درمان افسردگی با 11 روش گیاهی و خانگی

افسردگی نوعی اختلال بسیار رایج است که تاثیر بسیار جدی بر روی عملکرد روزانه و کیفیت زندگی فرد می گذارد . افسردگی احساسی شدیدتر از غم از دست دادن عزیزان است و به شدت می تواند پیشرفت کند که  اگر به موقع نسبت به درمان آن اقدام نشود ، درمان آن بسیار طولانی مدت و خسته کننده خواهد بود. در این مطلب به برخی از روش های خانگی و گیاهی درمان افسردگی اشاره شده است . درمان افسردگی با 11 روش گیاهی و خانگی درمان افسردگی با 11 روش گیاهی و خانگی

افسردگی چیست ؟

افسردگی نوعی اختلال خلقی است که با احساس غم و اندوه شدید و دائمی همراه است. این مشکل می تواند عملکرد فرد را مختل کرده و بر روی احساسات ، تفکر ، تمرکز ، حافظه و رفتار فرد تاثیر گذار باشد. در موارد شدید ، افسردگی می تواند منجر به آسیب رساندن به خود و حتی خودکشی شود. افسردگی انواع مختلفی دارد که برخی از رایج ترین آنها به صورت خلاصه عبارتند از :
  • افسردگی فصلی
ممکن است در تابستان احساس آرامش و خوشحالی می کنید ولی با شروع پاییز و زمستان دچار غم و اندوه شدید می شوید.این مشکل زمانی که هوا ابری است و یا ساعات طولانی دور از نور خورشید هستید بیشتر نیز می شود. علائم افسردگی فصلی مانند علائم افسردگی است.
  • افسردگی در نوجوانان
در برخی از اوقات نوجوانان به طرز متفاوتی از بزرگسالان دچار افسردگی می شوند.معمولا نوجوانان زمانی که دچار افسردگی می شوند اطرافیان خود را دچار مشکل می کنند.واکنش های شدید و بسیار ناگهانی و گاهی خشن از نشانه های افسردگی در نوجوانان است .در این مواقع آنها بسیار حساس هستند و هرگونه انتقادی می تواند آنها را به شدت عصبی و خشمگین کند. نوجوانان افسرده به سرعت از جمع دوستان و خانواده دور می شوند و احتمال سوء استفاده از مواد مخدر و اعتیاد در این نوجوانان بسیار زیاد است .
  • افسردگی پس از زایمان
زایمان یک حس شگفت انگیز و مقدس است .ممکن است فکر کنید بعد از زایمان ، زنان غرق در خوشی و شادی هستند ولی همیشه اینطور نیست. زنان در طول زندگی خود دچار تغییرات هورمون شدیدی می شوند و این تغییرات هورمونی بعد از زایمان بسیار افزایش پیدا می کند. همچنین شیر دادن به نوزاد و نگه داری و مراقبت از کودک می تواند مادر را بسیار خسته کند. تخمین زده شده است که 10 الی 15 درصد از زنان بعد از زایمان دچار افسردگی می شوند. با وجود اینکه در اکثر مواقع افسردگی بعد از زایمان ، چند روز بعد از زایمان آغاز می شود ولی ممکن است در برخی از موارد ، علائم اولیه افسردگی ، در عرض 3 ماه بعد از زایمان بروز کند.
  •  افسردگی مزمن و طولانی مدت
این نوع از افسردگی علائم کمتری نسبت به افسردگی شدید دارد ولی مدت طولانی تری ادامه پیدا می کند.افراد مبتلا به افسردگی مزمن معمولا به مدت 2 سال یا بیشتر درگیر علائم افسردگی هستند .
  • افسردگی روانی
افسردگی روانی زمانی اتفاق می افتد که افسردگی همراه با نوعی اختلال روانی باشد. این نوع افسردگی می تواند همراه با توهم باشد.برای مثال فرد افسرده فکر می کند که خواننده مشهوری است و یا کسانی او را تحت نظر دارند تا ترور کنند. این افراد معمولا صداهایی را می شوند که در واقعیت وجود ندارند و یا کسانی را می بینند که در واقعیت وجود ندارند.این نوع از افسردگی معمولا خطرناک است و می تواند منجر به خودکشی و یا آسیب رسانی به دیگران و حتی قتل شود.
  • اختلال دو قطبی
نوسانات شدید خلقی از رایج ترین علائم اختلال دو قطبی است . فرد ممکن است در یک دوره زمانی شدیدا افسرده شود و سپس دوباره به حالت عادی بازگردد.کسانی که دچار اختلال دو قطبی هستند معمولا به طرز چشمگیری دچار تغییرات خلق و خو می شوند و در مواقعی ممکن است اطرافیان تصور کنند که این فرد آن آدم سابق نیست .آنها ممکن است چند روز بدون خواب کار کنند و بعد از آن برای هفته ها تمایلی به کار کردن نداشته باشند. اختلال دو قطبی شدیدا تمایل به پیشرفت و بدتر شدن دارد و ممکن است عملکرد روزانه فرد را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و زندگی فرد را مختل کند. اگر فردی علائم اختلال دو قطبی داشته باشد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند و این بیماری بصورت خانگی قابل درمان نیست. رایج ترین دلایل افسردگی رایج ترین دلایل افسردگی

