درمان تبخال با 17 روش خانگی و گیاهی

17 درمان گیاهی و خانگی برای رفع تب خال

تب خال در ناحیه لب تب خال در ناحیه لب

تب خال چیست؟

تب خال لب ، عفونت دردناک ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک است که می تواند در هر جایی از بدن ظاهر شوند اما بیشتر در قسمت خارجی دهان ، لب ها ، گونه ها ، بینی و انگشتان دیده می شود. هنگامی که ویروس تب خال در تماس با بدن فرد قرار می گیرد ، می تواند به راحتی به لایه های زیر پوست و حتی جریان خون وارد شده و باعث ایجاد عفونت شود. تب خال مسری است و معمولا هفت تا ده روز طول می کشد تا کاملا رفع شود. با گذشت زمان ، تاول تب خال سرباز می کند و مایع درون آن خارج می شود و در نهایت یک پوسته زرد رنگ ، بر روی آن تشکیل می شود. ویروس هرپس سیمپلکس حتی پس از بهبود تب خال ، همچنان در بدن باقی می ماند و می تواند در آینده دوباره در همان ناحیه بروز کند.

علائم تب خال چیست؟

معمولا تب خال در سه مرحله بروز می کند: 1. خارش و سوزش یک یا دو روز قبل از ظاهر شدن تاول تب خال ، ممکن است در اطراف لب هایتان احساس خارش ، گزگز و حتی سوزش داشته باشید. این علائم می تواند نشانه ی این باشد که به زودی در آن ناحیه تب خال بروز خواهد کرد! 2. تاول ها بعد از بیست و چهار الی چهل و هشت ساعت از بروز علائم اولیه ، تاول تب خال (که برآمدگی ای حاوی مایعات است) ، ظاهر می شود. 3. پوسته پوسته شدن و خروج مایعات از تاول بعد از مدتی ، تاول سر باز کرده و مایعاتی از درون آن خارج می شوند ، این مرحله می تواند کاملا دردناک باشد. بعد از آن ، تب خال خشک شده و پوسته می بندد ، یعنی پوسته ای زرد رنگ ایجاد می شود که از پوست سالم و جدیدی که در حال رشد است ، محافظت می کند. در مدت زمانی که به تب خال مبتلا هستید ممکن است سردرد ، درد لثه ، گلودرد ، درد عضلانی ، تب ، حالت تهوع ، استفراغ و تورم غدد لنفاوی را تجربه کنید. علائم و سیر بیماری تب خال هر بار می تواند متفاوت باشد ، تب خال هایی که برای اولین بار بروز می کنند ، می توانند دردناک تر از تب خال هایی باشند که چندین بار قبلا عود کرده اند. علاوه بر این ، تب خال هایی که برای اولین بار ظاهر می شوند ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد (گاهی دو تا چهار هفته) تا به طور کامل درمان شوند. اگر از ظاهر شدن تب خال بیش از یک هفته گذشته باشد و هنوز نشانه هایی از سرباز کردن تاول وجود نداشته باشد ، ممکن است لازم باشد که با پزشک خود تماس بگیرید. همچنین اگر درد باعث اختلال در صحبت کردن یا گورت دادن آب و غذا شود و یا اگر دچار تب شده اید ، ممکن است نیاز باشد تا به دندانپزشک یا پزشک خود اطلاع دهید.

علت ابتلا به تب خال چیست؟

تب خال معمولا به وسيله ويروس هرپس سیمپلكس نوع یک به وجود می آيد و می تواند از طريق بوسیدن و استفاده مشترک از حوله ، لیوان ، قاشق و چنگال فرد مبتلا ، منتقل شود. ویروس هرپس سیمپلکس نوع دو ، معمولا باعث ایجاد زخم در ناحیه تناسلی می شود و از طریق تماس جنسی گسترش می یابد و یا هنگامی که مادر مبتلا به تب خال تناسلی ، با روش طبیعی زایمان می کند ، این ویروس می تواند به نوزاد منتقل شود. البته هرپس نوع دو گاهی اوقات می تواند باعث زخم های دهانی نیز شود. همچنین فرد مبتلا به تب خال از نوع ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک می تواند عفونت را به ناحیه تناسلی نیز منتقل کند. این نوع ویروس ، همچنین می تواند مناطق دیگر بدن مانند چشم و مغز را آلوده کند ، اما این موارد ، نادر است. هنگامی که فرد در معرض ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک قرار می گیرد ، معمولا در طی یک هفته علائم تب خال را از خود نشان می دهد. این ویروس می تواند در بدن باقی مانده ، در آینده دوباره فعال شده و باعث عود مجدد تب خال شود. ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک می تواند پس از یک دوره از فشار روحی و استرس ، بیماری ، به دلیل تغذیه نادرست ، در نتیجه عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ، در دوران قاعدگی ، خطای دندانپزشکی و یا حتی پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، فعال شود. برای تب‌ خال هنوز درمان قطعی وجود ندارد و اگر ویروس وارد بدن شود تا پایان عمر همراه شخص خواهد ماند و در صورت ضعف سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا ، دوباره بروز خواهد کرد. اگر دچار تب خال شدید آن را تمیز نگه دارید و سعی کنید که آن را لمس نکنید و یا پوسته را دست کاری نکنید. در این مطلب به چند روش خانگی و طبیعی برای تسریع درمان تب خال می پردازیم ، اما قبل از آن ، توجه داشته باشید که:
  • تمامی موادی که به کار می برید باید اصل بوده ، ناخالصی نداشته و کهنه نباشد ، وگرنه تاثیری نخواهید دید.
  • قبل از استفاده از مواد ذکر شده ، حتما مقدار کمی از آن ها را بر روی قسمت کوچکی از پوست مچ دست خود امتحان کنید تا مطمئن شوید که به این مواد حساسیت ندارید. (به ویژه روغن درخت چای)
  • حتما قبل از استفاده از هر گونه درمان ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. مطالب ذکر شده در این مطلب فقط جنبه اطلاع رسانی دارد.

 درمان های خانگی و طبیعی برای رفع تب خال

کلم بروکلی برای درمان تب خال مفید است کلم بروکلی برای درمان تب خال مفید است

1. برای درمان تب خال رژیم غذایی خود را بهبود دهید

بهبود برنامه غذایی می تواند به تسریع درمان و جلوگیری از عود مجدد بیماری کمک کند ، اما رژیم غذایی فرد مبتلا به تب خال چگونه باید باشد؟
  • محققان دریافتند که مصرف منظم بروکلی نه تنها می تواند ویروس هرپس سیمپلکس را مهار کرده به بهبود تب خال کمک کند ، بلکه می تواند از عود مجدد آن در آینده نیز پیشگیری کند! بهترین مدت زمان برای پخت بروکلی پنج دقیقه و در حرارت کم می باشد. می توانید بروکلی را بخارپز کنید و یا اگر از روش آب پز کردن استفاده می کنید ، آبی که در آن بروکلی را پخته اید را نیز بنوشید.
  • غذاهای حاوی ویتامین E مصرف کنید مانند: بادام ، اسفناج ، روغن زیتون ، تخمه آفتابگردان ، برگ چغندر ، بروکلی ، آووکادو و غیره
  • غذاهای غنی از ویتامین C مصرف کنید مانند: فلفل دلمه ای ، پرتقال ، کیوی ، بروکلی ، توت فرنگی ، لیمو و غیره
  • غذاهای غنی از روی مانند: اسفناج ، کنجد ، تخم کدو ، نخود ، بادام هندی ، بروکلی و ... می تواند کمک کننده باشد.
  • در مورد مفید و یا مضر بودن مصرف دانه ها و مغزیجات اختلاف نظر وجود دارد.
  • مصرف شکر ، الکل ، غذاهای فراوری شده ، شکلات و در حالت کلی غذاهایی که باعث اسیدی شدن بدن می شوند ، می توانند روند بهبود تب خال را کندتر کنند. بهتر است از مواد غذایی ای که باعث آلکالی شدن بدن می شوند ، استفاده کنید.
  • از غذاهایی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند استفاده کنید ، مانند سبزیجات و میوه های مختلف به خصوص سبزیجات قرمز و نارنجی رنگ برای شما مفید خواهند بود. برای مثال می توانید از این آب سبزی استفاده کنید:
  • یک عدد فلفل دلمه ای (رنگ دلخواهتان)
  • صد و پنجاه الی دویست گرم کلم بروکلی
  • آب یک عدد لیموی تازه
  • یک عدد خیار
  • کمی زنجبیل ترجیحا تازه
  • یک قاشق غذاخوری سرکه سیب طبیعی
آب همه سبزیجات را بگیرید و در آخر سرکه سیب را به آن اضافه کنید. به محض این که آماده شد ، میل کنید. پروپولیس برای رفع تب خال پروپولیس برای رفع تب خال

2. پروپولیس برای رفع تب خال

پروپولیس دارای خواص ضد ویروسی است و می تواند هر دو ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک و ویروس هرپس سیمپلکس نوع دو را درمان کرده به جلوگیری از عود مجدد کمک کند. برای این منظور می توانید :
  • چند قطره از پروپولیس مایع را بر روی تب خال اعمال کنید.
  • یک الی دو بار در روز می توانید این کار تکرار کنید. آلوئه ورا برای رفع تب خال آلوئه ورا برای رفع تب خال

3. آلوئه ورا برای رفع تب خال

ژل آلوئه ورا از درمان های مرسوم برای بیماری های مختلف پوستی و همچنین تب خال است. این ژل حاوی ویتامین های آنتی اکسیدانی ، آنزیم ها ، مواد معدنی ، اسید های چرب و هورمون هایی است که به بهبود و جلوگیری از عفونت بیشتر کمک می کند. استفاده از ژل آلوئه ورا در طول روز برای کاهش درد و علائم تب خال و تسریع روند بهبودی کمک کننده است. می توانید از آلوئه ورا برای درمان تب خال به این شکل استفاده کنید:
  • ژل تازه آلوئه ورا را از برگ آن جدا کرده و بر روی تب خال اعمال کنید.
  • این روند را سه بار در روز تکرار کنید. روغن نعناع فلفلی برای درمان تب خال روغن نعناع فلفلی برای درمان تب خال

4. روغن نعناع فلفلی برای درمان تب خال

خواص ضد ویروسی روغن نعناع فلفلی برای رفع تب خال بسیار مفید است. در سال 2013 مطالعه ای که در Phytomedicine منتشر شد ، نشان داد که روغن نعناع دارای سطوح بالایی از فعالیت ضد ویروسی در برابر هر دو ویروس هرپس سیمپلکس نوع یک و دو می باشد. این روغن به خصوص در مراحل اولیه بروز تب خال بسیار موثر است. برای این کار می توانید:
  • یک الی دو قطره از روغن نعناع فلفلی را بر روی تب خال اعمال کنید. اجازه دهید تا بر روی تب خال بماند.
  • دو الی سه بار در روز تکرار کنید. روغن درخت چای برای درمان تب خال روغن درخت چای برای درمان تب خال

5. روغن درخت چای برای درمان تب خال

روغن درخت چای از زمان های قدیم برای درمان مشکلات پوستی استفاده شده است. این روغن می تواند برای کاهش درد ناشی از تب خال مورد استفاده قرار گیرد. این روغن همچنین دارای خاصیت ضد ویروسی است. کافی است که:
  • یک الی سه قطره از این روغن را بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید و اجازه دهید بر روی آن بماند.
  • سه بار در روز این روند را انجام دهید.
روغن میخک برای رفع تب خال روغن میخک برای رفع تب خال توجه داشته باشید که روغن درخت چای خوراکی نیست و نباید آن را ببلعید.

6. روغن میخک برای رفع تب خال

روغن میخک سرشار از آنتی اکسیدان های قدرتمند بوده و همچنین دارای خواص ضد التهابی ، ضد باکتری ، ضد ویروسی و ضد قارچی می باشد. اثر گل میخک در مورد ویروس هرپس سیمپلکس و همچنین سایر ویروس ها ، از جمله هپاتیت C مورد مطالعه قرار گرفته است. گل میخک می تواند اثر ضد میکروبی و ضد ویروسی بر روی ویروس هرپس سیمپلکس داشته باشد. همچنین ممکن است درد ناشی از آن را کاهش دهد. دقت کنید که استفاده از روغن میخک به تنهایی می تواند باعث تحریک پوست می شود. بنابراین این روغن باید با روغن هایی مانند روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط شده و سپس استفاده شود. برای این منظور می توانید:
  •  یک الی سه قطره از این روغن را با یک قاشق چای خوری از روغن نارگیل به خوبی مخلوط کرده ، بر روی ناحیه آسیب دیده اعمال کنید.
  • روزی سه بارمی توانید این روش را تکرار کنید.
روغن وانیل (و یا عصاره وانیل) برای تب خال روغن وانیل (و یا عصاره وانیل) برای تب خال

7. روغن وانیل (و یا عصاره وانیل) برای تب خال

خواص ضد التهابی این روغن ، برای کاهش درد و درمان تب خال مفید می باشد. این روغن همچنین به مبارزه با عفونت کمک می کند. قبلا اشاره کردیم که قبل از بروز تب خال ممکن است احساس گزگز و یا سوزن سوزن شدن در لب خود داشته باشید. در چنین حالتی می توانید برای جلوگیری از بروز تب خال روغن وانیل و یا عصاره وانیل را به ناحیه مورد نظر اعمال کنید. برای این منظور می توانید:
  • یک الی دو قطره از روغن وانیل را بر روی ناحیه ای که احتمال می رود تب خال در آن جا ظاهر شود ، به مدت یک الی دو دقیقه نگه دارید.
  • این کار را چهار بار در روز انجام دهید تا علائم رفع شوند. روغن زیتون برای رفع تب خال روغن زیتون برای رفع تب خال

8. روغن زیتون برای رفع تب خال

روغن زیتون یک راه خوب برای درمان این عفونت است T زیرا این روغن پوست را مرطوب کرده و برای کاهش خارش و تحریکات پوستی مفید است ، روغن زیتون همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد که این خاصیت برای جلوگیری از عفونت های ویروسی بسیار کمک کننده است. به طور کلی ترکیبات قدرتمند موجود در روغن زیتون باعث جلوگیری از رپلیکاسیون ویروسی و ایجاد عفونت می شوند و این هم یکی از دلایلی است که روغن زیتون به رفع تب خال کمک می کند. زیتون تأثیر بسیار مثبتی بر روی سیستم ایمنی بدن شما دارد ، این افزایش ایمنی در بدن می تواند کمک کند تا ویروس هرپس دوباره فعال نشود. برای این منظور شما می توانید:
  • از روغن زیتون (و یا زیتونی که زیاد شور نباشد) به صورت خوراکی استفاده کنید.
  • به صورت موضعی چند بار در روز بر روی تب خال اعمال کنید.  نشاسته ذرت برای رفع تب خال نشاسته ذرت برای رفع تب خال

9. نشاسته ذرت برای رفع تب خال

نشاسته ذرت باعث خشک شدن تاول ها و کاهش خارش ناشی از  آن ها می شود. برای این کار می توانید:
  • پنبه ی مرطوبی را به نشاسته ذرت آغشته کرده و بر روی تب خال اعمال کنید. این پودر مایعات را به خود جذب خواهد کرد.
  • هر چند ساعت یک بار می توانید این کار را تکرار کنید.
  • و یا این که می توانید نشاسته ذرت را با آب مخلوط کنید و خمیر به دست آمده را بر روی تب خال اعمال کنید. روغن ارگانو برای درمان تب خال روغن ارگانو برای درمان تب خال

10. روغن ارگانو برای درمان تب خال

خاصیت ضد ویروسی روغن ارگانو به دلیل وجود ماده کارواکرول در این روغن است. گفته می شود که روغن ارگانو حتی برای ویروس های هرپسی که نسبت به داروی اسیکلوویر (که یک ضد ویروس معمول برای درمان تب خال است) مقاوم هستند نیز موثر است. برای این منظور می توانید:
  • یک الی دو قطره از روغن ارگانو را بر روی تب خال بمالید و اجازه دهید تا بر روی آن بماند.
  • می توانید دو الی سه بار در روز این روند را انجام دهید. جوش شیرین برای رفع تب خال جوش شیرین برای رفع تب خال

11. جوش شیرین برای درمان تب خال

در صورتی که تب خال سر باز کرده و مایعات درون آن خارج می شوند ، جوش شیرین می تواند سطح پوست را به سرعت خشک کرده و زخم  را بهبود بخشد . این ماده همچنین پوست را تسکین می دهد و یک ضد عفونی کننده طبیعی است. می توانید از جوش شیرین به این شکل استفاده کنید:
  • آب و جوش شیرین را با هم مخلوط کنید تا محلول نسبتا رقیقی به دست آورید.
  • پنبه ای تمیز را به این محلول آغشته کرده بر روی تب خال اعمال کنید.
  • این کار را سه بار در روز تکرار کنید. فرنجمشک برای درمان تب خال فرنجمشک برای درمان تب خال

12. فرنجمشک برای درمان تب خال

فرنجمشک حاوی فلاونوئیدها ، رزمارینیک اسید و فنولیک اسید است. همان طور که فیلیس بالچ ، مشاور و متخصص تغذیه در کتاب خود "نسخه هایی برای درمان گیاهی" اشاره می کند ، با استفاده از فرنجمشک می توان به تسریع فرآیند بهبودی  تب خال کمک کرد. برای این منظور می توانید:
  • چای برگ فرنجمشک را به مدت ده دقیقه دم کنید. (حتما درپوش قوری و یا لیوان را بر روی آن قرار دهید)
  • پنبه ای را به این چای آغسته کرده و بر روی تب خال اعمال کنید و برای چند دقیقه پنبه را بر روی آن نگه داریذ. چای سبز برای رفع تب خال چای سبز برای رفع تب خال

13. چای سبز برای رفع تب خال

چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به پیشگیری از عود ویروس تب خال کمک می کند. مطالعات نشان می دهد که چای سبز همچنین دارای خواص ضد ویروسی است و از این رو ، برخی از متخصصان نوشیدن یک فنجان چای سبز در روز را  به بیماران مبتلا به تب خال توصیه می کنند. شما می توانید هم به صورت موضعی و هم به شکل نوشیدنی از چای سبز برای درمان تب خال استفاده کنید. برای این منظور می توانید:
  • از کیسه چای سبز برای حاضر کردن دم کرده استفاده کنید و بعد از نوشیدن چای سبز کیسه چای را بر روی تب خال به مدت پنج دقیقه نگه دارید.
  • یا این که ، پنبه ای تمیز را به دم کرده چای سبز آغشته کرده و بر روی تب خال اعمال کنید. شیرین بیان برای درمان تب خال شیرین بیان برای درمان تب خال

14. شیرین بیان برای درمان تب خال

ریشه شیرین بیان به علت دارا بودن خواص آنتی ویروسی ، ضد میکروبی و ضد التهابی در درمان تب خال مفید است. برای این منظور می توانید:
  • پودر شیرین بیان و آب را به خوبی با هم مخلوط کنید تا خمیر یکنواختی به دست آید.
  • این ترکیب را بر روی تب خال قرار دهید.
  • اجازه دهید تا به مدت بیست الی سی دقیقه بر روی آن بماند سپس با آب بشویید.
  • این روند را دو بار در روز تکرار کنید.
سیر برای درمان تب خال سیر برای درمان تب خال

15. سیر برای درمان تب خال

استفاده از سیر می تواند به طور موثر تب خال را درمان کند. همچنین گفته می شود که سیر از بروز مجدد تب خال جلوگیری می کند. ایندول-۳-کاربینول (I3C) ، یک ترکیب موجود در سیر می باشد که در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با ویروس ها و باکتری ها موثر است. همچنین آليسين موجود در سير مي تواند به کاهش تورم و التهاب کمک کند. برای این منظور می توانید:
  • تکه ای از سیر را بر روی تب خال بمالید ، اگر پوست حساسی دارید می توانید سیر را له کرده و با عسل طبیعی مخلوط کنید.
  • همچنین می توانید مقدار مساوی از روغن سیر و روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و بر روی تب خال استفاده کنید. روغن مُرّ برای رفع تب خال روغن مُرّ برای رفع تب خال

16. روغن مُرّ برای رفع تب خال

روغن مُرّ دارای خواص ضد ویروسی است که به درمان تب خال کمک می کند و در عین حال حتی ممکن است از عود مجدد آن جلوگیری کند. علاوه بر این، روغن مُرّ دارای خواص ضد التهابی است که این خاصیت نیز برای درمان تب خال کمک کننده است. می توانید:
  • یک الی دو قطره از این روغن را بر روی تب خال اعمال کنید.
  • می توانید سه بار در روز تکرار کنید.
هشدار : اگر باردار هستید و یا بیماری خاصی دارید ، حتما قبل از مصرف روغن مُرّ با پزشک خود مشورت کنید. یخ برای رفع تب خال یخ برای رفع تب خال

17. یخ برای رفع تب خال

استفاده از یخ در نواحی آسیب دیده می تواند به کاهش قرمزی ، تورم ، سوزش ، درد و التهاب ناشی از تب خال کمک کند.  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده