تاکرین - تداخل دارویی - عوارض جانبی tacrine

تاکرین چیست ؟

تاکرین با جلوگیری از تجزیه شیمیایی استیل کولین ، عملکرد سلول های عصبی مغز را بهبود می بخشد.افرادی که دچار فراموشی می شوند و یا افراد مبتلا به آلزایمر معمولا دچار کمبود استیل کولین هستند.وجود این ماده شیمیایی برای فرایند تفکر ، حافظه و استدلال های مهم ، ضروری است .از تاکرین برای کاهش علائم آلزایمر و زوال عقل استفاده می شود. در زمان تجویز تاکرین در صورتی که هرگونه بیماری قلبی یا اختلال ریتم قلب ، پروستات بزرگ شده ، مشکلات ادراری ، آسم و تنگی نفس ، مشکلات انسدادی ریوی و یا تشنج دارید ، به پزشک خود اطلاع دهید. معمولا بهترین زمان برای مصرف تاکرین بین وعده های غذایی و با معده خالی است ولی در صورتی در زمان مصرف با معده خالی دچار مشکلاتی مانند سوزش سردل و معده درد می شوید می توانید این دارو را همراه با وعده های غذایی مصرف کنید. تاکرین - تداخل دارویی - عوارض جانبی tacrine تاکرین - تداخل دارویی - عوارض جانبی tacrine
توجه : تاکرین خواب آور است و می تواند قدرت تفکر و تصمیم گیری شما را مختل کند. بعد از مصرف تاکرین از رانندگی و کارهایی که به تمرکز حواس بالا نیاز دارد خودداری کنید.
در زمان تجویز این دارو برای اطمینان از اینکه مصرف آن برای شما مضر نیست در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید
  • اگر به تاکرین حساسیت دارید
  • در صورتی که باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید.
  • در صورتی که هرگونه مشکل کبدی دارید و یا دچار زردی هستید.
  • در صورت ابتلا به بیماری های قلبی
  • در صورتی که زخم معده و یا هرگونه مشکل معده دارید
  • در صورتی که دچار بزرگی پروستات هستید
  • اگر مشکلات ادراری دارید
  • در صورتی که صرع دارید و دچار تشنج هستید
  • در صورتی که آسم و یا تنگی نفس دارید

مصرف تاکرین در دوران بارداری

تاکرین در رده C بارداری قرار دارد و می تواند برای سلامت جنین و مادر مضر باشد.در دوره مصرف این دارو در صورتی که باردار شده اید سریعا با پزشک خود مشورت کنید و از قطع خودسرانه دارو خودداری کنید.

مصرف تاکرین در دوران شیردهی

مشخص نیست که آیا تاکرین به شیر مادر منتقل می شود یا خیر . در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید ، با پزشک خود مشورت کنید.
توصیه هایی درباره نحوه مصرف تاکرین
هر دارو را باید دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. از افزایش و یا کاهش دوز مصرف تاکرین به صورت خودسرانه خودداری کنید. بسیار مهم است که داروی خود را به صورت منظم و به موقع مصرف کنید. موثرترین زمان برای مصرف تاکرین در بین وعده های غذایی و با معده خالی است ولی در صورتی ک به هر دلیلی نمی توانید این دارو را با معده خالی مصرف کنید می تواند داروی خود را همراه با غذا مصرف کنید. در زمان شروع درمان با تاکرین و در روزهای اول ممکن است کمی حالت تهوع ، استفراغ و اسهال داشته باشید که اگر به مقدار کم باشد طبیعی است .برای اطمینان از اینکه این دارو برای شما عوارض جانبی خطرناک ندارد ، پزشک ممکن است برای شما آزمایشات خون به صورت منظم تجویز کند.در صورتی که عمل جراحی و یا دندان پزشکی در پیش دارید ، مصرف تاکرین را به پزشک خود اطلاع دهید . ممکن است مجبور باشید تا مصرف این دارو را چند رو متوقف کنید.

در صورت فراموش کردن مصرف تاکرین چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید به محض یادآوری دوز خود را مصرف کنید و زمان مصرف بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید .اگر به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد تاکرین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص تاکرین مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید .اوردوز و مسمومیت با تاکرین می تواند عوارض جانبی شدید و حتی گاهی مرگ در پی داشته باشد .خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .

عوارض جانبی تاکرین

این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارص جانبی در پی داشته باشد. پزشک شما به این دلیل این دارو را برای بیماری شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف تاکرین بیشتر از عوارض جانبی آن برای شما می باشد. شما ممکن است هیچکدام از این عوارض جانبی را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند .در صورتی که با شروع مصرف تاکرین هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. علائم حساسیت به تاکرین می تواند شامل این موارد باشد : خارش و سوزش چشم ، قرمز شدن چشم ، تنگی نفس همراه با درد قفسه سینه ، خشک شدن دهان و گلو ، تورم لب و زبان ، خارش پوست ، گرفتگی گوش ، آبریزش بینی ، عطسه ، سرفه و ...

برخی از سایر عوارض جانبی تاکرین عبارتند از :

  •  توهم / دیدن چیزها و اشخاصی که در واقعیت وجود ندارند / شنیدن صداهایی که در واقعیت وجود ندارند
  • تغییرات ناگهانی رفتار / عصبانیت / سردرگمی
  • تشنج / تهوع / استفراغ / ناراحتی معده / سوزش سردل /
  • سوزش ادرار / تکرر ادرار / تغییر رنگ ادرار / کاهش ادرار
  • زرد شدن پوست و چشم ها / تغییر رنگ مدفوع / از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن / افسردگی / افزایش جوش و آکنه / افزایش عرق
  • خواب آلودگی / سرگیجه / احساس خفگی / کم آوردن نفس در بالا رفتن از پله ها و ...
  • درد مفاصل / دردهای عضلانی / عدم هماهنگی حرکات بدن
  • و ...

تداخل دارویی تاکرین

تاکرین می تواند با داروهایی که در حال حاضر در حال مصرف کردن هستید تداخل ایجاد کرده و باعث ایجاد عوارض جانبی ناخواسته و گاهی خطرناک شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد . برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز تاکرین تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید.

برخی از داروهایی که با تاکرین تداخل دارند عبارتند از :

 تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده