افزایش تستوسترون بدن با روش های طبیعی و بدون دارو

برخی از محققان ژاپنی اعتقاد دارند که یک مرد 100 ساله ژاپنی در حال حاضر بیشتر از یک مرد 30 ساله تستوسترون دارد!! این کاهش شدید تستوسترون به دلیل سبک زندگی بد و پیروی از رژیم های غذایی نادرست اتفاق افتاده است .در ادامه این مطلب چند روش طبیعی برای افزایش هورمون تستوسترون و هورمون رشد (HGH) اشاره شده است. افزایش تستوسترون بدن با روش های طبیعی و بدون دارو افزایش تستوسترون بدن با روش های طبیعی و بدون دارو
زنان نیز مانند مردان در صورتی که دچار کاهش سطوح هورمون تستوسترون شوند عوارض جانبی مانند خستگی مزمن ، کاهش میل جنسی و احساس بی حوصلگی را تجربه خواهند کرد.
این هورمون یکی از هورمون های مهم بدن است که همواره باید تلاش کنید تا سطح آن در حالت نرمال قرار گرفته باشد. این مورد در مردان و زنان بسیار مهم است . با وجود اینکه هورمون تستوسترون را اکثر افراد به عنوان هورمون جنسی می شناسند (و درست هم هست) با این حال این هورمون در بدن نقش های دیگری نیز دارد .مانند : کاهش شدت و میزان درد ، حفظ سطوح گلوبول های قرمز خون ، تنظیم الگوی خواب ، حفظ تراکم استخوانی،حفظ توده عضلات ، حفظ سطوح انرژی بدن و ...

رایج ترین دلایل کاهش سطح هورمون تستوسترون

  • استرس و اضطراب مزمن
  • مشکلات هضم غذا
  • کاهش سطح ویتامین D بدن
  • افزایش وزن
  • کاهش انرژی و احساس خستگی روزانه
  • مصرف برخی از داروها و استاتین ها مانند آتورواستاتین و ...
  • کاهش متابولیسم بدن

روش های طبیعی برای افزایش هورمون تستوسترون در مردان

در صورتی که هورمون تستوسترون بدن شما کم است ، با استفاده از این روش های ساده و بدون مصرف دارو و مکمل می توانید سطح هورمون تستوسترون بدن خود را به خوبی افزایش دهید. اولین نتایج بعد از عمل به این توصیه ها معمولا 48 الی 72 ساعت بعد از شروع ، مشاهده خواهد شد. در حال حاضر حداقل 40 درصد از مردان بالای 45 سال دچار کمبود هورمون تستوسترون هستند. (1) اطلاعات دقیقی در مورد کاهش سطح این هورمون در بدن زنان وجود ندارد.شرکت های دارویی با هدف قرار دادن کسانی که دچار کاهش میل جنسی شده اند اقدام به تولید داروهای حاوی هورمون تستوسترون کرده اند ولی تمام این داروها دارای عوارض جانبی هستند که این عوارض جانبی گاهی می تواند حتی خطرناک نیز باشد.مانند: کاهش سطح کلسترول خوب بدن و افزایش احتمال سکته مغزی . به همین دلیل بسیاری از متخصصان توصیه می کنند قبل از مصرف هرگونه مکمل تستوسترون ، ابتدا روش های طبیعی برای افزایش این هورمون را امتحان کنید.

1 ) تغییر وعده های غذایی (برای طولانی مدت اصلا توصیه نمی شود)

اولین و موثرترین روش برای افزایش سطح هورمون تستوسترون بدن تغییر ساعات وعده های غذایی است .به این صورت که وعده صبحانه حذف می شود و اولین وعده غذایی روزانه در ساعت 12 ظهر و وعده دوم در ساعت 3 بعد از ظهر و وعده آخر نیز در ساعت 6 بعد از ظهر مصرف می شود و بعد از آن تا ساعت 12 ظهر روز بعد هیچ ماده غذایی مصرف نمی شود. با این روش می توان در عرض چند روز میزان هورمون تستوسترون را 200 الی 400 درصد افزایش داد .(منبع) این روش بدون مشورت با متخصص به هیچ عنوان توصیه نمی شود . وزنه زدن می تواند هورمون تستوسترون را افزایش دهد وزنه زدن می تواند هورمون تستوسترون را افزایش دهد

2 ) حرکات ورزشی با وزنه

یکی از بهترین روش ها برای افزایش طبیعی هورمون تستوسترون بدن ، انجام ورزش با وزنه و با شدت بالا است .حداحل سه روز در هفته به باشگاه بروید و با وزنه تمرین کنید. بلند کردن وزنه سنگین با تعداد 6 الی 12 بار در هر ست می تواند برای افزایش سطح هورمون تستوسترون بسیار مفید باشد.بیشتر بر روی عضلات شانه ، همسترینگ ، سینه ، پشت و سایر عضلات بزرگ بدن تمرکز کنید. این تمرینات می تواند 30 دقیقه الی 1 ساعت ادامه داشته باشد . محققان اعتقاد دارند ورزش های قدرتی می تواند میزان هورمون رشد و هورمون تستوسترون را به شدت افزایش دهد. (منبع) حتی حرکات ورزشی با وزنه های سبک نیز می تواند تا حدودی سطح سرمی تستوسترون خون را افزایش دهد .علاوه بر این ، انجام حرکات ورزشی ترکیبی می تواند باعث افزایش تولید این هورمون و هورمون رشد شود.

3 ) چربی های سالم مصرف کنید

روش بعدی برای افزایش این هورمون در بدن ، اضافه کردن چربی سالم به رژیم غذایی است .اکثر مردانی که دچار کمبود هورمون تستوسترون هستند از رژیم غذایی نادرستی پیروی می کنند که معمولا حاوی کربوهیدرات ها و قند زیادی نیز است .در یکی از مطالعات اخیر مشخص شده است که مردانی که مصرف چربی های مضر را افزایش داده و مصرف چربی های مفید را کاهش داده اند ، به میزان قابل توجهی دچار کاهش سطح هورمون تستوسترون در بدن شده اند. چند نوع مختلفی از چربی های سالم وجود دارد که برای این منظور می توانید استفاده کنید. چربی های موجود در گیاهانی مانند نارگیل ، محصولات لبنی که از حیوانی به دست آمده باشد که به صورت طبیعی رشد کرده است و هورمون استفاده نکرده است و اسیدهای چرب امگا 3. باید توجه داشته باشید که تا جایی که می توانید مصرف هرگونه شیرینی و خوراکی های حاوی قند و شکر را محدود کنید. مخصوصا نوشیدنی هایی مانند نوشابه ، نوشابه های بدون قند (خیلی خیلی خیلی خطرناک) ، آبمیوه های پاکتی و صنعتی و هر نوع نوشیدنی که حاوی قند و یا شکر باشد. مصرف این نوشیدنی ها حتی 1 بار در سال هم زیاد است !

4 ) کبد خود را پاکسازی کنید

پاکسازی کبد و افزایش سلامت کبد یکی دیگر از روش های طبیعی برای افزایش سطح هورمون تستوسترون بدن است .کبد نقش بسیار مهمی در کاهش و یا افزایش سطح هورمون تستوسترون بدن دارد.زمانی که کبد شما دچار مشکل شده است و به خوبی عمل نمی کند می تواند بر روی میزان این هورمون در بدن تاثیر بگذارد.طبق مطالعه ای که در سالهای اخیر انجام شده است ،میزان سرمی تستوسترون در 90 درصد افرادی که دچار سیروز کبدی هستند کاهش پیدا می کند و با پیشرفت بیماری کبدی ، سطح این هورمون باز هم کاهش پیدا می کند .( منبع )

5 ) استرس خود را کاهش دهید

عصبانیت ، استرس ، نگرانی ، اضطراب و احساساتی شبیه به اینها می توانند تا حد بسیار زیادی باعث کاهش سطح هورمون تستوسترون بدن و حتی کاهش هورمون رشد شوند.افزایش تولید هورمون کورتیزول می تواند بر روی میزان تستوسترون بدن تاثیر گذار باشد.بهتر است لیستی از کارها و افرادی که بر روی میزان استرس شما تاثیر گذار هستند تهیه کرده و به شدت از آنها دوری کنید .

6 ) مصرف ویتامین D

ویتامین D یکی از مهمترین ویتامین هایی است که بر روی میزان هورمون تستوسترون بدن تاثیر گذار است .در سال 2011 در یک تحقیق منتشر شده اشاره شده بود که مصرف ویتامین D می تواند به طور طبیعی میزان هورمون تستوسترون بدن مردان را تا 30 درصد افزایش دهد . (منبع) همچنین مصرف ویتامین D3 با جلوگیری از ابتلا به انواع سرطان ها در ارتباط است .

7 ) قند و شکر را از زندگی خود حذف کنید

یک توصیه ساده و عمومی برای حفظ سطح تستوسترون بدن وجود دارد : تا جایی که می توانید از قند و شکر دوری کنید. زمانی که شما خوراکی حاوی قند مصرف می کنید سطح قند خون شما به شدت و ناگهانی افزایش پیدا می کند .بدن شما برای کمک به کاهش میزان قند خون شروع به افزایش تولید هورمون انسولین می کند تا قند خون به سلول های بدن منتقل شده و متابولیزه شود. زمانی که این روند برای طولانی مدت ادامه داشته باشد ، به مرور سلول ها نسبت به انسولین مقاومت پیدا می کنند و به مرور میزان قند خون افزایش پیدا کرده و زمینه ساز بیماری دیابت نوع 2 خواهد شد. زمانی که مقاومت سلول ها نسبت به انسولین افزایش پیدا کرده و میزان قند خون بالا میرود ، بدن دیگر قادر به تولید مناسب هورمون تستوسترون نخواهد بود.برای امتحان می توانید فقط یک ماه هرگونه خوراکی و نوشیدنی قندی را از زندگی خود حذف کنید و نتایج شگفت انگیز آن را مشاهده کنید.

8 ) کیفیت خواب خود را افزایش دهید

بر اساس مطالعات بسیاری که انجام شده است مشخص شده است که داشتن خواب کافی ، پرهیز از قند و شکر و کاهش وزن بهترین روش های افزایش هورمون تستوسترون هستند. ریتم روزانه بدن معمولا شب ها و در زمان خواب دوباره تنظیم می شود و مواد شیمیایی مانند کورتیزول آزاد شده و به تعادل هورمونی و تنظیم سطح T بدن کمک می کند.بهترین زمان برای خواب از ساعت 10 شب تا 6 صبح است که با تغییر سن می تواند کمی متفاوت باشد .

9 ) کاهش وزن

بسیار واضح است که افزایش وزن با افزایش خطر بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت و سایر بیماری ها همراه است .مشکلات عروقی ، افزایش قند خون و افزایش چربی خون می تواند به شدت بر روی میزان تشرح انواع هورمون های بدن تاثیر گذاشته و کاهش وزن می تواند میزان هورمون تستوسترون بدن را افزایش دهد .
نظرات: 0 مشاهده