دلیل قاعدگی های شدید + درمان گیاهی و خانگی منوراژی

قاعدگی های شدید و سنگین که به اصطلاح منوراژی (Menorrhagia) نامیده می شود ، دوره های قاعدگی طولانی مدت و شدیدی هستند که ممکن است با خونریزی بسیار شدید همراه باشد. پریود سنگین می تواند کیفیت زندگی فرد را تحت تاثیر قرار داده و انجام فعالیت های روزانه و شغلی او را مختل کند.معمولا سوالاتی که در این مورد مطح می شوند عبارتند از :
  • علت پریود بیش از ده روز چیست ؟
  • روش های درمان گیاهی منوراژی یا قاعدگی طولانی مدت چگونه است ؟
  • علت قطع نشدن خونریزی قاعدگی - دلیل طولانی شدن پریود با خونریزی کم چیست ؟
  • داروی گیاهی برای بند آمدن خونریزی قاعدگی چه نام دارد ؟
  • بند آوردن خونریزی قاعدگی با طب سنتی چگونه است؟
  • بند آمدن خون استحاضه با روش های گیاهی و خانگی چگونه است؟
  • و بسیاری سوالات شبیه به این موارد که در این مطلب از سایت ‏، سعی می کنیم به این سوالات پاسخ دهیم .
علت منوراژی یا خونریزی شدید قاعدگی چیست ؟ علت منوراژی یا خونریزی شدید قاعدگی چیست ؟

علت منوراژی یا خونریزی شدید قاعدگی چیست ؟

معمولا در یک دوره قاعدگی 30 الی 40 میلی لیتر خون از بدن زنان خارج می شود.زمانی که این میزان به بیش از 80 میلی لیتر برسد منوراژی نامیده می شود.برخی دیگر نیز خونریزی شدید قاعدگی را اینگونه توصیف می کنند : در صورتی که پریود شما بیش از 7 روز طول بکشد و روزانه مجبور شوید نوار بهداشتی خود را هر دو الی 3 ساعت یکبار عوض کنید دچار خونریزی شدید و سنگین قاعدگی شده اید.در این صورت ممکن است لخته های خونی که دفع می شوند یک چهارم بزرگتر از حالت معمول باشند.

رایج ترین دلایل داشتن خونریزی شدید پریود عبارتند از :

1 ) عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی در بدن زنان در نوجوانی و یا قبل از دوران یائسگی بسیار رایج است.بعد از اولین تجربه پریود در دختران معمولا تعادل هورمونی آنها به هم می خورد و ممکن است چندین بار پریود طولانی مدت و سنگین را تجربه کنند. همچنین زمانی که به دوران یائسگی نزدیک می شوید نیز تغییرات هورمونی زیادی در بدن اتفاق می افتد که می تواند باعث منوراژی شود.از طرفی استفاده از قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری نیز می تواند تعادل هورمونی بدن را مختل کند.

2 ) پولیپ سرویکس

پولیپ سرویکس ، رشد پولیپ های خوش خیم در کانال آندوسکوئیک یا دهانه رحم است که یکی از علائم آن داشتن قاعدگی های طولانی مدت و خونریزی شدید پریود است..علل پولیپ سرویکس به صورت دقیق معلوم نیست ولی طبق نظر برخی از متخصصان این مشکل می تواند بر اثر عفونت ایجاد شود.همچنین ، پولیپ سرویکس می تواند نوعی پاسخ غیر طبیعی سطوح مخاطی رحم به افزایش هورمون استروژن باشد.

3 ) فیبروم رحم

علت بعدی خونریزی شدید قاعدگی فیبروم رحم است.فیبروم رحم معمولا خوش خیم و غیر سرطانی هستند و اغلب در سنین 30 الی 40 سالگی شایع ترند.با وجود اینکه علت دقیق فیبروم رحم مشخص نیست برخی از متخصصان افزایش سطح هورمون استروژن را در این مشکل موثر می دانند.فیبروم رحم نیز می تواند باعث طولانی شدن دوره قاعدگی و خونریزی شدید پریود همراه با درد شود.

4 ) پولیپ آندومتر

پولیپ آندومتر نیز معمولا غیر سرطانی است .علت این مشکل نیز مشخص نیست و مانند موارد قبلی برخی از متخصصان آن را با هورمون استروژن مرتبط می دانند.پولیپ آندومتر گاهی اوقات با تومورهای تخمدان نیز همراه است .

5 ) بیماری التهابی لگن (PID)

بیماری التهابی لگن (PID) در بیشتر موارد نوعی عفونت منتقل شده از راه جنسی است ولی گاهی اوقات بعد از سقط جنین و زایمان نیز رخ می دهد.بیماری التهابی لگن (PID) بر روی رحم، لوله‌های فالوپ، و تخمدان تاثیر گذاشته و باعث خونریزی شدید و طولانی شدن دوره قاعدگی می شود.

6 ) سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم زمانی اتفاق می افتد که سلول های دهانه رحم به صورت غیر طبیعی شروع به رشد کردن می کنند.بیش از 90 درصد سرطان های رحم بر اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود.این مشکل نیز می تواند منجر به پریود سنگین شود.

7 ) سرطان آندومتر

سرطان آندومتر نیز زمانی اتفاق می افتد که سلول های داخل رحم شروع به تکثیر غیر عادی و خارج از کنترل می کنند.این سرطان به راحتی می تواند به سایر ارگان های بدن منتقل شود.علت این سرطان نیز به صورت دقیق مشخص نیست و ابتلا به این نوع سرطان در سنین بالای 50 سال شایع تر است.یکی از علائم این سرطان ، منوراژی است.

8 ) استفاده از دستگاه های داخل رحمی

یکی از رایج ترین عوارض جانبی دستگاه های داخل رحمی که برای کنترل و پیشگیری از بارداری مورد استفاده قرار می گیرند ،منوراژی است .اگر IUD باعث دوره های طولانی و سنگین شده است می توانید با پزشک خود مشورت کرده و از سایر روش های جایگزین استفاده کنید.

9 ) مصرف برخی از داروها

برخی از داروهایی که مصرف می کنید می توانند عوارض جانبی مانند افزایش خونریزی قاعدگی و طولانی شدن پریود داشته باشند.داروهایی مانند داروهای ضد انعقاد خون و رقیق کننده خون (برای مثال : آسپرین ، پلاویکس ، وارفارین) و داروهای ضد التهاب می توانند باعث تغییرات دوره قاعدگی شوند.

علائم و نشانه های منوراژی

منوراژی می تواند علائم و نشانه های زیر را داشته باشد :
  1. خونریزی بیش از حد و غیر معمول از واژن به صورتی که مجبور هستید هر دو ساعت یکبار نوار بهداشتی خود را عوض کنید.
  2. برای جلوگیری از نشت خون پریود مجبور هستید دو عدد نوار بهداشتی را به صورت هم زمان استفاده کنید
  3. نصف شب ها مجبور به تعویض نوار بهداشتی هستید
  4. خونریزی قاعدگی بیش از یک هفته طول کشیده است .
  5. مشاهده لخته های بزرگ خون
  6. احساس درد ، خستگی شدید و کاهش انرژی به صورتی که قادر به فعالیت های معمول روزانه خود نیستید.

روش های درمان منوراژی یا قاعدگی طولانی مدت

1 ) از کمپرس یخ استفاده کنید

قرار دادن یخ بر روی شکم می تواند خونریزی قاعدگی را کاهش دهد.همچنین سرمای یخ می تواند درد و تورم پریود را نیز کاهش دهد.البته توجه داشته باشید که استفاده از یخ در برخی از افراد می تواند باعث شدت گرفتن درد پریود شود. برای استفاده از این روش می توانید چند قالب یخ را در یک حوله بپیچید و به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی شکم و زیر شکم خود قرار دهید. بعد از 4 ساعت دوباره می توانید از این روش استفاده کنید. کاهش خونریزی قاعدگی با استفاده از سرکه سیب کاهش خونریزی قاعدگی با استفاده از سرکه سیب

2 ) از سرکه سیب استفاده کنید

به طور کلی سرکه سیب طبیعی برای بسیاری از مشکلات سلامتی و بهداشتی مفید است.یکی دیگر از خواص سرکه سیب ، کاهش خونریزی های قاعدگی است.سرکه سیب علاوه بر اینکه خونریزی های سنگین قاعدگی را کنترل می کند ، می تواند به تعادل هورمونی بدن کمک کرده و قند خون را نیز کاهش دهد.سردرد ، خستگی ، گرفتگی های عضلانی نیز از عوارض جانبی منوراژی است که با کمک سرکه سیب طبیعی ، بسیار کاهش پیدا می کند. برای استفاده از این خاصیت می توانید روزانه 3 وعده سرکه سیب را با آب رقیق کرده و بنوشید. توجه داشته باشید که از این روش فقط باید در دوره قاعدگی استفاده کنید چرا که استفاده طولانی مدت از این روش می تواند باعث کاهش تراکم استخوانی و کاهش سطح پتاسیم بدن شود.علاوه بر این در صورتی که داروهای کنترل قند خون مانند متفورمین و یا داروهای کنترل کلسترول خون مانند آتورواستاتین مصرف می کنید ، قبل از مصرف روزانه سرکه سیب به صورت خوراکی ، با پزشک خود مشورت کنید. حتما از سرکه سیب طبیعی و اصل استفاده کنید. سرکه های تقلبی و کارخانه ای بی کیفیت هیچ تاثیری در این مورد ندارند.

3 ) از دارچین استفاده کنید

در قرون وسطی در کشورهای اروپایی ، دارچین بسیار ارزشمندتر از طلا بوده است .دارچین قادر است خونریزی های شدید و طولانی مدت قاعدگی را کنترل کند.دارچین می تواند جریان خون رحم را کاهش داده و استفاده از روغن دارچین می تواند عفونت های واژن را درمان کند. همچنین مصرف دارچین و استعمال روغن دارچین می تواند گرفتگی های دوران قاعدگی را کاهش دهد. برای استفاده از این خاصیت دارچین می توانید روزی دوبار دمنوش و یا چای دارچین بنوشید.همچنین می توانید چند قطره اسانس و یا روغن دارچین را با استفاده از روغن نارگیل رقیق کرده و بر روی واژن و شکم خود بمالید و بعد از 15 الی 20 دقیقه خوب بشویید. توجه داشته باشید که قبل از استفاده دارویی از دارچین اگر از داروهای رقیق کننده خون و داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی استفاده می کنید باید با پزشک خود مشورت کنید. روغن و اسانس دارچین نیز می تواند در صورت استفاده طولانی مدت سیستم عصبی مرکزی را تحت تاثیر قرار داده و باعث آسیب های کبدی و کلیوی شود. استفاده از دوز بالای روغن دارچین به مدت طولانی می تواند باعث سقط جنین شود. تخم گشنیز برای کاهش خونریزی قاعدگی مفید است تخم گشنیز برای کاهش خونریزی قاعدگی مفید است

4 ) از تخم گشنیز استفاده کنید

تخم گشنیز یکی از معروف ترین روش های گیاهی و خانگی برای کاهش خونریزی قاعدگی و در مواردی برای قطع قاعدگی می باشد. تخم گشنیز می تواند هورمون های بدن را متعادل کرده و باعث کاهش علائم منوراژی شود.برای استفاده از این خاصیت می تواند 4 قاشق چای خوری تخم گشنیز را در دو فنجان آب بجوشانید تا زمانی که یک چهارم از آب آن تبخیر شود.سپس کمی عسل طبیعی به آن اضافه کرده و روزی یکبار بنوشید. از این روش نباید بیش از 1 هفته استفاده کنید. استفاده از این روش در دوران بارداری ممنوع است . برای کاهش خونریزی پریود از برگ تمشک قرمز استفاده کنید برای کاهش خونریزی پریود از برگ تمشک قرمز استفاده کنید

5 ) برگ تمشک قرمز

برگ تمشک قرمز می تواند برای کاهش لخته های خونی و کاهش میزان خونریزی در دوران قاعدگی بسیار مفید باشد . برگ تمشک قرمز سرشار از تانن است و خاصیت قابض دارد و می تواند با تقویت عضلات رحم باعث کاهش دردهای قاعدگی شود. برگ تمشک می تواند چرخه قاعدگی را تنظیم کند.برگ تمشک سرشار از کلسیم است و می تواند به تنظیم هورمون های زنانه کمک کند.علاوه بر کاهش علائم منوراژی ، برگ تمشک می تواند برای درمان سندرم پیش از قاعدگی و کاهش علائمی مانند استرس ، اضطراب ، گرفتگی عضلانی و بد خلقی های قبل از قاعدگی نیز مفید باشد. برای استفاده از این خاصیت برگ تمشک می توانید 30 گرم برگ تمشک خشک و یا 70 گرم برگ تمشک تازه را در 750 میلی لیتر آب بجوشانید تا زمانی که 250 میلی لیتر از آب آن تبخیر شود. سپس کمی عسل طبیعی به آن اضافه کرده و روزی یکبار بنوشید.نوشیدن این دمنوش را یک هفته قبل از شروع قاعدگی و حداکثر 5 روز در طول قاعدگی ادامه دهید. در صورت تمایل می توانید کمی ریحان و یا لیمو به آن اضافه کنید. احتیاط : قبل از مصرف این دمنوش باید مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید. همچنین در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید ، قبل از مصرف این دمنوش گیاهی باید با پزشک خود مشورت کنید.

6 ) از فلفل کاین استفاده کنید

فلفل کاین می تواند گردش خود را در بدن بهبود بخشیده و به حفظ تعادل هورمونی بدن زنان کمک کند.علاوه بر این مصرف فلفل کاین می تواند درمان مناسبی برای منوراژی و کاهش خونریزی شدید پریود باشد. برای استفاده از این خاصیت می توانید فلفل کاین را به صورت خوراکی همراه با غذا و یا سالاد مصرف کنید.

7 ) کاهش خونریزی قاعدگی با استفاده از زنجبیل

برخی از مطالعات اشاره دارند که مصرف زنجبیل می تواند باعث کاهش خونریزی قاعدگی های سنگین شود.زنجبیل خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارد و می تواند استفراغ و حالت تهوع را کاهش دهد.هورمون پروستاگلاندین تاثیر مستقیمی بر روی قاعدگی دارد و مصرف زنجبیل می تواند تولید هورمون پروستاگلاندین را کنترل کرده و مشکلات قاعدگی مانند گرفتگی ها و خونریزی های شدید قاعدگی را کاهش دهد.برای استفاده از این خاصیت می توانید زنجبیل را به صورت خوراکی از طریق غذاها و دسرها و یا دمنوش زنجبیل مصرف کنید. احتیاط : زنجبیل می تواند با برخی از داروهای ضد انعقاد خون تداخل ایجاد کرده و باعث افزایش احتمال خونریزی داخلی شود. قبل از مصرف دارویی زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت کنید .توصیه می شود مطلب «تداخل دارویی زنجبیل» را نیز مطالعه کنید.

8 ) از چای بابونه استفاده کنید

چای بابونه می تواند برای کاههش خونریزی های سنگین پریود بسیار موثر باشد.برای این منظور می توانید نیم لیتر آب جوش را بر روی  30 گرم بابونه خشک و یا 70 گرم بابونه تازه بریزید و اجازه دهید تا 15 دقیقه دم بکشد. 3 روز قبل از قاعدگی و 3 روز بعد از شروع قاعدگی این چای را روزانه حد اکثر 3 بار بنوشید. احتیاط : مصرف چای بابونه در زنان باردار ممنوع است. مصرف بیش از حد چای بابونه می تواند باعث خواب الودگی شود. همچنین می تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد. برای اطلاع از این موضوع در صورتی که داروی خاصی مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید و توصیه می شود مطلب «تداخل دارویی بابونه» را بخوانید.