رایج ترین دلایل افسردگی

افسردگی می تواند دلایل بسیار زیادی داشته باشد . برای مثال :
  • عوامل ژنتیکی و وراثتی
اگر یکی از اعضاء خانوادگی شما دچار افسردگی باشد شما خطر بیشتری برای ابتلا به این مشکل دارید .
  • تغییرات مواد شیمیایی مغز
طبق برخی از مطالعات موجود ، ترکیبات شمیایی مغز افراد افسرده با افراد سالم متفاوت است .
  • فشار روحی
مرگ یکی از اعضاء خانواده ، مورد خیانت قرار گرفتن ، مورد تجاوز قرار گرفتن ، شکست عشقی و حتی ورشکست شدن می تواند باعث افسردگی شود. حتی در برخی از مواقع برخی از اتفاقات خوب نیز می تواند موجب افسردگی شود.مانند ازدواج کردن ، بچه دار شدن ، ترفیع گرفتن و ...بدن و مغز شما تا زمانی که با شرایط جدید منطبق شود می تواند دچار مشکل شده و افسردگی ایجاد شود. داشتن تجارب منفی که قادر به فراموش کردن آن نیستید در طولانی مدت می تواند باعث افسردگی شود. مانند خاطرات مورد تجاوز قرار گرفتن و خاطرات خیانت جنسی و مشکلاتی شبیه به این موارد .

رایج ترین علائم افسردگی

افسردگی علائم بسیار زیادی ایجاد می کند. برای مثال :
  • مشکل در تمرکز کردن و حافظه ، فراموش کار شدن
  • احساس خستگی و بی حوصلگی مداوم
  • احساس غم و اندوه
  • احساس پوچی و بی انگیزگی
  • احساس نا امیدی ، احساس گناه
  • نداشتن علاقه به رابطه جنسی
  • سردرد ، شکم درد و مشکلات گوارشی
افسردگی به شدت می تواند تمایل به خودکشی را افزایش دهد.معمولا با نشانه هایی می توان به تمایل فرد به خودکشی پی برد ولی در اکثر مواقع تشخیص افکار خودکشی کار راحتی نیست .عواملی که می تواند احتمال ابتلا به افسردگی را افزایش دهد عبارتند از :
  • تغییرات هورمونی پس از زایمان
  • داشتن سابقه اختلالات روانی ، اضطراب و استرس ، اختلال شخصیتی ، اختلالات جنسی
  • مصرف مشروبات الکلی و اعتیاد به مواد مخدر سنتی و صنعتی
  • برخی از ویژگی های شخصیتی مانند عدم اعتماد به اطرافیان و دوستان ، خود بد بینی ، خود زشت پنداری
  • ابتلا به بیماری های شدید مانند انواع سرطان ها ، دیابت و بیماری قلبی
  • استفاده از برخی از داروهای ضد فشار خون (مانند کاپتوپریل و آتنولول) ، قرص های خواب آور مانند سیتالوپرام و...
  • مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن
  • خیانت های جنسی
  • شاهد جنایت و یا مرگ کسی بودن
  • استرس و اضطراب زیاد
  • و ....
روش های درمانی خانگی و گیاهی افسردگی روش های درمانی خانگی و گیاهی افسردگی

روش های درمانی خانگی و گیاهی افسردگی

1 ) خوب غذا بخورید

رژیم غذایی خوب نقش بسیار مهمی در روند درمان افسردگی دارد.خوراکی هایی که انتخاب می کنید نقش بسیار مهمی در تغییرات خلق و خوی شما دارند.تا جایی که می توانید توصیه می شود از خوردن تنقلات و فست فودها و هرگونه غذای اماده و فراوری شده خودداری کنید.برخی از تحقیقات نشان داده است که کیفیت پایین غذا ، استفاده از خوراکی های آماده ، قندهای تصفیه شده و خوراکی هایی که قند بالا دارند می تواند احتمال افسردگی را افزایش دهد. برای داشتن رژیم غذایی مناسب توصیه می شود موارد زیر را به یاد داشته باشید .
  • خوراکی های حاوی امگا 3 مصرف کنید
مغز انسان از چربی های اسیدهای چرب تشکیل شده ایت. حدود یک سوم از این اسیدهای چرب به خانواده امگا 3 تعلق دارد.این مورد به این معنی است که شما باید برای فعالیت درست و بهتر مغز ، حتما از به میزان مناسب ، اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کنید.برخی از منابع اسید چرب امگا 3 عبارتند از : ماهی های وحشی و آزاد ، ماهی خال مخالی ، قزل آلا ، ماهی سفید ، شاه ماهی ، گردو ، دانه های کتان ، دانه های چیا ، زرده تخم مرغ و ...
  • میوه ها و سبزیجات تازه مصرف کنید
تحقیقات نشان داده است که افرادی که دچار افسردگی هستند ، اغلب کمتر میوه و سبزیجات مصرف می کنند .توصیه می شود برای درمان افسردگی ، از میوه های تازه و سبزیجات سبز رنگ استفاده کنید.
  • چربی های سالم مصرف کنید
مصرف چربی های سالم از آسیب های رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند و باعث بهبود عملکرد شناختی و بهبود خلق و خو می شوند.برخی از منابع چربی های سالم عبارتند از : روغن نارگیل ، روغن زیتون ، آووکادو ، روغن کتان ، گردو و ....
  • مصرف پروبیوتیک ها را فراموش نکنید
غذاهای حاوی پروبیتیک بیشتری مصرف کنید .منابع سالم پروبیتویک عبارتند از: ماست ، پنیر و سبزیجات تخمیر شده .
  • پروتئین سالم مصرف کنید
مصرف پروتئین های سالم می تواند عملکرد نورولوژیکی بدن را بهبود بخشیده و هورمون های بدن را در حد تعادل نگه دارد.غذاهای غنی از پروتئین می تواند باعث بهبود خلق و خو شده و احساس خستگی و بی حوصلگی را کاهش دهد.
  • از خانه خارج شوید
زمانی که احساس افسردگی می کنید دوست دارید که تنها باشید. در این مواقع مهم است که از خانه خارج شوید و از تنهایی دوری کنید . به جمع دوستان خود بپیوندید و با خانواده خود در ارتباط باشید.تحقیقات علمی نشان داده است که حضور در جمع دوستان و خانواده می تواند باعث بهبود خلق و خو و درمان افسردگی شود. علاوه بر این تاثیر ویتامین E  در درمان افسردگی ثابت شده است و شما می توانید با پیاده روی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید ویتامین D مورد نیاز بدن خود را تامین کنید. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید می تواند ریتم بدن شما را تنظیم کرده و جلوی خواب آلودگی روزانه را گرفته و باعث خواب راحت در شب شود.
  • استفاده از گیاهان آداپتوژن

ثابت شده است که گیاهان آداپتوژن می تواند هورمون های استرس را کاهش داده و سیستم عصبی را آرام کند.اگر در شرایط استرس زا قرار دارید می توانید با استفاده از گیاهان آداپتوژن سطح هورمون کورتیزول بدن را متعادل کنید.این گیاهان می توانند حساسیت عصب ها به دوپامین و سروتونین را افزایش داده و باعث بهبود حافظه ، خلق و خو و کاهش علائم افسردگی شوند.

2 ) ویتامین B کمپلکس مصرف کنید

ویتامین های گروه B تاثیر مستقیم و غیر مستقیم بسیار زیادی بر روی عملکرد یسیتم عصبی بدن دارند.ثابت شده است که کمبود ویتامین B12 و فولات با ابتلا به افسردگی در ارتباط است .بخصوص اگر شما مشروبات الکلی مصرف می کنید.ویتامین B12 می تواند باعث افزایش سطح انرژی عمومی بدن شده و سیستم عصبی را تقویت کند.فولات نیز باعث جذب بهتر مواد مغذای و افزایش آستانه تحریک پذیری می شود.

3 ) مثبت فکر کنید

یکی از مهمترین روش های خانگی درمان افسردگی ، تمرین مثبت فکر کردن است.در درمانگاه های تخصصی ، این روش درمان شناختی-رفتاری نامیده می شود و یکی از مهم ترین و موثرترین روش های درمان افسردگی در سراسر جهان است .اولین قدم برای تمرین مثبت فکر کردن ، شناخت تفکرات منفی است . شما اول باید تفکرات منفی خود را پیدا کرده و سعی کنید آنها را با تفکرات مثبت جایگزین کنید. سعی کنید به اخبار تلویزیون و شبکه های اجتماعی بی تفاوت باشید . منفی ترین تفکر خود را پیدا کنید و سعی کنید به هر طریقی که می توانید آن را از خود دور کنید.

4 ) برای درمان افسردگی باید استرس خود را کنترل کنید

تمرینات ورزشی و بخصوص یوگا و تایچی می تواند برای کنترل استرس بسیار مفید و موثر باشد .طبق برخی از آمار منتشر شده ، بعد از گذشت سه هفته از شروع تمرینات یوگا و تایچی ، علائم افسردگی به میزان زیادی کاهش پیدا کرده و میزان استرس و اضطراب فرد کم می شود.

5 ) برای درمان افسردگی ، خوب بخوابید

داشتن خواب خوب یکی از بهترین و شناخته ترین درمان های خانگی افسردگی و استرس است .افسردگی معمولا با بی خوابی در ارتباط است و خواب نامنظم و بی کیفیت می تواند علائم افسردگی را به شدت افزایش دهد.باید سعی کنید همیشه سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید و سر ساعت خاصی از خواب بیدار شوید. این کار می تواند تولید هورمون ملاتونین را تنظیم کرده و باعث داشتن خواب راحت و با کیفیت خوب شود. منظم خوابیدن و از خواب بیدار شدن باعث می شود ساعت زیستی بدن شما به خوبی تنظیم شده و خلق و خوی شما بهبود پیدا کند. اگر دچار آپنه خواب هستید و یا معمولا نصف شب ها از خواب بیدار می شوید توصیه می شود برای یافتن علت و درمان آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

6 ) هرگونه اعتیاد می تواند باعث افسردگی شود

الکل ، نیکوتین و سایر مواد اعتیاد آور به راحتی می تواند باعث افسردگی شود. برخی از بیماران افسرده نیز به اشتباه برای درمان افسردگی خود به داروهای اعتیاد آور پناه می برند که همین اقدام نادرست می تواند باعث بدتر شدن افسردگی آنها شود.برخی از مواد مخدر صنعتی می تواند به طور موقتی علائم افسردگی را پنهان کند ولی بعد از مدتی و یا در زمان ترک مصرف دارو ، این علائم با شدت بسیار بیشتری آغاز می شود.

7 ) از شکر و مواد قندی تصفیه شده دوری کنید

بیشتر مردم در زمان احساس غم و اندوه و شروع علائم افسردگی به مواد قندی و شیرینیجات پناه می برند.این اقدام به این دلیل است که مواد غذایی حاوی کربوهیدرات بالا می تواند باعث آزاد شدن سروتونین شود که نوعی ماده مخدر و شادی آور طبیعی در بدن است.علاوه بر این رژیم غذایی پر قند می تواند به مغز انسان آسیب وارد کرده و باعث افزایش استرس اکسیداتیو و التهاب بدن شود.

8 ) تقویت اتصال بدن با ذهن

متخصصین اعتقاد دارند که هماهنگی بین ذهن و بدن می تواند باعث افزایش سلامت عمومی بدن و بهبود علائم افسردگی شود.روش های افزایش هماهنگی بین ذهن و بدن عبارتند از :
  • طب سوزنی
  • یوگا
  • ماساژ درمانی

9 ) ویتامین D3 مصرف کنید

ویتامین D3 یکی از درمان های طبیعی برای افسردگی است .این ویتامین می تواند مانند نوعی هورمون در بدن عمل کرده و عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد. کمبود ویتامین d می تواند باعث تغییرات خلق و خو و عصبانیت و خشونت شود.

10 ) از روغن و اسانس اسطوخودوس استفاده کنید

روغن و اسانس اسطوخودوس می تواند برای درمان استرس ، اضطراب و افسردگی بسیار مفید باشد. در حقیقت در بسیاری از کشورهای جهان از اسطوخودوس به علت خاصیت آرام بخشی آن استفاده می شود.علاوه بر این ، اسطوخودوس با تقویت سیستم عصبی بدن می تواند باعث افزایش جذب دوپامین شده و نوعی آنتی اکسیدان طبیعی است و می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب عمومی بدن را کاهش دهد. برای استفاده از این خاصیت می توانید چند قطره اسانس اسطوخودوس را به وان حمام خود اضافه کنید و یا اسانس اسطوخودوس را در هوای اتاق خود اسپری کنید. توجه داشته باشید که مصرف دارویی و زیاد اسطوخودوس می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد که برای اطلاعات بیشتر از این مورد می توانید مطلب «عوارض اسطوخودوس» را مطالعه کنید.

11 ) از اسانس بابونه استفاده کنید

اسانس بابونه مانند اسانس اسطوخودوس به دلیل خواص آرامبخشی و تقویت اعصاب مشهور است .از اسانس بابونه می توانید دقیقا مانند اسانس اسطوخودوس استفاده کنید. قبل از استفاده دارویی از بابونه باید با پزشک خود مشورت کنید . در این مورد توصیه می شود مطلب «تداخل دارویی بابونه» را مطالعه نمایید.
نظرات: 0 مشاهده