عوارض اسطوخودوس - موارد منع مصرف و مضرات آن

عوارض و مضرات اسطوخودوس :‌ پاموه دات کام »در مطلب قبلی به برخی از رایج ترین و مهم ترین فواید اسانس و روغن اسطوخودوس اشاره کردیم . در این مطلب برخی از مضرات و عوارض جانبی روغن ، اسانس و دمنوش اسطوخودوس را لیست کرده ایم که برخی از آنها می توانند بسیار مهم باشند. عوارض اسطوخودوس - موارد منع مصرف و مضرات آن عوارض اسطوخودوس - موارد منع مصرف و مضرات آن

رایج ترین عوارض جانبی مصرف اسطوخودوس

عواض اسطوخودوس در بارداری

در دوران بارداری بدن می تواند در برابر گیاهان و بسیاری از خوراکی ها واکنش متفاوتی نشان دهد و همه زنان در این دوره باید برای حفظ سلامت خود و جنین ، در مورد چیزهایی که مصرف می کنند بسیار محتاط باشند. اسطوخودوس یکی از گیاهانی است که به دلیل مزایای آرامبخشی آن و همچنین به دلیل فواید آن برای سلامت پوست ممکن است در دوران بارداری مورد استفاده قرار گیرد. از طرفی بسیاری از کرم ها ، شامپوها ، صابون ها و سایر مواد آرایشی ممکن است حاوی روغن و یا اسانس اسطوخودوس باشند. از آنجایی که اسطوخودوس از طریق پوست ، هوا (بو کردن) و مصرف به صورت دمنوش به راحتی جذب می شود ، اهمیت بیشتری در دوران بارداری دارد. تحقیقات در مورد تاثیر اسطوخودوس در دوران حاملگی به اندازه کافی وجود ندارد و اختلاف نظرهای بسیاری در این مورد بین متخصصان وجود دارد.

آیا اسطوخودوس در دوران بارداری بی خطر است ؟

به طور کلی می توان گفت مصرف مقدار بسیار کم اسطوخودوس به صورت دمنوش و چای می تواند بی خطر باشد ولی در هر حال در این مورد حتما باید با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که به این گیاه دارویی قوی حساسیت ندارید و یا از لحاظ هورمونی برای شما مضر نیست. ولی زمانی که شما از اسطوخودوس به صورت دارویی استفاده کنید ممکن است مضراتی برای شما داشته باشد. طبق تحقیقات دانشگاه مریلند ، مصرف بیش از حد این گیاه دارویی می تواند در دوران بارداری بر روی رشد جنین تاثیر منفی داشته باشد. مصرف بیش از حد ممکن است به علت استفاده ترکیبی از اسطوخودوس اتفاق بیافتد . برای مثال ممکن است شما روزانه از شامپوی حاوی اسطوخودوس استفاده کنید و روزی یک فنجان هم دمنوش اسطوخودوس مصرف کرده و در شب نیز برای داشتن خواب راحت تر از رایحه اسطوخدوس استفاده کنید.در این صورت این گیاه دارویی در دوران بارداری می تواند مضر باشد در حالی که اگر فقط یک فنجان دمنوش مصرف می کردید (بدون استفاده از شامپو و رایحه درمانی)هیچ عارضه جانبی در پی نداشت . طبق تحقیقات اخیر استفاده موضعی از روغن اسطوخودس و یا دمنوش آن می تواند بر روی هورمون های بدن و غدد درون ریز بدن تاثیر گذار باشد.به دلیل اینکه هنوز به صورت کامل مشخص نیست که آیا اسطوخودوس می تواند به صورت خطرناکی بر روی هورمون های زنانه در دوران بارداری تاثیر گذار باشد ، محققان توصیه می کنند اگر حامله هستید از این گیاه دارویی استفاده نکنید.علاوه بر این اگر برای درمان افسردگی و یا بی خوابی از داروهای آرامبخش و خواب آور مانند سیتالوپرام استفاده می کنید نباید از اسطوخودوس استفاده کنید. استفاده از روغن اسطوخودوس به صورت موضعی نیز ممکن است باعث بروز خارش پوست در دوران بارداری شود.

اسطوخودوس فشار خون را کاهش می دهد

در صورتی که فشار خون پایینی دارید و دچار افت فشار خون می شوید ، استفاده از اسطوخودوس به هر طریقی می تواند برای شما مضر باشد. در یک آزمایش که بر روی 50 بیمار بستری در آی سی یو انجام شده است مشخص شد بیمارانی که از ساعت 10 صبح تا 6 بعد از ظهر بر روی میز کنار تختشان ظرفی حاوی 3 میلی گرم اسانس اسطوخودوس قرار داشت ، به طور قابل توجهی با کاهش فشار خون مواجه شدند .البته این خاصیت می تواند برای کسانی که فشارخون بالایی دارند برای کاهش فشار خون مفید باشد . اسطوخودوس می تواند باعث تغییرات هورمونی شود اسطوخودوس می تواند باعث تغییرات هورمونی شود

عوارض جانبی اسطوخودوس : تغییرات هورمونی و بزرگ شدن پستان ها

در برخی از تحقیقات اشاره شده است که استفاده از اسطوخودوس می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن پسران شده و باعث افزایش ترشح هورمون استروژن و در نتیجه بزرگ شدن پستان ها شود.در یک آزمایش ادعا شده است که 30 پسر که دچار بزرگی پستان شده بودند به طرق مختلف (مثلا شامپو ، روغن ، اسانس و دمنوش) از اسطوخودوس استفاده کرده بودند.در این تحقیق ، با قطع مصرف اسطوخودوس ، بزرگی پستان پسران به مرور زمان از بین رفت . مخالفان این تحقیق ، اعتقاد دارند که در این تحقیق روش های مصرف اسطوخودوس به صورت دقیق مورد بررسی قرار نگرفته و احتمالا این عارضه به دلیل اضافه شدن مواد شیمیایی به اسانس و یا روغن اسطوخودوس اتفاق افتاده است . در هر صورت تحقیقات در این مورد ادامه دارد. ولی شواهدی وجود دارد که شامپوها ، صابون ها و دمنوش های اسطوخودوس می تواند باعث تغییرات هورمونی در بدن پسران زیر 18 سال شود . تست IN VITRO یا برون تنی نیز نشان داده است که روغن و دمنوش اسطوخودوس اثراتی هرچند کم بر روی غدد درون ریز و افزایش سطح هورمون استروژن بدن دارد.

مسمومیت با روغن و اسانس اسطوخودوس

روغن و اسانس اسطوخودوس به هیچ عنوان نباید به صورت خوراکی مصرف شوند و فقط از دمنوش اسطوخودوس می توان به صورت خوراکی استفاده کرد. استفاده از اسانس و روغن آن می تواند باعث ایجاد مسمومیت شود و در صورتی که به اشتباه اسانس و روغن را به صورت خوراکی مصرف کرده اید باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

تداخل دارویی

اسطوخودوس می تواند با برخی از داروها تداخل داشته باشد که به این مورد قبلا در مطلب : تداخل دارویی اسطوخودوس اشاره شده است که توصیه می شود بخوانید.

افزایش احتمال خونریزی

به دلیل وجود برخی از ترکیبات در اسطوخودوس ، مصرف همزمان این گیاه دارویی با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و پلاویکس می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد که در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که این عوارض ذکر شده می تواند شامل : روغن اسطوخودوس ، دمنوش ، اسانس ، عرق اسطوخودوس ، بخور و تمام محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی اسطوخودوس باشد .
نظرات: 0 مشاهده