9 ) از دانه خردل استفاده کنید

دانه های خردل به صورت طبیعی و به راحتی می تواند خونریزی شدید و طولانی مدت قاعدگی را درمان کند.برای استفاده از این خاصیت می توانید 40 گرم دانه خردل را خرد کرده و پودر کنید سپس به یک لیوان شیر اضافه کرده و روزی دوبار مصرف کنید.

10 ) دانه کنجد

از قدیم و در طب سنتی از دانه کنجد برای درمان منوراژی استفاده می شده است.دانه کنجد علاوه بر کاهش خونریزی پریود می تواند باعث کاهش علائم ، گرفتگی ها و دردهای پریود نیز شود.برای استفاده از این خاصیت می توانید کنجد را به صورت خوراکی مصرف کنید و یا دانه های کنجد را پودر کرده و با شیر گرم مخلوط کنید و بنوشید.

11 ) برای کاهش خونریزی قاعدگی از پاپایا استفاده کنید

پاپایا دارای کلسیم ، ویتامین A ، پتاسیم ، فولات ، ویتامین B1 ، ویتامین B6 و بسیاری از مواد معدنی و مغذی است و می تواند چرخه قاعدگی را منظم کند.همچنین هورمون استروژن را در بدن زنان متعادل کرده و به کاهش خونریزی شدید پریودی کمک می کند.

12 ) گیاه کیسه کشیش

گیاه کیسه کشیش طی چند دقیقه می تواند خونریزی شدید قاعدگی را درمان کند.علاوه بر این از گیاه کیسه کشیش می توان برای بند آوردن خونریزی های بعد از زایمان نیز استفاده کرد.60 گرم پودر گیاه کیسه کشیش را به 1 لیتر آب جوش اضافه کرده و اجازه دهید تا دم بکشد.از این دمنوش دوبار در روز استفاده کنید.

13 ) شیرین بیان

ریشه شیرین بیان نیز می تواند برای رفع این مشکل مفید باشد. 14 ) زعفران + زالزالک برای کاهش سریع خونریزی قاعدگی می توانید 30 گرم زالزالک را با 15 گرم زعفران در مقدار مناسبی آب دم کنید و روزی دوبار و حداکثر 5 روز مصرف کنید.

15 ) دمنوش آویشن

آویشن خواص آرامبخشی دارد و می تواند برای درمان پریود سنگین بسیار مفید باشد. برای این منظور 1 قاشق چای خوری برگ آویشن خشک را در 1.5 لیتر آب بجوشانید تا زمانی که یک چهارم از آب بخار شود.از این چای گیاهی می توانید دوبار در روز استفاده کنید. توصیه های بیشتر : در صورتی که دچار قاعدگی های طولانی مدت و سنگین هستید سعی کنید غذاهای حاوی منیزیم بیشتر مصرف کنید. منیزیم برای متعادل کردن هورمون های زنانه مانند پروژسترون و استروژن بسیار مفید است.کاهش سطح منیزیم بدن می تواند باعث افزایش سطح استروژن بدن شده و موجب منوراژی شود.شکلات تلخ ، آجیل ها و دانه ها ، آووکادو، کدو تنبل ، هندوانه ، جو و بسیاری دیگر از مواد غذایی و میوه ها حاوی منیزیم هستند. مصرف خوراکی های سرشار از ویتامین C و آهن نیز می تواند برای رفع این مشکل بسیار مفید باشد. مصرف سبزیجات سبز تیره ، زرده تخم مرغ ، گوشت قرمز طبیعی ، جگر ، کشمش ، آلو قرمز و غلات برای این مورد توصیه می شود. تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©
نظرات: 1 مشاهده