روغن پرتقال - خواص و فواید + عوارض جانبی و نحوه مصرف

روغن پرتقال یکی از روغن های گیاهی است که اخیرا مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفته است. رایج ترین سوالاتی که درباره روغن پرتقال مطرح می شوند عبارتند از :
  •  روغن پرتقال برای پوست صورت چه خواصی دارد ؟
  • از این روغن برای لاغری می توان استفاده کرد ؟
  • برای کاهش وزن ، چگونه باید روغن پوست پرتقال را مصرف کنم ؟
  • چگونه روغن پوست پرتقال درست کنم ؟
  • و ....
روغن پرتقال - خواص و فواید + عوارض جانبی و نحوه مصرف روغن پرتقال - خواص و فواید + عوارض جانبی و نحوه مصرف

روغن پرتقال چیست ؟

روغن پرتقال از پوست میوه پرتقال تهیه می شود.این این روغن گیاهی در بسیاری از محصولات آرایشی ، بهداشتی و حتی محصولات پاک کننده لوازم خانگی و آشپزخانه نیز استفاده می شود.

خواص و فواید روغن پرتقال

روغن پرتقال خواص و فواید بسیار زیادی دارد و از آن در تهیه صابون ، شامپو ، دهان شویه های مختلف ، محصولات درمان سریع جوش ، برخی از عطرها ، اسپری های تمیز کننده و ضد عفونی کننده آشپزخانه و حمام و برخی از نوشیدنی های گیاهی استفاده می شود.در ادامه این مطلب به برخی از رایج ترین خواص و فواید روغن پوست پرتقال اشاره خواهد شد.

1 ) تقویت سیستم ایمنی بدن

لیمونن موجود در روغن پرتقال که نوعی منوترپن است می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و استرس اکسیداتیو بدن را کاهش دهد.لیمونن خاصیت ضد سرطانی نیز دارد و می تواند از ابتلا به بسیاری از سرطان ها و تومور ها جلوگیری کند.(منبع1)

2 ) نوعی آنتی بیوتیک طبیعی است

اسانس ها و روغن های تهیه شده از پوست مرکبات معمولا خاصیت آنتی بیوتیک طبیعی دارند .در یک مطالعه در سال 2009 ادعا شده است که روغن پرتقال از تکثیر باکتری اشریشیا کلی یا E. coli جلوگیری می کند.این باکتری یکی از خطرناک ترین باکتری های موجود است که در غذاهای آلوده مانند گوشت و سبزیجات وجود دارد.زمانی که این باکتری وارد بدن شود می تواند باعث نارسایی کلیه و حتی مرگ شود.(منبع2) در یک تحقیق دیگر که در سال 2008 منتشر شده است نشان داده شد که روغن پرتقال می تواند رشد باکتری سالمونلا را متوقف کند زیرا حاوی ترکیبات ضد میکروبی بسیار قوی و بخصوص ترپن ها است . (منبع 3)

3 ) پاکننده بسیار خوبی است

روغن پرتقال بوی بسیار خوبی دارد و در عین حال می تواند به عنوان پاک کننده و و ضد عفونی کننده لوازم خانگی ، آشپزخانه و سرویس بهداشتی و حمام مورد استفاده قرار گیرد.چند قطره روغن یا اسانس پوست پرتقال را به آب اضافه کرده و با آن سطوح مورد نظر خود را پاک کنید. از این ترکیب می توانید برای فراری دادن مورچه ها نیز استفاده کنید.

4 ) فشار خون را پایین می آورد

روغن پرتقال می تواند فشار خون را کاهش داده و گردش خون را افزایش دهد.علاوه بر این بوی این روغن گیاهی می تواند باعث کاهش استرس شده و آرامبخش است.به همین دلیل این روغن گیاهی یکی از بهترین روش های طبیعی برای کاهش فشار خون و جلوگیری از برخی از بیماری های قلبی و عروقی و حتی حمله قلبی و سکته مغزی است . علاوه بر این به دلیل اینکه می تواند جریان خون را در بدن بهبود بخشد ممکن است برای درمان برخی از بیماری های جنسی مانند مشکل نعوظ مفید باشد.همچنین می تواند برای کاهش دردهای پیش از قاعدگی و پریود نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای این منظور می توانید روغن پرتقال را به عنوان روغن ماساژ بر روی شکم و کمر و زیر شکم استفاده کنید. قبل از استفاده باید این روغن را با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل رقیق کنید. خواص و فواید روغن پرتقال خواص و فواید روغن پرتقال

5 ) خواص ضد التهابی دارد

اثرات ضد التهابی روغن پرتقال برای مبارزه با درد و عفونت در بیماری مزمن انسداد ریه مورد بررسی قرار گرفته است.در این بررسی مشخص شد که روغن پرتقال در بین روغن لیمو ، روغن کاج و اکالیپتوس ، بیشترین خاصیت ضد التهابی را دارد.

6 ) مسکن درد است

روغن پرتقال با کاهش پاسخ های التهابی بدن می تواند تورم و درد عضلات و مفاصل و حتی استخوان را کاهش دهد.علاوه بر این رایحه این روغن گیاهی با تغییرات خلق و خو می تواند باعث بالا رفتن آستانه تحمل درد در افراد شود که به فرد کمک می کند در زمانی که درد دارد بتواند خواب راحت تری دارشته باشد. برای این منظور می توانید روغن پرتقال را با یکی از روغن های حامل ترکیب کرده و بر روی عضله و یا مفصل مورد نظر ماساژ دهید.

7 ) کاهش استرس و اضطراب

رایحه اسانس پوست پرتقال خاصیت آرامبخشی دارد و می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای کاهس استرس و اضطراب مورد استفاده قرار گیرد.از این روغن گیاهی از قرن ها پیش برای کاهش علائم افسردگی استفاده می شده است .خواص آنکسيوليتيک اسانس پوست پرتقال اضطراب را کاهش داده و در عرض 5 دقیقه می تواند باعث تغییر حالات روحی و آرامش اعصاب شود. در برخی از مطالعات اشاره شده است که آروماتراپی با روغن پرتقال می تواند یک راهکار ساده ، ارزان و کم عارضه برای کاهش اضطراب و استرس قبل از زایمان طبیعی است .رایحه اسانس پوست پرتقال به سرعت بر روی مغز تاثیر گذاشته و به پاسخ های عاطفی منجر می شود. این تاثیر در زنان کمی بیشتر از مردان است. برای استفاده از این خاصیت توصیه می شود این اسانس را در محیط خانه پخش کنید تا همیشه در آرامش و به دور از استرس باشید .

8 ) درمان بی خوابی و مشکلات خواب

اسانس و روغن پرتقال به دلیل داشتن خواص آرامبخشی و تسکین اعصاب می تواند به رفع خستگی روزانه و داشتن خواب شبانه راحت و خوب کمک کند.

9 ) خواص روغن پرتقال برای پوست

روغن پرتقال حاوی مقدار بالایی ویتامین C است و می تواند برای سلامت پوست بسیار مفید باشد .از این اسانس و روغن می توانید برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و رفع چین و چروک پوست استفاده کنید چرا که قادر است تولید کلاژن را تحریک کرده و خاصیت ارتجاعی پوست را بهبود بخشد. با توجه به اینکه روغن پوست پرتقال بسیار قوی است شما نمی توانید این روغن را به صورت خالص بر روی پوست خود استفاده کنید. قبل از استفاده باید آن را با یکی از روغن های حامل مانند روغن نارگیل و یا روغن زیتون رقیق کنید و همیشه قبل از استفاده از روغن پرتقال مطمئن شوید که به پرتقال ، نارنج ، گریپ فروت و سایر مرکبات مشابه حساسیت ندارید.

10 ) درمان جوش

روغن پرتقال خواص آنتی بیوتیک طبیعی و ضد میکروبی دارد و می توان از آن برای درمان سریع جوش و آکنه استفاده کرد.(منبع 4) برای این منظور می توانید کمی روغن پرتقال را با روغن نارگیل مخلوط کرده و بر روی جوش و آکنه بمالید . بعد از 10 دقیقه با آب سرد بشویید و به آرامی خشک کنید.

11 ) به عنوان دهان شویه استفاده کنید

از انجایی که روغن پرتقال خواص ضد باکتری خوبی دارد می تواند برای محافظت از لثه ها و دندان ها مود استفاده قرار گیرد .همچنین می توانید از آن به عنوان دهان شویه برای کاهش گلودرد استفاده کنید که بسیار بهتر و سریع تر از آب و نمک عمل می کند. قبل از استفاده از این روغن به عنوان دهان شویه باید آن را به خوبی رقیق کنید.

12 ) درمان سرطان

لیمونن بیش از 90 درصد ترکیبات روغن پرتقال را تشکیل می دهد که قدرت بسیار بالایی در پیشگیری و درمان بسیاری از سرطان ها و تومورها دارد.تحقیقات نشان داده است لیمونن می تواند برای پیشگیری و درمان سرطان پستان ، سرطان پوست ، سرطان کبد ، سرطان ریه ، سرطان کلیه ، سرطان پانکراس و سرطان معده بسیار مفید باشد. بر اساس تحقیقی که در سال 2010 منتشر شده است ، روغن پرتقال به طور قابل توجهی می تواند از گسترش سرطان ریه و کولون جلوگیری کند.این خاصیت به دلیل وجود پلیموکسی فلاون های هیدروکسی شده در روغن نارنج است .همچنین در یک تحقیق دیگر در کشور هند مشخص شده است که این روغن گیاهی توانایی سرکوب رشد تومور را دارد و می تواند به سم زدایی کبد نیز کمک کند. عوارض جانبی روغن پرتقال عوارض جانبی روغن پرتقال

13 ) لاغری و کاهش وزن

روغن پرتقال از چند طریق می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند.این روغن گیاهی می تواند اشتها را کاهش دهد.علاوه بر این تحقیقات بسیاری نشان داده است که افسردگی می تواند باعث افزایش وزن شود.داروهایی که برای درمان افسردگی مصرف می شوند نیز می توانند عوارضی مانند چاقی و افزایش وزن در پی داشته باشند.به همین دلیل استفاده از روغن پرتقال با کاهش علائم افسردگی نیز می تواند از چاقی و افزایش وزن جلوگیری کند .

نحوه مصرف روغن پرتقال

برای اینکه بهترین نتیجه ممکن را از مصرف روغن پوست پرتقال به دست آورید باید از روغن کاملا طبیعی و اصل و ترجیحا کلدپرس استفاده کنید.این روغن باید از پوست پرتقالی تولید شده باشد که بدور از آفت کش ها و مواد شیمیایی رشد کرده است .همیشه قبل از استفاده از این روغن گیاهی باید ان را بایکی از روغن های حامل رقیق کنید. همچنین قبل از استفاده مطمئن شوید که به آن حساسیت ندارید . برای خوش بو کنندگی اتاق : اسانس پوست پرتقال را با آب مخلوط کرده و در هوای اتاق اسپری کنید برای استفاده موضعی : روغن پوست پرتقال را با روغن نارگیل رقیق کرده و استفاده کنید.

عوارض جانبی روغن پرتقال

از انجایی که این روغن بسیار قوی است زمانی که با پوست تماس داشته باشد می تواند باعث واکنش های پوستی شود برای همین همیشه باید از مقدار بسیار کم شروع کرده و هیچ گاه این روغن را به صورت خالص استفاده نکنید. اگر به پرتقال ، نارنج ، گریپ فروت ، نارنگی و سایر مرکبات مشابه حساسیت دارید نباید از روغن پرتقال استفاده کنید. همچنین روغن پرتقال می تواند پوست را در مقابل نور خورشید و اشعه UV و ماوراء بنفش حساس کند. در دوره مصرف این روغن گیاهی از قرار گرفتن در معرض تابش نور آفتاب خودداری کنید ، برنزه نکنید و از دستگاه های سولاریم استفاده نکنید.
نظرات: 0 مشاهده