چرا لاغر نمیشم ؟ چرا با وجود رژیم و ورزش لاغر نمی شوم ؟

توجه : این مطلب مخصوص خانم هاست . زمانی که متوجه می شوید دچار اضافه وزن شده اید اولین اقدامی که معمولا انجام خواهید داد ، پیروی از رژیم های کاهش وزن و ورزش کردن است. ولی گاهی اتفاق می افتد که هر چقدر رژیم می گیرید و ورزش می کنید لاغر نمی شوید . این اتفاق بنا به دلایلی در زنان بیشتر است و خانم ها معمولا برای کاهش وزن با مشکلات بیشتری روبرو هستند.طبق یک مطالعه در کشور امریکا ، بین سال های 2013 الی 2014 ، چاقی در میان مردان 35 درصد و در میان زنان 40 درصد بوده است و در بین سال های 2005 الی 2014 ، چاقی در میان مردان کمتر شده و در میان زنان افزایش یافته است. داشتن اضافه وزن می تواند اعتماد به نفس زنان را تحت تاثیر قرار داده و همچنین سلامت جسمی و روانی آنها را به خطر بیاندازد. دیابت ، بیماری های قلبی ، افزایش فشار خون ، احتمال ابتلا به انواع سرطان ها ، پیری زودرس ، مرگ ناگهانی ، مشکلات باروری و نازایی و بسیاری از سایر مشکلات می تواند با افزایش وزن بوجود آید.طبق یک مطالعه که در سال 2017 انجام شده است ، داشتن اضافه وزن می تواند خطر ابتلا به بیماری های مزمن را 6 درصد افزایش دهد. (منبع 1) چرا لاغرم نمیشم ؟ چرا با وجود رژیم و ورزش لاغر نمی شوم ؟ چرا لاغرم نمیشم ؟ چرا با وجود رژیم و ورزش لاغر نمی شوم ؟

چرا هر چقدر تلاش می کنم لاغر نمی شوم ؟

این مشکل یکی از رایج ترین مشکلات در زمان کاهش وزن مخصوصا در میان زنان است . زمانی که شما شروع به کاهش وزن می کنید ، با پیروی از رژیم های لاغری و ورزش کردن ، در هفته های اول بخوبی وزن کم می کنید ولی بعد از مدتی وزن شما ثابت می ماند و هر چقدر رژیم خود را سخت تر می کنید و میزان ورزش را افزایش می دهید خبری از کاهش وزن نیست . در ادامه این مطلب به برخی از دلایل عدم موفقیت در کاهش وزن و راه حل های آن اشاره شده است . لطفا با ما همراه باشید.

1 ) غلط غذا می خورید

ممکن است شما وعده های خود را کاهش داده اید و کمتر از قبل غذا می خورید ولی این تغییر به تنهایی کافی نیست . شما باید بدانید که چه غذاهایی را اصلا نباید بخورید و چه غذاهایی را باید کمتر مصرف کنید. به طور کلی خوراکی های موجود در سوپرمارکت ها ، ساندویچی ها ، بستنی فروشی ها و قنادی ها کاملا باید از وعده غذایی شما حذف شوند. به صورت کامل باید شکر ، شیرینی ها ، فست فودها ، سوسیس و کالباس ، پیتزا ، انواع کنسروها ، غذاهای فراوری شده و آماده ، انواع نوشابه های گازدار ، آب میوه های پاکتی و صنعتی (حتی اگر بر روی آن نوشته شده باشد 100 در 100 طبیعی) ، نوشیدنی های بدون قند کارخانه ای و هر آنچیزی که فراوری شده است و حاوی مواد شیمیایی است را از برنامه غذایی خود حذف کنید. این خوراکی ها کالری بسیار بالایی دارند ولی مواد مغذی و معدنی و ویتامین های موجود در آنها بسیار ناچیز است .این مشکل باعث می شود تا شما با مصرف اینگونه مواد غذایی ، کالری زیادی وارد بدن خود کنید در حالی که سایر مواد مغذی را از دست می دهید. در نهایت این افزایش کالری باعث افزایش وزن شده و کمبود مواد مغذی و ویتامین ها باعث بروز برخی از مشکلات جمسی و روانی در شما خواهد شد. راه حل چیست ؟ فقط کافیست نگاهی به یخچال خود بیاندازید. در صورتی که یخچال شما پر از مواد قندی ، شکری ، شیرینی ها و سایر موادی است که در پاراگراف قبلی اشاره شد ، به هیچ عنوان نباید منتظر کاهش وزن باشید. سعی کنید حتی از جلوی سوپرمارکت ها ، قنادی ها و فست فودها عبور هم نکنید. تا می توانید خوراکی ها و غذاهای واقعی و خانگی مصرف کنید و مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و بخصوص سبزیجات سبز رنگ را افزایش دهید.

2 ) چرا لاغر نمی شوم ؟ شما اشتباه ورزش می کنید

ممکن است ساعت ها در باشگاه های ورزشی هستید و ورزش می کنید ولی موفق به کاهش وزن نمی شوید. این مشکل نیز در بین زنان بیشتر دیده می شود چرا که خانم ها در باشگاه ورزشی معمولا ورزش های سبک و ملایم را انتخاب می کنند و شدت ورزش کردن آنها بسیار کمتر است . با وجود اینکه اینگونه برنامه ورزشی می تواند برای سلامت قلب خانم ها بسیار مفید باشد ولی برای کاهش وزن کافی نیست . راه حل چیست ؟ راه حل این مشکل بسیار ساده است . اصلا لازم نیست ساعات ورزشی خود را بیشتر کنید. فقط کافیست کمی حرکات ورزشی سخت تر و با شدت بیشتر همراه با وزنه به برنامه ورزشی خود اضافه کنید. این گونه تمرینات با وزنه می تواند کالری بیشتری بسوزاند و چربی های بدن شما را آب کند. خانم ها از انجام حرکات قدرتی با وزنه وحشت دارند چرا که نگران هستند بدن آنها حالت زنانه خود را از دست داده و حالت مردانه به خود بگیرد ولی در صورتی که این حرکات تحت نظارت مربی خوب و به صورت اصولی انجام شود ، این مشکل به هیچ عنوان به وجود نخواهد آمد . حرکات ورزشی قدرتی و با وزنه علاوه بر این که به شما کمک می کند سریع تر وزن کم کنید ، می تواند استخوان های شما را متراکم تر و قوی تر کرده و خطر پوکی استخوان را کاهش دهد.از بین 10 میلیون امریکایی که از پوکی استخوان رنج می برند ، 80 درصد آنها زن هستند. (منبع 2) حرکات ورزشی با وزنه به خانم ها کمک می کند تا چربی های اضافی بدن خود را آب کرده و میزان ماهیچه و عضله را بیشتر کنند. همچنین این نوع از ورزش می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی و عروقی و در نتیجه خطر سکته مغزی و حمله قلبی را کاهش دهد. (منبع 3)

3 ) چرا لاغر نمیشم ؟ شاید مشکل تیروئید دارید

در زندگی بهتر است همه چیز در حد تعادل قرار داشته باشد. این مورد در بدن انسان نیز صادق است .زمانی که یکی از هورمون های بدن از حد تعادل خارج می شود می تواند مشکلات زیادی برای بدن ایجاد کند. عدم تعادل هورمونی و تغییرات شدید هورمونی در بدن زنان بسیار بیشتر از مردان است به همین دلیل زنان بیشتر از مردان دچار مشکلات ناشی تغییرات هورمونی می شوند. یکی از مهمترین هورمون هایی که بر روی وزن فرد تاثیر گذار است هورمون های تیروئید T3 و T4، تری‌یدوتیرونین و تیروکسین هستند.این هورمون ها می توانند به دلایل بسیاری از تعادل خارج شوند.مانند استفاده از برنامه غذایی کم ید ، مسمومیت آمالگام ، مشکلات پزشکی و انواع بیماری ها و ... تغییرات هورمون تیروئید می تواند متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث چاقی و یا لاغری بیش از حد شود.برخی از علائم پرکاری تیروئید و تولید بیش از حد هورمون T4 عبارتند از :
  • مشکلات روحی مانند عصبانیت سریع و راحت ، استرس و اضطراب
  • بی خوابی ، مشکلات خواب ، بیدار شدن از خواب در نصف شب
  • تپش قلب ، نامنظم شدن ضربان قلب
  • کاهش وزن بی دلیل
  • مشکلات تنفسی ، تنگی نفس ، نفس نفس زدن
  • ضعف عضلانی عمومی بدن
  • افزایش حرکات روده ، شکم درد
  • نازک شدن موها ، شکنده شده موها و ناخن ها
رایج ترین علائم هیپوتیروئیدیسم یا کمبود T4  عبارتند از : 
  • خشک شدن مو و پوست
  • یبوست ، شکم درد
  • افزایش وزن بی دلیل ، مشکل در کاهش وزن
  • درد عضلانی و ضعف عمومی بدن
به دلیل اینکه بسیاری از این علائم با علائم سایر مشکلات مشترک است برای تشخیص دقیق مشکلات تیروئید باید با پزشک خود مشورت کنید تا آزمایشات لازم مانند آزمایش خون ، تست تیروئید و تست جذب رادیواکتیو ید بر روی شما انجام شود. راه حل این مشکل چیست ؟ باید برای تشخیص دقیق به پزشک مراجعه کنید و بعد از انجام آزمایشات لازم ، از داروها و روش های درمانی که پزشک برای شما مشخص می کند استفاده کنید. مطمئنا بدون درمان مشکلات تیروئید ، شما موفق به کاهش وزن نخواهید شد.

4 ) در کاهش وزن دچار مشکل شده اید ؟ احتمالا مشکل هورمونی دارید

فقط هورمون تیروئید نیست که می تواند بر روی کاهش و یا افزایش وزن تاثیر گذار باشد . برخی از سایر هورمون ها نیز می توانند متابولیسم بدن را تحت تاثیر قرار داده و باعث تغییرات وزنی شوند. هورمون کورتیزول یکی از این هورمون ها است که به عنوان هورمون استرس نیز شناخته شده است .افزایش هورمون کورتیزول در بدن می تواند تمام تلاش های شما برای لاغری و کاهش وزن را بی نتیجه کند. افزایش تولید هورمون کورتیزول می تواند اشتهای شما را افزایش داده و باعث تجمع کربوهیدرات ها و چربی ها در ناحیه شکم و پهلوها شود.یکی از دلایلی که با ورزش کردن و رژیم لاغری قادر به کم کردن سایز شکم و آب کردن چربی پهلوها نیستید تولید بیش از حد هورمون کورتیزول است . راه حل این مشکل چیست ؟  برای حل این مشکل باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایشاتی ، میزان هورمون کورتیزول بدن شما مشخص شده و در صورت نیاز ، درمان های لازم آغاز شود.تا جایی که می توانید از استرس و اضطراب دور باشید و هر چیز و یا هر کسی که باعث افزایش استرس شما می شود را با بی رحمی از زندگی خود بیرون کنید. علاوه بر این ، مصرف برخی از داروهای کورتیکواستروئید نیز می تواند باعث تغییرات هورمون کورتیزول شود. داروهایی مانند هیدروکورتیزول ، پردنیزون ، داروهای ضد التهاب ، داروهای درمان مشکلات تیروئید مخصوصا داروهای درمان پرکاری تیروئید . برای این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید.

5 ) نمی توانید وزن کم کنید ؟ شاید داروهای خاصی مصرف می کنید

برخی از داروهایی که مصرف می کنید می تواند عوارض جانبی مانند افزایش وزن به همراه داشته باشند.برخی از داروها باعث افزایش اشتها می شوند ، برخی دیگر می توانند باعث احتباس آب در بین بافت های بدن شوند و برخی دیگر از داروها با ایجاد تغییرات هورمونی می توانند باعث تغییر متابولیسم بدن شده و در نتیجه باعث افزایش وزن شوند. داروهایی مانند داروهای هورمونی پیشگیری از بارداری ، لوونورژسترول ، داروهای ضد افسردگی ، سرترالین ، فلوکستین ، آمی تریپتیلین ، مسدود کننده های گیرنده آنژیوتانسین ، داروهای استروئیدی ، متفورمین ، کاپتوپریل و .... راه حل چیست ؟ برای حل این مشکل باید با پزشک خود مشورت کنید و هیچ گاه به صورت خودسرانه داروهای خود را کم و یا قطع نکنید. تا جایی که می توانید قبل از شروع درمان با داروهای شیمیایی ، وزن خود را کاهش دهید و در دوره مصرف این داروها مواظب افزایش وزن خود باشید چرا که در صورت افزایش وزن در دوره درمان با این داروها ، کاهش وزن ، کار راحتی نخواهد بود.

