18 درمان خانگی و گیاهی برای بی خوابی و اختلالات خواب

بیخوابی یکی از مشکلات رایج این روزهای اکثر ماست.در اغلب اوقات این بی خوابی ها مورد اورژانسی محسوب نمی شود با این حال می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.در این مطلب به دلایل اصلی بی خوابی اشاره می کنیم و در ادامه مطلب برخی از روش های گیاهی ، خانگی و سنتی درمان بی خوابی را برایتان آماده کرده ایم . لطفا با ما همراه باشید .

منظور از بی خوابی و اختلال خواب چیست ؟

بی خوابی و اختلال خواب به وضعیتی گفته می شود که فرد به هر دلیلی نمی تواند خواب راحت و کامل شبانه داشته باشد. بیدار شدن از خواب در نصف شب ، آپنه خواب ، مشکل در به خواب رفتن و بسیاری از اختلالات دیگر می تواند باعث مشکل در خواب شبانه و کاهش کیفیت زندگی فرد شود. حتی دیدن کابوس های مکرر شبانه و بختک نیز در شرایطی می تواند باعث اختلال خواب شود. 18 درمان خانگی و گیاهی برای بی خوابی و اختلالات خواب 18 درمان خانگی و گیاهی برای بی خوابی و اختلالات خواب

نشانه های رایج اختلال خواب و بی خوابی

شاید شما در مراحل اولیه اختلال خواب هستید و خودتان از این مشکل اطلاعی ندارید. برخی از نشانه ها وجود دارند که نشان می دهند شما خواب راحت شبانه ندارید . برای مثال :
  • زمانی که صبح از خواب بیدار می شوید ، خسته هستید ، احساس استرس و اضطراب دارید ، عصبانی هستید ، نوسانات شدید خلقی دارید ، بی حوصله هستید ، احساس می کنید دوباره به خواب احتیاج دارید .
  • در رختخواب عرق می کنید و تپش قلب دارید
  • همیشه در ساعات نزدیک به صبح خواب می بینید
  • در طول روز احساس خستگی می کنید و بی حوصله هستید
  • هنگام مطالعه کردن و یا تماشای تلوزیون خوابتان می برد
  • حافظه شما کم شده است و تمرکز حواس خود را از دست داده اید
  • سرعت عمل شما کم شده است و سریعا در محیط کار خسته می شوید
  • در کنترل کردن احساسات خود مشکل دارید و سریعا عصبانی می شوید ، همیشه آماده دعوا کردن هستید
  • و ...

دلایل اختلال خواب و بی خوابی

دلایل زیادی وجود دارد که می تواند بر روی کیفیت خواب شما تاثیر گذار باشد . برای مثال :
  • عوامل محیطی مانند درگیری های فکری و فیزیکی در محیط کار ، مدرسه ، دانشگاه
  • دلایل فیزیواوژیکی : مانند افزایش سن ، نزدیک شدن به دوران قاعدگی ، یائسگی
  • بیماری های مفصلی ، آرتریت ، آرتروز
  • مشکلات قلبی و عروقی ، فشار خون بالا
  • مشکلات معده ، ریفلاکس معده ، زخم معده ، مشکلات گوارشی
  • دیدن کابوس های وحشتناک ، دیدن خواب ترسناک بعد از یک حادثه یا آسیب
  • شلوغ و پر سروصدا بودن محل خواب ، عوض شدن محل خواب ، غیر بهداشتی بودن محل خواب
  • مصرف برخی از داروها نیز می تواند بر روی کیفیت خواب شما تاثیر گذار باشد . داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی ، داروهای فشار خون (مانند آتنولول ، کاپتوپریل) ، داروهای پارکینسون ، داروهای ترک اعتیاد و ...
  • تماشای فیلم ها و صحنه های ترسناک قبل از خواب
  • اختلالات روانی و عصبی
  • خوردن مقدار زیادی مایعات قبل از خواب ، این کار می تواند باعث نیاز به دستشویی رفتن در نصف شب شود
  • مشکلات پروستات ، مشکلات مثانه و کلیه
  • داشتن نوزا تازه متولد شدن در خانه و اتاق خواب
  • به هم خوردن ساعت بیولوژیکی بدن
  • مصرف مواد مخدر
انواع اختلال خواب عبارتنداز :
  1. آپنه خواب : این سندرم باعث می شود در زمان خواب تنفس فرد به طور موقت قطع شود.آپنه خواب باعث می شود تا نصف شب از خواب بیدار شوید.این مشکل می تواند کیفیت خواب را کاهش داده و باعث احساس خستگی و بیحوصلگی در طول روز می شود.
  2. سندرم پاهای بی قرار : این بیماری نوعی اختلال خواب است که با حس مورمور شدن ، گزگز کردن و سوزن سوزن شدن دست و پا همراه است و می تواند باعث بیدار شدن از خواب در نیمه های شب می شود.
  3. نارکولپسی : نوعی اختلال خواب است که در آن فرد در طول روز به صورت ناگهانی احساس نیاز شدید به خوابیدن می کند. این اختلال می تواند فعالیت های روزانه فرد را تحت تاثیر قرار داده و حتی گاهی بسیار خطرناک باشد.

