برای دوقلو باردار شدن چه باید کرد - احتمال دوقلوزایی

احتمال دوقلو باردار شدن چقدر است ؟

تحقیقات و آمارهای پزشکی موجود نشان می دهد که تقریبا 3 درصد از مادران شانس دوقلو باردار شدن را دارند.طبق این تحقیقات ، دوقلوزایی از اوایل دهه 80 میلادی بیش از 60 درصد افزایش پیدا کرده است .حدود 30 درصد از این دوقلوها ، دوقلوهای همسان و بقیه آنها معمولا دوقلوهای ناهمسان هستند.زمانی که یک تخمک توسط اسپرم بارور می شود و در ادامه مراحل بارداری ، آن تخمک به دوجنین تقسیم می شود ، دوقلوی همسان بوجود می آید که از نظر ظاهر و خصوصیات اخلاقی و حتی روانی بسیار به هم نزدیک هستند.در صورتی که دو تخمک جداگانه به صورت همزمان توسط اسپرم باردار شوند شما صاحب دو فرزند خواهید شد که با وجود اینکه دوقلو هستند ولی شباهت آنها فقط در حد خواهر و برادر معمولی است . برای دوقلو باردار شدن چه باید کرد برای دوقلو باردار شدن چه باید کرد
مطلب پیشنهادی : تعیین روز تخمک گذاری

احتمال دوقلو زایی به چه عواملی بستگی دارد ؟

دوقلوزایی به عوامل زیادی بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از :

اگر مادربزرگ شما دوقلو زا بوده است این احتمال در شما نیز وجود دارد

ژنتیک و سابقه خانوادگی شما تاثیر بسیار زیادی در دوقلو زایی شما دارد .در مورد دوقلو زایی بیشتر ژن های مادر بر روی شما تاثیر گذار است و این که مادر همسر شما و یا خواهر شما دوقلوزا باشند هیچ تاثیری بر روی شما ندارد .

قومیت و محل زندگی شما ممکن است در دوقلوزایی موثر باشد

قومیت و محل زندگی شما نیز می تواند بر روی دوقلوزایی تاثیر گذار باشد . طبق تحقیقات اخیر ، احتمال دوقلوزایی در اقوام آسیایی و اسپانیایی بسیار کمتر است در صورتی که در کشورهای افریقایی این احتمال بیشتر است

قد شما در دوقلوزایی تاثیر گذار است

جالب است بدانید که زنان بلندقد بیشتر احتمال دارد که دوقلو باردار شوند .همچنین زنان سنگین وزن بیشتر از زنان لاغر می توانند دوقلو باردار شوند. در صورتی که شما زن قد بلندی هستید که وزن بالایی هم دارید ، این احتمال می تواند بسیار افزایش پیدا کند.

باردار شدن در سنین بالا می تواند باعث افزایش احتمال دوقلوزایی شود

تحقیقات نشان داده است که افزایش سن و باردار شدن در سنین بالاتر می تواند تا حدودی احتمال دوقلوزایی را افزایش دهد .

احتمال دوقلوزایی در بارداری اول بیشتر است

با توجه به آمارهای موجود ، احتمال اینکه در بارداری اول دوقلو باردار شوید بیشتر از بارداری های بعدی است .

روش های دوقلو باردار شدن

داشتن فرزند دوقلو معمولا اتفاقی و ژنتیکی است و نمی توانید این موضوع را دستکاری کنید. ولی برخی از متخصصان اعتقاد دارند با عمل کردن به برخی از توصیه ها می توان این احتمال را افزایش داد . برخی از این روش ها و توصیه ها عبارتند از :

1 ) برای دوقلو باردار شدن : لبنیات بخورید

برخی از محققان مصرف لبنیات را با دوقلو باردار شدن مرتبط می دانند .این گروه معتقد هستند زنانی که بیشتر شیر گاو و ماست مصرف می کنند احتمال دوقلوزایی بیشتری دارند.در صورتی که شما سایر شرایط دوقلو باردار شدن را داشته باشید ممکن است مصرف لبنیات این احتمال را بیشتر کند.

2 ) برای دوقلو بچه دار شدن : گندم بخورید

برخی از مطالعات ، مصرف گندم و غلات کامل را برای تحریک تخمدان موثر می دانند و  توصیه می کنند که برای افزایش سانس دوقلوزایی ، زنان از گندم و غلات بیشتری استفاده کنند.

3 ) از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده نکنید

اگر دوست دارید دوقلو باردار شوید بهتر است چند سال قبل از اقدام به بارداری ، مصرف قرص های هورمونی پیشگیری از بارداری (مانند لوونورژسترول)را متوقف کنید.

4 ) باردار شدن در دوران شیردهی احتمال دوقلوزایی را افزایش می دهد

به دلیل تغییرات هورمونی که در دوران شیردهی وجود دارد ، ممکن است زنانی که در این دوران باردار می شوند ، دوقلو باردار شوند.

5 ) قدرت اسپرم شوهر

ممکن است در صورتی که اسپرم شوهر شما قدرت و کیفیت کامل را داشته باشد ، احتمال دوقلو باردار شدن افزایش پیدا کند . برای این منظور توصیه می شود از چند ماه قبل از اقدام به بارداری ، به تغذیه همسر خود توجه ویژه ای داشته باشید . اسپرم قدرتمند احتمال بارور شدن دو تخمک را افزایش می دهد.

6 ) برای دوقلو باردار شدن : اسید فولیک مصرف کنید

تحقیقات اخیر نشان داده است که اگر قبل از اقدام به بارداری ، از غذاهای حاوی فولات و یا مکمل های اسید فولیک به میزان کافی استفاده کنید ، ممکن است احتمال دوقلو باردار شدن افزایش پیدا کند. منبع : cnn  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده