خواص و فواید بامیه - 13 خاصیت بامیه + عوارض جانبی آن

بامیه در ایران ، هند ، مصر ، لبنان ، اردن ، عراق ، ترکیه ، یونان و بسیاری از مناطق دیگر جهان در وعده های غذایی استفاده می شود.بامیه حاوی مواد مغذی و معدنی بسیاری است و از خواص و فواید آن برای درمان یبوست ، کاهش مشکلات بینایی چشم ، کاهش چربی خون ، درمان برخی از مشکلات روده و ... استفاده می شود. خواص و فواید بامیه - 13 خاصیت بامیه + عوارض جانبی آن خواص و فواید بامیه - 13 خاصیت بامیه + عوارض جانبی آن هر 100 گرم بامیه حاوی :
  • 2.5 گرم فیبر است که می تواند 10 درصد از فیبر مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند .
  • 16.3 میلیگرم ویتامین C دارد که می تواند 27 درصد ویتامین سی مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند
  • 46 میلی گرم فولات دارد و می تواند 11 درصد فولات مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند
  • 283 میلی گرم ویتامین A دارد و می تواند 6 درصد از نیاز روزانه بدن را تامین کند
  • 40 میلی گرم ویتامین K دارد و می تواند 50 درصد نیاز بدن به این ویتامین را تامین کند .
  • 9 دهم میلیگرم ویتامین B3 دارد که معادل 4 درصد از نیاز روزانه بدن است .
  • 1 دهم میلیگرم ویتامین B1 که می تواند 9 درصد از تیامین مورد نیاز روزانه بدن را تامین کند .
  • 2 دهم میلی گرم ویتامین B6 دارد که معادل 9 درصد مورد نیاز روزانه بدن است
  • 36 میلی گرم منیزیم دارد که معادل 9 درصد منیزیم مورد نیاز بدن است
  • 3 دهم میلیگرم منگنز دارد که معادل 15 درصد مقدار منگنز مورد نیاز بدن است .

خواص و فواید بامیه

بامیه خواص و فواید بسیار زیادی دارد که در ادامه این مطلب به برخی از مهم ترین آنها اشاره خواهد شد .

1 ) بامیه برای سلامت چشم ها مفید است

چشم یکی از مهم ترین اعضاء بدن است که متاسفانه بسیار آسیب پذیر است و  هرگونه مشکل در چشم می تواند کیفیت زندگی فرد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.برخی از رایج ترین مشکلات چشم عبارتند از : آب مروارید ، سرطان شبکیه چشم ، عفونت های چشم ، دژنراسیون ماکولا ، آلرژی های چشم ، دور بینی ، نزدیک بینی و . ..در حال حاضر به دلیل سبک زندگی بد ، میزان مشکلات بینایی شدیدا افزایش یافته است . همان طور که اشاره شد ، بامیه حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A و ویتامین C است . این دو ویتامین برای چشم بسیار حیاتی هستند و برای جلوگیری از بسیاری از بیماری های چشم و درمان برخی از این بیماری ها می توانند مفید باشند . ویتامین A یکی از ضروری ترین ویتامین های مورد نیاز بدن است و نقش مهمی در سلامت چشم ها و بینایی فرد دارد.در صورتی که به میزان مناسبی ویتامین A  دریافت نکنید ، چشم ها معمولا خشک و خسته خواهند شد. حساسیت به نور و درد کردن کره چشم نیز می تواند به دلیل کاهش میزان ویتامین A بدن باشد. در صورتی که این کمبود به صورت طولانی مدت ادامه داشته باشد حتی می تواند بینایی فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد . ویتامین C نیز یکی دیگر از ویتامین های مورد نیاز بدن است که می تواند از چشم ها در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کند .همچنین در برخی از تحقیقات اشاره شده است که ویتامین C می تواند ابتلا به آب مروارید را به تعویق انداخته و از خونریزی ملتحمه و خون ریزی چشم جلوگیری کند .

2 ) بامیه کلسترول خون را کاهش می دهد

یکی از فواید کمتر شناخته شده بامیه ، کاهش کلسترول و چربی بد خون است .اختلال در متابولیسم لیپیدها می تواند باعث افزایش کلسترول بد خون شود.در این شرایط ، کلسترول بد خون و تری گلیسیریدها افزایش پیدا کرده و کلسترول خوب خون کاهش پیدا می کند.افزایش کلسترول بد خون می تواند تشکیل پلاک آترواسکلروز را در دیواره رگ ها تسهیل کرده و سبب ایجاد تنگی عروق ، فشار خون بالا ، افزایش احتمال حمله قلبی و سکته مغزی شود.(منبع) با توجه به تحقیقات انجام شده ، پکتین موجود در بامیه می تواند سطح کلسترول بد خون را کاهش دهد.علاوه بر این ، بامیه حاوی موسیلاژ است و موسیلاژ با تحریک ترشح صفرا می تواند میزان دفع کلسترول بد خون را از طریق روده افزایش دهد . بامیه به درمان یبوست کمک می کند بامیه به درمان یبوست کمک می کند