عوارض جانبی اختلال خواب و مشکل بی خوابی

اختلال خواب می تواند باعث بروز مشکلات بسیار زیادی برای فرد شود. برای مثال هرگونه اختلال خواب و کم خوابی می تواند به شدت بر روی حافظه و قدرت تمرکز و تصمیم گیری فرد تاثیر گذار باشد . این مشکل اگر به موقع درمان نشود می تواند باعث بروز بیماری هایی مانند فشار خون بالا ، دیابت ، نارسایی قلبی ، مرگ ناگهانی در خواب، سکته مغزی ، حمله قلبی و ... شود. علاوه بر این ، کم خوابی می تواند باعث مشکلات پوستی و افزایش چین و چروک پوست شود. تیره و سیاه شدن دور چشم نیز از سایر عوارض جانبی بی خوابی است.مشکلات خلق و خو نیز در صورت درمان نشدن بی خوابی دور از انتظار نیست .در یک تحقیق ادعا شده است که زنانی که کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار دارند. چاقی و دیابت نیز یکی دیگر از عوارض جانبی کم خوابی و اختلال خواب است .فرایند متابولیک بدن به دلیل بی خوابی می تواند دچار مشکل شده و باعث افزایش قند خون شود. اضطراب و استرس مزمن نیز می تواند یکی دیگر از عواقب بی خوابی باشد .

روش های درمان خانگی ، گیاهی و سنتی بی خوابی و اختلالات خواب

1 ) ماهی بخورید

اولین درمان خانگی در این لیست ، خوردن ماهی است .ماهی یکی از منابع بسیار خوب پروتئین است و خوردن ماهی می تواند باعث داشتن خواب راحت شود.برخی از گونه های ماهی آزاد و وحشی مانند ماهی قزل آلا ، ماهی تن و ماهی کپور سرشار از ویتامین B6 هستند و می توانند باعث تولید سروتونین و ملاتونین در بدن شوند.این دو هورمون می توانند میزان هورمون کورتیزول را (که معمولا باعث افزایش فشار خون می شود) کاهش دهند.کاهش هورمون کورتیزول با کاهش استرس و کنترل فشار خون همراه است . طبق مطالعات اخیر ، ماهی سالمون حاوی 600 میلی گرم اسیدهای چرب امگا 3 است . اسیدهای چرب امگا3 باعث داشتن خواب راحت می شوند و میزان بیدار شدن از خواب در نصف شب را کاهش می دهند.اسیدآمینه های فراوان موجود در ماهی قزل آلا باعث افزایش تولید ملاتونین در بدن می شود که عامل کاهش استرس و خواب راحت است .کمبود ویتامین D نیز می تواند باعث اختلال خواب شود و ماهی قزال آلای آزاد و وحشی یکی از منابع خوب ویتامین D است .

2 ) برای درمان بی خوابی تخم کدو تنبل بخورید

تخم کدو تنبل سرشار از منیزیم است به همین دلیل برای کسانی که به سختی می توانند بخوابند بسیار مفید است .همچنین منیزیم باعث می شود در زمان خواب انقباضات عضلات بسیار کمتر شده و فرد خواب راحتی داشته باشد. منیزیم در تولید هورمون ملاتونین نقش دارد و می تواند باعث بهبود چرخه خواب و بیداری و ساعت بیولوژیکی بدن شود.برای استفاده از این خاصیت تخم کدو تنبل می تواند آن را به میان وعده های روزانه خود اضافه کنید.

