درمان برفک دهان با 12 روش گیاهی و خانگی

12 روش گیاهی و خانگی برای درمان برفک دهان 

برفک دهان چیست؟

رشد بیش از حد قارچ و محمر کاندیدا آلبیکانس (Candida albicans) در محیط دهان ، باعث ایجاد برفک می شود. در واقع وجود کاندیدا در دهان کاملا طبیعی است و اگر در مقادیر نرمال باشد ، بی ضرر است. با این حال ، در صورتی که کاندیدا بیش از حد تکثیر شود ، می تواند به سقف دهان ، لثه ها ، لوزه ها و پشت گلو گسترش یابد و باعث بروز علائمی مانند ضایعات سفید رنگ ، قرمزی و حتی خونریزی شود. برفک دهان - که همچنین به نام کانديديازيس دهانی یا کاندیدیازیس اوروفارنژیال شناخته می شود- اگر درمان نشده باقی بماند ، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و باعث بروز بیماری های جدی تری می شود. برفک دهان مسری است.

علائم برفک دهانی

  • ضایعات سفید رنگ در دهان که می توانند بر روی زبان ، سقف دهان یا قسمت داخلی گونه ها دیده شوند. این ضایعات ممکن است دردناک باشند و یا حتی زمانی که با دندان ها ، غذا یا مسواک تماس پیدا می کنند ، می توانند تحریک شده و شروع به خونریزی کنند.
  • التهاب دهانی
  • تورم ، درد با احساس سوزش و طعم ناخوشایند که ممکن است بر توانایی بلعیدن تاثیر بگذارد.
  • از دست دادن حس چشایی
  • فرسایش مینای دندان
  • موکوس دهانی
  • تب: اگر عفونت به مری رسيده يا شديدتر شود ، ممکن است بيمار به دليل شدت بيماری دچار تب شود.
برفک دهانی معمولا به طور ناگهانی ظاهر می شود و علائم ممکن است با گذشت زمان بارزتر و جدی تر شوند. بدن شما همچنین ممکن است علائمی از واکنش های متابولیکی را نشان دهد. علائمی که ممکن است در طول پاکسازی کاندیدا تجربه شود عبارتند از: اختلال در عملکرد مغز ، سردرد ، خستگی ، سرگیجه ، نفخ ، گاز ، عرق کردن ، سینوزیت ، جوش و علائمی شبیه به آنفولانزا. این علائم معمولا ظرف هفت الی ده روز رفع می شوند و هنگامی که کاندیدا از بدن شما خارج شود ، احساس انرژی بیشتری خواهید کرد.

علت ابتلا به برفک دهان چیست؟

برخی از شایع ترین علل بروز برفک دهان در بزرگسالان و نوزادان عبارتند از: علل بروز برفک در بزرگسالان:
  • سیستم ایمنی ضعیف: ضعف سیستم ایمنی بدن از دلایل اصلی ابتلا به برفک دهان است.
  • تحت درمان های سرطان بودن: بیماران مبتلا به سرطان بیشتر در خطر ابتلا به عفونت کاندیدا هستند ، زیرا این بیماری و همچنین درمان های آن ، مانند اشعه درمانی و شیمی درمانی ، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کنند و این هم می تواند باکتری های بد را در بدن گسترش دهد. در حالت کلی درمان های سرطان مانند شیمی درمانی ممکن است باعث آسیب رساندن به غشای مخاطی دهان شما شود ، که این هم می تواند منجر به بروز برفک دهان شود.
  • دندان مصنوعی: استفاده از دندان مصنوعی می تواند منجر به برفک دهان شود. این قضیه یکی از دلایل اصلی شایع تر بودن برفک دهان در بین افراد مسن است. شکر و باکتری ها می توانند بر روی پروتزها باقی بمانند ، در نتیجه کاندیدا می تواند بیش از حد رشد کرده و باکتری های خوب موجود در محیط دهان را کاهش دهد ، به ویژه اگر فرد در گذشته به مقدار زیادی آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد و یا از رژیم غذایی ای حاوی قند فراوان و کربوهیدرات های تصفیه شده (مانند آرد سفید) پیروی کرده باشد. مهم است که افرادی که از دندان مصنوعی استفاده می کنند هر روز آن ها را به طور مرتب تمیز کنند. در حالت کلی انباشت پلاک در پروتزها ممکن است منجر به ایجاد میکروارگانیسم ها و رشد بیش از حد کاندیدا شود.
  • بیماری های دیگر: افراد مبتلا به بیماری هایی نظیر ایدز و دیابت می توانند دچار برفک دهان شوند. افراد مبتلا به دیابت (اگر بیماری درمان نشده یا کنترل نشده باشد) مقادیر زیادی قند در بزاق خود دارند که این هم می تواند باعث رشد کاندیدا شود. از آنجایی که کاندیدا نوعی مخمر است و شکر باعث تغذیه مخمر می شود ، واضح است که افراد مبتلا به دیابت در معرض خطر ابتلا به برفک هستند.
  • سیگار کشیدن: دود توتون و تنباکو باکتری های مفیدی که در دهان شما زندگی می کنند را نابود می کند ، در نتیجه باعث می شود که مخمرها و قارچ های کاندیدا آزادانه رشد کنند. در حالت کلی ، مطالعات نشان داده است که سیگار کشیدن باعث ایجاد آسیب قابل توجهی به بافت دهان می شود.
  • داروها: بعضی از داروها مانند قرص های ضد بارداری ، کورتیکواستروئیدها و آنتی بیوتیک ها ، تعادل میکرو ارگانیسم ها را در دهان به هم می زنند. این هم می تواند منجر به بروز برفک در دهان شود.
علل بروز برفک در نوزادان:
  • سرایت از مادر به نوزاد: مادران شیرده می توانند عفونت را از طریق شیر دادن به دهان نوزاد منتقل کنند. همچنین در هنگام زایمان ، زن مبتلا به عفونت قارچی واژینال ممکن است قارچ را به نوزاد خود منتقل کند و به این ترتیب کودک مبتلا به برفک دهان می شود.
  • ضعف سیستم ایمنی: نوزادان دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند و از این رو می توانند به راحتی تحت تاثیر قارچ قرار گرفته و دچار برفک دهان شوند.
  • آنتی بیوتیک ها: احتمال ایجاد برفک دهانی در نوزادانی که تحت درمان آنتی بیوتیک ها هستند ، بیشتر است.

درمان برفک دهانی به چه شکلی انجام می شود؟

زمانی که برفک دهانی در کسی تشخیص داده می شود ‏ ، معمولا داروهای ضد قارچی تجویز یا توصیه می شود. اما داروهای ضد قارچی ممکن است به کبد آسیب برسانند و سطح هورمون استروژن را تحت تاثیر قرار دهد ، این داروها همچنین ممکن است واکنش های آلرژیک و یا تداخلات دارویی ایجاد کنند. علاوه بر این ، داروها و کرم های ضد قارچی تنها علائم را رفع می کنند ولی ریشه بیماری را درمان نمی کنند. اگر قارچ کاندیدا نسبت به داروها مقاوم باشد - که در بزرگسالانی که سیستم های ایمنی بدنشان ضعیف است و یا افرادی که نسبت به آنتی بیوتیک ها مقاوم شده اند ، رایج است - دارویی به نام "آمفوتریسین بی" ممکن است تجویز شود. آمفوتریسین بی ، یک داروی ضد قارچی است که می تواند عوارض جانبی جدی ، از جمله تب ، تنفس سریع ، تاری دید ، سنکوپ ، استفراغ و تغییرات ضربان قلب ایجاد کند. این دارو فقط باید برای درمان عفونت های قارچی ای که زندگی فرد را تهدید می کنند ، استفاده شود. با این حال ، برای افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند (که این می توانند به علت استرس ، مصرف داروها و بیماری ها باشد) و در نتیجه میکروارگانیسم های مقاوم به دارو در بدنشان رشد کرده است ، داروهایی قوی همچون آمفوتریسین بی ، تجویز می شوند. خوشبختانه ، راه های طبیعی و ایمن تری برای درمان زودهنگام "رشد بیش از حد کاندیدا" و به ویژه برفک دهانی وجود دارد. قبل از این که به درمان های طبیعی برای رفع برفک بپردازیم ، حتما به یاد داشته باشید که: هشدار:
  • موادی که به کار می برید باید اصل بوده ، ناخالصی نداشته و کهنه نباشد ، وگرنه تاثیری از آن ها نخواهید دید.
  • قبل از استفاده از مواد ذکر شده ، حتما مقدار کمی از آن ها را بر روی قسمت کوچکی از پوست مچ دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که به این مواد حساسیت ندارید. (به ویژه روغن درخت چای)
  • حتما قبل از استفاده از هر گونه درمان ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. مطالب ذکر شده در این مطلب فقط جنبه اطلاع رسانی دارد.