6 ) نمی توانید لاغر شوید ؟ احتمالا خوب نمی خوابید

یک تحقیق نشان داده است افرادی که 3.5 الی 5.5 ساعت در شب می خوابند کالری بیشتری نسبت به کسانی که 7 الی 10 ساعت می خوابند ، وارد بدن خود می کنند.بدن ما در زمان خواب عملکردهای حیاتی بسیار زیادی دارد و هرگونه اختلال در خواب می تواند عملکرد کلی بدن را دچار اختلال کند.یکی از مشکلاتی که بی خوابی به وجود خواهد آورد ، عدم موفقیت در کاهش وزن است . معمولا کسانی که کمتر می خوابند دچار افزایش وزن می شوند. راه حل چیست ؟ سعی کنید کیفیت خواب خود را بهبود ببخشید . سر ساعت خاصی به رختخواب بروید و سعی کنید هر روز صبح در زمان مشخصی از خواب بیدار شوید. قبل از خواب با گوشی و کامپیوتر کار نکنید و یک ساعت قبل از خواب از تماشای تلوزیون و قرار گرفتن در معرض نور شدید و زیاد لامپ ها خودداری کنید. در ساعات بعد از ظهر و قبل از خواب کافئین و کربوهیدرات مصرف نکنید .

7 ) چرا لاغر نمی شم ؟ احتمالا دچار اضطراب هستید

پس از یک روز کاری سخت و برخورد با افراد مختلف ممکن است دچار استرس و اضطراب زیادی بشوید . استرس به دلایل زیادی می تواند جلوی لاغر شدن شما را بگیرد. راه حل چیست ؟ تا جایی که می تواند از کارها و افرادی که باعث استرس شدید در شما می شوند دور شوید . بیخیال باشید و به مسائل روز بیش از حد توجه نکنید. از تلویزیون و بخصوص اخبار تلویزیون دور باشید . زیاد در بین اخبار اینستاگرام و تلگرام چرخ نزنید و به حرف مردم بی توجه باشید. استرس و اضطراب می تواند اشتهای شما را افزایش داده و متابولیسم بدن شما را کاهش دهد. در مواقعی که دچار گرسنگی به دلیل استرس شده اید از مصرف فست فودها و نوشابه های گازدار و خوراکی های پر کالری خودداری کنید. نتایج برخی از تحقیقات نشان داده است که استفاده از تکنیک های آرامبخش در زنان می تواند طی سه ماه باعث کاهش وزن در زنان چاق شود. (منبع 4) همچنین کاهش استرس و اضطراب می تواند باعث افزایش کیفیت و اثر بخشی ورزش برای کاهش وزن شود.

8 ) شاید غذاهای سالم ولی پرکالری را بیش از حد می خورید

فقط خوردن فست فودها و غذاهای فراوری شده مضر نیست ، گاهی ممکن است خوردن غذاهای سالم به صورت بیش از حد نیز برای شما مضر باشد. برای مثال با وجود اینکه آجیل ها و یا آووکادو خوراکی سالمی محسوب می شوند ، ولی کالری بسیار بالایی دارند و اگر به صورت بیش از حد مصرف شوند می توانند باعث افزایش وزن شوند. راه حل چیست ؟ در مصرف خوراکی های مفید نیز تعادل را رعایت کنید.

9 ) ممکن است آلرژی غذایی دارید

حدود 9 میلیون امریکایی از آلرژی غذایی رنج می برند. در صورتی که به غذای خاصی حساسیت داشته باشید و خوردن آن را ادامه دهید ممکن است با مشکل عدم کاهش وزن مواجه شوید. اینگونه غذاها باعث بروز التهاب در بدن شما خواهند شد و بدن شما تلاش می کند تا با آن مبارزه کند. نفخ کردن ، جوش های زیاد و بوی بدن دهان می تواند از علائم حساسیت غذایی باشد . اگر مشکلات پوستی دارید که به درمان جواب نمی دهد ، در صورتی که دائم نفخ می کنید و شکم شما صدا می دهد ، اگر یبوست بدون دلیل دارید و ... می تواند از نشانه های حساسیت غذایی باشد . راه حل چیست ؟ خوراکی های خود را به شدت محدود کنید و بعد از دو هفته به صورت یک به یک و کم کم خوراکی های سابق را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. در صورتی که با خوردن یک خوراکی خاص دوباره دچار علائم حساسیت غذایی شدید ، آن خوراکی را کلا از برنامه غذایی خود حذف کنید.  
نظرات: 1 مشاهده