3 ) عسل بخورید

گلیکوژن منبع مهم انرژی بدن است که عمدتا در سلول های عضلانی و سلول های کبد ذخیره سازی می شود.گلیکوژن علاوه بر تامین انرژی بدن ، نقش مهمی در تثبیت قند خون دارد.به همین دلیل کمبود گلیکوژن می تواند باعث بروز اختلالات خواب و بیدار شدن های مکرر در زمان خواب شبانه شود. با توجه به مطالعات اخیر ، عسل بهترین خوراکی برای افزایش و ذخیره سازی گلیکوژن بدن است .توجه داشته باشید که فقط عسل اصل و طبیعی این خاصیت را دارد و عسل های بی کیفیت و تقلبی هیچ تاثیری در این مورد ندارند و حتی می توانند بسیار مضر باشند . برای استفاده از این خاصیت عسل راه های بسیار زیادی وجود دارد برای مثال می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید : روش اول : یک الی دو قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان آب ولرم حل کرده و هرشب نیم ساعت قبل از خواب بنوشید . روش دوم : یک الی دو قاشق چای خوری عسل را به شیر گرم اضافه کرده و شب ها قبل از خواب بنوشید. روش سوم : در یک قوری آب را بجوشانید. سپس زیر قوری را خاموش کرده و کمی شیرین بیان و گل داوودی به آن اضافه کنید. 20 دقیقه صبر کنید تا خنک شود. سپس برگ های شیرین بیان و گل داوودی را از آب جدا کرده و کمی عسل به آن اضافه کرده و شب قبل از خواب بنوشید. در مورد عسل باید توجه داشته باشید که : نباید عسل را به آب بالاتر از 40 درجه اضافه کنید.بهترین حرارت آب برای اضافه کردن عسل 20 الی 35 درجه است.در دمای بالاتر از 40 درجه خاصیت عسل بسیار کاهش پیدا می کند. عسل با لوبیا و پیاز تداخل دارد و در صورتی که در وعده شام لوبیا و یا پیار مصرف کرده اید نباید قبل از خواب عسل بخورید. عسل را نباید در ظرف فلزی نگهداری کنید و بهترین حالت نگهداری عسل و نوشیدنی های حاوی عسل ، در ظرف شیشه ای و در جای خنک و دور از تابش مستقیم نور خورشید است . افراد زیر نباید از این روش استفاده کنند :
  • کودکان زیر یک سال به دلیل اینکه سیستم گوارش بسیار ضعیفی دارند و توانایی سم زدایی کبد در این کودکان کاملا تکمیل نشده است نباید عسل و نوشیدنی های حاوی عسل بنوشند.عسل می تواند حاوی ماده ای به نام بوتولینوم باشد که می تواند باعث مسمومیت در برخی از کودکان شود.
  • افراد دیابتی : به دلیل اینکه عسل حاوی مقدار زیادی قند است می تواند برای افراد مبتلا به دیابت مضر باشد.البته عسل طبیعی کمتر از عسل های کارخانه ای برای دیابت ضرر دارد.
  • در صورتی که داروهای مسکن و داروهای حاوی استامینوفن مصرف می کنید باید توجه داشته باشید که عسل می تواند اثر بخشی این داروها را به شدت کاهش دهد.
  • مصرف عسل برای افراد مبتلا به نارسایی کبد مضر است
  • مصرف دارویی و روزانه عسل می تواند باعث تحریک رحم شود. در دوران بارداری ، باید با احتیاط و با نظارت پزشک مصرف شود.
آپنه خواب می تواند باعث اختلال خواب شود آپنه خواب می تواند باعث اختلال خواب شود

