آکاربوز - عوارض جانبی - تداخل دارویی Acarbose

آکاربوز چیست ؟

آکاربوز نوعی داروی کنترل قند خون است که با کاهش میزان جذب کربوهیدرات ها به کاهش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.در کنار مصرف آکاربوز ، از رژیم غذایی مناسب و ورزش نیز استفاده می شود.در صورتی که به بیماری التهابی روده ، زخم روده ، انسداد روده و یا سیروز کبد مبتلا هستید نباید آکاربوز مصرف کنید.در زمان تجویز این دارو در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید. آکاربوز چیست ؟ آکاربوز چیست ؟
  • در صورت ابتلا به بیماری التهابی روده
  • در صورتی که باردار هستید و یا قصد حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید
  • اگر انسداد روده دارید
  • در صورتی که زخم روده بزرگ دارید
  • در صورت ابتلا به سیروز کبدی
  • اگر هر نوع بیماری کبدی دارید
  • اگر هر نوع بیماری کلیوی دارید
  • در صورت ابتلا به کتواسیدوز دیابتی
  • اگر زخم معده و یا هرگونه مشکل معده دارید

مصرف آکاربوز در دوران بارداری

آکاربوز در گروه B بارداری قرار دارد و به نظر نمی رسد که مصرف آکاربوز در دوران بارداری برای جنین و مادر مضر باشد ولی در هر صورت اگر در دوره مصرف این دارو ، باردار شدید ، قبل از هرگونه اقدام خودسرانه با پزشک خود مشورت کنید.

مصرف آکاربوز در دوران شیردهی

انتقال آکاربوز از طریق شیر مادر به بدن نوزاد هنوز به صورت کامل مشخص نیست . در دوران شیردهی باید دقیقا طبق نظر پزشک رفتار کنید.

اطلاعات دارویی بیشتر در مورد مصرف آکاربوز

در دوره مصرف این دارو باید میزان قند خون خود را به صورت منظم بررسی  کنید .در صورتی که از داروی دیگری همزمان با آکاربوز  برای کاهش قند خون استفاده می کنید ممکن است قند شما بیش از حد کاهش پیدا کند. افت ناگهانی قند خون (هیپوگلیسمی) در افراد دیابتی که از داروهای کاهش قند خون استفاده می کنند بسیار رایج است .علائم افت ناگهانی قند خون می تواند شامل این موارد باشد.سردرد ، احساس گرسنگی ، عصبانیت ، سرگیجه و مشکل در حفظ تعادل . استرس و برخی از بیماری ها می توانند باعث افزایش قند خون شوند. علائم افزایش قند خون می تواند شامل این موارد باشد : تشنگی ، افزایش ادرار ، گرسنگی ، خشکی دهان ، نفس بد بو ، خواب آلودگی ، خشک شدن پوست ، تاری دید ، سیاهی رفتن چشم و ....در صورتی که عمل جراحی و یا دندانپزشکی در پیش دارید ، مصرف آکاربوز را به پزشک خود اطلاع دهید.

در صورت فرموش کردن مصرف آکاربوز چه کنم ؟

مصرف منظم و به موقع داروی آکاربوز بسیار مهم و ضروری است . در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یادآوری ، دوز خود را مصرف کرده و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید.اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد آکاربوز چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با آکاربوز مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با آکاربوز می تواند عوارض جانبی شدید و حتی مرگ در پی داشته باشد. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : آکاربوز با الکل تداخل دارد و در دوره مصرف این دارو نباید الکل مصرف کنید.

عوارض جانبی آکاربوز

مصرف آکاربوز می تواند مانند سایر داروها عوارض جانبی در پی داشته باشد . میزان و شدت این عوارض می تواند از فردی به فردی دیگر متفاوت باشد که به نحوه و میزان مصرف دارو و همچنین سن ، جنسیت و متابولیسم بدن فرد بستگی دارد. در هر صورت پزشک شما به این دلیل این دارو را برای کنترل قند خون شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف آکاربوز برای شما بیشتر از عوارض جانبی احتمالی آن است . در صورتی که با شروع مصرف آکاربوز نشانه ها و علائمی از حساسیت در خود مشاهده کردید به پزشک خود اطلاع دهید. علائم حساسیت به آکاربوز می تواند شامل این موارد باشد : آبریزش بینی ، زنگ زدن گوش ، خارش و قرمز شدن چشم ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، خشکی دهان و گلو ، تورم زبان و لب و ...

برخی از رایج ترین عوارض جانبی مصرف آکاربوز :

  • درد معده ، تهوع و استفراغ ، شکم درد ، سوزش سر دل ، یبوست و یا اسهال شدید ،
  • خونریزی لثه ، افزایش خونریزی قاعدگی ، تاخیر در پریود و یا قاعدگی زود هنگام ، کبود شدن پوست با کوچترین ضربه ، خونریزی غیر معمول از مقعد و واژن و بینی
  • مشکلات کبدی ، احساس خستگی مفرط ، ریزش مو ، زردی پوست و چشم ، از دست دادن اشتها ،
  • تغییر رنگ ادرار ، تکرر ادرار ، سوزش ادرار ، ادرار بد بو
  • خارش پوست ، افزایش جوش و آکنه
  • و ....

تداخل دارویی آکاربوز

مصرف این دارو می تواند با داروهایی که در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته و در برخی از موارد خطرناک شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این عوارض جانبی جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز آکاربوز ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با آکاربوز تداخل دارند عبارتند از :

توجه : آکاربوز با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل دارد و می تواند باعث افزایش اثرات دارویی شده و عوارض جانبی آکاربوز را افزایش دهد.افت ناگهانی و بیش از حد قند خون نیز دور از انتظار نیست .  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده