پنج انگشت - خواص دارویی + عوارض جانبی و روش مصرف

گیاه پنج انگشت سابقه بسیار طولانی تاریخی دارد و یکی از محبوب ترین گیاهان دارویی برای مشکلات زنان است.درمان سندرم پیش از قاعدگی ، منظم کردن دوره های قاعدگی ، درمان نازایی ، کاهش مشکلات و علائم یائسگی و بسیاری از سایر خواص گیاه «پنج انگشت» باعث شده است تا در میان زنان محبوبیت خاصی داشته باشد . طبق برخی از مطالعات انجام شده ، مصرف یک دوره از گیاه پنج انگشت می تواند در 93 درصد از موارد برای درمان دردهای پیش از قاعدگی مفید باشد. همچنین استفاده از این گیاه برای درمان جوش های هورمونی زنان نیز بسیار مفید است . گیاه دارویی پنج انگشت یکی از طبیعی ترین راه های تنظیم هورمون در بدن زنان است .این گیاه به دلیل داشتن ترکیبات دوپامینرژیک می تواند به طور مستقیم بر روی غده هیپوتالاموس و هیپوفیز تاثیرگذار باشد .این گیاه در در بدن زنان هورمون لوتئینه کننده را افزایش داده ‏، بر روی هورمون پرولاکتین تاثیر گذاشته و از آزاد شدن هورمون تحریک کننده فولیکول مو جلوگیری می کند که همه این عوامل می تواند بر روی تعادل هورمون استروژن و پروژسترون موثر باشد . باید توجه داشته باشید که گیاه پنج انگشت حاوی هورمون نیست بلکه به صورت مستقیم و طبیعی بر روی میزان ترشح هورمون های بدن تاثیر می گذارد.این گیاه دارویی علاوه بر متعادل کردن هورمون های بدن زنان می تواند برای جلوگیری از برخی از سرطان ها بخصوص در زنان بسیار مفید باشد. در ادامه این مطلب به برخی از مهم ترین خواص گیاه پنج انگشت اشاره شده است . خواص و فواید گیاه پنج انگشت خواص و فواید گیاه پنج انگشت

خواص و فواید گیاه پنج انگشت

1 ) کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

درصد بسیار بالایی از زنان و دختران در زندگی خود از مشکلات و ناراحتی های پیش از قاعدگی که به سندرم پیش از قاعدگی مشهور است رنج می برند.یکی از دلایل بروز این مشکل ، تغییرات هورمون بسیار شدید در بدن زنان است .گیاه دارویی پنج انگشت به دلیل اینکه می تواند هورمون های بدن زنان را به راحتی متعادل کند ، در اکثر موارد و در بسیاری از زنان می تواند باعث کاهش و حتی از بین رفتن علائم سندرم پیش از قاعدگی شود.اگر معمولا قبل از پریود علائمی مانند : شکم درد ، گرفتگی عضلات ، کمر درد ، افسردگی ، تغییرات خلق و خوی شدید ، عصبانیت رنج می برید پیشنهاد می کنیم گیاه پنج انگشت را امتحان کنید. حساسیت پستان ها نیز قبل از قاعدگی یک مشکل رایج است . ترشح هورمون پرولاکتین می تواند باعث تغییراتی در پستان شود.تحقیقات اخیر نشان داده اند که گیاه پنج انگشت با تاثیرگذاری بر روی ترشح هورمون پرولاکتین می تواند از حساسیت و درد پستان قبل از قاعدگی و در طول پریود جلوگیری کند.(1)

2 ) کاهش فیبروئیدهای رحم

فیبروئیدهای رحم تومورهای غیر سرطانی هستند که در دیواره رحم رشد می کنند و می توانند باعث تغییر شکل رحم و ایجاد برخی از مشکلات در رحم شوند.حفظ تعادل هورمون های استروژن و پروژسترون نقش بسیار مهمی در جلوگیری از فیبروئیدهای رحمی دارد.خاصیت متعادل کننده هورمون های بدن که در گیاه پنج انگشت وجود دارد می تواند برای این مورد نیز بسیار مفید و موثر باشد.

3 ) افزایش احتمال بارداری زنان

تحقیقات متعددی نشان داده اند که گیاه پنج انگشت تاثیر بسیار خوبی بر درمان نازایی زنان دارد.بخصوص در زنانی که تخمدانهای آنها به اندازه کافی هورمون پروژسترون تولید نمی کنند این گیاه بسیار موثر است.(2) از میوه گیاه پنج انگشت برای افزایش شیر مادر استفاده می شود از میوه گیاه پنج انگشت برای افزایش شیر مادر استفاده می شود

4 ) درمان جوش و آکنه های هورمونی

عدم تعادل هورمونی و تغییرات شدید هورمونی در بدن زنان می تواند باعث بروز جوش های هورمونی شود.گیاه پنج انگشت به صورت طبیعی و معجزه آسایی می تواند این جوش های هورمونی را در سریع ترین زمان ممکن درمان کند.همان خاصیت متعادل کنندگی هورمون های استروژن و پروژسترون می تواند برای درمان این مشکل نیز مفید باشد.(3)

5 ) درمان آندومتریوز

اندومتریوز نوعی اختلال در بافت های رحم است که معمولا با درد همراه است.کسی به طور دقیق علت بروز این مشکل را نمی داند ولی برخی از متخصصین ، آندومتریوز رحم را با تغییرات هورمونی مرتبط می دانند.گیاه پنج انگشت می تواند برای پیشگیری از آندومتریوز رحمی بسیار مفید باشد.

6 ) درمان آمنوره

آمنوره به وضعیت پزشکی گفته می شود که در آن یک زن در دوره باروری و سن قبل از یائسگی بدون آنکه باردار باشد ، چرخه قاعدگی خود را از دست می دهد.یکی از دلایل ایجاد این مشکل تولید بیش از حد پرولاکتین در بدن زنان و کمبود استروژن است.گیاه پنج انگشت می تواند تولید هورمون پرولاکتین را مهار کرده و هورمون استروژن را افزایش دهد و به همین دلیل درمان مناسبی برای آمنوره است .(4)

7 ) باعث افزایش شیر مادر می شود

در برخی از کشورهای اروپایی از گیاه پنج انگشت برای افزایش شیر مادر استفاده می شود.در برخی از مطالعات اشاره شده است که مکمل های حاوی گیاه پنج انگشت می توانند بدون ایجاد عوارض جانبی ، باعث افزایش شیر مادر شوند.در یک آزمایش مشخص شده است که مصرف 15 قطره از تنتور پنج انگشت به میزان سه بار در روز می تواند میزان تولید شیر مادر را به خوبی افزایش دهد.البته در مورد تاثیر این گیاه بر روی نوزاد شیر خوار تحقیقات زیادی انجام نشده است و قبل از هرگونه اقدام به مصرف ، باید با پزشک خود مشورت کنید.

8 ) تاثیر گیاه پنج انگشت در کاهش علائم یائسگی

یائسگی پایان دائمی قاعدگی و پریود است که معمولا در سنین بین 40 الی 50 سال اتفاق می افتد.در کشور امریکا برای به تعویق انداختن دوران یائسگی از ترکیب گیاه پنج انگشت با گیاه کوهوش سیاه استفاده می کنند که معمولا کسانی که از این مکمل استفاده می کنند در سن بین 50 الی 60 سالگی دچار یائسگی می شوند.در یک مطالعه ادعا شده است که مصرف گیاه پنج انگشت می تواند علائم یائسگی را نیز تا حد خوبی کاهش دهد. (5) از مکمل پنج انگشت برای کاهش علائم یائسگی استفاده می شود از مکمل پنج انگشت برای کاهش علائم یائسگی استفاده می شود

9 ) درمان بزرگی پروستات

هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات نوعی بزرگ شدن غده پروستات وابسته به افزایش سن است که می تواند مشکلاتی را برای مردان ایجاد کند.در یک مطالعه که در کشور سوئیس انجام شده است مشخص شد که عصاره میوه پنج انگشت می تواند برای پیشگیری و درمان بزرگی پروستات و حتی سرطان پروستات مفید باشد. در این تحقیق مشخص شده است که گیاه پنج انگشت حاوی ترکیباتی است که می تواند مانع تکثیر سلول های سرطانی شود. (6) نکات بیشتر در زمان های قدیم از گیاه پنج انگشت برای درمان افسردگی استفاده می کردند.علاوه بر این از گیاه پنج انگشت برای کاهش میل جنسی نیز استفاده می کردند که به نظر میرسد نام لاتین این گیاه نیز به همین دلیل انتخاب شده است.راهبان نیز برای کاهش میل جنسی و نشان دادن پاکدامنی از گیاه پنج انگشت استفاده می کردند. در طب سنتی ایران از برگ و میوه گیاه پنج انگشت برای افزایش تولید شیر مادر استفاده می شده است.در حال حاضر در طب سنتی ایرانی و سایر کشورهای جهان از این گیاه برای درمان افسردگی ، سردرد ، میگرن ، درد چشم ، اختلالات هورمونی زنانه ، آسم ، برونشیت مزمن ، عفونت های دستگاه گوارش ، اسهال و حتی درمان برخی از سرطان ها استفاده می شود.(7)

مقدار مصرف گیاه پنج انگشت

مقدار مصرف این گیاه بستگی به مشکل شما و نظر پزشک و متخصص طب سنتی دارد و شما به هیچ عنوان مجاز به استفاده خودسرانه از این گیاه نیستید. اعداد ذکر شده فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و جایگزین تجویز متخصص نیست .این سایت هیچگونه مسئولیتی در این مورد ندارد.
  • برای درمان سندرم پیش از قاعدگی : 400 میلی گرم از مکمل پنج انگشت یکبار قبل از صبحانه
  • برای درمان فیبروئید رحمی : 400 میلی گرم مکمل پنج انگشت دو بار در روز
  • برای درمان نازایی : 160 الی 250 میلی گرم از مکمل پنج انگشت یگبار در روز
  • برای درمان جوش : 16 میلیگرم یک بار در روز
  • برای درمان آندومتریوز : 400 میلیگرم دوبار در روز
  • برای کاهش علائم یائسگی : 160 الی 240 میلیگرم یکبار در روز
پنج انگشت - خواص دارویی + عوارض جانبی و روش مصرف پنج انگشت - خواص دارویی + عوارض جانبی و روش مصرف

عوارض جانبی گیاه پنج انگشت

این گیاه معمولا عوارض جانبی چندانی ایجاد نمی کند.رایج ترین عوارض جانبی آن عبارتند از : ناراحتی معده ، تهوع و استفراغ ، خارش ، کم خوابی ، افزایش وزن و تغییرات در دوره های قاعدگی .

مصرف گیاه پنج انگشت در دوران بارداری

در صورتی که باردار هستید به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه از این گیاه استفاده کنید. قبل از مصرف دارویی حتما با پزشک خود مشورت کنید. نکته : مصرف گیاه پنج انگشت در کسانی که دچار سرطان پستان هستند ، افراد باردار ، کسانی که دچار پارکینسون هستند و افرادی که دچار بیماری روانی هستند و دارو مصرف می کنند ممنوع است و فقط باید تحت نظر پزشک متخصص مصرف شود.گیاه پنج انگشت با داروهای درمان استرس و افسردگی مانند سرترالین و فلوکستین و آمی تریپتیلین و ... تداخل دارد.مصرف گیاه پنج انگشت با داروهای پیشگیری از بارداری هورمونی تداخل دارد و می تواند باعث بارداری ناخواسته شود. تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©
نظرات: 1 مشاهده