4 ) درمان خانگی و گیاهی برای بی خوابی با استفاده از زنجبیل

زنجبیل یکی از بهترین و ارزان ترین روش های درمان طبیعی بیخوابی و اختلالات خواب است .زنجبیل بیشتر از این که به عنوان ادویه شناخته شده باشد ، به عنوان یک دارو در جهان معروف است.این گیاه دارویی حاوی سینئول است که برای کاهش استرس ، درمانی بی خوابی و کاهش سردردهای میگرنی بسیار مفید است.از زنجبیل نیز به روش های بسیار زیادی می توانید استفاده کنید . برای مثال : روش اول :
  • رنجبیل تازه را از عطاری تهیه کرده و بخوبی بشویید
  • 80 گرم زنجبیل را در نیم لیتر آب بجوش به مدت 15 دقیقه بجوشانید.
  • اجازه دهید تا این دمنوش کاملا خنک شود
  • کمی عسل به آن اضافه کنید تا مزه آن بهتر شود
  • این دمنوش را بعد از نهار و قبل از خواب بنوشید
در مورد این روش توجه داشته باشید که : موقع مصرف زنجبیل ، پوست آن را جدا نکنید . بسیاری از مردم تصور می کنند موقع استفاده از زنجبیل باید پوست آن را جدا کنند در حالی که پوست زنجفیل نیز بسیار پر خاصیت است .مصرف زنجبیل در افراد مبتلا به بیماری کولون ، بیماری های معده ، بیماری های کبدی و در زنان باردار حتما باید با مشورت پزشک انجام شود زیرا ممکن است برای این افراد مضر و حتی در برخی از موارد ، خطرناک باشد.مصرف مداوم زنجبیل می تواند باعث خشکی دهان ، تشنگی و افزایش حرارت بدن شود.زنجبیل می تواند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی شود. بر این مورد توصیه می شود مطلب «تداخل دارویی زنجبیل»را مطالعه نمایید.

5 ) موز بخورید

موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است که به کاهش اسپاسم های عضلانی و داشتن خواب شبانه راحت کمک می کند. موز حاوی اسید آمینه تریپتوفان است که به هورمون های سورتونین و ملاتونین متصل شده و میزان ترشح این هورمون ها را در بدن تنظیم می کند.فقط کافیست 1 ساعت قبل از خواب ، یک عدد موز بخورید. توجه داشته باشید که کسانی که دچار مشکلات معده هستند ، قبل از خواب نباید موز مصرف کنند.

6 ) درمان سریع بی خوابی - ماست بخورید

ماست نیز مانند موز حاوی تریپتوفان است .همچنین ماست به کاهش استرس و کاهش فشار خون کمک کرده و باعث داشتن خواب راحت تر می شود. برای استفاده از این خاصیت ، می توانید 1 ساعت قبل از خواب یک پیاله ماست بخورید . مطلب پیشنهادی : تعبیر خواب مرده

7 ) از جو دوسر استفاده کنید

با وجود اینکه از جو دوسر معمولا در وعده صبحانه استفاده می شود ولی می تواند نوعی میان وعده سبک قبل از خواب باشد.مصرف جو دو سر نیز مانند موز می تواند باعث تحریک تولید هورمون های ملاتونین و سروتونین شده و خواب راحتی برای شما به ارمغان بیاورد.برای استفاده از این خاصیت جو دوسر نیز روش های بسیار زیادی وجود دارد . برای مثال می توانید با آرد جو دوسر فرنی درست کرده و قبل از خواب بخورید.

8 ) دانه لوتوس یا دانه گل لاله مردابی

دانه لوتوس یکی از روش های گیاهی و خانگی معروف برای درمان بی خوابی بزرگسالان و کودکان است .این گیاه بسیار با ارزش است و تقریبا تمام بخش های گل لاله مردابی استفاده دارویی دارد.در تحقیقات سال های اخیر مشخص شده است که دانه گیاه لوتوس خاصیت آرامبخشی دارد و می تواند برای کاهش استرس و اضطراب و داشتن خواب راحت بسیار مفید باشد . دانه لوتوس باعث تحریک پانکراس و تولید هورمون انسولین می شود که این خاصیت نیز می تواند باعث تنظیم قند خون و بهبود خواب شبانه شود. برای استفاده از این خاصیت می توانید از روش پیشنهادی زیر استفاده کنید.
  • 110 گرم دانه تازه لوتوس را خوب بشویید
  • نیم لیتر آب بر روی آن بریزید و به مدت ده دقیقه بجوشانید
  • 200 گرم شکر به آن اضافه کنید
  • اجازه دهید تا کاملا خنک شود
  • پوست دانه های لوتوس را با استفاده از یک چاقوی تیز جدا کنید
  • دانه های بدون پوست را در 400 میلی لیتر آب به مدت 5 دقیقه بجوشانید
  • سپس حرارت را کم کرده و دانه ها را کاملا بپزید تا نرم شود (حدود 15 الی 20 دقیقه)
  • اجازه دهید تا کاملا خنک شود
  • دانه ها را له کرده و به شکل پوره در آورده و 1 ساعت قبل از خواب بخورید

9 ) لوبیا سبز بخورید

خیلی از افراد لوبیا سبز را دوست ندارند و حتی برخی از افراد از طعم و بوی لوبیا سبز متنفر هستند در حالی که این گیاه ، خاصیت دارویی بسیار زیادی دارد.لوبیا سبز منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مانند فلاونوئیدها ، پلی فنول ها ، اسیدهای چرب امگا 3 ، ویتامین C ، ویتامین A است و می تواند درمان موثری برای بی خوابی باشد.فقط در زمان مصرف دارویی لوبیا سبز توجه داشته باشید که :
  • مصرف بیش از حد لوبیا سبز در زنان می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به گلوکوم ، شکم درد و قاعدگی های شدید و دردناک شود
  • در زمانی که گرسنه هستید و معده شما خالی است به هیچ عنوان نباید لوبیا سبز بخورید زیرا برای معده مضر است
  • کسانی که دچار اختلالات گوارشی هستند نمی تواند به درستی لوبیا سبز را هضم کنند و لوبیا سبز این افراد را دچار اسهال و شکم درد می کند .

10 ) پای خود را در آب گرم ماساژ دهید

ماساژ دادن پا در آب گرم نیز می تواند برای داشتن خواب راحت بسیار مفید باشد . برای این کار توصیه می شود از روش  زیر استفاده کنید. پای خود را در آب گرم با حرارت 40 درجه قرار داده و بیست دقیقه به آرامی ماساژ دهید و یا می توانید به آب کمی نمک و زنجبیل تازه اضافه کنید سپس پای خود را در این آب قرار داده و به آرامی به مدت بیست دقیقه ماساژ دهید . اینکار می تواند گردش جریان خون را در بدن شما تنظیم کند و باعث بهبود مشکلات خواب شود. در این مورد توصیه می شود که
  • سعی کنید حتما از ظرف چوبی استفاده کنید و حتی می توانید چند عدد سنگ نیز به آب اضافه کنید
  • پا خود را حداقل یک ساعت بعد از صرف غذا ماساژ دهید
  • زنان باردار نباید از این روش استفاده کنند چراکه این روش می تواند باعث شکم درد ، درد سینه و تورم رگ های پا در زنان باردار شود
  • افرادی که دچار فشار خون بالا هستند نباید از این روش استفاده کنند
  • اگر دچار افت فشار خون هستید نباید با شکم خالی از این روش استفاده کنید

11 ) تخم مرغ بخورید

در صورتی که خوب می خوابید ولی خواب شما هیچ وقت عمیق نمی شود ممکن است به دلیل کمبود پروتئین بدن شما باشد .برای رفع این مشکل می توانید یک ساعت قبل از خواب ، تخم مرغ آب پز بخورید .

12 ) شیر بنوشید

شیر نیز مانند تخم مرغ ، حاوی پروتئین است و علاوه بر آن ، دارای اسید آمینه هایی است که می تواند تولید ملاتونین و سروتونین را تحریک کرده وکیفیت خواب را بهبود ببخشد.برای استفاده از این خاصیت می توانید یک ساعت قبل از خواب شیر بنوشید و در صورتی تمایل می توانید کمی عسل به آن اضافه کنید.

13 ) بادام بخورید

بادام حاوی تریپتوفان و منیزیم است که به آرامش اعصاب کمک می کند.فقط کافی است قبل از خواب چند عدد بادام بخورید.

14 ) سیب زمینی شیرین

برخی از پزشکان اعتقاد دارند سیب زمینی شیرین بهترین غذای وعده شبانه است.پتاسیم موجود در سیب زمینی شیرین می تواند باعث آرامش ماهیچه های بدن شده و به آرامش مغز کمک می کند.همچنین سیب زمینی شیرین دارای نشاسته پیچیده است و به آرامی هضم شده و می تواند انرژی بدن را به آرامی در طول شب تا صبح تامین کند.سیب زمینی شیرین حاوی مقدار بالایی ویتامین B6 است که نقش مهمی در تولید هورمون سروتونین و ملاتونین دارد.

15 ) کیوی بخورید

کیوی سرشار از سروتونین است که به بهبود چرخه خواب کمک می کند.مطالعه ای در کشور تایوان نشان داده است که زنان باردار دچار اختلال آپنه خواب با مصرف 1 عدد کیوی یک ساعت قبل از خواب بهبود قابل توجهی را تجربه کرده اند.کیوی حاوی مقدار زیادی ویتامین C و منیزیم است که تاثیر بسیار مثبتی بر روی عملکرد مغز و انتقال دهنده های عصبی دارند.کلسیم موجود در کیوی باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس می شود.

16 ) سیر بخورید

ایرانی ها به صورت گسترده ای سیر می خورند.سیر یکی از شناخته شده ترین روش های گیاهی برای درمان بی خوابی است .از این خاصیت سیر به روش های بسیار گوناگونی می توانید استفاده کنید . برای مثال می توانید سیر را در زیر بالش خود قرار دهید .این کار می تواند باعث زودتر به خواب رفتن و عمیق تر شدن خواب می شود و صبح با انرژی بیشتری از خواب بیدار خواهید شد. همچنین می توانید 1 ساعت قبل از خواب سیر را به مچ پاهای خود بمالید و بعد از 30 دقیقه بشویید. توجه داشته باشید که در صورتی که احساس سوزش شدید می کنید سریعا باید سیر از از پای خود پاک کنید.

17 ) از تکنیک تنفسی  استفاده کنید

طبق ادعای برخی از محققان اگر 60 ثانیه قبل از خواب ، از تکنیک تنفسی زیر استفاده کنید سریعا می توانید بخوابید و کیفیت خواب بهتری نیز خواهید داشت .
  • هوای داخل شش های خود را به صورت کامل تخلیه کنید
  • دهانتان را ببندید و از طریق بینی هوا را وارد شش های خود کنید.
  • نفس خود را نگه دارید و تا هفت به آرامی بشمارید
  • دوباره در عرض 8 ثانیه شش های خود را به آرامی ولی به صورت کامل تخلیه کنید
  • این کار را 6 الی 10 بار تکرار کنید

18 ) عادات خود را اصلاح کنید

تغییر برخی از عادات می تواند باعث بهبود کیفیت خواب شود.برای مثال زمانی که شما در رختخواب هستید ولی خوابتان نمی برد ، به سرعت باید رختخواب را ترک کرده و مشغول فعالیتی مانند پیاده روی آرام و یا کتاب خواندن شوید.در صورتی که به سختی می خوابید توصیه می شود اقدامات زیر را امتحان کنید :
  • قرار دادن بالش در بین پاها : کمر درد می تواند باعث ناراحتی در زمان خواب شود. قرار دادن یک بالش در بین پاها می تواند فشار را از روی کمر شما بردارد و درد شما کمتر شود.
  • بالش مناسبی انتخاب کنید : بالش شما نباید بیش از اندازه بزرگ و یا بیش از اندازه کوچک باشد . همچنین نرمی بیش از اندازه بالش و سفت بودن آن نیز می تواند خواب شما را تحت تاثیر قرار دهد.
  • در اتاق خواب تمیز و خلوت بخوابید : برای داشتن یک خواب راحت و با کیفیت باید تخت خواب و اتاق خواب شما بسیار تمیز و منظم و به دور از شلوغی باشد. هرچقدر اتاق خواب شما وسایل کمتری داشته باشد بهتر است .
  • تمام دستگاههای الکترونیکی را خاموش کنید : دستگاه های الکترونیکی مانند گوشی ، ساعت های دیجیتال ، تلویزیون و غیره می توانند امواجی تولید کنند که بر روی کیفیت خواب تاثیر گذار است . توصیه می شود نیم ساعت قبل از خواب ، تمام این دستگاهها را خاموش کنید
  • الکل مصرف نکنید : الکل دیورتیک است و خاصیت ادرار آور دارد و باعث می شود شما در نیمه های شب برای ادرار کردن از خواب بیدار شوید. همچنین از دست دادن آب بدن باعث سردرد ، سرگیجه ، استرس و مشکل خواب می شود.
  • حمام کردن : حمام کردن می تواند باعث شود که شما بهتر بخوابید ولی در این مورد باید توجه داشته باشید که نباید بلافاصله بعد از حمام کردن بخوابید . حداقل 90 دقیقه قبل از خواب باید حمام کنید.
  • در وعده شبانه غذای تند نخورید
  • از مصرف خوراکی های حاوی قند و کربوهیدرات در بعد از ضهر و شب خودداری کنید
  • مصرف گوشت قرمز در اواخر شب و قبل از خواب می تواند به دلیل دیر هضم بودن ، باعث کاهش کیفیت خواب شود.
نظرات: 0 مشاهده