درمان تهوع و استفراغ بارداری با 13 روش گیاهی و خانگی

حالت تهوع و استفراغ در 3 الی 4 ماهه اول بارداری که به بیماری صبحگاهی نیز معروف است باعث می شود تا زنان در دوران حاملگی احساس ناخوشایندی داشته باشند و همیشه احساس خستگی کرده و حتی گاهی قادر به خوردن وعده های غذایی روزانه خود نباشند. این مشکل باعث می شود تا به مرور زمان دچار کاهش مواد مغذی و معدنی در بدن شده و دچار خستگی و بی حوصلگی مفرط شوند.

تهوع و استفراغ در دوران بارداری

بیماری صبحگاهی علائمی ایجاد میکند که هیچ کس نمی تواند آن را توضیح دهد.برای درک علائم تهوع و استفراغ در دوران بارداری فقط باید آن را تجربه کنید .این حس معمولا در هنگام صبح ایجاد می شود و گاهی ممکن است در یک روز دوبار دچار این حالت شوید. طبق آمار موجود ، حدود 70 درصد از زنان در ماههای اول بارداری حالت تهوع را تجربه می کنند و حدود 50 درصد از آنها ممکن است به استفراغ ختم شود.بعد از سه ماهه اول بارداری معمولا 50 درصد از زنان کاملا درمان می شوند . درمان تهوع و استفراغ بارداری با 13 روش گیاهی و خانگی درمان تهوع و استفراغ بارداری با 13 روش گیاهی و خانگی برخی از زنان تا آخر دوره بارداری دچار حالت تهوع و استفراغ هستند و حتی ممکن است استفراغ به حتی شدید باشد که مادر دچار کم آبی بدن شود.تنها خبر خوب در این مورد این است که این حالت به شما نشان می دهد که جنین به خوبی در حال رشد کردن است .

علت تهوع و استفراغ در دوران بارداری چیست ؟

دلایل بسیاری می تواند باعث بروز این مشکل شود که در ادامه به برخی از رایج ترین آنها اشاره شده است .

1 ) در دوران بارداری ، سطح hCG سریعا بالا می رود

زمانی که شما حامله می شوید پزشک ممکن است سطح هورمون hCG را در بدن شما اندازه گیری کند.این هورمون توسط جفت جنین تولید می شود و افزایش میزان هورمون hCG می تواند باعث بروز حالت تهوع و استفراغ شود.در صورتی که شما دوقلو باردار باشید میزان این هورمون بسیار بالاتر خواهد بود و در نتیجه تهوع و استفراغ شما بسیار شدیدتر از حالت معمول خواهد بود.

2 ) افزایش قدرت حس بویایی

در دوران بارداری حس بویایی زنان بسیار قوی تر می شود در نتیجه بوهایی که در حالت معمول ممکن بود اهمیتی برای شما نداشته باشد ، در دوران بارداری می تواند باعث ناراحتی شما و حتی تهوع و استفراغ شود.

3 ) حساسیت معده

این حالت عمومی نیست ولی در برخی از مواقع در دوران بارداری دستگاه گوارشی حساس تر می شود.در برخی از تحقیقات اشاره شده است که باکتری هلیکوباکتر پیلوری در دوران بارداری می تواند باعث تهوع و استفراغ شود. 4 ) سایر دلایل علاوه بر دلایل اشاره شده ،برخی از مشکلات در دوران بارداری می تواند با بیماری صبحگاهی همراه باشد . برای مثال : مشکلات هورمونی به ویژه هورمون استروژن ، فشارخون بالا ، تغیرات متابولیکی کربوهیدرات ها در دوران حاملگی ، استرس های روحی و فیزیکی و حتی استرس های شیمیایی ، عوامل ژنتیکی و وراثتی ، استفاده از داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری قبل از زمان باردار شدن ، چاقی و بالا بودن شاخص توده بدنی (BMI بیشتر از 30).

آیا بیماری صبحگاهی در دوران بارداری خطرناک است ؟

به طور معمول حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری رایج است و معمولا مشکلی ایجاد نمی کند. این تصور در بین برخی از مادران وجود دارد که بیماری صبحگاهی می تواند برای جنین مضر باشد و حتی باعث سقط جنین شود در حالی که این تفکر اصلا درست نیست . در موارد نادر ممکن است استفراغ به حدی زیاد باشد که موجب کاهش مواد مغذی بدن مادر و حتی کم آبی بدن او شود که در این مورد حتما باید با پزشک خود مشورت کنید. در موارد زیر بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.
  •  اگر ادرار شما بسیار تیره رنگ و بد بو شده است
  • در صورتی که بیش از 8 ساعت از آخرین ادرار کردن شما گذشته است
  • در صورتی که بیش از 24 ساعت است که نمی توانید چیزی بخورید و یا چیزی بنوشید
  • در صورتی که در حالت ایستاده دچار سرگیجه می شوید و نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید
  • اگر درجه حرارت بدن شما بیش از 38 درجه است
  • در صورتی که استفراغ خونی دارید

درمان های خانگی ، سنتی و گیاهی تهوع و استفراغ بارداری

با استفاده از برخی روش های خانگی و سنتی می توانید بیماری صبحگاهی را کاهش داده و حتی گاهی کلا درمان کنید. در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین روش های درمان حالت تهوع در دوران بارداری اشاره شده است .

1 ) آب بنوشید

نوشیدن آب به میزان کافی یکی از اولین روش های کاهش تهوع بارداری است . بهتر است به محض بیدار شدن از خواب و قبل از خوردن صبحانه ، یک لیوان آب خنک را به صورت جرعه جرعه بنوشید . حتی توصیه می شود یک لیوان آب را قبل از خارج شدن از رختخواب بنوشید و بعد از چند دقیقه پیاده روی ، یک لیوان دیگر آب بنوشید .

2 ) کاهش تهوع بارداری با استفاده از زنجبیل

زنجبیل یکی از رایج ترین و معروف ترین روش های گیاهی و خانگی برای درمان بیماری صبحگاهی در دوران حاملگی است .زنجبیل به تقویت دستگاه گوارشی کمک کرده و ترشح اسید معده را کاهش داده و در نتیجه به کاهش تهوع و استفراغ کمک می کند.علاوه بر این عطر و طعم زنجبیل می تواند بوهای ناخوشایند را کاهش داده و به بهبود بیماری صبحگاهی کمک کند. همچنین زنجبیل گردش خون را در بدن تقویت کرده و در نتیجه خون رسانی به جنین را بهبود می بخشد . این گیاه دارویی قوی ، حاوی ویتامین C و آهن است و می تواند باعث تقویت سیستم ایمنی مادر و جنین شده و از بسیاری از مشکلات سلامتی در دوران بارداری جلوگیری کند.بر اساس مطالعات اخیر ، زنجبیل می تواند کلسترول بد خون را کاهش داده و سطح کلسترول خوب خون را افزایش دهد.بسیاری از متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند که زنجبیل در دوران بارداری برای سلامت قلبی و عروقی مادر و جنین بسیار مفید است . توجه داشته باشید که قبل از استفاده دارویی از زنجبیل در دوران بارداری حتما باید با پزشک خود مشورت کنید و به صورت خود سرانه اقدام به مصرف دارویی زنجبیل نکنید. علاوه بر این زنجبیل با برخی از داروها تداخل دارد که در این مورد توصیه می شود مطلب « تداخل دارویی زنجبیل» را مطالعه نمایید. زنجبیل نقش بسیار خوبی در کنترل قند خون در دوران بارداری دارد و می تواند از ابتلا به دیابت بارداری نیز جلوگیری کند.به گفته کارشناسان ، زنجبیل می تواند خستگی و اختلالات دستگاه گوارشی را نیز بهبود بخشد. برای استفاده از این خاصیت زنجبیل در دوران بارداری می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید . روش اول : جویدن زنجبیل تازه
  •  زنجبیل تازه را از عطاری تهیه کرده و خوب بشویید
  • آن را به تکه های نازک برش بزنید
  • برش های نازک را به مدت دو دقیقه مانند آدامس بجویید و سپس قورت دهید.
  • یک لیوان کامل آب خنک بنوشید .
  • از این روش می توانید دوبار در روز استفاده کنید. استفاده از این روش در لحظه ای که دچار تهوع بارداری شده اید بسیار موثر و مفید است .
روش دوم : چای و دمنوش زنجبیل
  •  زنجبیل تازه را تهیه کرده و خوب بشویید .
  • آن را در داخل مخلوط کن انداخته و کمی عسل و آب گرم به آن اضافه کرده و خوب میکس کنید .
  • از این نوشیدنی می توانید روزانه قبل از صبحانه استفاده کنید
روش سوم : جوشانده زنجبیل
  • زنجبیل تازه را بشویید و در یک قوری به مدت 5 دقیقه بجوشانید
  • این نوشیدنی را می توانید هر روز صبح بنوشید

3 ) برای درمان بیماری صبحگاهی از آبلیمو استفاده کنید

آب لیمو نیز می تواند برای درمان تهوع صبحگاهی در دوران بارداری مفید باشد.آبلیمو دارای ویتامین C است که می تواند برای سلامت مادر و جنین بسیار مفید باشد.ویتامین C خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و می تواند سیستم ایمنی بدن مادر و جنین را تقویت کرده و از ابتلا به انواع بیماری ها جلوگیری کند.آبلیمو فعالیت کبد را بهبود بخشیده و حرکات روده را افزایش داده و در نتیجه از یبوست های دوران بارداری جلوگیری می کند. علاوه بر این آبلیمو حاوی مقدار زیادی پتاسیم است و برای تشکیل و رشد استخوان های جنین بسیار مفید است و می تواند برای رشد مغز و سلول های عصبی کودک بسیار مفید باشد . برای استفاده از این خاصیت آب لیمو می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید. روش اول : آب لیمو بنوشید
  •  آب لیموی تازه را بگیرید و در یک لیوان آب خنک بریزید
  • کمی به آن عسل اضافه کرده و خوب هم بزنید
  • هر روز صبح می توانید از این نوشیدنی یک لیوان بنوشید
بو کردن لیمو یا اسانس پوست لیمو برای درمان بیماری صبحگاهی مفید است بو کردن لیمو یا اسانس پوست لیمو برای درمان بیماری صبحگاهی مفید است روش دوم : اسانس لیمو را بو کنید بوی اسانس لیمو می تواند برای از بین بردن تهوع و استفراغ مفید باشد. برای این منظور می تواید مقداری اسانس را بر روی دستمال کاغذی و یا حوله بریزید و در زمانی که احساس تهوع می کنید ، بو کنید. حالت تهوع شما سریعا از بین خواهد رفت .بوی پوست لیمو نیز همین خاصیت را دارد.

4 ) از نعناع استفاده کنید

نعناع مانند زنجبیل و لیمو می تواند برای درمان بیماری صبحگاهی بسیار مفید باشد. نعناع یکی از قدیمی ترین گیاهان دارویی جهان است.توجه داشته باشید که در دوران بارداری و بخصوص در اواخر دوران بارداری نباید به صورت خودسرانه از نعناع به عنوان دارو استفاده کنید.در صورتی که از نظر پزشک شما استفاده از نعناع مشکلی ندارد ، می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید. روش اول : دمنوش نعناع
  • 1 الی 2 قاشق چای خوری نعناع را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.
  • کمی عسل به آن اضافه کنید تا شیرین شود .
  • هر روز صبح می توانید این نوشیدنی را بنوشید .
  • بعد از سه هفته مصرف ، یک هفته استراحت کرده و دوباره مصرف این نوشیدنی دارویی را شروع کنید.
روش دوم : بو کردن نعناع بوی نعنا نیز دقیقا مانند بوی لیمو و پوست لیمو می تواند برای درمان تهوع و استفراغ در دوران حاملگی مفید باشد. برای این منظور می توانید اسانس نعناع را بر روی دستمال کاغذی و یا حوله ریخته و در زمان تهوع ، بو کنید. نکته : در برخی از زنان بوی نعنا می تواند باعث استفراغ شود. در این صورت می توانید از روش های قبلی استفاده کنید.

5 ) از رایحه درمانی استفاده کنید

آروماتراپی یکی از رایج ترین و بهترین روش های درمان بیماری صبحگاهی است .نکته جالبی که در مورد رایحه درمانی وجود دارید این است که این روش معمولا بسیار سریع عمل می کند.استفاده از این روش بسیار آسان و سریع است . مولکول های کوچک زیست فعال اسانس ها، از طریق بینی جذب بدن می شود و سریعا عمل می کند . برخی از رایج ترین اسانس هایی که برای درمان تهوع بارداری استفاده می شوند عبارتند از :
  • روغن بابونه

اسانس روغن بابونه اثرات تسکین دهنده دارد .اسانس روغن بابونه می تواند حالت تهوع را آرام کرده و تولید گازهای معده را کاهش دهد.می توانید روغن بابونه را با اسانس زنجبیل ترکیب کرده و با آب گرم بنوشید. توجه داشته باشید که بابونه و زنجبیل می تواند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. برای اطلاعات بیشتر توصیه میشود مطالب « تداخل دارویی زنجبیل» و «تداخل دارویی بابونه» را مطالعه نمایید. بو کردن اسانس پوست پرتقال برای درمان بیماری صبحگاهی مفید است بو کردن اسانس پوست پرتقال برای درمان بیماری صبحگاهی مفید است
  • روغن پوست پرتقال

اسانس روغن پوست پرتقال به راحتی می تواند حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری را درمان کند.علاوه بر این ، اسانس پوست پرتقال می تواند نفخ شکم و مشکلات هضم را نیز کاهش دهد.
  • اسانس لیمو

اسانس لیمو و اسانس پوست لیمو می تواند به سرعت بیماری صبحگاهی را کاهش دهد.
  •  روغن و اسانس اسطوخودوس

اضطراب نیز یکی از دلایل تهوع در دوران بارداری است و می تواند بیماری صبحگاهی را نیز بدتر کند.کنترل استرس و اضطراب می تواند از شدت تهوع در دوران بارداری بکاهد.براحتی می توانید اسانس اسطوخودوس را در محیط خانه پخش کنید و از مزایای بی نظیر آن لذت ببرید. باید توجه داشته باشید که اسانس اسطوخودوس می تواند در دوران بارداری عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در صورتی که سابقه سقط جنین دارید نباید از اسانس اسطوخودوس استفاده کنید. در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مطلب «مضرات اسطوخودوس» را مطالعه نمایید.

6 ) از دارچین استفاده کنید

از دارچین نیز برای درمان بیماری صبحگاهی استفاده می شود. این ادویه معروف ، در هندوستان از زمان های قدیم برای درمان تهوع مورد استفاده قرار می گرفته است .برای  این منظور می توانید از روش های پیشنهادی زیر استفاده کنید.
  • کمی دارچین را به آب جوش اضافه کنید
  • اجازه دهید تا 10 دقیقه دم بکشد
  • بعد از خنک شدن ‏، کمی عسل به آن اضافه کنید
  • از این نوشیدنی می توانید روزانه استفاده کنید
  • دارچین می تواند با برخی از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.
  • قبل از استفاده دارویی از دارچین در دوران بارداری باید با پزشک خود مشورت کنید.

7 ) از گل میخک استفاده کنید

از گل میخک برای درمان تهوع و استفراغ و اسهال و سوء هاضمه استفاده می شود. برای این منظور می توانید گل میخک را دم کرده و به صورت روزانه مصرف کنید.

8 ) از رازیانه استفاده کنید

عطر و بوی رازیانه می تواند به سرعت حالت تهوع را از بین ببرد . فقط کافی است زمانی که احساس ناراحتی می کنید کمی رازیانه و یا اسانس رازیانه را بو کنید.

9 ) برگ تمشک

برگ تمشک نیز به راحتی می تواند مشکل بیماری صبحگاهی را درمان کند. علاوه براین حاوی مقداری خوبی ویتامین B است که برای مادر و جنین می تواند مفید باشد.فقط کافیست کمی برگ تمشک را در مقداری آب گرم به مدت 10 دقیقه بجوشانید و هر روز صبح قبل از صبحانه بنوشید. نکته : برگ تمشک ممکن است باعث انقباضات رحم شود. در دوران بارداری قبل از استفاده دارویی از برگ تمشک باید با پزشک خود مشورت کنید و از مصرف خودسرانه این گیاه دارویی اکیدا خودداری کنید.

10) آب سیب بنوشید

آب سیب از روش های بسیاری قدیمی درمان تهوع و استفراغ در دوران بارداری است .آب سیب طبیعی حاوی پکتین است که نوعی فیبر است و می تواند کلسترول ، سموم و فلزات سنگین را از بدن خارج کند.علاوه بر این ، آب سیب حاوی پتاسیم و بسیاری از ویتامین های مورد نیاز بدن است و می تواند اشتها را افزایش داده و از حالت تهوع جلوگیری کند.روزانه می توانید قبل از صبحانه یک لیوان آب سیب بنوشید . توجه داشته باشید که آب سیب های کارخانه ای و بسته بندی هیچ گونه تاثیری در این مورد ندارند حتی اگر بر روی آنها نوشته شده باشد «100در100 طبیعی».

11 ) درمان بیماری صبحگاهی با طب سوزنی

با وجود اینکه این روش چندان محبوب و مرسوم نیست ولی در صورت تمایل می تواند برای کاهش تهوع حاملگی از روش طب سوزنی استفاده کنید.

12 ) خوراکی های هم دما مصرف کنید

خوردن غذاهای داغ و سرد با هم در یک زمان می تواند عملکرد معده را دچار اختلال کرده و باعث حالت تهوع شود. برای مثال خوردن نوشابه خیلی خنک همراه با غذای داغ می تواند مشکل زا باشد .

13 ) ویتامین B6 مصرف کنید

مصرف ویتامین B6 می تواند به درمان بیماری صبحگاهی کمک کند.طبق گفته متخصصان ویتامین B6 می تواند سیستم گوارشی را در دوران بارداری تقویت کند و معمولا برای جنین نیز ضرری ندارد.بهتر است این ویتامین را از طریق خوراکی ها و میوه های تازه دریافت کنید. برای مثال : آووکادو ، ذرت و انواع آجیل حوای مقادیر خوبی ویتامین B6 هستند.دوز توصیه شده برای مصرف ویتامین B6 در دوران بارداری 25 میلیگرم به صورت تقسیم شده در سه وعده در روز است.
نظرات: 0 مشاهده