3 ) بامیه به درمان یبوست کمک می کند

یبوست نوعی اختلال گوارشی است که در صورت ادامه دار شدن می تواند فعالیت های روزمره فرد را تحت تاثیر قرار داده و مشکلات و بیماری های مختلفی را ایجاد کند.همچنین در صورتی که یبوست ادامه داشته باشد می تواند منجر به بواسیر و هموروئید شود.یبوست ممکن است از نشانه های اولیه مشکلات گوارشی مانند گرفتگی روده باشد.بامیه حاوی مقدار مناسبی از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین B1 بوده و سرشار از فیبر است .بنابراین مصرف بامیه می تواند سیستم گوارش و روده را تقویت کرده و به درمان یبوست کمک کند. فیبر موجود در بامیه باعث حرکت روان تر مدفوع در روده شده و حرکات روده را افزایش می دهد.علاوه بر این ، فیبر باعث کاهش میزان تماس مدفوع با دیواره های روده شده و آب بیشتری به مدفوع اضافه می کند و این عمل باعث روان تر شدن خروج مدفوع و درمان یبوست خواهد شد. ویتامین A موجود در بامیه به غشای مخاطی کولون کمک می کند تا بهتر عمل کنند و به این ترتیب از یبوست جلوگیری می کند.ویتامین C موجود در بامیه محلول در آب است و میتواند در دستگاه گوارشی جذب شود.ویتامین C می تواند باعث افزایش اب در روده و نرم تر شدن مدفوع شود. کاهش سطح ویتامین B1 می تواند منجر به یبوست شود و بامیه مقادیر خوبی از این ویتامین را نیز دارد . بنابراین بامیه یکی از بهترین گیاهان دارویی برای درمان یبوست است .

4 ) خوردن بامیه در دوران بارداری برای جلوگیری از نقایص مادر زادی جنین

یکی دیگر از فواید مصرف بامیه ، جلوگیری از نقایص مادر زادی جنین است .اغلب نقایص مادرزادی جنین در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد زیرا در این زمان ، اندام های جنین در حال تشکیل شدن هستند.بسیاری از این نقایص مادر زادی مادام العمر نیستند ولی به درمان های پزشکی و پر هزینه نیاز دارند .20 درصد از مرگ و میر نوزادها در امریکا بر اثر نقایص مادر زادی جنین رخ می دهد.در حال حاضر بیش از 4000 نوع نقص مادر زادی شناخته شده است که بسیار از آنها قابل پیشگیری هستند و برخی از آنها می توانند تا اخر عمر کودک ادامه داشته باشند. بامیه سرشار از فولات است که برای بدن مادر در دوران بارداری بسیار ضروری است.اسید فولیک یا فولات از خانواده ویتامین B  است و در بامیه ، نخود فرنگی ، عدس ، پرتقال ، جگر ، مارچوبه ، تربچه ، کلم بروکلی ، کلم بروکسل و ... به وفور یافت می شود.مصرف فولات از تغییرات DNA دربدن جلوگیری کرده و به تولید صحیح سلول های جدید بدن کمک می کند . از مکمل های اسید فولیک برای درمان کمکی در برخی از انواع کم خونی استفاده می شود.مصرف فولات برای زنان باردار اهمین بیشتری نیز دارد زیر از نقایص لوله های عصبی و بسیار از سایر نقایص مادرزادی جنین جلوگیری می کند. بامیه برای تقویت جنسی مردان مفید است بامیه برای تقویت جنسی مردان مفید است

5 ) بامیه برای تقویت جنسی مردان مفید است

در حال حاضر به دلیل سبک زندگی نادرست و مصرف مواد غذایی بد ، مشکلات جنسی در بین مردان بسیار رایج شده است . مشکلاتی مانند زود انزالی ، مشکل نعوظ . اختلال در ارضا شدن ، ناتوانی جنسی و کم بودن اسپرم از رایج ترین مشکلات جنسی حال حاضر آقایان هستند.کاهش تستوسترون بدن ، مصرف برخی از داروها مانند داروهای ضد افسردگی (مانند سرترالین و فلوکستین) و داروهای کاهش قند خون (مانند متفورمین) و داروهای کاهش چربی خون (مانند آتورواستاتین) ، افزایش سن ، مصرف الکل ، سیگار کشیدن ، افزایش وزن و بسیاری از سایر شرایط زندگی می توانند باعث بروز مشکلات جنسی در آقایان شوند. تحقیقات اخیر نشان داده است که بامیه حاوی پلی ساکارید و سایر مواد مغذی مورد نیاز بدن آقایان است و می تواند جریان گردش خون را در اندام تناسلی آقایان افزایش داده و بسیاری از مشکلات جنسی مردان را درمان کند .

