روغن گل مغربی - primrose oil - فواید و عوارض روغن پریم رز

روغن گل مغربی (روغن پریم رز) چیست و چه فوایدی دارد؟

روغن گل مغربی یا پریم رز از دانه های گیاه گل مغربی استخراج می شود و در حال حاضر به دلیل خواص دارویی و درمانی آن در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.برخی از خواص و فواید روغن پریم رز عبارتند از : جلوگیری از پیری زودرس ، درمان جوش و آکنه ، پیشگیری از بیماری های قلبی، درمان بیش فعالی در کودکان ، درمان علائم یائسگی ، کاهش وزن ، درمان ام اس ، درمان دردها و سندرم پیش از قاعدگی ، اسکیزوفرنیا و ... گل مغربی - پریم رز گل مغربی - پریم رز روغن گل مغربی سرشار از اسید چرب به نام اسید گاما لینولنیک (GLA) است که بیشتر خواص دارویی و درمانی روغن گل مغربی نیز به دلیل وجود همین اسید گاما لینولنیک (GLA) است . گیاه پریم رز بالاترین میزان اسید گاما لینولنیک (GLA) در بین تمام گیاهان موجود در دنیا را دارد. اسید گاما لینولنیک (GLA) و برخی از سایر مواد معدنی و مغذی موجود در روغن گل مغربی تاثیر زیادی بر ساختار سلولی و به ویژه سلول های پوست دارد و برای حفظ خاصیت کشسانی پوست بسیار مفید است .

خواص دارویی و دمان روغن گل مغربی (روغن پریم رز)

این روغن گیاهی خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی برای سلامت بدن و پیشگیری و درمان برخی از بیماری ها دارد که در ادامه این مطلب به برخی از این خواص اشاره خوهد شد.

1 ) درمان علائم ناشی از سندرم پیش از قاعدگی / یائسگی / اندومتریوز و سینه های فیبروکیستیک

روغن پریم رز با جلوگیری از تولید و انتشار پروستاگلاندین های التهابی در طول قاعدگی ، می تواند باعث کاهش درد و گرفتگی های قبل از قاعدگی و دوران پریود شود.همچنین باعث کاهش حساسیت پستان در دوران قاعدگی ‏، کاهش مشکلات روده و کنترل التهابات ناشی از اندومتریوز می شود.بسیار از زنان در دوران بارداری دچار کاهش غیر معمول سطوح اسید گاما لینولنیک (GLA) می شوند که مصرف مکمل های حاوی روغن گل مغربی می تواند تا حد زیادی به کاهش مشکلات دوران قاعدگی کمک کند.

2 ) روغن گل مغربی برای کاهش درد مفاصل به دلیل آرتریت روماتوئید مفید است

در تحقیقات اخیر مشاهده شده است که مصرف مکمل های حاوی روغن پریم رز می تواند باعث کاهش درد و تورم مفاصل در بیماران مبتلا به آرتروز و آرتریت روماتوئید شود.

3 ) خواص روغن پریم رز - جلوگیری از آسیب های عصبی مرتبط با دیابت

تحقیقات اخیر نشان می دهد اسید گاما لینولنیک (GLA) موجود در مکمل پریم رز می تواند به جلوگیری و معکوس کردن برای از آسیب های عصبی (نوروپاتی) ناشی از دیابت کمک کند.مطالعات نشان داده است که مصرف روغن گل مغربی می تواند علائمی مانند سوزن سوزن شدن ، احساس خستگی دائمی و بی حسی دست و پا را در بیماران مبتلا به نوروپاتی ناشی از دیابت کاهش دهد.

4 ) روغن پریم رز - کاهش علائم و درمان اگزما

در برخی از موارد زمانی که بدن در تبدیل چربی های موجود در رژیم غذایی به اسید گاما لینولنیک (GLA) دچار مشکل شده و اگزما رخ می دهد.برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف روغن گل مغربی می تواند به کاهش علائم و التهابات ناشی از اگزما منجر شود.بیماران مبتلا به اگزما ممکن است برخی از داروهای استروئیدی را مصرف کنند که همین داروها نیز عوارض جانبی ناراحت کننده ای در پی دارد که مصرف مکمل پریم رز می تواند این علائم و عوارض جانبی را کاهش دهد .

5 ) خواص گل مغربی - درمان جوش و آکنه

اسیدهای چرب موجود در روغن گل مغربی می تواند خطر ابتلا به جوش و آکنه و همینطور پوسته پوسته شدن پوست را کاهش دهد.

6 ) روغن پریم رز می تواند علائم ام اس را کاهش دهد

اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن پریم رز می تواند علائم و التهابات ناشی از بیماری ام اس را کاهش دهد.علاوه بر این این روغن گیاهی ممکن است روند تخریب عصبی در بدن را کند کرده و سرعت پیشروی بیماری ام اس را کاهش دهد. مکمل روغن پریم رز - روغن گل مغربی مکمل روغن پریم رز - روغن گل مغربی

7 ) خواص روغن پریم رز - درمان ناتوانی جنسی و افزایش قدرت باروری

اسید گاما لینولنیک (GLA) می تواند جریان خون را در بدن افزایش دهد.افزایش جریان خود در بدن مردان می تواند باعث درمان بسیاری از بیماری ها و مشکلات جنسی مردانه مانند مشکل نعوظ شود.مصرف طولانی مدت روغن پریم رز می تواند از تنگ شدن رگ ها جلوگیری کرده و احتمال ابتلا به بیماری های جنسی را کاهش دهد .اسید گاما لینولنیک (GLA) با تنظیم خون رسانی به رحم و تنظیم دوره تخمک گذاری می تواند به درمان برخی از نازایی های ناشی از مشکلات رحم و تخمک گذاری کمک کند.

8 ) خواص روغن پریم رز - برای سلامت ناخن ، پوست و مو مفید است

اسیدهای چرب موجود در روغن گل مغربی برای سلامت ناخن ، مو و پوست بسیار مفید است .

سایر خواص دارویی و درمانی روغن پریم رز

  • برای مبتلایان به آسم مفید است » تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه روغن گل مغربی به مدت 16 هفته ممکن است به کنترل علائم آسم کمک کند.
  • جلوگیری از پوکی استخوان » به نظر می رسد مصرف روغن پریم رز همراه با مکمل های حاوی کلسیم می تواند تا حد زیادی از پوکی استخوان بخصوص کاهش تراکم استخوان در دوره یائسگی کمک کند.
  • درمان اختلالات بیش فعالی » در مطالعاتی مشخص شده است که مصرف روغن پریم رز ممکن است برای کاهش علائم اختلال بیش فعالی و کم توجهی در کودکان 7 الی 12 سال مفید باشد. طبق این مطالعه ، مصرف روغن گل مغربی به تنهایی این خاصیت را ندارد و باید همراه با مکمل های روغن ماهی مصرف شود.
  • به کاهش وزن کمک می کند » مصرف مکمل پریم رز به مدت حداقل 12 می تواند در کاهش وزن موثر باشد .
  • به کاهش علائم پسوریازیس کمک می کند.- » مصرف روغن گل مغربی همراه با روغن ماهی می تواند موجب کاهش علائم پسوریازیس شود.

عوارض جانبی پریم رز یا روغن گل مغربی

روغن پریم رز معمولا در یک سال اول مصرف عوارض جانبی خاصی ندارد و امن است.ولی در برخی از موارد با توجه به تفاوت های بدنی افراد و شرایط مختلف مصرف ممکن است با برخی از عوارض جانبی همراه باشد .تهوع ، استفراغ ‏ اسهال و سردرد از رایج ترین عوارض جانبی روغن پریم رز است .مصرف این مکمل می تواند باعث افزایش احتمال خونریزی شود و می تواند دوراه های قاعدگی و میزان خونریزی پریود را تحت تاثیر قرار دهد.حداقل دو هفته قبل از عمل جراحی و دندانپزشکی و زایمان از مصرف روغن پریم رز خودداری کنید. عوارض جانبی پریم رز یا روغن گل مغربی عوارض جانبی پریم رز یا روغن گل مغربی اگر از داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنید و یا سابقه حمله قلبی و سکته مغزی دارید ، قبل از مصرف روغن گل مغربی با پزشک خود مشورت کند.

مصرف روغن پریم رز در بارداری

مصرف روغن پریم رز در دوران بارداری ممکن است برای جنین مضر باشد . در دوران بارداری بدون تجویز پزشک به هیچ عنوان از روغن پریم رز استفاده نکنید.

مصرف کپسول روغن پریم رز در دوران شیردهی

معمولا استفاده از روغن پریم رز در دوران شیردهی خطری ندارد ولی شدیدا توصیه می شود قبل از مصرف این مکمل در دوران شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخل دارویی روغن پریم رز

این مکمل ممکن است با برخی از داروهایی که مصرف می کنید تداخل ایجاد کرده و باعث بروز عوارض جانبی ناخواسته شود. ممکن است با تغییر ساعات مصرف برخی از این داروها بتوان از برخی از این تداخلات جلوگیری کرد. برای این منظور با پزشک خود مشورت کنید و در زمان تجویز مکمل پریم رز ، تمام داروهایی که در حال مصرف کردن هستید را به پزشک خود گزارش دهید. مکمل پریم رز با داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین ، پلاویکس ، آسپرین، دیکلوفناک ، ایبوپروفن، ناپروکسن و ... تداخل دارد .  تهیه و ترجمه اختصاصی : گروه سلامت / pamuh.com©
نظرات: 1 مشاهده