مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری - عوارض جانبی و خطرات

آزیترومایسین از گروه آنتی بیوتیک های ماکرولید است . آنتی بیوتیک های موجود در این گروه معمولا برای درمان عفونت های ناشی از باکتری مانند عفونت سینوسی ، عفونت گوش میانی ، عفونت گلو ، عفونت لوزه ها ، عفونت ریه ، عفونت های پوستی و در برخی موارد حتی برای درمان زخم معده نیز مورد استفاده قرار می گیرد.اریترومایسین و کلاریترومایسین نیز از همین گروه آنتی بیوتیک هستند.

عوارض جانبی آزیترومایسین در دوران بارداری

مصرف هر دارویی در دوران بارداری با نگرانی هایی همراه است و مادران باردار در این دوران باید توجه بیشتری نسبت به عوارض جانبی داروهایی که مصرف می کنند داشته باشند و به هیچ عنوان هیچ دارویی را در دوران حاملگی بدون تجویز پزشک مصرف نکنند. در ادامه این مطلب به برخی از سوالات در مورد عوارض مصرف آزیترومایسین در بارداری پاسخ داده شده است . مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری - عوارض جانبی و خطرات مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری - عوارض جانبی و خطرات

آزیترومایسین در گروه B بارداری قرار دارد .

1 ) آیا مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری بی خطر است ؟

در حال حاضر اطلاعات مناسب و دقیقی در مورد بی خطر بودن آزیترمایسین در دوران بارداری وجود ندارد.ولی این دارو یکی از آنتی بیوتیک های رایجی است که توسط پزشکان برای درمان انواع مختلف عفونت ها در دوران بارداری تجویز می شود و نسبت به بیشتر آنتی بیوتیک های مشابه ، خطرات کمتری دارد. به همین دلیل توصیه می شود به هیچ عنوان بدون تجویز پزشک این دارو را مصرف نکنید. در حالت کلی انتظار نمی رود مصرف این آنتی بیوتیک برای مادر و جنین در دوران بارداری خطر جدی داشته باشد.برخی از تحقیقات نشان داده است که مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری ممکن است باعث تغییر رنگ و زرد شدن دندان های جنین تا  آخر عمر شود ولی این مورد هنوز به صورت رسمی تایید نشده است .

2 ) آیا مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری باعث نقص عضو جنین می شود ؟

اغلب اعضاء بدن جنین معمولا در طی 12 هفته اول بارداری شکل می گیرند و بیشتر آسیب رسانی داروها در این 12 هفته ابتدایی می تواند ایجاد شود.در یک مطالعه که در بین 4000 زن باردار انجام شد مشخص شد که احتمال نقص عضو  جنین در زنانی که در دوران بارداری آزیترومایسین مصرف کرده بودند بیشتر از سایر مادران است .همچنین در یک مطالعه دیگر مشخص شده است که هیچ ارتباطی بین مصرف این آنتی بیوتیک و نقص عضو جنین وجود ندارد .در حال حاضر اطلاعات دقیقی در این مورد وجود ندارد.

3 ) آیا مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری باعث سقط جنین می شود ؟

مطالعات مختلفی در این مورد انجام شده است و طبق این مطالعات شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف آزیترومایسین در دوران حاملگی و سقط جنین یافت نشده است .البته مطالعات انجام شده در این مورد اکثرا مورد تایید منابع علمی نیست و عوامل تاثیر گذار مهم دیگر مانند میزان عفونت و نوع عفونت در این آزمایشات مورد بررسی قرار نگرفته است .ولی مهم است بدانید که برخی از عفونت ها در صورت عدم درمان خطرات بیشتری نسبت به مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری دارد .

4 ) آیا مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری می تواند باعث مرگ جنین شود ؟

چند مطالعه و تحقیق در این مورد انجام شده است و ارتباطی بین مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری و مرگ جنین یافت نشده است .

5 ) آیا مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری باعث زایمان زودرس می شود ؟

در حال حاضر اطلاعات کمی در این مورد وجود دارد و در طی برخی از آزمایشات ، ارتباطی بین مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری و زایمان زودرس یافت نشده است .

6 ) آیا مصرف آزیترومایسین در دوران حاملگی باعث کم وزن بودن جنین می شود ؟

خیر تا کنون شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف این آنتی بیوتیک با کم وزن بودن نوزاد مشاهده نشده است .

7 ) آیا مصرف آزیترومایسین در دوران بارداری باعث اختلال در یادگیری کودک می شود ؟

مغز جنین تا آخرین روزهای بارداری در حال تکامل است و مصرف داروها می تواند در هر دوره ای از حاملگی بر روی مغز جنین تاثیر گذار باشد. بررسی هایی در مورد تاثیر آزیترومایسین بر روی اختلالات یادگیری کودک انجام شده است و هیچ شواهدی وجود ندارد که مصرف این آنتی بیوتیک موجب اختلال یادگیری در کودک شود.
نظرات: 5 مشاهده