6 ) به جلوگیری از سرطان کمک می کند

با توجه به ویژگی های آنتی اکسیدانی گیاه بامیه ، مصرف این گیاه می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد موجود در بدن کمک کرده و استرس اکسیداتیو بدن را کاهش دهد .برای استفاده از این خاصیت بامیه ، باید به صورت مرتب از این گیاه دارویی در وعده های غذایی خود استفاده کنید.

7 ) به سلامت کلیه کمک می کند

کلیه ها نقش حیاتی در بدن دارند و کوچکترین مشکلی که در کلیه ایجاد شود می تواند کل زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد.ویتامین ها و مواد مغذی موجود در بامیه می تواند سلامت کلیه را افزایش دهد .

8 ) به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند

بامیه با تقویت سیستم گوارش و بهبود سلامت روده ها و همچنین به دلیل داشتن ویتامین های مختلف و مواد معدنی و مغذی بسیار زیاد ، می تواند نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از بسیاری از بیماری ها و عفونت های مختلف داشته باشد . بامیه به کاهش قند خون و درمان دیابت کمک می کند بامیه به کاهش قند خون و درمان دیابت کمک می کند

9 ) بامیه به کاهش قند خون و درمان دیابت کمک می کند

دیابت نوعی اختلال در متابولیسم بدن است که به دلایل مختلفی ایجاد می شود.فیبر موجود در بامیه می تواند جذب قند را در روده تحت تاثیر قرار داده و باعث کاهش قند خون شود.علاوه بر این چربی زیاد موجود در روده می تواند باعث احساس نیاز به دریافت قند و مصرف مواد قندی شود.موسیلاژ موجود در بامیه با تحت تاثیر قرار دادن تولید صفرا و جذب چربی در روده می تواند باعث کاهش احساس نیاز به مصرف خوراکی های شیرین و در نتیجه کاهش قند خون شود .

10 ) به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند

کاهش تدریجی تراکم استخوان در بدن می تواند به مرور باعث پوکی استخوان شود.استخوان ها برای حفظ تراکم استخوانی به کلسیم و فسفات نیاز دارند.رژیم های غذایی مغذی و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می تواند از پوکی استخوان جلوگیری کند. بامیه به دلیل داشتن ویتامین های K , C , B9 و فولات ، می تواند گزینه مناسبی برای این منظور باشد .

11 ) منبع کلسیم است

بامیه حاوی مقادیر مناسبی کلسیم و منیزیم است و می تواند از کمبود کلسیم بدن جلوگیری کند.علاوه بر کمک به حفظ تراکم استخوانی ، بامیه می تواند به تنظیم ریتم قلب ، فشار خون و میزان کلسترول خون کمک کند.در کسانی که دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند و یا افراد گیاه خوار ، بامیه می تواند کلسیم مورد نیاز بدن انها را تامین کند.

12 ) سلامت قلب را افزایش می دهد

بامیه می تواند باعث کاهش کلسترول خون شده و احتمال بیماری های قلبی و عروقی و حتی حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد.پکتین موجود در بامیه نیز همین خاصیت را دارد .

13 ) بامیه منبع خوب پروتئین است

بامیه حاوی پروتئین های لیزین و تریپتوفان است و تقریبا ترکیباتی شبیه به سویا دارد ولی میزان پروتئین آن بسیار بیشتر از سویا است .علاوه بر این بامیه حاوی اسید آمینه های ضروری بدن است .

عوارض جانبی بامیه

با وجود اینکه مصرف بامیه در حالت کلی عوارض جانبی در پی ندارد ولی در شرایطی می تواند مصرف این گیاه دارویی مناسب نباشد و یا باید با احتیاط انجام شود.بامیه حاوی مقدار بسیار زیادی فروکتان است که می تواند باعث اسهال و نفخ شود.در صورتی که دچار هرگونه مشکلات روده و یا سندروم روده تحریک پذیر هستید ممکن است با مصرف بامیه دچار مشکل و ناراحتی شوید . بامیه حاوی مقداری اگزالات است که می تواند احتمال ایجاد سنگ کلیه در افرادی که سابقه سنگ کلیه دارند و یا کلیه آنها سنگ ساز است را افزایش دهد .همچنین سولانين موجود در بامیه می تواند دردهای  مفصلی را در افرادی که دچار آرتروز و یا آرتریت روماتوئید هستند افزایش دهد . توجه : بامیه حاوی مقدار زیادی ویتامین K است و در صورتی که از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، آسپرین ، پلاویکس و ... استفاده می کنید باید در مصرف بامیه احتیاط کنید و زیاده روی نکنید .
نظرات: 0 مشاهده