا قبل از زایمان این کار را انجام دهید تا بعد از زایمان به صورت اورژانسی نیاز به عمل های دندان پزشکی نداشته باشید. توجه داشته باشید که در هر صورت داشتن دندان خراب ، عفونت های لثه و مشکلات بهداشتی دندان ، بسیار بیشتر از کشیدن دندان می تواند برای سلامت شما و جنین مضر باشد.(منبع 1)

2 ) آیا در دوران بارداری دچار مشکلات دندان می شوم ؟

بارداری به شدت می تواند احتمال ابتلا به مشکلات دندان را افزایش دهد.بیماری های لثه و مشکلات مربوط به دندان در زمان حاملگی به دلایل بسیاری افزایش پیدا می کند . مانند : تغییرات هورمونی ، استفراغ ، تمایل به خوردن خوراکی های شیرین و ...همچنین به دلیل اینکه در دوران بارداری ، برای تامین کلسیم مورد نیاز برای رشد جنین ، بدن زنان به میزان بیشتری کلسیم نیاز دارد ، در صورتی که از رژیم غذایی درستی پیروی نشود می تواند باعث پوسیدگی دندان شود. از طرفی مشکلات دهان و دندان در دوران بارداری اگر درمان نشود می تواند برای مادر و جنین مضر باشد. زایمان زودرس ، مشکلات بینایی و شنوایی نوزاد بعد از تولد ، فلج مغزی ، از رایج ترین مشکلاتی است که به دلیل بیماری های لثه و دندان در دوران بارداری برای جنین به وجود می آید . طبق آمار موجود در کشور امریکا ، تقریبا 18 درصد از زایمان های زودرس به دلیل مشکلات لثه و دندان اتفاق می افتد.(منبع 2)

3 ) آیا در بارداری میشود دندان پر کرد ؟

همان طور که در مورد اول اشاره شد ، در دوران حاملگی هرگونه مشکل دندان بهتر است به سرعت درمان شود و پر کردن دندان نیز در صورت نیاز می تواند بدون خطر انجام شود.توجه داشته باشید که در این دوران در صورتی که به هرگونه اقدام دندانپزشکی احتیاج دارید ، حتما باردار بودن خود را به دندانپزشک خود اطلاع دهید.پرکننده های کامپوزیت رزین برای مادر و جنین ضرری ندارد ولی در این دوران معمولا دندان پزشک شما از مقدار بسیار کمتری از بیحس کننده ها و سایر داروهای احتمالی استفاده خواهد کرد. متخصصان اروپایی اعتقاد دارند هیچ اشعه ایکس تشخیصی وجود ندارد که بتواند به جنین آسیب وارد کند.همچنین ممکن است برای جلوگیری از عفونت های احتمالی بعد از پر کردن و ترمیم دندان ، دندان پزشک مجبور به تجویز آنتی بیوتیک باشد که در دوران بارداری ، آنتی بیوتیک هایی تجویز خواهد شد که کمترین عوارض جانبی را برای مادر و جنین در پی داشته باشد.معمولا آنتی بیوتیک هایی مانند آموکسی سیلین ، پنی سیلین و کلیندامایسین در این دوران تجویز می شود. (منبع 3)

4 ) آیا در دوران بارداری می تواند دندان را سفید کرد ؟

توصیه می شود در دوران بارداری و چند ماه بعد از زایمان از هرگونه عمل زیبایی و غیر اورژانسی خودداری شود.

5 ) آیا در طول خونریزی پریود احتمال بارداری وجود دارد؟

پاسخ به این سوال قطعی نیست و می توان گفت بله و خیر ! در مواردی احتمال دارد که در طول دوره قاعدگی و حتی زمانی که شما خونریزی دارید ، باردار شوید.این احتمال معمولا در زنانی که قاعدگی های نامنظمی دارند بسیار بیشتر است .همچنین در کسانی که طول دوره قاعدگی بسیار کم است نیز ممکن است در دوران قاعدگی ، حاملگی اتفاق بی افتد.

6 ) آیا در روزهای نزدیک به خونریزی قاعدگی احتمال بارداری وجود دارد ؟

بله . پاسخ این سوال مانند گزینه 5 می باشد .

7 ) آیا بلافاصله بعد از تمام شدن پریود احتمال بارداری هست ؟

بله . بلافاصله بعد از پایان خونریزی پریود ، احتمال بارداری وجود دارد.از آنجایی که اسپرم در بدن زن می تواند 3 الی 5 روز زنده بماند ، اگر بلافاصله بعد از قاعدگی رابطه جنسی داشته باشید ، احتمال حاملگی وجود دارد بخصوص اگر طول دوره خونریزی شما طولانی مدت باشد.

8 ) آیا در بارداری امکان پریودی وجود دارد ؟

معمولا یکی از اولین نشانه های بارداری که زنان به آن توجه می کنند ، قطع شدن پریود است .زمانی که شما در انتظار بارداری هستید ممکن است با دیدن خونریزی ، ناامید شوید که این ماه هم موفق به بارداری نشده اید .ولی همیشه اینطور نیست .یا ممکن است شما تست بارداری داده اید و مثبت بوده است ولی با مشاهده خونریزی و یا لکه بینی ، نگران شوید که جنین شما سقط شده است .با این حال در مواردی اتفاق می افتد که شما باردار باشید ولی باز هم لکه بینی داشته باشید  و این چیز عجیب و یا وحشتناکی نیست .در صورتی که مطمئن هستید که باردار هستید و خونریزی دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید بخصوص اگر این خونریزی زیاد است و چند روز پشت سر هم ادامه دارد.

9 ) آیا در بارداری رنگ ادرار تغییر می کند ؟

همه زنان در دوران بارداری متوجه تغییر رنگ ادرار خود می شوند.این تغییر رنگ می تواند تیره تر شدن و زرد رنگ شدن ادرار باشد.این تغییر رنگ می تواند دلایل زیادی داشته باشد و درصورتی این تغییر رنگ کم باشد کاملا طبیعی است . این تغییر رنگ می تواند به دلیل تغییر سطح یوروکروم در ادرار باشد. همچنین کاهش آب بدن در دوران بارداری ، مصرف برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها ، مصرف برخی از ویتامین ها نیز می تواند باعث این تغییر رنگ شود.
  • خوراکی ها
یکی از مهم ترین دلایل تغییر رنگ ادرار در دوران حاملگی ، تغییر رژیم غذایی است .زنان در این دوران به دلایل آگاهانه و حتی ناآگاهانه و فیزیولوژیکی تغییرات زیادی در رژیم غذایی خود می دهند.مصرف برخی از میوه ها ، غذاها ، سبزیجات و نوشیدن ها می تواند باعث تغییر رنگ ادرار شود.
  • ویتامین ها و سایر داروهای مصرفی
در این دوران ممکن است پزشک برای سلامت بیشتر مادر و جنین داروها و ویتامین هایی تجویز کند.مصرف برخی از داروها می تواند باعث تغییر رنگ ادرار شود. برای مثال مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باعث تیره شدن رنگ ادرار شود. مولتی ویتامین ها و مکمل هایی مانند ول وومن نیز همین تاثیر را دارند.
  • کم آبی بدن
دلیل بعدی برای تیرگی ادرار در دوران بارداری می تواند کم آبی بدن مادر باشد. این مشکل بسیار رایج است و بسیاری از زنان حتی با وجود اینکه بیشتر از قبل از بارداری آب می نوشند ، دچار کم آبی بدن می شوند.
  • عفونت های ادراری
عفونت های ادراری و دستگاه تناسلی می تواند باعث تغییر رنگ ادرار شود . عفونت مجاری ادرار نباید بدون درمان رها شود زیرا می تواند برای جنین عوارض جانبی در پی داشته باشد.کم وزنی نوزاد و زایمان زودرس از رایج ترین عوارض جانبی درمان نکردن عفونت های دستگاه ادراری در دوران بارداری است .
  • هماتوریا یا مشاهده خون در ادرار
هماتوریا نوعی بیماری است که در آن تعداد گلبول های بدن افزایش می یابد.این گلبول های اضافی باید به طریقی از بدن دفع شود که معمولا از طریق ادرار دفع می شود که می تواند باعث تغییر رنگ ادرار و تیره شدن رنگ ادرار شود.
  • عفونت مثانه
بارداری می تواند باعث تغییرات هورمونی شدید در بدن زنان شده و باعث تغییر ضخامت دیواره مثانه شود که این تغییر می تواند زمینه را برای انواع عفونت های مثانه و ادرار آماده کند. در دوران بارداری ، اگرچه تغییر رنگ ادرار می تواند بی خطر باشد ولی گاهی اوقات ممکن است نشانه شرایط خطرناک باشد. اگر احساس می کنید به اندازه کافی مایعات مصرف می کنید ولی ادرار شما بسیار پر رنگ و تیره شده است ، سوزش ادرار دارید ، دچار تکرر ادرار شده اید و یا در ادرار خود خون مشاهده می کنید ، حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. میزان هورمون بتا در دوران بارداری چقدر است ؟ میزان هورمون بتا در دوران بارداری چقدر است ؟

10 ) میزان هورمون بتا در دوران بارداری چقدر است ؟

11 ) هورمون انسولین hCG انسانی کوریونی گونادوتروپین چیست؟

هورمون hCG  یا (گونادوتروپین کوریونیک انسانی) به هورمون بارداری معروف است و توسط جفت جنین تولید می شود.این هورمون تنها ظرف چند روز بعد از لانه گزینه ، توسط آزمایش خون تشخیص داده می شود.زمانی که شما از تست های بارداری خانگی استفاده می کنید در واقع وجود این هورمون در ادرار باعث مثبت شدن آزمایش بارداری خانگی می شود.تقریبا یک هفته بعد از باداری و زمانی که جفت جنین به پوشش رحم متصل می شود ، هورمون hCG  در خون مادر تشخیص داده می شود. تشخیص بارداری از طریق آزمایش خون به شرج  زیر است :
  • hCG خون کمتر از 5 mIU / ml: منفی است و شما باردار نیستید
  • hCG خون بین 25 تا 25 : ممکن است باردار باشید . چند روز بعد باید دوباره آزمایش را تکرار کنید
  • hCG خون بیش از 25 mIU / ml: شما حامله هستید!
  • برای زنان بعد از یائسگی ، سطح hCG تا 14 mIU / ml می تواند طبیعی باشد.
در اکثر بارداری های طبیعی ، سطح هورمون hCG معمولا هر 48 الی 72 ساعت دو برابر می شود و معمولا هر دو روز یکبار حداقل 60 درصد افزایش پیدا می کند.در اوایل بارداری افزایش 35 درصدی hCG هنوز می تواند طبیعی باشد .با پیشرفت بارداری ، افزایش سطح hCG ، کاهش پیدا می کند.به طور کلی زمانی که hCG به 7200 میلی لیتر می رسد ، کیسه زرده باید تشکیل شود.زمانی که سطح هورمون hCG به 10800 میلی لیتر می رسد باید جنین قابل مشاهده باشد.

میزان طبیعی  هورمون hCG به صورت هفته به هفته به شرح زیر است :

  • 3 هفته: 5-50 mIU / cc
  • 4 هفته: 4-426 mIU / cc
  • 5 هفته: 19-7،340 mIU / cc
  • 6 هفته: 1،080-56،500 mIU / cc
  • 7 تا 8 هفته: 7،650-229،000
  • 9 - 12 هفته: 25،700-288،000
  • 13 تا 16 هفته: 13،300-254،000
  • 17 - 24 هفته: 4060-165 400 mIU / cc
  • 25 تا 40 هفته: 3،640-117،000 mIU / cc
منبع 3

12 ) آیا در زیر شکم در اوایل بارداری طبیعی است ؟

دلایل زیادی برای درد شکم و زیر شکم در دوران بارداری وجود دارد که برخی از آنها طبیعی هستند و برخی نیز می تواند نیاز به مراجعه به پزشک داشته باشد.زمانی که به دلیل باردار شدن ، رحم شما شروع به تغییر می کند ، روده ها نیز جابجا شده و حتی تحت فشار قرار می گیرند.در این حالت ، شکم درد و حالت تهوع و استفراغ دور از انتظار نیست .بهترین راه حل برای این مورد ، تغییر رژیم غذایی ، خوردن وعده های غذایی کم حجم تر در وعده های بیشتر ، ورزش کردن ، استراحت و تخلیه روده و مثانه به صورت منظم می باشد. از طرفی ، تغییر حالت رحم باعث فشار آوردن رباط های رحم به لگن و کشاله ران می شود.این فشار نیز می تواند باعث کمر درد ، شکم درد و حتی درد ران پا شود. همچنین تغییرات هورمونی در این دوران می تواند باعث مشکلات روده ، یبوست و افزایش نفخ و در نتیجه ، شکم درد شود. آیا در بارداری بوی ادرار تغییر می کند ؟ آیا در بارداری بوی ادرار تغییر می کند ؟

13 ) آیا در بارداری بوی ادرار تغییر می کند ؟

بله . این احتمال وجود دارد. دلایل بسیار زیادی برای این مورد وجود دارد که برخی از آنها عبارتنداز :
  • حساسیت بیش از حد به بوها
گاهی اوقات به دلیل اینکه در دوران بارداری حس بویایی شما تغییر می کند ممکن است شما حس کنید که بوی ادرار شما تغییر کرده است و بدتر شده است در حالی که بوی ادرار شما مانند قبل از بارداری است و فقط حس بویایی شما حساس تر شده است .
  • افزایش سطح HCG
زمانیکه جفت جنین شروع به ترشح هورمونHCG می کند حس بویایی شما نیز افزایش پیدا می کند.این هورمون در طول هفته 8 الی 11 بارداری افزایش پیدا می کند . بعد از آن کاهش پیدا می کند.در طول هفته 8 الی 11 بارداری ، احساس بوی بد ادرار رایج تر است .
  • کم آبی بدن
شما در طول بارداری باید مایعات بیشتری نسبت به قبل از آن مصرف کنید چرا که علاوه بر شما ، جنین شما نیز نیاز به آب دارد.زمانی که شما دچار کم آبی بدن شوید هم ادرار پر رنگ تر می شود و هم احتمال دارد بوی ادرار تغییر کند.
  • عفونت واژن
یکی دیگر از دلایل تغییر بوی ادرار ، عفونت های واژن است .در حین بارداری احتمال عفونت های واژن افزایش پیدا می کند و این عفونت ها می توانند باعث تغییر رنگ و بوی ادرار شوند.برای مثال عفونت واژینوز باکتریال می تواند باعث بویی شبیه به بوی ماهی در ادرار شود.

14 ) ایا سرماخوردگی در بارداری برای جنین ضرر دارد؟

سرماخوردگی و آنفولانزا در دوران بارداری می تواند بر روی جنین تاثیر داشته باشد.اگر باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید توصیه می شود با پزشک خود درباره تزریق واکسن آنفولانزا مشورت کنید بخصوص اگر در فصل سرما هستید.در این دوران سرماخوردگی به دو طریق می تواند برای جنین مضر باشد. دلیل اول عفونت های احتمالی ناشی از سرماخوردگی است و دلیل دوم نیز می تواند به دلیل مصرف داروهای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا باشد. در حالت طبیعی توصیه می شود در سه ماهه اول بارداری تا جایی که می توانید از مصرف هرگونه داروی شیمیایی خودداری کنید.رایج ترین داروهایی که برای کاهش علائم سرماخوردگی مصرف می شود ، پاراستامول (استامینوفن) و ایبوپروفن است.استامینوفن معمولا در دوران بارداری اگر به صورت بلند مدت مصرف نشود و تحت نظر پزشک باشد ، عوارض کمتری نسبت به داروهای مشابه دارد. ایبوپروفن نیز که یک داروی ضد التهاب غیر استروئیدی است و از داروهای رایجی است که حتی به صورت خودسرانه و بدون نسخه به فراوانی مصرف می شود.برخی از تحقیقات نشان داده است در صورتی که ایبوپروفن در سه ماهه اول بارداری مصرف شود می تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد.برای اطمینان از این موضوع ، با پزشک خود مشورت کنید و در دوران بارداری از مصرف خودسرانه هرگونه داروی شیمیایی و گیاهی خودداری کنید.

15 ) آیا در دوران بارداری تزریق واکسن آنفولانزا بی خطر است ؟

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ابتلا به آنفولانزا می تواند در دوران بارداری مشکلاتی برای زنان ایجاد کند.برونشیت و عفونت سینه از رایج ترین مشکلاتی است که ابتلا به آنفولانزا ، احتمال آن را افزایش می دهد.سایر مشکلات احتمالی عبارتند از :
  1. عفونت گوش میانی
  2. عفونت های خون که می تواند باعث کاهش شدید فشار خون شود
  3. عفونت مغز و نخاع
  4. التهاب مغز
  5. مشکلات قلبی و عروقی
برخی از محققان اعتقاد دارد که تزریق واکسن آنفولانزا در هر مرحله ای از بارداری مجاز است و حتی بعد از زایمان و در دوران شیردهی نیز مجاز است.ولی شما قبل از هر اقدامی باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

16 ) آیا مصرف کلم در دوران بارداری مضر است ؟

17 ) آیا خوردن کلم در بارداری بچه را زشت می کند ؟

درباره اینکه خوردن کلم در دوران بارداری باعث زشت شدن بچه می شود شایعاتی وجود دارد که کاملا بی اساس هستند و خوردن کلم هیچ تاثیری در زشت و یا زیبا شدن بچه ندارد.همچنین خوردن کلم در این دوران نه تنها عوارض جانبی ندارد بلکه می تواند فوایدی نیز داشته باشد ولی باید توجه داشته باشید که باید در زمان حاملگی از خوردن کلم خام خوداری کنید چراکه احتمال وجود انگل و برخی از باکتری ها در آن وجود دارد. برای مثال : کلم هاوی مقدار بسیار خوبی فیبر است و علاوه بر آن دارای ویتامین های A، C، K، B6، اسید فولیک، پیریدوکسین، نیاسین، ریبوفلاوین، تیامین و همچنین مواد معدنی و الکترولیت ها ، پتاسیم ، سدیم ، کلسیم ، آهن ، منیزیم ، روی و فسفر است .
  • کلم در دوران بارداری به بهبود مشکلات هضم کمک می کند

یبوست یکی از رایج ترین مشکلات دوران حاملگی است که کلم می تواند به دلیل داشتن مقادیر بالایی از فیبر ، به درمان و رفع یبوست در این دوران کمک کند.
  •  از نقص های لوله های عصبی جنین جلوگیری می کند

فولات موجود در کلم می تواند از نقص های لوله های عصبی جنین جلوگیری کرده  کپی DNA را تسهیل کند .
  • به سلامت استخوان ها کمک می کند

کلم سرشار از کلسیم و ویتامین K است و می تواند به استحکام استخوان های نوزاد کمک کند.
  • باعث تنظیم فشار خون مادر می شود
کلم سرشار از الکترولیت هایی است که می تواتد به تنظیم فشار خون و تنظیم ضربان قلب مادر کمک کند.
  • باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود
کلم حاوی آنتی اکسیدان ها و ویتامین C است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند.
  • از افزایش وزن بارداری جلوگیری می کند
کلم کالری بسیار پایینی دارد ولی می تواند گرسنگی شما را به تعویق انداخته و از پرخوری جلوگیری کند. این خاصیت کلم می تواند به جلوگیری از افزایش وزن در دوران بارداری کمک کند.
  • از برخی از سرطان ها جلوگیری می کند
گفته می شود آنتوسیانین موجود در کلم قرمز می تواند از برخی از سرطان ها جلوگیری کند .
  • از دیابت بارداری جلوگیری می کند
فیبر موجود در کلم می تواند احتمال ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد
  • کاهش احتمال کم خونی
کاهش سطح آهن بدن و کم خونی ناشی از آن در دوران بارداری بسیار رایج است .آهن موجود در کلم می تواند این احتمال را کاهش دهد.
نظرات: 0 مشاهده