هیدروکسی کلروکین - عوارض جانبی - تداخل دارویی hydroxychloroquine

هیدروکسی کلروکین سولفات چیست ؟

هیدروکسی کلروکین نوعی داروی درمان مالاریا است که در مواردی برای درمان علائم آرتریت روماتوئید ، لوپوس و برخی از مشکلات مفصلی نیز استفاده می شود.در حال حاضر در برخی از موارد ‏ از داروی هیدروکسی کلروکین  برای کاهش وزن و لاغری سوء استفاده می شود که به هیچ عنوان توصیه نمی شود و می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . این دارو برای لاغری تولید نشده است و کاهش وزن فقط یکی از عوارض جانبی داروی هیدروکسی کلروکین می باشد. مصرف هیدروکسی کلروکین به صورت طولانی مدت می تواند باعث آسیب برگشت ناپذیر به شبکیه چشم شود.در صورتی که در دوره مصرف این دارو نشانه هایی مانند تاری دید ، مشکل در دیدن اجسام دور ، دیدن رگه های نور و سیاهی رفتن چشم داشتید ، به پزشک خود اطلاع دهید.در صورتی که از این دارو برای درمان و کاهش علائم پسوریازیس ، لوپوس ، یا آرتریت استفاده می کنید ، در صورتی که بعد از گذشت 6 ماه هیچ نشانه ای از بهبود در خود مشاهده نمی کنید به پزشک خود اطلاع دهید . هیدروکسی کلروکین سولفات چیست ؟ هیدروکسی کلروکین سولفات چیست ؟ قبل از مصرف هیدروکسی کلروکین در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر به هیدروکسی کلروکین  حساسیت دارید
  • در صورتی که هرگونه مشکل بینایی و مخصوصا مشکلات مربوط به شبکیه چشم دارید
  • در صورت ابتلا به بیماری های قلبی و اختلال در ریتم قلب ، در صورتی که سابقه حمله قلبی دارید
  • اگر دیابت و بیماری قند دارید
  • در صورتی که هرگونه اختلال در معده و انسداد معده دارید
  • در صورتی که هرگونه مشکل کلیوی دارید
  • در صورت ابتلا به هرگونه مشکل کبدی
  • اگر الکل مصرف می کنید
  • در صورت ابتلا به پسوریازیس
  • اگر هرگونه اختلال ژنتیکی مانند پورفیری یا کمبود گلوکز 6-فسفات دهیدروژناز (G6PD) دارید .
  • در صورتی که حامله هستید و یا قصد بارداری دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید
توجه : ابتلا به مالاریا در دوران بارداری می تواند باعث مرگ مادر و نوزاد شود .

مصرف هیدروکسی کلروکین در دوران بارداری

هیدروکسی کلروکین در گروه c بارداری قرار دارد و معلوم نیست که برای سلامت جنین مضر است یا خیر . در دوران بارداری بدون مشورت با پزشک ، هیدروکسی کلروکین مصرف نکنید.

مصرف هیدروکسی کلروکین در دوران شیردهی

مشخص نیست که آیا هیدروکسی کلروکین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود یا خیر. در دوران شیردهی قبل از مصرف هیدروکسی کلروکین به پزشک خود اطلاع دهید. توصیه های بیشتر در باره مصرف هیدروکسی کلروکین این دارو را باید دقیقا همانطور که پزشک برای شما تجویز کرده است مصرف کنید و از مصرف دوز بیشتر و یا مدت زمان بیشتر از آن چیزی که پزشک تجویز کرده است خودداری کنید.معمولا هیدروکسی کلروکین به صورت هفته ای یکبار مصرف می شود. سعی کنید یک روز در هفته را در نظر بگیرید و هر هفته دقیقا در همان روز و همان ساعت داروی خود را مصرف کنید. بهتر است این دارو را همراه با یک لیوان شیر مصرف کنید. توجه : در صورتی که به منطقه ای وارد می شوید که ممکن است دچار مالاریا شوید ، باید قبل از ابتلا و قبل از ورود به آن منطقه مصرف هیدروکسی کلروکین را شروع کنید. مخصوصا اگر در دوران بارداری هستید زیرا ابتلا به مالاریا در دوران حاملگی می تواند باعث مرگ مادر و جنین شود. همیشه باید دوره مصرف این دارو را کامل کنید. در صورتی که بعد از مصرف دارو احساس کردید که علائم بیماری شما از بین رفته است ، مصرف دارو را قطع نکرده و تا پایان دوره ادامه دهید. برای درمان لوپوس و یا آرتریت ، معمولا داروی هیدروکسی کلروکین به صورت مصرف روزانه تجویز می شود . در این صورت باید داروی خود را به صورت منظم و دقیق مصرف کنید و در صورتی که بعد از گذشت 6 ماه از مصرف دارو هیچ علائمی از بهبودی در خود مشاهده نمی کنید ، به پزشک اطلاع بدهید.در دوره مصرف این دارو برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ، ممکن است نیاز به آزمایشات مکرر خون و آزمایش بینایی داشته باشید .

در صورت فراموش کردن مصرف هیدروکسی کلروکین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یاداوری دوز خود را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد هیدروکسی کلروکین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با هیدروکسی کلروکین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با هیدروکسی کلروکین می تواند بسیار خطرناک بوده و عوارض جانبی طولانی مدت و یا همیشگی و حتی مرگ در پی داشته باشد . ممکن است بعد از تماس با اورژانس ، به شما توصیه شود که در سریعا استفراغ کنید حتی اگر در خانه هستید. خودکشی نمایشی با این دارو ، روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

عوارض جانبی هیدروکسی کلروکین

مصرف این دارو می تواند مانند سایر داروها عوارض جانبی در پی داشته باشد. عوارض جانبی هیدروکسی کلروکین بسیار زیاد و گاهی خطرناک هستند و برخی از این عوارض جانبی می توانند همیشگی باشند. میزان این عارضه ها از فردی به فرد دیگر می توانند متفاوت باشند. نحوه و میزان مصرف و همچنین جنسیت ، متابولیسم بدنی و سن مصرف کننده می تواند باعث تغییر شدت عوارض شود. شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند. در صورتی که با مصرف هیدروکسی کلروکین هرگونه نشانه ای از حساسیت و آلرژی در خود مشاهده کردید سریعا با پزشک تماس بگیرید . عوارضی مانند : خارش و قرمز شدن چشم ، وز وز گوش ، کاهش شنوایی ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، تورم زبان و لب ، خشکی دهان و گلو و ... علاوه بر این ، یکی از رایج ترین عوارض جانبی هیدروکسی کلروکین آسیب به شبکیه چشم است که در صورت مصرف طولانی مدت این دارو ممکن است بروز کند و برگشت ناپذیر است. در دوره مصرف این دارو در صورتی که دچار تاری دید ، سیاهی رفتن چشم ، دیدن هاله نور ، دیدن رگه های تاریک و یا نورانی شدید حتما با پزشک تماس بگیرید.

برخی از رایج ترین عوارض جانبی هیدروکسی کلروکین عبارتنداز :

  • سردرد ، گیجی ، مشکل حفظ تعادل ، ضعف شدید ، مشکل در تغییر حالت از خوابیده و نشسته به حالت ایستاده
  • کاهش ضربان قلب ، کاهش قدرت ضربان قلب ، بی حسی دست و پا ، گزگز کردن ، سوزن سوزن شدن ، مور مور
  • کاهش قند خون ، احساس گرسنگی ، عرق کردن ، تحریک پذیری ، عصبانیت ، حالت تهوع و استفراغ ، لرزش
  • کاهش گلبول های قرمز خون ، ایجاد زخم های دهانی ، خونریزی از لثه ، زخم های پوستی ، تغییر دوره قاعدگی ، تغییر میزان خونریزی پریود ، تاخیر در پریود
  • زرد شدن پوست و چشم ، زنگ زدن گوش ، وزوز گوش ، درد معده ، سوزش سردل ، خارش پوست ،
  • از دست دادن اشتها ، کاهش وزن : از این عارضه جانبی هیدروکسی کلروکین برای کاهش وزن و لاغری استفاده می شود که می تواند بسیار خطرناک بوده و عوارض جانبی همیشگی به دنبال داشته باشد .
  • ریزش مو ، عصبانیت ، تغییرات خلق و خو ،

تداخل دارویی هیدروکسی کلروکین

این دارو با بسیاری از داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل دارد و می تواند باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کرده و در زمان تجویز هیدروکسی کلروکین تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید. هیدروکسی کلروکین می تواند باعث بروز مشکلات بسیار جدی کبدی و قلبی شود.برخی از داروهایی که با این دارو تداخل دارند عبارتند از :  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com© هیدروکسی کلروکین سولفات و کورتون داروی جایگزین هیدروکسی کلروکین نیمه عمر هیدروکسی کلروکین مصرف بارداری هیدروکسی کلروکین سولفات و ریزش موعوارض چشمی
نظرات: 1 مشاهده