نیفدیپین - عوارض - تداخل دارویی - موارد مصرف Nifedipine

نیفدیپین Nifedipine چیست و چه کاربردی دارد؟

نیفدیپین نوعی داروی مسدود کننده کانالهای کلسیم است که به آرامش عضلات قلب و رگهای خونی کمک کرده و باعث کاهش فشار خون می شود.در صورتی که دچار مشکلات عروق کرونر هستید و در دو هفته قبل سابقه حمله قلبی دارید نباید نیفدیپین مصرف کنید.علاوه بر این در صورتی که بیماری کبدی ، کلیوی ، مشکل انسداد معده یا روده ، سابقه عمل معده ، مشکلات مربوط به تیروئید ، دیابت و یا نارسایی احتقانی دارید ، در زمان تجویز نیفدیپین به پزشک خود اطلاع دهید. نیفدیپین Nifedipine چیست و چه کاربردی دارد؟ نیفدیپین Nifedipine چیست و چه کاربردی دارد؟ در صورتی که عمل جراحی و یا دندانپزشکی در پیش دارید ، مصرف نیفدیپین را به جراح و یا دندانپزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد که چند روز قبل از عمل جراحی مصرف نیفدیپین را متوقف کنید. هیچ گاه بدون مشورت با پزشک و به صورت خودسرانه مصرف نیفدیپین را به صورت ناگهانی متوقف نکنید.این کار می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا در اکثر موارد ، افزایش فشار خون علائم شدیدی ندارد و ممکن است باعث سکته مغزی و حمله قلبی شود.این دارو را معمولا باید تا آخر عمر مصرف کنید. در زمان تجویز این دارو برای اینکه مطمئن شوید مصرف نیفدیپین برای شما مضر نیست ، در صورتی که هر کدام از شرایط زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر به نیفدیپین حساسیت دارید
  • در صورتی که در دو هفته گذشته سابقه حمله قلبی و سکته مغزی دارید
  • اگر دچار بیماری های کلیوی هستید
  • در صورتی که هرگونه مشکل کبدی دارید
  • اگر دچار نارسایی احتقانی قلب هستید
  • در صورتی که داروهای آنتی بیوتیک (مانند : مترونیدازول ، آزیترومایسین ، سفیکسیم ، داکسی سایکلین) ، داروهای ضد قارچ ، داروهای ضد افسردگی (مانند : فلوکستین ، سرترالین ، آمی تریپتیلین و ...) ، داروهای کاهش فشار خون (مانند کاپتوپریل) ، داروهای درمان ایدز و هپاتیت مصرف می کنید.
  • اگر باردار هستید و یا تصمیم به حاملگی دارید
  • در صورتی که در دوران شیردهی هستید و به نوزاد شیر می دهید

مصرف نیفدیپین Nifedipine در دوران بارداری

اینکه آیا نیفدیپین Nifedipine در دوران بارداری مضر است هنوز به صورت کامل مشخص نشده است . در دوران بارداری به هیچ وجه نباید بدون تجویز نظر پزشک نیفدیپین مصرف نکنید.

مصرف نیفدیپین در دوران شیردهی

نیفدیپین از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای کودک خطرناک باشد.در دوران شیردهی نباید نیفدیپین مصرف کنید و اگر مجبور به مصرف این دارو هستید نباید به کودک شیر بدهید. در هر صورت فقط طبق نظر پزشک خودتان رفتار کنید.
توجه: برخی از قرص های نیفدیپین می تواند حاوی لاکتوز باشد. در صورتی که دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستید ، این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
توصیه هایی در مورد نحوه مصرف نیفدیپین
هر دارویی باید دقیقا طبق نظر و تجویز پزشک مصرف شود و مطالب موجود در این سایت فقط جهت افزایش آگاهی می باشد. معمولا نیفدیپین را بهتر است با معده خالی مصرف کنید. در دوره مصرف این دارو باید فشار خون خود را به صورت منظم تحت کنترل داشته باشید. بخشی از قرص نیفدیپین ممکن است به صورت کامل هضم نشود و شما قسمت هایی از قرص را در مدفوع خود ببینید. این حالت طبیعی است و جای نگرانی نیست . در صورتی که عمل جراحی و یا دندانپزشکی در پیش دارید باید مصرف نیفدیپین را به پزشک جراح خود اطلاع دهید.ممکن است نیاز باشد تا حداقل 36 ساعت قبل از عمل ، مصرف این قرص را متوقف کنید. در صورتی که در دوره مصرف این دارو دچار افت شدید فشار خون همراه با اسهال و استفراغ طولانی مدت شدید ، به پزشک مراجعه کنید. اگر نیفدیپین یا داروهای بتابلوکر مانند آتنولول ، کاردیدولول ، لابتالول ، متوپرولول ، نادولول ، نبیوولول، سوتالول و...مصرف می کنید به هیچ عنوان نباید به صورت خودسرانه و بدون مشورت با پزشک مصرف دارو را قطع کنید. اکثر این داروها باید تا آخر عمر مصرف شوند. در دوره مصرف این دارو ، حتی اگر حساس خوبی دارید و فکر میکنید فشار خون شما طبیعی است ، باید به صورت منظم داروی خود را مصرف کنید.

در صورتی فراموش کردن مصرف نیفدیپین چه کنم ؟

در صورتی مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری داروی خود را مصرف کرده و مصرف دوز بعدی را به تناسب زمانی به تعویق بیاندازید. در صورتی که به زمان مصرف بعدی بسیار نزدیک هستید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورت مصرف بیش از حد نیفدیپین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با قرص نیفدیپین ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. اوردوز و مسمومیت با نیفدیپین می تواند عوارض جانبی خطرناک و حتی مرگ در پی داشته باشد. خودکشی نمایشی با این دارو روش مناسبی برای جلب توجه دیگران نیست .
توجه : نیفدیپین با گریپ فروت و آب گریپ فروت تداخل دارد.مصرف آب گریپ فروت در دوره مصرف نیفدیپین می تواند عوارض جانبی ناخواسته داشته باشد .

عوارض جانبی نیفدیپین

نیفدیپین مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . پزشک شما به این دلیل این دارو را برای بیماری شما تجویز کرده است زیرا اعتقاد دارد فواید مصرف نیفدیپین از عوارض جانبی آن برای شما بیشتر است .شما ممکن است هیچ کدام از این عوارض را در خود مشاهده نکنید و یا چندین عارضه به صورت همزمان در شما بروز کند . در صورتی که با مصرف نیفدیپین هرگونه نشانه ای از حساسیت در خود مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید. علائم حساسیت به نیفدیپین می تواند شامل این موارد باشد : خشکی دهان و گلو ، تورم لب و زبان ، خارش چشم ، قرمز شدن چشم ، سرفه ، عطسه ، آبریزش بینی ، تنگی نفس ، درد قفسه سینه ، گرفتگی گوش ، وزوز گوش و ...

برخی از سایر عوارض جانبی نیفدیپین عبارتند  از :

  • مشکل در تغییر حالت از خوابیده و نشسته به ایستاده / مشکل حفظ تعادل
  • سرگیجه / درد قفسه سینه / احساس سنگینی در سینه -/ عرق کردن
  • درد شکم / زردی پوست و چشم / تورم مچ پا و مچ دست / غبغب / پف کردن پلک و زیر چشم
  • احساس گرما / تغییرات خلق و خو / لرزش / تهوع و استفراغ /
  • افزایش ضربان قلب / آریتمی قلبی
  • گرفتگی عضلات / افزایش سریع وزن / سوزش دست و پا / کبود شدن ناخن ها و لب ها
  • کاهش ادرار / تکرر ادرار / سوزش ادرار / تغییر رنگ ادرار
  • تغییر رنگ مدفوع / مدفوع خونی /
  • تاری دید / سیاهی رفتن چشم / دوبینی / مشکل در تشخیص رنگ مخصوصا در شب ها /
  • خونریزی لثه / تغییر خونریزی دوران قاعدگی / تاخیر پریود
  • مشکل بلع / خشک شدن دهان / گلو درد
  • شب ادراری / گردن درد / خر و پف کردن / درد کشاله ران / درد ران پا
  • لکه های قرمز روی پوست / کمر درد / سوزش سر دل

تداخل دارویی نیفدیپین

این دارو می تواند با برخی از داروهایی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود.ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از تداخلات جلوگیری کرد.برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز نیفدیپین تمام داروهایی را که در حال مصرف کردن هستید به پزشک خود گزارش دهید.
برخی از داروهایی که با نیفدیپین تداخل دارند عبارتنداز :
 تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده