درمان خشکی پوست + روش های گیاهی برای مرطوب سازی پوست

خشکی پوست یکی از مشکلات رایج این روزهاست که در فصل سرما بسیار بدتر نیز می شود.عادات بد زندگی و استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی شیمیایی باعث شده است تا مشکلات پوستی و بخصوص خشکی پوست در بین مردم گسترش پیدا کند.همیشه توصیه می شود برای مرطوب کردن پوست ، قبل از خرید و استفاده از مواد بهداشتی شیمیایی و کارخانه ای ، روش های خانگی و گیاهی را نیز امتحان کنید. در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین روش های گیاهی ، خانگی و طبیعی برای مرطوب کردن پوست اشاره شده است . درمان خشکی پوست + روش های گیاهی برای مرطوب سازی پوست درمان خشکی پوست + روش های گیاهی برای مرطوب سازی پوست

روش های گیاهی و خانگی برای مرطوب کردن پوست

مرطوب کننده های گیاهی و طبیعی تاثیر فوق العاده ای در سلامت پوست دارند و با وجود تاثیر بسیار خوب ، معمولا اگر درست استفاده شوند ، عوارض جانبی در پی نخواهند داشت در حالی که مرطوب کننده های شیمیایی همیشه با عوارض جانبی همراه هستند.برخی از روش های خانگی برای رفع خشکی پوست عبارتنداز:

1 ) رفع خشکی پوست با استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل اولین ، بهترین و معروف ترین درمان خانگی برای خشکی پوست است .روغن نارگیل حاوی ویتامین E است که می تواند برای جلوگیری از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو جلوگیری کند.این روغن گیاهی نه تنها می تواند به صورت موضعی برای سلامت پوست مفید باشد ، بلکه با مصرف آن به صورت خوراکی می توانید پوست خود را از داخل نیز تقویت کنید. روغن نارگیل خواص آنتی بیوتیک طبیعی داشته و حاوی اسیدهای چرب ضروری برای سلامت پوست است.این روغن گیاهی می تواند به درمان جوش و آکنه کمک کرده و درمان زخم های پوستی را سرعت ببخشد.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های مختلفی استفاده کنید . برای مثال :
  • پوست خود را با آب ملایم و کمی ماده شوینده کاملا تمیز کنید.
  • پوست خود را به خوبی خشک کرده و یک لایه نازک روغن نارگیل را بر روی پوست بمالید
  • روغن را به مدت دو الی سه دقیقه بر روی پوست ماساژ دهید
  • بعد از 15 الی 20 دقیقه پوست خود را با آب ملایم بشویید و خشک کنید.
  • از این روش می توانید 2 الی 3 بار در هفته استفاده کنید .
رفع خشکی پوست با استفاده از روغن نارگیل رفع خشکی پوست با استفاده از روغن نارگیل روش دوم : روغن نارگیل را به صابون مایع گیاهی اضافه کرده و هر روز صبح استفاده کنید .

2 ) استفاده از روغن زیتون به عنوان مرطوب کننده طبیعی

روغن زیتون در بین خانم ها به عنوان روغن خوراکی بسیار محبوب است ولی این روغن گیاهی برای سلامت و زیبایی پوست نیز بسیار مفید است .از روغن زیتون بیش از 5000 سال است که برای زیبایی و سلامت پوست صورت استفاده می شود.آنتی اکسیدان های موجود در این روغن گیاهی می تواند از پیری زودرس جلوگیری کرده و چین و چروک پوست را کاهش دهد.ویتامین A موجود در روغن زیتون از آسیب های ناشی از نور خورشید و اشعه مضر UV جلوگیری می کند.ویتامین D موجود در روغن زیتون نیز می تواند به جذب بهتر کلسیم کمک کند. روغن زیتون حاوی ویتامین  نیز میباشد و می تواند خاصیت کشسانی پوست را بهبود بخشیده و از چین و چروک پوستی جلوگیری کند. ویتامین K ی موجود در این روغن گیاهی می تواند روند بهبود زخم ها را بهبود بخشیده و به درمان جوش و درمان کبودی پوست کمک کند.برخی از پلی فنول های موجود در روغن زیتون تاثیر خوبی در جلوگیری از پیری پوست دارد. توجه داشته باشید که فقط روغن زیتون خالص ، طبیعی ، اصل و کلدپرس این خاصیت را دارد .برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید. روش اول : پوست خود را با آب ولرم بشویید و به آرامی خشک کنید.یک لایه بسیار نازک از روغن زیتون را بر روی پوست بمالید و دو الی 4 دقیقه به آرامی ماساژ دهید.سپس پوست را به حال خود رها کرده و بعد از 30 الی 45 دقیقه با آب ولرم و بدون ماده شوینده ، بشویید. از این روش می توانید حداکثر 3 الی 4 بار در هفته استفاده کنید. روش دوم :
  • پوست خود را با آب ولرم بشویید و به آرامی خشک کنید.
  • روغن زیتون را با سرکه سیب و آب به صورت 2.1.1 (دو قسمت روغن زیتون و 1 قیمت آب و یک قسمت سرکه سیب) مخلوط کنید و بر روی پوست خود به مدت 4 الی 8 دقیقه به آرامی ماساژ دهید. پوست را به مدت 5 الی 10 دقیقه به حال خود رها کرده سپس با آب ولرم و کمی ماده شوینده ملایم ، بشویید.
  • از این روش می توانید دو الی 3 بار در هفته استفاده کنید.

3 ) استفاده از عسل به عنوان مرطوب کننده طبیعی پوست

عسل خواص ضد میکروبی دارد و می تواند برای درمان جوش و آکنه نیز بسیار مفید باشد . علاوه بر این آنزیم های خاص موجود در عسل می تواند منافذ پوست را پاک سازی کرده و به مرطوب سازی پوست و ضدعفونی کردن پوست کمک کند.عسل باعث می شود رطوبت هوا به میزان خاصی جذب پوست شود که نرمی و لطافت خاصی به پوست می بخشد. روش های بسیار زیادی برای تهیه مرطوب کننده طبیعی با استفاده از عسل وجود دارد . برای مثال :
  • عسل را با کمی جوش شیرین مخلوط کرده و بر روی پوست خود به مدت 2 الی 3 دقیقه ماساژ دهید
  • سپس بلافاصله با آب سرد بشویید
  • از این روش حداکثر 2 بار در هفته استفاده کنید

4 ) درمان خشکی پوست با ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا در سراسر جهان به عنوان داروی گیاهی برای زیبایی و سلامت پوست مشهور است.آلوئه ورا دارای طیف وسیعی از ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز پوست است و علاوه بر آن ، دارای آنتی اکسیدان هایی است که به حفظ رطوبت و نرمی پوست کمک می کند. ویتامین ها ، مواد معدنی ، اسیدهای آمینه و آنزیم های موجود در ژل آلوئه ورا برای سلامت پوست و جلوگیری از مضرات نور خورشید بسیار مفید است .برای داشتن نتایج بهتر می توانید ژل آلوئه ورا را با سفیده تخم مرغ مخلوط کرده و به صورت موضعی استفاده کنید.

5 ) استفاده از آووکادو به عنوان مرطوب کننده پوست

آووکادو دارای بیش از 14 نوع ویتامین و مواد معدنی مفید برای پوست است.همچنین آنتی اکسیدان های موجود در آووکادو به شدت می تواند به حفظ حالت ارتجاعی پوست کمک کند.ویتامین A و ویتامین E موجود در آووکادو می تواند رطوبت پوست را افزایش داده و از پیری زودرس و چین و چروک های پوست جلوگیری می کند.برای استفاده از این خاصیت آووکادو روش های بسیار زیادی وجود دارد . برای مثال :
  • پوست خود را با آب سرد بشویید و خشک کنید
  • آووکادو را نصف کرده و بر روی صورت خود بمالید و به مدت 2 الی 3 دقیقه ماساژ دهید
  • سپس پوست خود را به مدت 15 الی 20 دقیقه به حال خود رها کنید و بعد از آن با آب سرد و بدون ماده شوینده پوست خود را بشویید
  • از این روش حداکثر روزی یکبار و 3 روز در هفته استفاده کنید
روش دوم :
  •  نصف یک آووکادوی رسیده را خرد کرده و با دو قاشق چای خوری عسل اصل مخلوط کنید
  • این مخلوط را بر روی پوست خود بمالید و 3 الی 5 دقیقه ماساژ دهید
  • پوست خود را 15 الی 20 دقیقه به همین حالت رها کرده و بعد از آن با آب سرد و بدون ماده شوینده بشویید.
  • از این روش یکبار در روز و حداکثر سه روز در هفته استفاده کنید

6 ) درست کردن مرطوب کننده خانگی با روغن کرچک

روغن کرچک خواص بسیار زیادی برای زیبایی و سلامت پوست دارد.از این روغن معمولا برای پاک سازی منافذ و سطح پوست استفاده می شود.این روغن گیاهی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که برای نرمی و لطافت پوست بسیار مفید است .روغن کرچک وزن مولکولی پایینی دارد و می تواند به راحتی به عمق پوست نفوذ کرده و مواد معدنی و مغذی را وارد عمق پوست کند.علاوه بر این ، روغن کرچک حاوی اسید ریسینولئیک است که خواص آنتی بیوتیک دارد و می تواند به درمان سریع تر زخم ها ، بهبود جوش و آکنه و جلوگیری از عفونت های باکتریایی پوست کمک کند.برای استفاده از این خاصیت روغن کرچک می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید. : درست کردن مرطوب کننده خانگی با روغن کرچک درست کردن مرطوب کننده خانگی با روغن کرچک
  • پوست خود را بشویید و کاملا خشک کنید
  • یک لایه نازک از روغن کرچک اصل و خالص را بر روی پوست خود بمالید و 2 الی 3 دقیقه به آرامی و بدون فشار ، ماساژ دهید
  • بعد از 4 الی 5 ساعت پوست خود را با آب سرد و بدون ماده شوینده تمیز کنید
  • از این روش حداکثر 3 بار در هفته استفاده کنید
  • قبل از استفاده ، مطمئن شوید که به روغن کرچک حساسیت ندارید
روش دوم :
  • پوست خود را بشویید و خشک کنید
  • روغن کرچک را با روغن زیتون به نسبت یک به یک مخلوط کنید
  • یک لایه نازک از این مخلوط را بر روی  پوست خود بمالید و به آرامی به مدت 2 الی 3 دقیقه ماساژ دهید
  • بعد از 15 الی 20 دقیقه پوست را با آب سرد بشویید .
  • از این روش حداکثر 3 روز در هفته استفاده کنید.

7 ) تاثیر روغن ویتامین E بر روی مرطوب سازی پوست

ویتامین E  نوعی آنتی اکسیدان محلول در چربی موجود در گیاهان و سبزیجات سبز و دانه ها و آجیل ها است . ویتامین E طبیعی در روغن های گیاهی مانند ذرت ، سویا و روغن زیتون موجود است و بسیار محبوب و مفید است . ویتامین E مصنوعی یا آلفا توکوفرول به صورت مصنوعی تولید می شود و اثرات بسیار کمتری نسبت به ویتامین E طبیعی دارد. این ویتامین محلول در چربی است و به همین دلیل از مواد محلول در آب سنگین تر بوده و به طرز شگفت انگیزی برای درمان خشکی پوست مفید است.علاوه بر این ، ویتامین E باعث بهبود تولید کلاژن پوست شده و از چین و چروک پوستی و پیری زودرس جلوگیری می کند.البته در صورتی که پوست شما چرب است ، قبل از استفاده از روغن ویتامین E باید با پزشک متخصص مشورت کنید. یکی دیگر از خواص روغن ویتامین E جلوگیری از آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش است.این خاصیت می تواند و جلوگیری و درمان آفتاب سوختگی نیز کمک کند. برای استفاده از این خواص ، روش های بسیار زیادی وجود دارد . مانند :
  • پوست خود را با آب ولرم بشویید و به آرامی خشک کنید
  • روغن ویتامین E را از کپسول آن خارج کنید و بر روی پوست بمالید
  • 2 الی 3 دقیقه پوست خود را ماساژ دهید
  • 10 الی 12 ساعت پوست را به حال خود رها کنید و بعد از آن با آب ولرم و کمی ماده شوینده بشویید
  • می توانید این کار را شب قبل از خواب انجام داده و صبح روز بعد بشویید.
  • از این روش می توانید 4 روز در هفته استفاده کنید
روش دوم :
  1. پوست خود را بشویید
  2. به روغن ویتامین E کمی آبلیمو اضافه کرده و خوب مخلوط کنید
  3. بر روی پوست خود بمالید و 2 الی 3 دقیقه ماساژ دهید
  4. پوست خود را 15 الی 20 دقیقه به حال خود رها کنید
  5. سپس پوست خود را با آب ولرم و کمی ماده شوینده بشویید
  6. از این روش می توانید 3 بار در هفته استفاده کنید

8 ) تاثیر روغن بادام برای درمان خشکی پوست

در صورتی که از روغن بادام به روش درست استفاده کنید می تواند برای سلامت و لطافت پوست بسیار مفید باشد.روغن بادام حاوی اسیدهای چرب و ویتامین E  است که رطوبت بافت پوست را حفظ کرده و از چین و چروک پوست جلوگیری می کند.به همین دلیل از روغن بادام در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D موجود در روغن بادام می تواند گردش خون را در پوست افزایش داده و به درمان جوش و آکنه و افزایش شفافیت پوست کمک کند.برای استفاده از این خاصیت نیز می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید.
  • پوست خود را بخوبی بشویید و خشک کنید
  • یک لایه بسیار نازک روغن بادام را بر روی پوست خود بمالید
  • به مدت 2 الی 3 دقیقه به آرامی ماساژ دهید
  • پوست را به مدت 15 الی 20 دقیقه به حال خود رها کنید
  • سپس با استفاده از آب ولرم و کمی ماده شوینده بشویید و خشک کنید .

9 ) مرطوب سازی پوست با سرکه سیب

از خواص سرکه سیب در این سایت بسیار صحبت کرده ایم .سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی ، ضد قارچ و ضد التهابی دارد.همچنین اسید استیک و آلفا هیدروکسی اسید موجود در سرکه سیب می تواند سلول های مرده پوست را از بین برده و پوست صاف و نرم و جوان برای شما به ارمغان بیاورد.از سوی دیگر اسید اسیتیک موجود در سرکه سیب گردش خون در پوست را افزایش می دهد و به بهبود کبودی و زخم های پوست نیز کمک می کند.برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش پیشنهادی زیر استفاده کنید.
  • پوست خود را بشویید و خشک کنید
  • سرکه یب را به صورت نصف نصف با آب مخلوط کنید
  • این مخلوط را بر روی پوست خود بمالید و 15 دقیقه ماساژ دهید
  • پوست را با آب سرد و بدون ماده شوینده بشویید
  • از این روش می توانید 4 بار در روز استفاده کنید
روش دوم :
  • پوست خود را بشویید
  • توت فرنگی رسیده را له کنید و با کمی سرکه سیب مخلوط کرده و بر روی پوست بمالید و بعد از 10 دقیقه بشویید.
توصیه های بیشتر :
  • همیشه در یک زمان فقط از یک روش استفاده کنید و هیچ گاه از دو یا چند روش به صورت همزمان استفاده نکنید
  • قبل از استفاده از هر کدام از این روش ها ، مطمئن شوید که به گیاه مورد نظر حساسیت ندارید
  • برخی از گیاهان با برخی از داروها تداخل دارند . قبل از مصرف ، در این مورد با متخصص مشورت کنید.
نظرات: 0 مشاهده