ویتامین های مفید برای درمان خشکی پوست - تغذیه سالم

اکثر مردم در طول سال و مخصوصا در فصل های سرد سال دچار خشکی پوست می شوند .دلایل زیادی وجود دارد که می تواند باعث خشک شدن پوست شود.از حمام کردن بیش از  حد گرفته تا تغییرات فصول می توانند بر روی این مورد موثر باشند.در این مقاله برخی از روش های خانگی و گیاهی برای درمان خشکی پوست صورت ، پوست دست و پوست لب ها  اشاره شده است. لطفا با ما همراه باشید.

دلایل خشک شدن پوست

خشکی پوست حالتی بسیار شایع است که می تواند در تمام نقاط بدن ظاهر شود ولی خشک شدن پوست صورت ، دست ها ، پاها ، شکم و لب رایج تر و شایع تر است . علت اصلی این مشکل کاهش آب و رطوبت لایه بیرونی پوست یا اپیدرم است و معمولا در زنان و مردان به یک اندازه دیده می شود.این مشکل در افراد مسن بیشتر است و نه تنها در صورت و دست ها بلکه در سایر نقاط پوست نیز دیده می شود. پوست خشک به راحتی می تواند ترک خورده و دچار خونریزی ، عفونت ، خارش و پوسته پوسته شدن شود. اگر خشکی پوست به سرعت درمان نشود می تواند باعث بروز سایر مشکلات پوستی و ایجاد لکه های پوستی شود.علاوه بر این ترک خوردن پوست می تواند باعث درد و خارش شده و کیفیت زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار دهد.رایج ترین دلایل خشک شدن پوست عبارتند از :
ویتامین های مفید برای درمان خشکی پوست - تغذیه سالم ویتامین های مفید برای درمان خشکی پوست - تغذیه سالم
  •  خشکی آب و هوا
رایج ترین دلیل خشک شدن پوست به دلیل کاهش رطوب هوای محل زندگی شماست .برای مقابله با این موضوع می توانید زمانی که از خانه خارج می شوید از شال و کلاه و دستکش استفاده کنید.استفاده از این روش در فصل زمستان بسیار مفید است .علاوه بر این می توانید در داخل خانه نیز از دستگاههای رطوبت ساز استفاده کنید.
  • دوش آب داغ
آب داغ رطوبت و چربی پوست را کاملا از بین می برد و به همین دلیل است که همیشه بعد از یک حمام داغ احساس می کنید که پوست شما خشک و حساس شده است .
  • از صابون نامناسب استفاده می کنید
استفاده از صابون نامناسب پوست و همچنین استفاده بیش از حد از صابون در طول روز می تواند باعث خشک شدن پوست شود.
  • بیش از حد در معرض نور آفتاب قرار دارید
نور آفتاب اول صبح بهترین نور آفتاب برای بدن است .اگر در زمان ظهر و بعد از ظهر در معرض نور مستقیم آفتاب باشید می تواند باعث خشک شدن پوست و سایر آسیب ها و مشکلاتی پوستی می شود.
  •  عوارض جانبی برخی از داروها
هر دارویی که مصرف می کنید می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد .یکی از عوارض جانبی مصرف برخی از داروها خشک شدن پوست است. داروهایی مانند : داروهای کاهش فشار خون (مانند کاپتوپریل ، آتنولول) ، داروهای دیورتیک و ادرار آور ، برخی از آنتی بیوتیک های قوی که برای درمان جوش و آکنه مصرف می شوند (مانند داکسی سایکلین ، آزیترومایسین  ، مترونیدازول و ...)

روش های خانگی و گیاهی برای درمان خشکی پوست

1 ) به اندازه کافی ویتامین A دریافت کنید

ویتامین A یکی از ویتامین های مفید برای جلوگیری از خشکی پوست است.از ویتامین A در بسیار از محصولات آرایشی و بهداشتی مربوط به سلامت پوست ، جلوگیری از پیری زودرس و جلوگیری از چین و چروک پوست استفاده می شود.ویتامین A تولید کلاژن را در پوست افزایش می دهد.کلاژن کشش پوست را افزایش داده و از پیری زودرس جلوگیری می کند.علاوه بر این ، تولید طبیعی کلاژن می تواند از ایجاد لکه های پوستی ناشی از افزایش سن جلوگیری کند.ویتامین A به عمق داخلی پوست نفوذ کرده و به تدریج از خشک شدن پوست جلوگیری می کند. در بیش از 700 مطالعه مختلف اثبات شده است که ویتامین A برای سلامت پوست و جلوگیری از خشک شده پوست و پیری زودرس مفید است .براحتی می توانید ویتامین A مورد نیاز خود را از طریق مصرف خوراکی ها و میوه های مختلف دریافت کنید. با وجود اینکه ویتامین A برای بدن بسیار مفید است ولی مصرف طولانی مدت و دارویی این ویتامین می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد که برای جلوگیری از عوارض احتمالی ، توصیه می شود قبل از هر اقدامی با پزشک خود مشورت کنید. برخی از منابع خوب ویتامین A عبارتند از :
  • هویج
هویج معمولا در بالای لیست خوراکی های حاوی ویتامین A قرار دارد.100 گرم هویج می تواند میزان ویتامین a مورد نیاز یک روز بدن را تامین کند. علاوه بر این ، هویج حاوی فیبر ، ویتامین B ، ویتامین C است که می تواند برای بدن مفید باشد.
مطلب پیشنهادی : خواص هویج
  • کدو حلوایی
کدو تنبل حاوی بتا کاروتن است که می تواند در بدن به ویتامین A تبدیل شود.نصف فنجان کدو تنبل حاوی 950 میلی گرم بتاکاروتن است و فقط 42 کالری تولید می کند.
  •  گوشت گاو
گوشت گاو یک منبع غنی ویتامین A است . با مصرف 100 گرم گوشت گاو 90 درصد ویتامین A مورد نیاز بدن در یک روز تامین می شود. البته توجه داشته باشید که گوشت گاوی مد نظر است که به صورت آزادانه و طبیعی تغذیه شده باشد.گوشت گاو سرشار از روی است که به جذب آنتی اکسیدان های خاص در بدن کمک کرده و باعث مقاومت بدن در مقابل بیماری های خاص می شوند.
  • انبه
انبه نوعی میوه گرمسیری است که سرشار از بسیاری از مواد مغذی مهم است.هر انبه متوسط حدود 3636 واحد ویتامین A است که می تواند 73 درصد نیاز بدن به ویتامین a در روز را تامین کند.
  • پاپایا
پاپایا نیز نوعی میوه گرمسیری است که مقدار متوسطی ویتامین A دارد.هر عدد پاپایای کوچک 30 درصد از ویتامین A ی مورد نیاز بدن را در روز تامین می کند.
  • گوجه فرنگی
گوجه فرنگی حاوی مقدار بالایی مواد معدنی و ویتامین های مختلف است که می تواند از خشک شدن پوست نیز جلوگیری کند. یک گوجه فرنگی بزرگ می تواند 20 درصد نیاز بدن به ویتامین A را تامین کند.گوجه فرنگی حاوی ویتامین C  ولیکوپن است.
  • غذاهای دریایی
غذاهای دریایی مانند ماهی تن، صدف ، ماهی قزل آلا ، ماهی خال مخالی و ... حاوی مقادیر زیادی ویتامین A هستند.100 گرم ماهی تن می تواند 50 ازصد از نیاز روزانه بدن به ویتامین A را تامین می کند.

2 ) ویتامین B3

ویتامین B3 نیز یکی از مهم ترین ویتامین ها برای حفظ سلامت و زیبایی پوست می باشد . این ویتامین در اکثر محصولات بهداشتی و زیبایی استفاده می شود که بر روی این محصولات معمولا به اسم نیاسین نام برده می شود.خاصیت اصلی ویتامین B3 این است که به بازسازی سلول های پوست کمک کرده و باعث کاهش آسیب های DNA بر اثر اشعه ماوراء بنفش می شود.برخی از خوراکی ها و میوه های حاوی ویتامین B3 عبارتنداز :
  • لوبیا سبز
1 فنجان لوبیا سبز حاوی3 میلی گرم ویتامین B3 است که معادل 15 درصد ویتامین B3 مورد نیاز بدن در روز است.
  • آووکادو
آووکادو حاوی انواع مختلف ویتامین هایی است که می تواند برای ذفع خشکی پوست مفید باشد.از جمله ویتامین B3 که نقش مهمی در سلامت پوست دارد و هر آووکادو حدود 35 میلیگرم ویتامین B3 دارد.
  • تخمه آفتابگردان
فقط یک فنجان تخمه آفتابگردان 3.8 میلیگرم ویتامین B3 دارد.
  • قارچ
یک فنجان قارچ 7.6 میلیگرم ویتامین B3 دارد.

3 ) ویتامین C

از ویتامین C یا اسید اسکوربیک نیز در اکثر محصولات بهداشتی و آرایشی استفاده می شود.این ویتامین می تواند همیشه پوست شما را از اعماق پوست مرطوب نگه دارد.رادیکال های آزادی که به دلیل نور خورشید و آلودگی هوا و... در بدن ما ایجاد می شوند با از بین بردن الاستین و کلاژن باعث پیری زودرس و چین و چروک پوستی می شوند. ویتامین C به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک کرده و از اثرات آنها بر روی پوست جلوگیری می کند.به همین دلیل است که مدت کوتاهی بعد از افزایش مصرف ویتامین C متوجه تغییرات بسیاری در سلامت پوست خود خواهید شد. علاوه بر این ، مصرف ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی می تواند از عوارض ناشی از اشعه ماوراء بنفش جلوگیری کند.مصرف مقدار مناسبی از ویتامین C تاثیر زیای بر کاهش از دست دادن رطوبت پوست از طریق لایه بیرونی آن دارد. این ویتامین باعث بهبود سریع تر زخم های پوستی شده و به درمان سریع جوش و آکنه کمک می کند. برخی از منابع خوب ویتامین C عبارتند از :
  • گواگوا
گواگوا یکی از منابع غنی ویتامین C است و به طور متوسط هر میوه آن حاوی 125 میلیگرم ویتامین C است که به تنهایی می تواند دو برابر ویتامین سی مورد نیاز بدن را تامین کند.این میوه سرشار از فیبر است که می تواند دستگاه گوارشی را نیز به خوبی تقویت و پاک سازی کند.علاوه براین ، گواگوا مقادیر خوبی فولات ، منگنز و پتاسیم دارد .
  • فلفل دلمه ای
یک عدد فلفل دلمه ای معمولی دارای 340 میلی گرم ویتامین C است و فلفل دلمه ای زرد بیشتر از سایر رنگ های آن ویتامین C دارد.
  • گل کلم
گل کلم نه تنها سرشار از ویتامین C است بلکه منبع خوبی برای سایر ویتامین ها مانند ویتامین K و همینطور آهن ، فیبر و فولات است.
  • کلم بروکسل
کلم بروکسل نیز حاوی مقدار زیادی ویتامین C ، ویتامین K ، آهن ، فولات ، پتاسیم و فسفر است .
  • کیوی
یک عدد کیوی می تواند حاوی 85 میلی گرم ویتامین C باشد .
  •  پرتقال
پرتقال یکی از شناخته شده ترین مرکبات حاوی ویتامین c است .هر 100 گرم پرتقال حدود 50 میلی گرم ویتامین C  دارد.
  • انگور سیاه
هر 200 گرم انگور سیاه حاوی 400 میلیگرم ویتامین C است .انگور سفید و سیاه سرشار از آنتی اکسیدان ها و فلاونوئیدهایی هستند که می تواند به کاهش التهاب بدن و درمان انواع عفونت ها مخصوصا عفونت دستگاه ادرار کمک کند.

4 ) درمان خشکی پوست - ویتامین E

مطالعات نشان داده است که ویتامین E  می تواند باعث کاهش اثرات اشعه ماوراء بنفش بر روی پوست شود به همین دلیل در اکثر کرم های ضد آفتاب نیز ویتامین E  وجود دارد.همچنین ویتامین E  نوعی آنتی اکسیدان موثر برای سلامت پوست است که می تواند رطوبت پوست را نیز تنظیم کند.مصرف مقدار مناسبی از ویتامین E  می تواند به تنظیم چربی پوست کمک کرده و به سرعت خشکی پوست را از بین ببرد .تا جایی که امکان دارد باید تلاش کنید تا این ویتامین ضروری را از طریق خوراکی های روزانه خود دریافت کنید و در غیر این صورت باید تحت نظر متخصص‌، از مکمل های حاوی این ویتامین استفاده کنید. برخی از مانبع خوب ویتامین E  عبارتند از :
  •  بادام
یکی از بهترین و شناخته شده ترین منابع ویتامین E  بادام است .100 گرم بادام 26 میلیگرم ویتامین E  دارد. برای استفاده از این خاصیت می توانید از روغن بادام و شیر بادام نیز استفاده کنید.
  • تربچه
تربچه دارای ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن و همینطور ویتامین E  است .
  • کلم
کلم مانند تربچه سرشار از مواد معدنی و مغذی مورد نیاز بدن است . مانند ویتامین E ، فولات ، ویتامین A ، ویتامین C ، ویتامین A و ویتامین K و ...
  • اسفناج
اسفناج یکی از گیاهان پرخاصیت و بسیار سالم است که متاسفانه بسیاری از مردم به آن هیچ علاقه ای ندارند .اسفناج علاوه براین که سرشار از ویتامین E  است ، دارای بسیاری از آنتی اکسیدان ها و مواد ممغذی ضروری مانند کلسیم و فولات نیز می باشد .
  • آووکادو
نصف یک آووکادو حاوی 2 میلیگرم ویتامین E  است .

5 ) ویتامین D

بسیاری از مردم این گونه تصور می کنند که مصرف ویتامین D فقط برای سلامت استخوان ها مفید است در حالی که این ویتامین یکی از ویتامین های ضروری برای سلامت پوست و حفظ رطوبت پوست است .مطالعات نشان داده است که افرادی که پوست خشک دارند مقدار ویتامین D پایین تری نسبت به افراد معمولی دارد.حتی کم بودن میزان ویتامین D می تواند باعث ابتلا به سایر مشکلات پوستی مانند اگزما و جوش شود.ایجاد چین و چروک پوستی و پیری زودرس نیز از سایر عوارض جانبی کمبود ویتامین D است .تامین ویتامین D از طریق رژیم غذایی و بخصوص در ایران بسیار مشکل است و می توانید در صورت لزوم و تحت نظر پزشک از مکمل های این ویتامین استفاده کنید. برخی از منابع خوب ویتامین D عبارتند از :
  • ماهی
انواع مختلف ماهی های وحشی و آزاد حاوی مقادیری از ویتامین D هستند.از بین این ماهی ها ، شاه ماهی مقدار بسیار بیشتری از این ویتامین دارد.ماهی خالمخالی ، قزل آلا ، ساردین و ماهی تن نیز مقداری ویتامین D دارند.
  • غلات
100 گرم غلات 342 واحد ویتامین D دارد.
  • لبنیات
محصولات لبنی سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند.شیر 52 واحد و پنیر و کره 7 واحد ویتامین D دارند.البته توجه داشته باشید که شیر حیوانی مد نظر است که به صورت آزادانه و طبیعی تغذیه کرده باشد و شیرها و لبنیات مرسوم در جامعه و شهرها در این مورد کاملا بی خاصیت است.
  •  تخم مرغ
تخم مرغ طبیعی نیز حاوی مقدار مناسبی ویتامین D است.

6 ) بیوتین - درمان خشکی پوست

دریافت بیوتین از طریق رژیم غذایی روزانه نقش مهمی در هیدراته ماندن پوست دارد.با وجود اینکه کمبود بیوتین بسیار نادر است ولی در صورت کمبود بیوتین بدن ، خشکی پوست یکی از علائم و عوارض رایج است .برخی از منابع حاوی بیوتین عبارتنداز :
  • تخم مرغ پخته :
تخم مرغ پخته شده و مخصوصا زرده تخم مرغ حاوی مقدار خوبی بیوتین است .البته گرما می تواند مقدار بیوتین را کاهش دهد ولی زرده تخم مرغ پخته می تواند میزان مناسبی بیوتین داشته باشد.
  • آجیل
میزان بیوتین موجود در آجیل های مختلف متفاوت است . 100 گرم پسته 28 میکروگرم بیوتین دارد (که با توجه به قیمت نجومی پسته چندان قابل دسترسی نیست) ، 100 گرم گردو 37 میکروگرم و 100 گرم بادام زمینی نیز 37 میکروگرم بیوتین دارد.
  •  جگر
100 گرم جگر حاوی 30 میکروگرم بیوتین است / سایر منابع بیوتین عبارتند از : سالمون ، گل کلم ، موز ، سیب زمینی ، اسفناج و ...
مطلب پیشنهادی : خواص موز

7 ) ویتامین B12

کاهش دریافت ویتامین B12 می تواند باعث بروز برخی از مشکلات پوستی شود.دریافت میزان مناسبی از این ویتامین می تواند از خشکی پوست ، چین و چروک پوستی ، لک های مربوط به افزایش سن و پیری زودرس جلوگیری کند.  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 0 مشاهده