17 درمان گیاهی برای منظم شدن قاعدگی + دلایل بی نظمی پریود

درمان قاعدگی نامنظم در برخی از موارد می تواند بسیار مشکل باشد چراکه عوامل بسیار زیادی می تواند باعث تغییرات هورمونی بدن زنان شود.در یک گزارش که در سال 2011 منتشر شده است اشاره شد که قاعدگی های نامنظم در بین زنان در سنین باروری مشکل رایجی است و 5 درصد از این زنان ممکن است برای یک یا چند ماه کلا قاعدگی خود را از دست بدهند و بعدا دوباره شروع به خونریزی پریود کنند. هیپوتالاموس مغز ، تخمدان ها ، غده فوق کلیه و غده تیروئید در چرخه قاعدگی و خونریزی پریود نقش دارند و هرگونه تغییر در عملکرد این غدد می تواند باعث تغییر در چرخه قاعدگی شود. 17 درمان گیاهی برای منظم شدن قاعدگی + دلایل بی نظمی پریود 17 درمان گیاهی برای منظم شدن قاعدگی + دلایل بی نظمی پریود

عوارض جانبی دوره های قاعدگی نامنظم

چرخه قاعدگی منظم معمولا 25 الی 28 روز به طول می انجامد . البته این دوره در زنان بسیار متفاوت است و نمی توان دقیقا این تعداد روز را تعیین کرد.بخصوص در دوران بلوغ و زمانی که دختران اولین قاعدگی های خود را تجربه می کنند ، دوره ها می تواند متفاوت و نامنظم باشد. داشتن دوره منظم معمولا نشانه خوبی است و نشان می دهد که از لحاظ هورمونی و تولید مثل در شرایط خوبی هستید. داشتن دوره های نامنظم و یا داشتن خونریزی شدید در دوره قاعدگی می تواند نشانه وجود مشکلات کوچک و گاهی بسیار بزرگ در بدن زنان باشد. داشتن استرس مزمن ، رژیم غذایی نادرست ، ورزش بیش از حد ، عدم تعادل هورمونی می تواند از دلایل کم اهمیت تر برای تاخیر پریود و نامنظم بودن پریود باشد. از طرفی پوکی استخوان ، بیماری های قلبی ، ناباروری و بسیاری از سایر مشکلات می تواند از دلایل خطرناک تر نامنظم بودن قاعدگی باشد. به گفته محققان نامنظم بودن قاعدگی می تواند ناشی از مشکلات غدد درون ریز بدن باشد که این مشکلات می توانند باعث نا متعادل شدن هورمون های بدن زنان شوند.برای مثال کاهش میزان هورمون استروژن می تواند باعث تغییراتی در میزان مواد معدنی موجود در بدن و تغییر متابولیسم بدن شده و این تغییرات متابولیکی می تواند بر سلامت استخوان ها و قلب و عروق زنان تاثیر بسیار بدی داشته باشد. در زنانی که در سن باروری هستند ، داشتن دوره های قاعدگی نامنظم یکی از بهترین نشانه های کمبود هورمون استروژن است .برخی از پزشکان اعتقاد دارند نه تنها مشکلات غدد درون ریز بدن می تواند باعث کمبود هورمون استروژن شود ، بلکه حتی استرس و افزایش هورمون کورتیزول نیز می تواند این مشکل را بوجود بیاورد.

رایج ترین دلایل قاعدگی نامنظم

به غیر از حاملگی و یائسگی ، دلایل بسیار زیاد دیگری می توانند باعث ایجاد دوره های نامنظم شوند که برخی از این دلایل عبارتند از :

1 ) استرس بیش از حد

زمانی که شما به مدت طولانی تحت فشار روانی و استرس و اضطراب قرار می گیرید بدن شما برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی ممکن است تخمک گذاری را موقتا متوقف کند.افزایش تولید هورمون کورتیزول می تواند تولید هورمون های تیروئید ، استروژن و هورمون لوتئینه کننده (LH) را مختل کرده و باعث نامنظم شدن دوره ها و حتی از دست دادن یک دوره قاعدگی شود. ولی چرا این اتفاق می افتد ؟ در واقع اصول کار بدن انسان به صورتی است که در آن موارد اضطراری و حفظ جان اولویت بیشتری دارند.تولید مثل و مسائل جنسی در اولویت های بعدی بدن انسان هستند و به همین دلیل زمانی که شما تحت فشار روحی هستید و استرس زیادی دارید ، هورمون های کورتیزول و آدرنالین تولید می شوند تا شما هورشیاری بیشتری داشته باشید و در واقع آماده روبرویی با خطر باشید. در این زمان ضربان قلب افزایش پیدا می کند ، تمرکز بالا می رود ، فشار خون افزایش پیدا می کند و انرژی بدن صرف مسائل دفاعی آن می شود. در این زمان بدن ممکن است برای حفظ انرژی مورد نیاز برای خطرات احتمالی ، تخمک گذاری را متوقف کرده و شما دچار بی نظمی قاعدگی و یا از دست دادن موقت قاعدگی شوید.

2 ) برنامه غذایی ضعیف و نادرست

پیروی از رژیم غذایی ضعیف و نادرست می تواند تولید هورمون های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.برای مثال مصرف زیاد قندها ، چربی های هیدروژنه ، افزودنی های مصنوعی و آفت کش ها می توانند مشکلات تیروئید و خستگی آدرنال ایجاد کنند.این مواد علاوه بر کاهش عملکرد تیروئید و ایجاد خستگی آدرنال ، باعث تولید بیش از حد هورمون کورتیزول خواهند شد و این عامل می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند از دست دادن قاعدگی ، تاخیر پریود و احساس خستگی دائمی و مزمن شود. تولید بیش از حد هورمون کورتیزول می تواند باعث اختلال در تولید سایر هورمون های ضروری بدن شده و باعث تجزیه پروتئین ، کاهش توده عضلانی و پوکی استخوان شود.در صورتی که قاعدگی های نامنظمی دارید ، مطمئن شوید که رژیم غذایی شما درست است . خوردن خوراکی های حاوی آنتی اکسیدان و پروتئین ها را فراموش نکنید و سعی کنید از خوراکی های کم کالری ولی سرشار از مواد مغذی و ویتامین ها ، بیشتر استفاده کنید.

3 ) کاهش سریع وزن

زمانی که شاخص توده بدنی (BMI) بدن شما کمتر از 19 و یا 18 باشد ، به دلیل کم بودن بیش از حد توده چربی در بدن ممکن است دچار اختلال و بی نظمی در پریود شوید. وجود چربی برای تولید هورمون استروژن بسیار مهم است و به همین دلیل زنان بسیار لاغر معمولا مشکل کمبود هورمون استروژن دارند و قاعدگی های این زنان معمولا نامنظم است .

4 ) ورزش بیش از حد

ورزش برای سلامت قلب ، تنظیم خلق و خو ، درمان مشکل کم خوابی و بی خوابی و حفظ وزن بدن در محدوده مناسب ، بسیار مفید است ولی ورزش بیش از اندازه می تواند بر روی غدد فوق کلیه ، تیروئید و هیپوفیز تاثیر نامناسبی داشته باشد. زمانی که زنان ورزشکار به هر دلیلی (مثلا شرکت در مسابقات) شدیدا ورزش می کنند و برنامه ورزشی فشرده و سنگینی دارند معمولا دچار بی نظمی قاعدگی و یا از دست دادن دوره پریود به صورت موقت خواهند شد . هورمون کورتیزول به هر نوع استرسی پاسخ می دهد و ورزش بیش از حد نیز از آن استرس هایی است که می تواند باعث تحریک تولید هورمون کورتیزول شود.به همین دلیل ورزش بیش از حد می تواند باعث افزایش استرس عمومی بدن و اختلال در عملکرد جنسی زنان شود.طبق آمار منتشر شده توسط دانشگاه میشیگان ، 88 درصد از زنانی که بدنسازی کار می کنند دچار مشکلات قاعدگی هستند و یا حتی قاعدگی خود را از دست داده اند.

5 ) مشکلات تیروئید

برخی از مطالعات نشان داده است که مشکلات تیروئید می تواند باعث بی نظمی قاعدگی شود.تقریبا 15 درصد از افرادی که دوره های نامنظم دارند دچار یکی از مشکلات مربوط به غده تیروئید نیز هستند.کم کاری و یا پرکاری تیروئید می تواند بر روی متابولیسم بدن تاثیر گذار بوده و هورمون های جنسی را تحت تاثیر قرار دهد.پرکاری تیروئید باعث کاهش تولید هورمون استروژن و افزایش تولید هورمون کورتیزول می شود.تولید بیش از حد هورمون کورتیزول به مدت طولانی می تواند باعث مقاومت بدن در برابر سایر هورمون ها مانند هورمون استروژن و پروژسترون شود.این مقاومت می تواند باعث عدم عملکرد درست این هورمون ها در بدن زنان شده و مشکلات مربوط به بی نظمی پریود ایجاد شود.

6 ) مصرف قرص های پیشگیری از بارداری

در صورتی که از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنید، بعد از قطع این داروها ، پریود شما باید آغاز شود.ولی در برخی از زنان اینطور نیست و با قطع مصرف این قرص ها نیز دوره های قاعدگی آغاز نمی شود و یا بسیار بی نظم است .چرخه طبیعی پریود بستگی به میزان هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن زنان دارد.قرص های ضدبارداری سطح هورمون استروژن را به صورت مصنوعی در بدن زن بالا می برنند تا بدن دچار اشتباه شده و اینگونه تصور کند که بارداری اتفاق افتاده است و پریود قطع می شود.در صورتی که این قرص های هورمونی به صورتی طولانی مدت مصرف شده باشند ، بعد از قطع مصرف ، مدتی طول می کشد تا بدن حالت طبیعی خود را به دست آورد و دوره های قاعدگی منظم شود. در یک گزارش در یک مجله زنان و زایمان کشور امریکا اشاره شده است که در 30 درصد از زنان ، سه ماه بعد از قطع مصرف داروهای پیشگیری از بارداری ، قاعدگی اتفاق می افتد.

7 ) مشکلات مربوط به تعادل هورمونی

سندرم تخمدان پلی کیستیک نوعی اختلال هورمونی در زنان است و می تواند بر روی تخمک گذاری و در نتیجه بر روی پریود تاثیرگذار باشد.تغییر هورمون هایی مانند هورمون استروژن و هورمون پروژسترون می تواند علاوه بر بینظمی های قاعدگی ، باعث رشد غیر طبیعی موهای زائد ، افزایش وزن ، مشکلات قند خون ، آکنه و جوش و بسیاری از مشکلات دیگر شود. یائسگی زودرس نیز می تواند با عدم تعادل هورمونی همراه باشد.

8 ) حساسیت

حساسیت به گلوتن و یا بیماری سلیاک می تواند بر روی میزان هورمون های بدن زن تاثیر بگذارد.علاوه بر این به دلیل اینکه این مشکل می تواند باعث کمبود مواد مغذی در بدن شده و بر روی سلامت روده ها و افزایش تولید هورمون آدرنالین و کورتیزول و کاهش سطح هورمون استروژن تاثیرگذار باشد.

روش های درمان قاعدگی های نامنظم

در ابتدا توصیه می شود برای یافتن دلیل اصلی مشکل قاعدگی ، به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشات لازم ، مشکل اصلی یافت شود.سپس می توانید در کنار توصیه های پزشک ، از روش های زیر نیز استفاده کنید. روش های درمان قاعدگی های نامنظم روش های درمان قاعدگی های نامنظم

1 ) کاهش استرس

از تکنیک های مختلف کاهش استرس استفاده کنید. تا جایی که می توانید از محیطها ، افراد و کارهای استرس زا دوری کنید و کسانی را که باعث استرس و اضطراب شما می شوند ، به صورت بی رحمانه ای از زندگی خود بیرون کنید.ورزش کردن و استفاده از گیاهانی مانند بابونه ، اسطوخودوس و ریحان نیز می تواند برای کاهش استرس بسیار مفید باشد.

2 ) رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

خوردن غذاهایی که می تواند باعث به هم خوردن تعادل هورمونی شود را متوقف کنید. مصرف چربی های سالم را افزایش دهید . برخی از منابع خوب برای چربی های سالم عبارتند از: روغن نارگیل ، روغن زیتون ، آجیل ها ، دانه ها ، کره بادام زمینی و ماهی های وحشی و آزاد مانند ماهی قزل آلا . همچنین مصرف پروبیوتیک ها را نیز باید به برنامه غذایی خود اضافه کنید.  مصرف فست فودها ، سوسیس ، کالباس ، آبمیوه های پاکتی (حتی اگر بر روی آن نوشته باشد 100در100 طبیعی) ، نوشابه های گازدار ، کنسروها ، کمپوت ها و سایر خوراکی های فراوری شده را کنار بگذارید.

3 ) از سموم رایج دوری کنید

محصولات آرایشی و بهداشتی معمولا حاوی موادی هستند که مانند سم برای بدن هستند و می توانند موجب تغییراتی هورمونی در بدن زنان شود. موادی مانند پارابن ها ، پروپیلن گلیکول ، سدیم لوریل سولفات و ...این مواد می توانند تولید هورمون استروژن را تحت تاثیر قرار داده و باعث بی نظمی قاعدگی شوند.

درمان های گیاهی برای قاعدگی های نامنظم

1 ) با استفاده از زنجبیل

زنجبیل می تواند باعث بهبود جریان خون شود.به روش های مختلفی می توانید از زنجبیل استفاده کنید. مانند نوشیدنی های حاوی زنجفیل ، دمنوش ها ، دسرها و بسیاری از سایر خوراکی ها . توجه داشته باشید که مصرف دارویی زنجبیل فقط باید تحت نظر پزشک و یا متخصص طب سنتی انجام شود چرا که میتواند برای برخی از بیماری ها مضر باشد و با برخی از داروها نیز تداخل دارد. برای این مورد توصیه می کنیم مطلب «تداخل دارویی زنجبیل» را مطالعه نمایید. توصیه می شود از زنجبیل حداکثر سه بار در هفته استفاده کنید و بعد از چهار هفته مصرف پی در پی  ، یک هفته به خود استراحت دهید و بعد دوباره همین روش را تکرار کنید.

2 ) با استفاده از زردچوبه

زردچوبه خاصیت ضدالتهابی و ضد اسپاسم دارد و می تواند جریان گردش خون را بهبود ببخشد. از زردچوبه می توان برای تنظیم هورمون های بدن ، باز کردن قاعدگی و تنظیم قاعدگی های نامنظم استفاده کرد. با روش های مختلف می توانید از این خاصیت دارویی زردچوبه استفاده کنید.مثل دمنوش زردچوبه ، اضافه کردن آن به غذاهای روزانه و ....

3 ) با استفاده از دانه های گشنیز

یک قاشق چایی خوری تخم گشنیز را به دو فنجان آب اضافه کرده و به قدری بجوشانید که نصف آب آن بخار شود.از این نوشیدنی می توانید چند روز قبل از قاعدگی برای منظم کردن پریود استفاده کنید.توجه داشته باشید که از این روش نباید بیش  از دو هفته به صورت پی در پی استفاده کنید و قبل از امتحان این روش باید مطمئن باشید که باردار نیستید .

4 ) با استفاده از آب هویج

آب هویج حاوی مقادر مناسبی آهن است و می تواند برای تنظیم هورمون های بدن زنان بسیار مفید باشد. یک هفته قبل از شروع قاعدگی روزانه یک لیوان آب هویج بنوشید. آب هویج را بیش از 3 هفته به صورت پی در پی نباید استفاده کنید.

5 ) با استفاده از دانه کنجد

دانه های کنجد نیز به راحتی می توانند هورمون های بدن شما را تنظیم کنند. این دانه ها حاوی مقادیر بسیار بالایی اسیدهای چرب ضروری بدن هستند که نقش مهمی در تولید هورمون استروژن دارند.همچنین دانه های کنجد باعث افزایش حرارت بدن می شوند.برای استفاده از این خاصیت می توانید مقداری دانه کنجد را تفت دهید و با کمی عسل مخلوط کرده و دو هفته قبل از قاعدگی روزی یک قاشق چای خوری و با معده خالی مصرف کنید. توجه داشته باشید که با شروع خونریزی پریود ، حتما باید مصرف دانه کنجد را قطع کنید.

6 ) با استفاده از پاپایا

پاپایا یک درمان خانگی بسیار موثر برای درمان بی نظمی قاعدگی ناشی از استرس و اضطراب است.پاپایا حاوی آنزیمی به نام پاپائین است که ترشح هورمون پروژسترون را کنترل می کند. علاوه بر این ، پاپایا به افزایش حجم عضلانی رحم کمک کرده و باعث باز شدن قاعدگی می شود.توجه داشته باشید که پختن این گیاه دارویی باعث کاهش اثر بخشی آن می شود. همچنین از این گیاه دارویی در زمان خونریزی قاعدگی نباید استفاده کنید.

7 ) از انگور استفاده کنید

انگو و بخصوص آب انگور علاوه بر این که می تواند باعث منظم شدن قاعدگی شود ، می تواند دردها و سایر علائم پیش از قاعدگی را به شدت کاهش دهد.برای این منظور می توانید 10 روز قبل از قاعدگی ، روزانه یک لیوان آب انگور بنوشید و به محض شروع خونریزی ، مصرف آب انگور را قطع کنید.

8 ) جعفری بخورید

جعفری و آب جعفری نیز یکی دیگر از روش های موثر برای رفع این مشکل است .جعفری علاوه بر این که بر روی گردش خون تاثیرگذار است بلکه می تواند هورمون های بدن را تراز کرده و به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. برای استفاده از این خاصیت جعفری می توانید مقداری جعفری را خورد کرده و با مقداری آب در مخلوط کن میکس کنید و بنوشید. از این روش یک هفته قبل از شروع قاعدگی استفاده کنید و به محض شروع خونریزی ، مصرف جعفری را متوقف کنید.

9 ) انجیر بخورید

انجیر حاوی مقدار زیادی فیبر ، کلسیم و منیزیم است و برای تنظیم پریود بسیار مفید است . برای استفاده از این خاصیت می توانید کمی انجیر خشک را شب قبل از خواب در یک لیوان آب خیس کنید و صبح قبل از صبحانه ، آب و خود انجیرها را بخورید.

10 ) از زعفران استفاده کنید

زعفران نیز یکی از گیاهان دارویی بسیار مهم برای تنظیم قاعدگی ، باز شدن پریود و تنظیم هورمون های بدن زنان است .روش های زیادی برای استفاده از زعفران وجود دارد. برای مثال می توانید یک قاشق چای خوری زعفران را در یک لیوان آب جوش به حدی بجوشانید که نصف آب آن بخار شود. آب باقیمانده را به سه لیوان آب خنک اضافه کرده و کمی عسل به آن اضافه کنید و 7 روز قبل از قاعدگی روزانه سه بار قبل از غذا بنوشید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این روش باید مطمئن شوید که باردار نیستید و استفاده از این روش در طول خونریزی پریود ، ممنوع است .

11 ) با استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب به صورت طبیعی باعث کاهش هورمون انسولین و کورتیزول می شود و می تواند برای درمان این مشکل مفید باشد. برای استفاده از این خاصیت می توانید یک هفته قبل از قاعدگی ، قبل از صبحانه دو قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب اضافه کرده و بنوشید. این روش را نباید بیش از 14 روز متوالی ادامه بدهید.

12 ) ویتامین C دریافت کنید

ویتامین C می تواند تولید هورمون استروژن را تحریک کرده و باعث منظم شدن دوره های شما شود. می توانید از میوه ها و سبزیجات حاوی این ویتامین به صورت روزانه استفاده کنید و یا در صورتی که به هر دلیلی قادر به دریافت طبیعی این ویتامین نیستید می توانید تحت نظر پزشک از مکمل های حاوی این ویتامین استفاده کنید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این ویتامین باید مطمئن شوید که باردار نیستید چراکه دوزهای بالای ویتامین C می تواند باعث سقط جنین شود.

13 ) چای و دمنوش نعناع بنوشید

چای نعنا می تواند درد ناشی از انقباضات رحم را کاهش داده و اسپاسم های عضلانی رحم را کم کند.علاوه بر این برای تحریک قاعدگی و منظم کردن دوره ها بسیار مفید است .می تواند برای استفاده از این خاصیت نعنا یک قاشق چای خوری پودر برگ نعنای خشک شده را بجوشانید و کمی عسل به آن اضافه کرده و روزی یکبار بنوشید.

14 ) چای بابونه بنوشید

چای بابونه حاوی فلاونوئیدها و کورستین است که به تنظیم دوره ها کمک می کند.علاوه بر این ، چای بابونه می تواند دردها و اسپاسم های ناشی از قاعدگی را تسکین دهد.

15 ) چای دارچین بنوشید

چای دارچین اثر گرم کنندگی دارد و باعث کاهش دردهای پریود و تنظیم چرخه قاعدگی می شود.همچنین دارچین برای کنترل قند خون و تنظیم هورمون ها و درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک مفید است.توجه داشته باشید که قبل از استفاده دارویی از دارچین باید مطمئن شوید که باردار نیستید. علاوه بر این دارچین می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کند. برای مثال دارچین با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، پلاویکس و آسپرین تداخل دارد.

16 ) چای برگ تمشک

تعادل بین هورمون های پروژسترون و استروژن می تواند باعث متعادل و منظم بودن دوره ها شود. برگ تمشک هورمون های بدن را متعادل کرده و برای اکثر مشکلات قاعدگی بسیار مفید است.برگ تمشک حاوی تانن و فریتارین است و می تواند به درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک کمک کند. برای استفاده از این خاصیت می توانید 80 گرم برگ خشک شده تمشک را در 750 میلی لیتر آب بجوشانید تا حدی که 250 میلی لیتر از آب بخار شده و نیم لیتر از آن باقی بماند. می توانید به این نوشیدنی گیاهی ، کمی عسل طبیعی اضافه کرده و 7 روز مانده به قاعدگی ، روزی یکبار بنوشید

17 ) با استفاده از آلوئه ورا

قاعدگی به شدت وابسته به میزان هورمون های بدن زنان است و تخمدان ها یکی از تولید کننده های مهم هورمون در بدن زنان هستند.تحقیقات نشان داده است که آلوئه ورا می تواند باعث تحریک تخمدان ببرای تولید هورمون استروژن شود.توجه داشته باشید که در طول قاعدگی نباید از آلوئه ورا به مقدار زیاد استفاده کنید. نکته آخر :
  1. قبل از هرگونه خوددرمانی باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی نامنظم بودن پریود شما مشخص شود
  2. در یک زمان فقط از یکی از روشهای ذکر شده استفاده کنید و روش های مختلف را همزمان با هم ترکیب نکنید
  3. قبل از استفاده دارویی از گیاهان ، باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید
  4. برخی از گیاهان دارویی می تواند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کند. برای اطمینان از این موضوع ، با متخصص طب سنتی مشورت کنید و تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به او توضیح دهید.
  5. گیاهان دارویی می توانند برای برخی از بیماری ها مضر باشند. قبل از استفاده دارویی و مصرف بیش از حد ، با پزشک خود مشورت کنید
  6. روغن ها و اسانس های گیاهی فقط در صورتی مفید هستند که طبیعی و اصل باشند
 
نظرات: 1 مشاهده