عفونت و تاخیر پریود - آیا عفونت باعث عقب افتادن قاعدگی می شود ؟

انواع مختلف عفونت های واژن در بین زنان در حال افزایش است و بسیاری از زنان در طول زندگی خود حداقل چند بار دچار عفونت واژینال می شوند. یکی از مهم ترین سوالاتی که در این مورد مطرح می شود این است که آیا عفونت واژن می تواند باعث تاخیر پریود و یا قطع پریود شود ؟ در این مطلب سعی داریم به رایج ترین سوالات در این مورد پاسخ دهیم. رایج ترین سوالاتی که در این مورد مطرح می شوند عبارتند از :
  1. تاثیر عفونت واژن بر روی پریود
  2. عفونت واژینال باعث تاخیر پریودی می شود؟
  3. عفونت قارچی باعث دیر شدن قاعدگی می شود ؟
  4. عفونت ادراری چه نقشی در تاخیر پریود دارد ؟
  5. عقب افتادن پریود به دلیل عفونت واژینال ممکن است ؟
  6. آیا عفونت رحم باعث عقب افتادن و یا قطع پریود می شود ؟
  7. و سوالاتی شبیه به اینها .
عفونت و تاخیر پریود - آیا عفونت باعث عقب افتادن پریود می شود ؟ عفونت و تاخیر پریود - آیا عفونت باعث عقب افتادن پریود می شود ؟

آیا عفونت واژن باعث تاخیر پریود می شود ؟

بهتر است بدانید که بر خلاف آنچه در بین عموم مردم رایج است ، اکثر عفونت های واژن و ادراری هیچ تاثیری بر روی پریود ندارند و باعث تاخیر پریود نمی شوند.ولی ممکن است داروهایی که برای درمان این عفونت ها مصرف می کنید عوارض جانبی مانند عقب افتادن پریود داشته باشند. د حال حاضر هیچ تحقیق معتبری وجود ندارد که عفونت واژن را با تاخیر قاعدگی مرتبط بداند . با این حال قاعدگی می تواند باعث بدتر شدن عفونت های واژن شود. باکتری های عامل عفونت های واژن در محیط مرطوب بیشتر رشد می کنند به همین دلیل در دوره قاعدگی به دلیل شرایط خاصی که برای واژن ایجاد می شود و تغییرات هورمونی بدن و همچنین تغییرات PH واژن ، معمولا عفونت های زنانه تشدید می شود.با وجود انکه شما نمی توانید به صورت صد در صد از عفونت های مختلف زنانه جلوگیری کنید ولی روش هایی وجود دارند که باعث کمتر شدن احتمال ابتلا به عفونت می شوند. در ادامه این مطلب به برخی از این روش ها اشاره شده است .

روش های پیشگیری از ابتلا به عفونت های زنانه

روش های زیادی برای جلوگیری از عفونت واژن وجود دارد که برخی از رایج ترین آنها عبارتند از :

1 ) لباس زیر پنبه ای بپوشید

لباس زیر پنبه ای علاوه بر اینکه می تواند احتمال ابتلا به عفونت را کاهش دهد ، برای جلوگیری از خارش ، سوزش و عرق کردن ناحیه تناسلی نیز بسیار مفید است .برای جلوگیری از ایجاد و گسترش عفونت ، بسیار مهم است که شما ناحیه تناسلی خود را خشک نگه دارید .

2 ) لباس تنگ نپوشید

تا جایی که می توانید ، برای جلوگیری از انواع عفونت های ناحیه تناسلی ، از پوشیدن شلوار و شورت بسیار تنگ خودداری کنید.

3 ) لباس نایلونی نپوشید

جوراب شلواری ها و لباس های زیر نایلونی یکی از بدترین انتخاب ها هستند و می توانند شما را در معرض انواع عفونت ها قرار دهند. بجای لباس زیر نایلونی از لباس های پنبه ای استفاده کنید.

4 ) پوست خود را خشک نگه دارید

بهتر است تا جایی که می توانید از مرطوب ماندن طولانی مدت ناحیه تناسلی جلوگیری کنید. عرق کردن ، شنا کردن و ورزش هایی که می تواند باعث مرطوب شدن پوست شود می توانند احتمال ابتلا به عفونت های تناسلی را در زنان افزایش دهد. بعد از انجام اینگونه ورزش ها ، سریعا پوست خود را خشک کنید و اجازه ندهید که مرطوب بماند .

5 ) از مواد شیمیایی دوری کنید

سعی کنید از نوار بهداشتی های خوشبو و حاوی عطر و مواد شیمیایی استفاده نکنید. این مواد شیمیایی و عطرها می توانند تعادل بین باکتری های مفید و مضر ناحیه تناسلی را دچار اختلال کرده و باعث افزایش احتمال عفونت واژن شوند.در زمان تعویض نوار بهداشتی ، ناحیه تناسلی خود را بخوبی بشویید و کاملا خشک کنید.

6 ) قند خون خود را کنترل کنید

افزایش سطح گلوکز خون می تواند شما را در معرض ابتلا به انواع عفونت های تناسلی و عفونت مخمر واژینال قرار دهد. در صورتی که به دیابت مبتلا هستید به صورت منظم قند خون خود را بررسی کرده و سطح آن را کنترل کنید.

7 ) داروهای خود را بررسی کنید

برخی از داروها می توانند احتمال ابتلا به عفونت واژن را افزایش دهند. مصرف آنتی بیوتیک ها می تواند باعث برهم خوردن تعادل باکتری های مفید موجود در واژن شده و احتمال ابتلا به انواع عفونت ها را افزایش دهد.

رایج ترین عفونت های واژینال در بین زنان

اکثر باکتری ها ، قارچ ها و ویروس هایی که در محیط واژن وجود دارند در مواقعی می تواند باعث عفونت های واژینال شوند.حدود سه چهارم از زنان در طول زندگی خود حداقل یکی از عفونت های زنانه را تجربه می کنند. علائم مشترک بین عفونت های زنانه : 
  • ترشحات غیر معمول از واژن که رنگی غیر طبیعی دارند
  • تحریک پوست اطراف واژن و ناحیه تناسلی
  • احساس سوزش در مهبل
  • احساس درد در زمان رابطه جنسی
  • خونریزی غیر معمول در بین دوره ها و قبل از زمان پریود
  • خونریزی در زمان رابطه جنسی و یا بعد از آن
  • شکم درد و درد لگن و یا حتی درد ران پا
  • احساس درد و سوزش در زمان ادرار کردن
  • و ...
آیا عفونت واژن باعث تاخیر پریود می شود ؟ آیا عفونت واژن باعث تاخیر پریود می شود ؟

عفونت واژینوز باکتریال

واژینوز باکتریال (Bacterial vaginosis) زمانی اتفاق می افتد که نوعی از باکتری های مفید موجود در واژن بیش از حد رشد و تکثیر داشته باشند. در واقع این عفونت حاصل برهم خوردن تعادل بین باکتری های موجود در واژن است.رایج ترین دلایل برهم خوردن این تعادل عبارتند از :
  • استفاده از عطرها ، اسپری های بهداشتی و سایر مواد شیمیایی در ناحیه تناسلی
  • استفاده از نوار بهداشتی های معطر
  • سیگار کشیدن
  • و ...
توجه : عفونت واژینوز باکتریال باعث تاخیر پریود نمی شود ولی ممکن است داروهای مصرف و یا استرس و ناراحتی ناشی از این مشکل باعث تاخیر قاعدگی شود.
این عفونت معمولا از طریق رابطه جنسی ایجاد نمی شود ولی داشتن رابطه جنسی می تواند موجب بدتر شدن این مشکل شود. برای درمان عفونت واژینوز باکتریال معمولا پزشک برای شما آنتی بیوتیک های خاصی در نظر خواهد گرفت.این آنتی بیوتیک ها می توانند به شکل قرص ، کرم ، ژل ، پماد و شیاف مورد استفاده قرار گیرند.

عفونت کلامیدیا

عفونت کلامیدیا شایع ترین عفونت منتقله از طریق رابطه جنسی در کشورهای اروپایی است.این عفونت توسط باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس (Chlamydia trachomatis) ایجاد می شود.بسیاری از زنان معمولا بدون آنکه اطلاع داشته باشند مبتلا به عفونت کلامیدیا هستند و معمولا 70 درصد از موارد عفونت کلامیدیا هیچ نشانه ای ندارد.این عفونت نیز می تواند با مصرف آنتی بیوتیک ها درمان شود و در این مورد باید شریک جنسی فرد نیز مورد آزمایش قرار گرفته و در صورت لزوم اقدام درمانی بر روی او نیز انجام شود.
نکته : عفونت کلامیدیا باعث تاخیر پریود نمی شود ولی ممکن است داروهای مصرف و یا استرس و ناراحتی ناشی از این مشکل باعث تاخیر قاعدگی شود.

تب خال تناسلی

تبخال تناسلی نوعی عفونت ویروسی ناحیه تناسلی است که توسط ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می شود.این عفونت باعث تاخیر قاعدگی نمی شود.زمانی که فردی آلوده به ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) شود تا آخر عمر این ویروس را در بدن خود خواهد داشت و این ویروس به صورت کامل از بین نمی رود.با این وجود ، حضور این ویروس در بدن همیشه با علائم خاصی همراه نیست. پزشک ممکن است برای شما قرص ضد ویروس تجویز کند که می تواند علائم این عفونت را کاهش دهد.همچنین ممکن است پماد و ژل نیز برای استفاده موضعی و کاهش علائم این عفونت برای شما تجویز شود.

زگیل تناسلی

زگیل تناسلی نیز یکی از رایج ترین عفونت ها در کشورهای اروپایی و به ویژه در افراد زیر 25 سال است. این زگیل ها در ناحیه تناسلی و توسط ویروس HPV (ویروس پاپیلوم انسان)  ایجاد می شوند.این زگیل ها از طریق تماس پوست با پوست و یا داشتن رابطه جنسی به راحتی منتقل می شوند.این ویروس نیز در صورتی که وارد بدن شود تا آخر عمر در بدن باقی خواهد ماند ولی همیشه با ایجاد علائم همراه نیست .در مواردی این زگیل می تواند برای سلامت زنان خطرناک باشد . درمان زگیل های تناسلی نیز بستگی به تشخیص پزشک و تعداد و اندازه زگیل ها دارد و ممکن است از کرم ، روش انجماد ، جراحی و یا لیزر درمانی استفاده شود.

سوزاک یا گونوره

گونوره یا سوزاک توسط باکتری به نام نایسریا گونوره‌آ ایجاد می شود که می تواند به راحتی از طریق رابطه جنسی منتقل شود. نیمی از زنانی که دجار سوزاک هستند اطلاعی از این موضوع ندارند.اولین علائم ابتلا به سوزاک ممکن است 10 روز بعد از آلوده شدن نمایان شود.سوزاک نیز می تواند توسط آنتی بیوتیک درمان شود.

واژینیت قارچی

قارچ مخمر کاندیدا آلبیکنس به صورت طبیعی در واژن زنان وجود دارد و زمانی که تغییری در محیط واژن ایجاد شده و تعادل بین مخمرها و باکتری های موجود در واژن بهم می خورد می تواند باعث بروز عفونت واژینیت کاندیدیازیس شود.مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها ، باردار بودن ، ابتلا به دیابت ، استفاده از قرص های ضد بارداری ، تغییرات هورمونی بدن . استفاده از اسپری ها و لوازم بهداشتی زنانه ، استفاده از برخی از صابون ها و شامپوها ،پوشیدن لباس های تنگ و ... می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به واژینیت کاندیدیازیس شود. این عفونت نیز تاثیری بر روی تاخیر قاعدگی ندارد. واژینیت کاندیدیازیس معمولا با داروهای ضد قارچ مانند فلوکونازول درمان می شود .قبل از دریافت داروهای درمان واژینیت کاندیدیازیس در صورتی که دچار فشار خون بالا هستید باید به پزشک خود گزارش دهید. همچنین شریک جنسی معمولا نیازی به درمان ندارد مگر اینکه دچار بثورات پوستی بر روی آلت تناسلی خود شده باشد.

تریکوموناس واژینال

تریکوموناس واژینال توسط نوعی انگل تک یاخته ای تاژکدار و بیهوازی به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود که معمولا می تواند از طریق رابطه جنسی به راحتی منتقل شود.این عفونت می تواند در مواردی خود بخود درمان شود و یا در صورت لزوم پزشک برای شما آنتی بیوتیک هایی مانند مترونیدازول و آزیترومایسین تجویز خواهد کرد. عفونت تریکوموناس واژینال نیز تاثیر بر روی عقب افتادن پریود ندارد.

عفونت های مجاری ادرار در زنان

عفونت های مجاری ادراری (UTI) می توانند در هر بخشی از سیستم ادراری ایجاد شوند.مانند : کلیه ها ، مثانه ، مجاری ادرار و ... اکثر این عفونت ها در بخش پایینی دستگاه ادراری ، مثانه و مجاری ادرار اتفاق می افتند.همچنین زنان بیشتر از مردان در معرض ابتلا به عفونت های ادراری هستند.عفونت های مربوط به مثانه می تواند دردناک باشند و در صورتی که این عفونت از مثانه به کلیه ها نفوذ کند می تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد. این عفونت ها معمولا با مصرف برخی از آنتی بیوتیک ها درمان می شوند . رایج ترین علائم عفونت های اداراری عبارتند از :
  • تکرر ادرار / احساس نیاز فوری به ادرار کردن
  • سوزش و درد در زمان ادرار کردن
  • خروج ادرار به صورت قطره قطره
  • تغییر رنگ ادرار - قرمز شدن - زرد شدن - مشاهده لکه های سفید در ادرار
  • بوی بسیار بد ادرار
  • درد در ناحیه لگن در زنان و حتی درد ران پا
  • و ...
انواع عفونت های دستگاه ادراری می تواند علائم متفاوتی نیز ایجاد کند. برای مثال : عفونت کلیه معمولا با درد پشت و کمر ، تب شدید ، لرز ، حالت تهوع و استفراغ همراه است. عفونت های ادراری معمولا زمانی رخ می دهند که باکتری های عامل این عفونت ها از طریق مجاری ادرار به مثانه و کلیه ها راه پیدا می کند.

آیا عفونت ادراری می تواند باعث تاخیر پریود شود ؟

خیر عفونت ادراری باعث تاخیر در پریود نمی شود ولی ممکن است روش های درمانی مورد استفاده ، عوارضی مانند تغییر زمان پریود و عقب افتادن قاعدگی در پی داشته باشند. تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com ©
نظرات: 10 مشاهده