کمبود ید - 10 علامت و نشانه رایج کاهش ید بدن

بسیاری از مردم در حال حاضر هیچگونه توجهی به میزان ید مصرفی روزانه خود ندارند و به همین دلیل کمبود ید به یکی از مشکلات جهانی تبدیل شده است .بسیاری از مردم تصور می کنند مصرف نمک یددار به تنهایی می تواند نیاز روزانه آنها را تامین کند در حالی اصلا اینطور نیست .برخی از افراد نیز برای دریافت ید ، از غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو استفاده می کنند که باید توجه داشته باشید که ماهی و میگو در صورتی که به صورت مصنوعی تولید شده باشند و از طبیعت گرفته نشده باشند اصلا نمی توانند گزینه مناسبی برای تغذیه در نظر گرفته شوند. کمبود ید - 10 علامت و نشانه رایج کاهش ید بدن کمبود ید - 10 علامت و نشانه رایج کاهش ید بدن مصرف سبزیجات و گیاهان نیز گزینه خوبی برای بدست آوردن ید مورد نیاز به نظر می رسد ولی در این مورد نیز باید توجه داشته باشید که این میوه ها و گیاهان باید در خاکی پرورش یافته باشند که حاوی ید و سایر مواد مورد نیاز گیاه باشد . در حال حاضر بسیاری از خاک های مورد استفاده برای کشت ، فاقد مواد معدنی و مغذی لازم برای رشد صحیح گیاه هستند. در ادامه این مطلب به برخی از علائم و نشانه های کمبود ید در بدن اشاره شده است .

علائم و نشانه های کمبود ید

کاهش سطح ید در بدن می تواند علائم و نشانه های فراوانی داشته باشد و بیشتر این علائم مربوط به تغییرات هورمونی بدن هستند.ید نقش بسیار موثری در عملکرد غده تیروئید دارد. برخی از رایج ترین علائم کمبود ید عبارتند از :

1 ) خستگی و ضعف عمومی بدن

اگر در طول روز احساس ضعف و خستگی می کنید و انرژی لازم برای انجام کارهای روزانه خود را ندارید ، اگر صبح به محض بیدار شدن از خواب احساس می کنید که خسته هستید و به خواب بیشتری احتیاج دارید می تواند نشانه کاهش سطح ید بدن شما باشد .کمبود ید می تواند باعث اختلالات تیروئید شود و در 80 درصد از موارد ، مشکلات تیروئید با خستگی، بی حوصلگی ، کمبود انرژی ، ضعف و بیحالی همراه است . در صورتی که سایر علائمی که در ادامه مطالعه خواهید کرد همراه با خستگی و ضعف باشد ، باید برای تشخیص بهتر به پزشک مراجعه کنید.

2 ) ریزش مو

از دست دادن موها ، کاهش سرعت رشد مو ، کاهش حجم مو و کاهش درخشندگی مو می تواند از نشانه های کاهش ید بدن باشد.هورمونی که از طریق غده تیروئید ترشح می شود نقش بسیار مهمی در سلامت فولیکول های مو دارد .اگر سطح ید بدن کاهش یابد ، تغییراتی در الگوی رشد مو مشاهده خواهید کرد. ریزش مو یکی از رایج ترین علائم کاهش ید بدن است . معمولا 30 درصد از کسانی که دچار کمبود ید هستند دچار ریزش مو می شوند.

3 ) مشکلات پوستی

خشک شدن پوست ، ترک های پوستی ، پوسته پوسته شدن و حتی جوش و آکنه می تواند نشانه ای از اختلالات تیروئید و یا کمبود ید باشد .هورمون های تیروئید مبتنی بر ید باعث نرمی و لطافت پوست می شوند .برخی از افرادی که دچار جوش هستند و با درمان های رایج توسط آنتی بیوتیک درمان نمی شوند ممکن است با استفاده از مکمل های حاوی ید ، درمان شوند . مطلب مرتبط : روش های درمان جوش

4 ) آرتریت قلبی و یا مشکلات مربوط به ریتم قلب

کمبود ید می تواند ریتم ضربان قلب را تحت تاثیر قرار دهد. برادی کاری یکی از این مشکلات قلبی است که با کمبود سطح ید بدن همراه است .اگر ضربان قلب شما کاهش یافته است و سایر علائم و نشانه های کمبود ید را نیز دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

5 ) کمبود ید می تواند باعث کاهش حافظه شود

هورمون های تولید شده توسط غده تیروئید و خود ید نقش بسیار موثری در حفظ سلامت مغز و بهبود عملکرد شناختی مغز دارند.ید یکی از مواد مورد نیاز مادر در دوران بارداری است که توجه کمی به این موضوع می شود و می تواند باعث مشکلات شناختی و یادگیری در نوزاد شود. علاوه بر این کمبود ید می تواند باعث کاهش قدرت تفکر و حافظه شود.

6 ) قاعدگی های نامنظم

پریود زنان شدیدا وابسته به میزان هورمون های بدن آنها است .چرخه قاعدگی با هورمون های خاصی آغاز شده و با افزایش هورمون های خاصی ، پریود تمام می شود.با وجود اینکه هورمون های موثر بر روی قاعدگی مستقیما توسط غده تیروئید تولید نمی شوند ، اما این هورمون ها با تاثیر گذاری بر روی تخمدان می توانند بر روی چرخه قاعدگی اثر بگذارند.یک مطالعه نشان داده است که 70 درصد زنان مبتلا به کمبود ید ، دچار بی نظمی در قاعدگی می شوند .

7 ) تغییرات پستان

سینه‌ فیبروکیستیک یکی از مشکلات رایج زنان در سنین باروری است که می تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهد.ید به عنوان حمل کننده هورمون استروژن عمل می کند و زمانی که ید در بدن کم باشد ، میزان استروژن بدن افزایش پیدا خواهد کرد. کیست های کوچک می تواند به دلیل افزایش استروژن در سینه ایجاد شده و به سینه‌ فیبروکیستیک منجر شود . کمبود ید می تواند باعث خستگی و ضعف شود کمبود ید می تواند باعث خستگی و ضعف شود

8 ) کمبود ید و افزایش احتمال کیست تخمدان

کیست تخمدان نیز تقریبا به دلیل مشابه ایجاد کیست های سینه ایجاد می شود.کیست های تخمدان معمولا پر از مایع هستند و شما زمانی وجود آنها را احساس می کنید که کیست ها می ترکند. در این زمان شما درد زیادی شبیه به درد قاعدگی احساس می کنید در حالی که در دوره قاعدگی نیستید و خونریزی ندارید .این کیست ها معمولا در سونوگرافی واژن مشاهده می شوند.

9 ) افزایش وزن با کاهش ید در ارتباط است

وقتی عملکرد غده تیروئید تحت تاثیر قرار می گیرد ، متابولیسم بدن شما کاهش پیدا میکند و شما دچار مشکل در سوخت و ساز طبیعی بدن خواهید شد .اگر شما در حال افزایش وزن هستید و به هیچ عنوان نمی توانید جلوی این مورد را بگیرید و تمام روش های کاهش وزن در مورد شما بی تاثیر هستند ممکن است دچار کمبود ید شده اید .

10 ) سوزش قفسه سینه

درد و سوزش قفسه سینه یکی از نشانه هایی است که اکثر افراد آن را علامت حمله قلبی می دانند .در حالی که سوزش سینه می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. کمبود ید و مشکلات مربوط به تیروئید و گواتر می تواند باعث سوزش سینه شود.
روزانه چقدر ید نیاز داریم ؟
میزان مورد نیاز بدن هر فرد به ید می تواند متفاوت باشد و بستگی به سن و وزن و فعالیت بدن او دارد.ولی به طور معمول میزان استاندارد دریافت روزانه ید ، 10 الی 100 میکروگرم است . در صورتی که با توجه به علائم بالا مشکوک هستید که ید بدن شما پایین است ، برای تشخیص و درمان ، به پزشک مراجعه کنید.
نظرات: 0 مشاهده