روش های تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز

آیا به تازگی احساس می کنید تمرکز حواس خود را از دست داده اید ؟ حافظه شما کم شده است و بسیار فراموش کار شده اید ؟ هر کسی ممکن است در طول زندگی خود این مشکل را تجربه کند.هر چقدر سن  افزایش پیدا می کند احتمال بروز این مشکل نیز بیشتر خواهد شد.این کاهش حافظه در اکثر موارد از عوارض طبیعی افزایش سن و پیری است ولی به دلایل مختلفی این فراموش کاری می تواند در جوانی نیز اتفاق بیافتد. در ادامه این مطلب ابتدا به برخی از دلایل کاهش حافظه و نداشتن تمرکز اشاره شده است و بعد از آن چند روش برای افزایش حافظه و تمرکز را برای شما توضیح خواهیم داد. لطفا باما همراه باشید . روش های تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز روش های تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز

دلایل کاهش حافظه و نداشتن تمرکز

مشکل فراموش کاری و نداشتن تمرکز می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد که برخی از رایج ترین آنها عبارتنداز :
  • افزایش سن
هیپوکامپ یا هیپوکامپوس منقطه ای از مغز است که محل ذخیره سازی و بازیابی حافظه است.در صورتی که این بخش از مغز دچار اختلال شود ، باعث فراموش کاری و کاهش حافظه خواهد شد.افزایش سن یکی از دلایل اختلال در هیپوکامپ است به همین دلیل با افزایش سن ، حافظه و قدرت تفکر و تمرکز فرد کاهش پیدا می کند .
  • یائسگی
میزان هورمون استروژن می تواند بر روی برخی از عملکردهای مغز تاثیرگذار باشد . به دلیل اینکه سطح استروژن در بدن زنان در دوران یائسگی کاهش پیدا می کند ، احتمال مشکلات حافظه و تمرکز در زنان در این دوره بسیار زیاد است .
  • بارداری
نوسانات هورمونی در دوران بارداری بسیار زیاد است و این تغییرات هورمونی و عدم تعادل هورمونی بدن زنان در دوران حاملگی می تواند مشکلاتی مانند فراموش کاری و عدم تمرکز ، به همراه باشته باشد.
  • افسردگی
افرادی که دچار افسردگی هستند معمولا کم حافظه هستند و مشکل تمرکز دارند .
  • مشکلات تیروئید
کم کاری و پرکاری تیروئید می تواند باعث ایجاد افکار مزاحم و تهاجمی شود که این افکار می تواند باعث اختلال حافظه و عدم تمرکز فکری شود.
  • مصرف برخی از داروها
برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید می تواند باعث بروز عوارض جانبی مانند مشکل تمرکز حواس و کاهش حافظه شود. داروهایی مانند قرص های خواب ، شل کننده های عضلانی ، آنتی هیستامین ها ، داروهای ضد افسردگی ، سیتالوپرام ، فلوکستین ، سرترالین ، سیتریزین ، لوراتادین و ...

علائم کاهش حافظه و کاهش قدرت تمرکز

کاهش حافظه و مشکلات تمرکز می تواند علائم و نشانه های بسیار زیادی داشته باشد که برخی از رایج ترین این علائم عبارتند از :
  1. فراموش کردن نام نزدیکان و آشنایان و یا کسانی که بتازگی با آنها آشنا شده اید
  2. فراموش کردن لغات و کلمات ، احساس اینکه کلمه را می دانید و به اصطلاح در نوک زبانتان است .
  3. به اتاق و یا جایی می روید ولی فراموش می کنید که چرا به آنجا رفته اید . یا وارد فروشگاه می شوید ولی فراموش می کنید که برای خرید چه چیزی به آنجا رفته بودید .
  4. در یخچال را باز می کنید ولی فراموش می کنید که چه چیزی لازم داشتید
  5. فراموش کردن جای چیزی که همیشه مورد استفاده شما است
  6. و ...
از روش های خانگی و گیاهی زیر می توانید برای بهبود حافظه و افزایش تمرکز استفاده کنید. توصیه می شود در یک زمان ، از دو روش مختلف استفاده نکنید.

روش های طبیعی ، خانگی و گیاهی برای افزایش حافظه و قدرت تمرکز

توجه داشته باشید که قبل از استفاده دارویی از هر کدام از گیاهانی که در این مطلب اشاره خواهد شد ، باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید ، با داروهایی که مصرف می کنید تداخل ندارد و در صورتی که دچار بیماری خاصی مثل بیماری های قلبی ، دیابت و بیماری های کلیوی هستید ، برای بیماری شما مضر نباشد. برای اطمینان از این موضوع باید با پزشک و یا متخصص طب سنتی مشورت کنید.

1 ) جینسنگ آسیایی

از جینسنگ آسیایی قرن هاست که به عنوان داروی ضد پیری در کشور چین و بسیاری از کشورهای آسیایی استفاده می شود.جینسنگ آسیایی حاوی مواد فعالی به نام جینسنوسید است که باعث افزایش آنزیم های خاصی در بدن شده و با کاهش استرس اکسیداتیو در بدن می تواند از آسیب سلول های مغزی و کاهش حافظه به دلیل افزایش سن جلوگیری کند.علاوه بر این جینسنوسید می تواند از نورون ها در برابر آسیب های ناشی از تحریک بیش از حد پیام رسان های عصبی (نوروترانسمیترها) جلوگیری کند. تحقیقت نشان داده است که جینسنوسید می تواند از تجمع پپتید بتا آمیلوئید جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد. جدیدترین روش های تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز جدیدترین روش های تقویت حافظه و افزایش قدرت تمرکز

2 ) مکمل جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا در حال حاضر یکی از محبوب ترین مکمل های موجود در جهان برای تقویت حافظه و قدرت تمرکز است .تحقیقات نشان داده است ترکیبات موجود در جینکو بیلوبا (مانند ترپن ها و فلاونوئیدها) از طریق جریان خون وارد سیستم عصبی مرکزی شده و باعث افزایش اکسیژن رسانی به سلول های مغزی و عصبی می شوند.

3 ) DHA (اسید داکوشاکسانوئیک)

DHA (اسید داکوشاکسانوئیک) یک اسید چرب امگا 3 است که جزئی جدایی ناپذیر از نورون هاست و نقش بسیار مهمی در عملکرد سلول های مغزی دارد. DHA (اسید داکوشاکسانوئیک) در هیپوکامپ مغز ذخیره می شود و عملکرد این بخش از مغز را بهبود می بخشد. DHA باعث بهبود ارتباط بین سلول های عصبی و پیام رسان ها شده و برای جلوگیری از کاهش حافظه و فراموش کاری بسیار مهم است . تحقیقات حیوانی نشان داده است که افزایش سطح DHA در مناطقی از مغز که نقش مهمی در حافظه دارد می تواند باعث بهبود حافظه شده و کاهش میزان DHA در این مناطق می تواند مشکلات حافظه و کاهش تمرکز به همراه داشته باشد . برای دریافت DHA می توانید از ماهی های آزاد و وحشی مانند قزل آلا ، ماهی خال مخالی ، شاه ماهی و ... استفاده کنید و یا تحت نظر پزشک ، مکمل های لازم را دریافت کنید.

4 ) کورکومین

کورکومین نوعی ترکیب پلی فنولی است که منبع اصلی آن زردچوبه است.کورکومین از طرق مختلف می تواند برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر مفید باشد.کورکومین خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهاب دارد و می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو بدن ، از آسیب های عصبی و سلولی ناشی از التهاب جلوگیری کند.علاوه بر این باعث تحریک تولید آنزیم هایی در بدن می شود که می تواند پروتئین های بتاآمیلوئید را تجزیه کرده و ارتباط بین سلول های عصبی را بهبود بخشد.برای استفاده از این خاصیت ، می توانید به خوراکی های روزانه خود ، زردچوبه اضافه کنید.

5 ) ویتامین B12 دریافت کنید

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث کاهش حافظه و فراموش کاری شود. ویتامین B12 نقش بسیار مهمی در حفظ غلاف محافظ اعصاب سیستم عصبی مرکزی بدن دارد.از  آنجایی که گیاهان معمولا منابع خوبی برای ویتامین B12 نیستند ، افراد گیاه خوار اکثرا دچار کمبود این ویتامین می شوند. تحقیقات نشان داده است که حتی نوجوانان گیاه خوار نیز می توانند در اثر کمبود ویتامین B12 ،دچار اختلالات عصبی و کاهش حافظه شوند.برای دریافت این ویتامین ضروری می توانید از انواع ماهی ، گوشت ،تخم مرغ و محصولات لبنی استفاده کنید.در صورتی که به هر دلیلی قادر به استفاده از این منابع غذایی نیستید می توانید تحت نظر پزشک از مکمل های حاوی ویتامین B12  استفاده کنید.

6 ) از استرس و اضطراب دور باشید

زمانی که دچار استرس هستید ، غدد فوق کلیه هورمون کورتیزول تولید می کند.وجود سطوح بالای هورمون کورتیزول در جریان خون با استرس مزمن ، کاهش حافظه و مشکل در تمرکز کردن همراه است .علاوه بر این هورمون کورتیزول می تواند توانایی هیپوکامپ برای رمزگذاری خاطرات را مختل کرده و قدرت بازیابی اطلاعات را در این بخش از مغز مختل کند. از طرفی، وجود هورمون کورتیزول بالا در خون می تواند باعث افزایش التهاب و استرس اکسیداتیو بدن شده و همین التهاب می تواند توانایی مغز را کاهش دهد. چاقی نیز می تواند باعث افزایش تاثیر کورتیزول موجود در خون شود. مطالعات نشان داده است استرس در افراد چاق بیشتر از افراد معمولی می تواند مشکل زا باشد . برای رهایی از این مشکل تا جایی که می توانید از استرس دوری کنید و هر فردی که باعث افزایش میزان استرس در شما می شود را به صورت بی رحمانه ای از زندگی خود بیرون کنید.

7 ) مشکلات خواب

داشتن خواب خوب برای تمرکز ، یادگیری و قدرت حافظه بسیار حیاتی است .امواج مغزی که در طول خواب عمیق تولید می شوند ، نقش کلیدی در انتقال خاطرات و اطلاعات از محل ذخیره سازی حافظه کوتاه مدت (هیپوکامپ) به محل ذخیره حافظه طولانی مدت واقع در قشر پیشانی مغز دارد.هرگونه اختلال خواب بخصوص در افراد مسن می تواند تاثیر زیادی بر روی قدرت شناخت ، حافظه ، تمرکز و قدرت یادگیری فرد داشته باشد .
نظرات: 0 مشاهده