روش های طبیعی و خانگی برای درمان برفک دهان 

1.  رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

برای درمان و جلوگیری از برفک دهان ، بهبود برنامه غذایی می تواند تا حد زیادی کمک کننده باشد ، در حالت کلی ،  حفظ توازن pH بدن و حفظ تعادل باکتری های خوب (یعنی پروبیوتیک ها) مهم است.

غذاهای مفید برای درمان برفک دهان

  • دارچین : مطالعات نشان می دهند که افرادی که دارچین را به رژیم های غذایی خود اضافه می کنند ، به طور کلی کمتر به عفونت کاندیدا مبتلا می شوند. بر اساس یک مطالعه که در برزیل انجام شد ، یکی از مزایای دارچین ، دارا بودن ترکیبات آنتی کاندیدال است که می تواند به طور موثر برای کنترل برفک دهان استفاده شود.
  • سیر: سیر حاوی ترکیباتی به نام آلیسین است. آلیسین دارای خواص ضد قارچی ، ضد ویروسی و آنتی بیوتیک قوی است که می تواند به درمان برفک دهانی و علائم آن کمک کند. به منظور جلوگیری از عفونت ، هر روز یک الی دو عدد حبه سیر خام مصرف کنید.
  •  سبزیجات تخمیر شده : سبزیجات تخمیر شده سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و میزان پروبیوتیک ها را در بدن افزایش می دهند. به خصوص ساورکراوت سرشار از پروبیوتیک های مفید می باشد و به تعادل باکتری ها در دهان و بدن کمک می کند. مصرف منظم سبزیجات تخمیر شده همچنین سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.
  •  سبزیجات نشاسته ای (به صورت گرم مصرف شود) : غذاهای نشاسته ای مانند نخود فرنگی ، لوبیا قرمز ، ماش ، عدس ، سیب زمینی شیرین ، هویج و چغندر قرمز برای طحال مفید هستند و به پاکسازی بدن از کاندیدا کمک می کنند.
  • روغن نارگیل : روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی و ضدقارچی می باشد. به دلیل وجود ترکیبات لاوریک اسید و کاپریلیک اسید در این روغن ، مصرف خوراکی و موضعی روغن نارگیل ، کاندیدا را از بین می برد. می توانید یک قاشق چای خوری از روغن نارگیل را صبح ها به صورت ناشتا میل کنید.
  • ویتامین C :  استفاده از مواد غذایی غنی از ویتامین C به درمان برفک دهانی کمک می کند ، این ویتامین برای تقویت غدد آدرنال و بازگرداندن سیستم ایمنی بدن مفید است.
  • آناناس:  یک مطالعه که در دانشگاه Saints Malaysia انجام شد ، نشان می دهد که آناناس می تواند به سرعت مقدار شکر را (که غذای کاندیداست) کاهش دهد. بدون شکر کاندیدا نمی تواند رشد کند.
  • کرن بری: مصرف کرن بری تازه و یا خشک نیز به درمان برفک دهان کمک می کند.

مواد غذایی ای که باید از آن ها اجتناب کرد

غذاهای فرآوری شده و تصفیه شده (مانند آرد سفید) ، شکر و شیرینی ها در بدن محیط اسیدی ایجاد می کنند ، یعنی محیطی که کاندیدا می تواند در آن زنده بماند. حتی قندهای طبیعی ، مانند عسل و شیره ، نیز باید در حد اعتدال خورده شوند. مقدار مصرف عسل و شیره (حتی برای افراد سالم) یک قاشق چای خوری می باشد. الکل یکی دیگر از موادی است که برای درمان و یا جلوگیری از ابتلا به برفک دهان باید از مصرف آن خودداری کرد. الکل ، سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و باعث رشد بیش از حد کاندیدا می شود. 

2. سرکه سیب طبیعی برای درمان برفک دهان

گفته می شود که سرکه سیب دارای آنزیم هایی است که می تواند با قارچ های کاندیدا مبارزه کنند. این سرکه با کاهش رشد کاندیدا به بازگرداندن تعادل PH بدن کمک می کند. در سال 2014 مجله دندانپزشکی The Journal of Prosthodontics توانایی ضد قارچی سرکه سیب را در برابر انواع مختلف قارچ های کاندیدا تایید کرده است. شما می توانید از سرکه سیب برای درمان برفک به این شکل استفاده کنید:
  • دو قاشق چای خوری سرکه سیب طبیعی را با یک دوم قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب گرم به خوبی با هم مخلوط کنید.
  • این محلول را به خوبی در دهان خود بگردانید.
  • چند بار در روز این کار انجام دهید.
  • همچنین ، یک الی دو قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و بنوشید.
  • دو بار در روز این روند را تکرار کنید.
  • در صورت تمایل می توانید از آب بیشتر و یا سرکه کمتری در این محلول استفاده کنید. اگر قبلا  از سرکه سیب استفاده نکرده اید با مقدار کم تر شروع کنید.

3. دهان شویه روغن نارگیل برای رفع برفک دهان

همان طور که قبلا اشاره شد ، روغن نارگیل دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است و ترکیبی از لاوریک اسید و کاپریلیک اسید موجود در روغن نارگیل کاندیدا را از بین می برد. بر اساس مجله Journal of Medicinal Food (در سال 2007) ، محققان شواهد مثبتی را در مورد توانایی روغن نارگیل در کمک به رفع انواع مختلف کاندیدا آلبیکانس مشاهده کرده اند. علاوه بر مصرف خوراکی ، مصرف موضعی روغن نارگیل نیز یکی از بهترین راه های مقابله با برفک دهانی است. برای این منظور به سادگی می توانید:
  • مقداری از روغن نارگیل را در دهان خود به مدت ده الی بیست بگردانید.
  • اطمینان حاصل کنید که این روغن را نبلعید زیرا حاوی باکتری ها و سمومی است که از دهانتان جدا کرده است.
  • بعد از آن که روغن را از دهانتان خارج کردید بلافاصله دهان خود را با آب گرم بشویید و مسواک بزنید.
  • هر روز صبح ناشتا این روند را تکرار کنید.

4. جوش شیرین برای درمان برفک دهان

جوش شیرین یکی از ارزان ترین درمان های خانگی برای رفع برفک دهانی می باشد که به خوبی هم موثر است. این ماده می تواند محیط دهان را متعادل ساخته و قارچی که باعث بروز برفک می شود را از بین ببرد. می توانید برای رفع برفک دهان از جوش شیرین به این روش استفاده کنید:
  • یک دوم قاشق چای خوری جوش شیرین را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.
  • این محلول را در دهان خود به خوبی بگردانید.
  • دو الی سه بار در روز تکرار کنید.
  • همچنین می توانید مقداری از جوش شیرین را با کمی آب مخلوط کرده و خمیری رقیق به دست آورید، این خمیر را بر روی برفک زبان قرار داده و چند دقیقه صبر کنید و سپس بشویید.

5. روغن درخت چای برای رفع برفک دهان

روغن درخت چای دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی بوده و به درمان برفک دهانی کمک می کند. (هشدار بسیار مهم: دقت کنید که به هیچ وجه روغن درخت چای را نبلعید ، این روغن خوراکی نیست.) برای این منظور می توانید :
  • دو الی سه قطره از روغن درخت چای را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید.
  • این ترکیب را در دهان خود در حدود ده دقیقه به خوبی بگردانید و سپس این روغن را تف کرده و دهانتان را به خوبی با آب شستشو دهید و مسواک بزنید.
  • یک باردر روز این روند را انجام دهید.
  • همچنین می توانید چند قطره از روغن درخت چای را در یک لیوان آب بچکانید و این محلول را در دهان خود بگردانید و بعد از آن مراحلی که در بالا ذکر شد را انجام دهید. این روش را می توانید سه بار در روز تکرار کنید.

6. روغن ارگانو برای درمان برفک دهان

روغن ارگانو دارای خواص ضد ویروسی ، ضد باکتریایی ، ضد قارچی ، ضد انگل ، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است! روغن ارگانو به سرعت باکتری ها ، ویروس ها و عفونت ها را نابود می کند. تحقیقات منتشر شده در Brazilian Journal of Microbiology درسال 2010 نشان می دهد که روغن ارگانو دارای اثرات ضد قارچی قوی علیه کاندیدا است. برای درمان برفک دهان با استفاده از ارگانو می توانید:
  • یک الی دو قطره از روغن ارگانو را به یک لیوان آب اضافه کنید.
  • این محلول را یک بار در روز بنوشید. اما تو جه داشته باشید که روغن ارگانو را نباید بیش از ده روز به صورت خوراکی استفاده کنید.
  • اگر بیماری خاصی دارید ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

7. روغن میخک برای درمان برفک دهان

یکی از قوی ترین خواص روغن میخک ، تاثیر آن در درمان برفک دهانی است. مطالعه ای که برای مقایسه ی تاثیر روغن میخک با سایر داروهای ضد قارچی انجام شده بود ، نشان داد که میخک به اندازه نیستاتین (یعنی دارویی که معمولا برای کنترل برفک دهانی استفاده می شود ، اما دارای عوارض جانبی ناخوشایند است) موثر است. مطالعه دیگری که در سال 2005 انجام شد ، نشان داد که روغن گل میخک دارای تاثیرات ضد قارچی قوی علیه پاتوژن های قارچی مانند کاندیدا می باشد. می توانید از روغن میخک برای درمان برفک دهانی به این شکل استفاده کنید:
  • دو الی سه قطره از روغن گل میخک را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به خوبی مخلوط کنید.
  • این ترکیب را به مدت بیست دقیقه به خوبی در دهان خود بگردانید.
  • سپس آن را تف کرده و دندان های خود را بشویید.
  • هر روز صبح به صورت ناشتا این روند را تکرار کنید.

8. روغن نعناع فلفلی برای رفع برفک دهان

روغن نعناع فلفلی با دارا بودن خواص ضد میکروبی ، ضد قارچی و ضد باکتریایی خود ، یک برای درمان قارچ کاندیدا که عامل ایجاد برفک دهانی است ، مفید می باشد. برای این منظور:
  • دو قاشق چای خوری روغن نعناع فلفلی را با دو قاشق چای خوری آب مخلوط کنید.
  • این محلول را به خوبی در دهان خود به مدت سی تا شصت ثانیه بگردانید و در نهایت تف کنید.
  • دو الی سه بار در روز این روند را تکرار کنید.

9. نمک برای رفع برفک دهان

طبیعت ضد قارچ و ضد باکتری نمک ، کمک می کند تا از قارچ هایی که موجب بروز برفک دهان می شوند ، رهایی یابید. همچنین ، نمک می تواند علائم عفونت را به سرعت کاهش دهد. برای این منظور:
  • یک دوم الی یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم مخلوط کنید.
  • محلول آب و نمک را به خوبی در دهان خود بگردانید و در نهایت آن را تف کنید.
  • این روش را سه بار در روز انجام دهید.

10. لیمو برای رفع برفک دهان

لیمو نیز دارای خاصیت ضد قارچی بوده و در رفع برفک دهان کمک کننده است. شما می توانید:
  • آب یک عدد لیموی تازه را با یک لیوان آب مخلوط کرده و ترجیحا صبح ها به صورت ناشتا بنوشید.

11. آلوئه ورا برای رفع برفک دهان

خواص ضد قارچی ژل آلوئه ورا می تواند به درمان برفک دهانی و پیشگیری از عود مجدد آن کمک کند ، همچنین به خاطر اثرات خنک کننده آن ، آلوئه ورا برای کاهش خارش و ناراحتی ناشی از برفک دهان ، مفید است. می توانید برای بهره بردن از این خواص آلوئه ورا به این ترتیب عمل کنید:
  • مقداری از ژل آلوئه ورا را از برگ آن خارج کنید.
  • این ژل را بر روی زبانتان قرار دهید و تا جایی که می توانید نگه دارید.
  • هر چند بار در روز که می توانید این روند را تکرار کنید.
  • همچنین می توانید یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا را با نصف لیوان آب مخلوط کرده و یک بار در روز بنوشید.

12. روغن دارچین برای درمان برفک دهان

همان طور که قبلا اشاره کردیم ، یکی از فواید دارچین ، دارا بودن ترکیبات آنتی کاندیدال است که می تواند به طور موثر برای کنترل برفک دهان استفاده شود. علاوه بر استفاده از دارچینبه صورت خوراکی ، همچنین می توانید روغن دارچین را به صورت موضعی برای رفع برفک دهانی استفاده کنید ، برای این منظور می توانید روغن دارچین را به این شکل به کار ببرید:
  • دو الی سه قطره از روغن دارچین را در یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل (یا روغن زیتون و یا روغن کنجد) به خوبی مخلوط کنید.
  • این ترکیب را به مدت ده الی پانزده دقیقه در دهان خود بگردانید و بعد از آن ، تف کنید.
  • در نهایت دهان خود را شستشو دهید.
  • هر روز صبح به صورت ناشتا این مراحل را تکرار کنید.
نظرات: 0 مشاهده